Harman Kardon 930

Geert111

Golden Member

De signaallampjes werden nog niet geleverd en in afwachting hiervan heb ik gisteren nog even een paar metingen aan het AM-deel gedaan.
Ik heb nog nooit eerder aan AM/FM gewerkt, FM is gelukt maar bij AM is het blijkbaar toch anders.
Met de signaalzoeker op de AM-output hoor ik enkel brom; de spanning op B6A is 12V.
Verder heb ik de spanningen op de 4 transistoren gemeten:
TR201: B: 2,3V - C: 11,2V en E: 1,6V
TR202: B: 0,7V - C: 11,6V en E: 0,2V
TR203: B: 3,5V - C: 11,3V en E: 2,9V
TR204: B: 1,8V - C: 10,7V en E: 1,2V
Door de constante brom is het ook moeilijk om ergens een signaal in te sturen want de brom overstemt alles.
Kan iemand hier iets uit afleiden?

De spanningen welke je gemeten hebt lijken o.k.
De 'brom'zal van buiten het toestel komen,de spanningen kloppen
en FM werkt ook goed.
Je kunt met b.v.b een portable radio die je 455kHz lager afstemt
en bij de ferrietantenne houdt de oscillatorfrequentie ontvangen
in de vorm van een 'stille draaggolf'.
Controleer dit eerst maar eens.
Gefeliciteerd dat de andere reparaties gelukt zijn.
And

Geert111

Golden Member

@Batavia: dank voor de felicitaties maar ik vrees dat de test met de portable radio ver boven mijn niveau is. :(
Zelf heb ik een Technics tuner ST-87 met display en die gaat van 522 kHz tot 1611 kHz.
Als ik het goed begrijp, moet ik op de portable een zender zoeken bvb. op 455 kHz, de Harman afstemmen op 910 kHz en daarna de portable bij de ferrietantenne houden om de oscillatorfrequentie te ontvangen in de vorm van een 'stille draaggolf'.
Het zal een beetje gokken worden want ik heb geen portable met een display maar ik kan eerst een zender zoeken op mijn Technics rond de 450 kHz en dan dezelfde nemen op de portable.
Omdat je schreef dat de brom van buiten het toestel zal komen, heb ik het even direct in een stopcontact geplugd ipv via mijn scheidingstransfo maar de brom bleef aanwezig.
Ik weet wat te doen morgen. :)

Nog even voor de duidelijkheid: stem de portable b.v.b af op 1000kHz
( staat wel op de schaal ) en de H.K op 1455 kHz.
Als je de portable voorzichtig iets hoger of lager gaat
afstemmen,zul je,als alles werkt,wel een 'stille draaggolf'moeten
horen.Eventueel de ferriet antenne van de metalen achterkant H.K
afdraaien en de portable hier tegenaan houden.De brom kan geen
voedingbrom uit de H.K. zijn omdat je er op FM geen last van hebt.
Ook kun je de ant.en aarde aansluiting op de H.K. kortsluiten,de ontvangst van buiten zal dan ook gedempt worden.
And

Geert111

Golden Member

Gisterenavond ben ik nog gaan zoeken naar mijn oude portable 'National Panasonic' voor de test maar vond niet direct een passend netsnoer/batterijen.
Ik kon het niet laten en heb dan maar een paar signalen ingegeven aan het "AM RF Board":
punt AM OSC: signaal hoorbaar in de speakers.
punt AM ANT Green: luid signaal eveneens hoorbaar.
Punt AM ANT Yellow: signaal iets minder luid hoorbaar.
De brom veranderde bij het zoeken naar zenders en lijkt op het geluid van een bromfiets (knetterend, geen egale zoemende brom).
Misschien moet ik toch de C202 meten/vervangen?

Heb nu ook even de antenne en aarde aansluiting kortgesloten: de brom wordt iets minder tijdens het contact en verandert ook bij het zoeken naar zenders (zoals hierboven met de signaalinjectie).

Geert111

Golden Member

De lampjes werden vandaag geleverd.
Als eerste heb ik dit van Phono1 vervangen.
Het was lastig om de draadjes van het defecte lampje te verwijderen maar ik wou niet het hele front uit elkaar halen en uiteindelijk is het toch gelukt.
Volgens het schema moest dit een lampje van 8V zijn maar dat gaf amper licht en ik heb een 6,3V genomen.
Het lampje van de aan/uit was makkelijker om te vervangen en dat van de Stereoindicatie ook maar het laatste licht niet op.
In het schema staat een lampje van 14V via B5; op de E van TR303 meet ik 2,2V.
Zit er dan toch nog een fout in het Multiplex Board?
De signaalsterktemeter staat bijna op 0 en de FM balansmeter mooi in het midden.
Alle lampjes hadden een diam. van 4mm ipv 5 maar ik heb ze dikker gemaakt met 2 stukjes krimpkous zodat ze perfect in de rubberen openingen passen.

