Harman Kardon 930

Geert111

Golden Member

De komende dagen wil ik nog eens een poging wagen om af te regelen wat ik kan zonder te veel meettoestellen.
Bij het FM ALIGNMENT staat onder stap 1: no signal input, T102 (TOP), Zero center meter must be Zero NOTE: Must not be tuned to stations.

no signal input:
Voor jullie techneuten is dat duidelijk maar:
-zelfs zonder antennekabel heb ik af en toe zwakke ontvangst
-Zero center meter must be Zero: bedoelt men hiermee de FM balance meter?
-Note: must not be tuned to stations: 'must not be tuned....' must in de zin van mag niet afgestemd staan op stations of hoeft niet afgestemd te staan.
Dank voor deze verdere verklaringen.

-Zero center meter must be Zero: bedoelt men hiermee de FM balance meter? JA

Note: must not be tuned to stations: 'must not be tuned....' must in de zin van mag niet afgestemd staan op stations

Geert111

Golden Member

Bedankt Redguuz, ik ga er morgen weer mee verder.

Geert111

Golden Member

Vandaag had ik weer even tijd vrij en heb de spanningen op IC 101 en 102 gemeten.
Deze zijn tamelijk gelijk maar er is een lichte afwijking op pin 5 en 10:
IC101 - 5= 6,78V en 10= 7,54V
IC102 - 5= 7,42V en 10= 6.35V

Kan iemand hier iets uit afleiden?

Was op internet aan het zoeken naar data van TA7027M, kon eigenlijk niet veel vinden. Maar misschien is dit een handvat:
https://audio-circuit.dk/downloads/rotel5/Rotel-RT1220-tun-sm.pdf

Geert111

Golden Member

Wauw, bedankt MJN.
Dat is bijna een kopie van de HK930 met spanningen en zelfs een "probleemoplossing".
Ik heb het schema uitgeprint en ga er morgen mee aan de slag.

Geert111

Golden Member

Vorige week heb ik mij een tweedehandse Leader LSG-16 (FM-signaalgenerator) aangeschaft.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en probeer nu zsm vertrouwd te raken met het toestel.
In het schema van de Rotel RT1220 staan opstellingen voor de FM-afregeling maar toch twijfel ik.
In de handleiding van Leader staat dat ik een voorschakelweerstand van ca. 300 ohm moet gebruiken op de antenne-ingang en in het schema van Rotel staat dan ook een tekening met een 'dummy' maar is dat hetzelfde als wat ik met een weerstand aan 1 snoer van de Leader gemaakt heb?
En tot slot in het schema van de HK930 staat bij de FM-afregeling: 90MHz - 400 Hz 100% MOD en dan 50 microV.
Hoe krijg ik die microV ingesteld op de Leader?

Hi Geert,

Zie Operating manual Leader LSG-16 (bijlage).

Op pagina 5/7 en verder wordt dit uit de doeken gedaan.

LSG-16.pdf

En hierbij nog twee Youtube video's.

(ik hoop dat je het 10.7 MHz kristal erbij hebt gekregen (je hebt het nodig om de MF versterkers af te stemmen).'

https://www.youtube.com/watch?v=yc1927uuSSk

https://www.youtube.com/watch?v=85KdT1Js1VY vanaf 13:17

RAAF12

Golden Member

Dat wordt meestal niet meegeleverd maar dat moest de gebruiker zelf aanschaffen. Of op bestelling laten slijpen, been there, done that. Maar dat was voor een ander type Leader die ook een sweep en een markergenerator had. Daar waren ontvangers mee af te regelen die nog geen keramische of kristalfilters in de MF versterker hadden. Met een 5.5MHz xtal kon je er de MF van TV's mee sweepen met de X-Y inputs op een scope. Een kristal is stabieler en nauwkeuriger dan een vrijlopende oscillator.
Via de zoekfunctie van het forum kom je lotgenoten tegen die dit soort generators gebruikten :-)

Geert, die aanpassing komt niet zo nauw op de antenne ingang want er is voldoende signaal beschikbaar op de FM detector.

Geert111

Golden Member

Allebei bedankt voor de bijkomende info.
@Redguuz: de beide filmpjes had ik reeds bekeken.
Het kristal was er niet bij maar ik kocht het toestel van een TV- en audiohersteller op rust en hij heeft wel gezegd dat ik de 10,7 MHz kon vinden aan het pijltje links onderaan op de E-schijf.
@RAAF12: Ik ga zeker de zoekfunctie op het forum gebruiken, ik heb al een aantal posts op de sectie "HF" bekeken en probeer er zoveel mogelijk info uit te halen en te verwerken met mijn beperkte kennis ervan :(
Ook prima dat de aanpassing niet zo nauw komt.

Geert111

Golden Member

Vandaag ben ik begonnen met de afregeling van de FM.
Leader afgesteld op 90 MHz en het signaal was hoorbaar rond de 100 op de afstemschaal.
Vervolgens heb ik trimmers en spoelen op het afstemblok geregeld tot het signaal hoorbaar was op 90 van de schaal.
Had ik niet moeten doen want alle zenders zijn naar voor geschoven.
Gelukkig heb ik vooraf de standen van trimmers en spoelen aangeduid en kan ik het herstellen.
Achteraf dacht ik dat deze verschuiving misschien wel overeenkomt met de 10,7 MHz en had ik de zenders beter lateq staan.
Is deze redenering juist?

Geert111

Golden Member

Na een paar HK-vrije weken heb ik er opnieuw zin in en ben ik eerst enkele interessante filmpjes over het afregelen van radio’s op Youtube gaan bekijken.
Vooral filmpjes over het gebruik van een Leader Signaal generator (of aanverwant merk als Tenma).
Bij deze onderstaande link is mij vooral de eenvoud aan meettoestellen bijgebleven:

https://www.google.com/search?q=tenma+signal+generator&client=avas…

Hier gaat het om de afregeling van de MF op AM via de 455KHz tot de pieptoon verdwijnt (vanaf 37’ in het filmpje).
Het geteste toestel heeft maar 2 spoeltjes met kern voor het MF maar in de HK zitten er meerdere (AM en FM).
Momenteel heb ik het zover gekregen dat bvb. bij een afstemming van de HK op FM 100 het geluid wegvalt wanneer ik de Leader op 100MHz afstem.
Bij veranderen van de frequentie van de HK of de Leader komt het geluid op de HK terug maar het geluid is nog niet zuiver.
Ik hoor ook geen verschil bij EXT. MOD. (in mijn geval = niets) en INT. MOD.
Moet ik voor het afregelen van de MF op de FM-band dan een 10,7MHz frequentie gebruiken al dan niet met INT. MOD?

Geert111

Golden Member

@testman en fred101:
Opnieuw even tijd gehad om verder te zoeken, de 'bolle' elco verwijderd en getest.
Hij moet 47µF hebben maar had er slechts 14.
Nieuwe geplaatst en morgen nemen we de draad weer op....

Dok

Golden Member

Zit net even dit topic mee te kijken. Lees ik iets over schroeven, Phillips, pozidrive, dat ze vernaggeld worden met verkeerde schroeven draaiers. Hoe niet leuk ook, hier zie ik dat wel eens. Maar in dit ding zit JIS ( japanse industrie standaard) Kun je zien aan een punt of deuk die op de kop van de schroef is gezet.
Plaatje bij praatje.

Yes! weer een paar schroevendraaiers gaan scoren.
Oh, wacht. er liggen nog wel wat bitjes. schroevendraaiers, als je ze maar lang genoeg gebruikt slijten. En vooral toch door willen gebruiken.. 8)7

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Geert111

Golden Member

Ik zoek wel even of die hier bij ons te koop zijn in een speciaalzaak.

Geert111

Golden Member

Hallo,
Gisteren vond ik op het muting bord een groene smeurie op spoel L702 (groene cirkel). Aan de zijkant lijkt het op een barst maar ben nog niet 100% zeker.
Ik zocht een vervangende nieuwe spoel van 47 microH maar op internet staat er bvb. 5 ohm bij of een spanning.
In het schema vind ik er niets over terug.
Nu ik toch aan deze print begin, wil ik de 2 elco's ook nameten omdat het plastic omhulsel bovenaan omhoog staat (blauwe cirkel).
Op andere printplaten zitten er nog zulke elco's.
Misschien is er niets mee fout of toch?