Welke spanning meet je op B5,als ik dit zo lees moet dat niet in orde zijn.
Is het vervangen lampje ook 80 mA?
And

[Bericht gewijzigd door Batavia op woensdag 2 november 2022 19:17:49 (18%)

Geert111

Golden Member

Op B5 heb ik nu 18,45V gemeten net als op B3.
Als ik mij niet vergis gaat de spanning van B3 via een weerstand van 370 Ohm parallel met een van 150 Ohm naar B5.
Het lampje dat ik gebruikt heb, is van 8V - 60mA.
Ik had er een paar van deze besteld voor het defecte lampje van de functieaanduiding (en als reserve) maar wegens te weinig licht heb ik er eentje van 6,3V voor gebruikt.

Dan mag je verbindingen wel eens controleren,meten,want als je
ruim 2 Volt op de emitter van de stuurtor staat en er gaat ruim
18 V naar het lampje zal daar iets geen goede verbinding hebben.
Als de tor spert staat er ook 18 V en als ie geleidt mag er geen
spanning staan.Probeer dit eerst op te lossen.
succes....And

Geert111

Golden Member

Vanavond zal ik de print controleren op slechte solderingen en ook even de transistor TR303. Volgens het schema moet dat een CDC9002 zijn en bij mij zit er een .2 IB 150 (ik moet hem er losmaken want ik kan het niet goed zien).
Ik weet ook niet of het lampje bij de 'aankoop' wel werkte; ik heb het ook maar zien zitten na openen van het toestel. Het was wel degelijk stuk.

Heb wat over het hoofd gezien,en daarom klopt de 2,2V op de
e van tr 303 wel.(twee keer b-e overgang en een diode).
De waarde van de twee parallele weerst. is ong. 100 ohm.
Met VR 301 kun je eventueel het startmoment corrigeren.
And

Geert111

Golden Member

Heb net een paar verdachte soldeerpuntjes opnieuw gedaan en nu werkt het stereolampje.
Ik weet niet of het er echt iets mee te maken heeft want je mag niet te vlug over de zenders heen gaan, zoals ik eerder deed maar nogal langzaam en dan licht het op.
Het valt me wel op dat het lampje niet brandt op de zuiverste afstemming van een zender maar als ik bijna van de zender weg ben.
Ik heb nu de VR301 even gereinigd met Kontakt 61 want hij draait heel moeizaam en ik ben bang om hem stuk te maken.
Morgen kan ik opnieuw proberen of ik het beter afgestemd krijg en daarna rest mij nog 1 opdracht: de AM aan de praat krijgen. ;)

We komen er wel! Stem FM zodanig af dat het st.indicator brandt.
Dan met een trimschr.draaier T102 zodanig afregelen(kerntje in of
uitdraaien) tot de tuningmeter precies in de midden aangeeft.
De afstemming kan je misschien enige keren iets moeten bijregelen.
Ook kun je met VR 701 wat meer indicatie van de signaalsterkte
instellen.Wel voorzichtig met afregelen T102,vooral als deze niet
makkelijk wil draaien.
And

Geert111

Golden Member

Voor de zekerheid toch nog een vraag:
in het schema staat op pag. 9 naast het FM front end T102 - F211E maar op de afdruk van de printplaat "FM IC BOARD" op pag. 3 staat T101 - F211E.
Nochtans staat bij de FM ALIGNMENT op pag. 4 bij step 2 en 3 zowel T101 als T102.
Wat heb ik gemist?
Ik heb de FM afgestemd tot het stereo lampje brandt en dan aan spoel T102 (of is het T101?) gedraaid maar wanneer de tuningmeter het midden aangeeft,
is het lampje uit en zit ik op een andere zender.
De kern van T102 heb ik al meermaals langzaam heen en terug gedraaid maar ik krijg steeds een andere zender.
Ik denk dat mijn zenders nu niet meer op de juiste frequentie liggen maar dat kan hersteld worden.

Staat verwarrend in de doc.Het is de ene keer T102 en dan T101.
Maar het is dus T101 zoals in de afregelprocedure staat.
Je kunt hem ook op center afregelen als je geen signaal ontvangt.
Probeer dat ook eens.En bij het afregelen kan je enig verloop van
de zender krijgen.
And

Geert111

Golden Member

Het afregelen is nog niet echt gelukt en dus zat ik gisteren even te googelen en vond op dit forum een post van 18 december 2011: 'tuner afregelen MARANTZ 2100' van Jerome.
Hij heeft het over een spoel met 2 kernen op elkaar.
Zou dit bij mij ook het geval kunnen zijn met de T101/102 want op het schema staan 2 spoelen met één pijl naar boven en één naar onder?
Bij hem lukte het pas na afregelen van de onderste spoel, ik vind echter niet direct een onderste spoel.

Geert111

Golden Member

Probleem met AM is opgelost.
Blijkbaar wordt in België al een paar jaren geen AM meer uitgezonden. :)
Kan me nu volop concentreren op het afregelen van FM, stereo-indicator,
signaalsterktemeter en FM balansmeter.

Als de kern van de spoel een inbustype is kan het inderdaad een
spoel met twee kernen zijn.Sommige oudere japanse merken hebben
dit ook gebruikt.Was me door het niet goed zichtbaar zijn niet
opgevallen.Vindt het een rare constructie of de onderste kern
moet door een gaatje in de print bereikbaar zijn.
Wat de AM betreft,zijn er bij jullie geen z.g.n LPAM zender,
zoals hier bij ons het geval is?
And

Geert111

Golden Member

Het is een kanjer van een spoel (4,5cm hoog), aan de onderkant zit een opening die toegang geeft tot de onderste spoel en het is inderdaad van het inbustype.
LPAM zenders zijn me niet bekend en ook op Google vond ik niet direct een aanwijzing dat er in België zijn.
Het is wel zou dat in de jaren 70/80/... bijna elk Belgisch dorp een 'vrije radio' had. Die zonden ook met beperkt vermogen uit op FM maar na 2000 werd deze wildgroei aan banden gelegd met vergunningen en bepaalde regelgeving over programmatie enz.
Vanavond bekijk ik wat er gebeurt als ik de onderste kern beweeg.

Er zijn geen LPAM zenders in Belgie.

Overigens overtreed Brussel daarmee de Brusselse (Europese) regelgeving die stelt dat alle frequentie die niet worden gebruikt door de publieke (openbare) omroep, verdeeld moeten worden onder commerciële omroepen.

Met LPAM voldoet NL wel aan de regel, zij het dubieus omdat een frequentie met potentie 400 kw nu met max 100 W PEP gebruikt mag worden, met een paar herhalingen. Dat is zeer ondoelmatig en dus tegen het beleid.

GJ_

Moderator

Op 7 november 2022 18:52:15 schreef pararuud:
Overigens overtreed Brussel daarmee de Brusselse (Europese) regelgeving die stelt...

Daarmee bedoel je waarschijnlijk 2010/13/EU.
Dat is een richtlijn die per lidstaat pas in gaat als ie in hun eigen wet is opgenomen en gepubliceerd.
Nou worden de richtlijnen er in België meestal per KB simpelweg in gehamerd, maar afwijken van die Europese richtlijn is nou niet echt verboden, hoogstens onhandig. Vooral onze afvallige lidstaat, het VK, was daar sterk in: dingen weglaten.
Nou ben ik op dit gebied (van de 2010/13/EU) geen deskundige, maar ik wou er wel even op wijzen dat het kan zijn dat sommige Europese richtlijnen niet volledig worden overgenomen.
Alleen Europese verordeningen zijn wet zodra ze zijn gepubliceerd. Deze worden dan ook niet in de lokale wetgeving opgenomen.

RAAF12

Golden Member

Op 7 november 2022 17:59:20 schreef Geert111:
Vanavond bekijk ik wat er gebeurt als ik de onderste kern beweeg.

Altijd lastig zonder meetapparatuur. Maar omdat het spul al ontregeld is kan het verder weinig kwaad. Je hebt al een trimsleutel van plastic dus kapot draaien van de kern zal niet snel gebeuren!
top/bottom

Geert111

Golden Member

@RAAF12: Ik heb jaren geleden een 2x20MHz osciloscoop gekocht met het idee meer tijd aan mijn hobby te besteden maar door een toeval ben ik overgestapt naar discobar en later naar videofilmen en monteren.
Die tijd is nu voorbij en ik vind rust en plezier in het af en toe herstellen van een of ander toestel.
Momenteel ben ik op zoek naar een Signaalgenerator en dacht aan een tweedehandse Leader LSG-16.
Dit zou mij bij een herstelling als deze misschien kunnen helpen?

Voor wat betreft de HK930 heb ik de balansmeter mooi in de middenpositie gekregen bij een juiste afstemming maar het stereolampje licht niet meer op en de signaalsterktemeter blijft steevast op 0 staan.

Geert111

Golden Member

De signaalsterktemeter heb ik nu even met een 1.5V batterijtje getest en die is niet defect; het zal waarschijnlijk aan de schakeling liggen want de ontvangst is naar mijn gevoel sterk en zuiver.

RAAF12

Golden Member

De afregeling komt nogal nauw als de detector goed staat afgesteld en meter in het midden staat zou het signaal vervormingsvrij moeten zijn. Ik heb zoiets zelf gebouwd met oa. een CA3089 en een CA3090 en die kon ik goed op het gehoor afregelen zonder FM stereo meetzender. Maar met een 1000Hz sinus is het wel makkelijker dan een kwebbelende DJ op de output. De vervorming is grotendeels afhankelijk van de instelling van de detectorspoel.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 8 november 2022 16:25:51 (10%)