Geert111

Golden Member

Het probleem met de L702 is opgelost. Na lossolderen, bleek het te gaan om iets dat op verf lijkt maar de spoel zelf geeft een waarde van 50µH en zou volgens opdruk 47 moeten zijn.
Toen ik C715 en C713 wou testen gaven die 1,6µF en 2,1µF en de opdruk geeft 1µF aan.
Op het schema zijn de cijfers slecht leesbaar maar op de layout van de Muting Board staan ze beiden aangegeven als 10µF.
Weet iemand hier raad mee?

Op 3 maart 2023 13:50:55 schreef Geert111:
omdat het plastic omhulsel bovenaan omhoog staat (blauwe cirkel).
Op andere printplaten zitten er nog zulke elco's.
Misschien is er niets mee fout of toch?

Ik pretendeer niet dat ik er verstand van heb (verre van dat) maar het opkrullende iets is toch alleen de allesomhullende 'krimpkous' die het metalen busje van de eigenlijke condensator omsluit??
Het zal zeker zo zijn, dat het spul niet op hoort te krullen, dat dan weer wel.

Geert111

Golden Member

@electronono: dat was ook mijn idee en de reden waarom ik de beide elco's nagemeten heb.
Het verbaasde mij dat de waardes hoger lagen maar op het forum had ik eerder al gelezen dat een iets hogere waarde niet absoluut problemen zou geven.
Om zeker te zijn heb ik ze toch vervangen door waardes van 1µF.
Achteraf zag ik echter in het schema dat er 10µF zou moeten zitten; in het schema niet goed duidelijk (met de hand geschreven waarden) maar op de afbeelding van het muting board (drukletters) was er geen twijfel mogelijk en toch vraag ik mij af of het toestel dan 50 jaar zou gewerkt hebben met foute elco's.
@dok: de schroeven aan het chassis zijn zo slecht behandeld dat het puntje of deuk mij niet opgevallen zijn en ik wist zelfs niet dat die bestonden.
Op mijn laatste foto (muting board) zie je ze wel duidelijk in de schroef.
Tot nu heb ik nog geen gepaste schroevendraaier gevonden en ik weet niet of dit puntje/deuk voldoende zal zijn om ze los te krijgen maar ik probeer het in elk geval.

Denk je dat dat putje een rol van betekenis speelt, dus dat een 'speciale' kruiskopschroevendraaier met een 'armpje' wat in het putje valt gebrukt moet worden?? (ik heb zulke schroefkoppen nog nooit gezien), misschien moet je een foto van de kop met google's 'zoek fotos als deze'-functie (schijnt te bestaan) laten zoeken...

Het putje kan natuurlijk ook een signaal zijn om erop te wijzen dat de kruiskop voor speciale kruiskopschroevendraaiers is, om te voorkomen dat je een gewone kruiskopschroevendraaier gaat gebruiken, dus meer een 'let op' functie van het putje.

fred101

Golden Member

Zijn JIS schroeven:

JIS screws look like Phillips screws, but have a tiny dot stamped onto them. Phillips screwdriver bits strip in JIS screws. JIS screws are found on everything manufactured in Japan most notably Honda Goldwing & other Japanese motorcycles, Mazda Miata's and a broad range of small engines and medical and CNC equipment.

Ik heb een Goldwing GL1800, maar ik geloof niet dat ik die schroeven heb gezien. Misschien omdat mijn Goldwing niet inn Japan werd gemaakt maar in de USA ;)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Geert111

Golden Member

De 4 schroeven in het muting board heb ik zonder moeite met een gewone kruisschroevendraaier losgekregen maar deze aan het chassis zijn echt mishandeld.
Ik ga me nu eerst focussen op de elektronica en als dat gelukt is, de schroeven want ik moet zeker aan de rca-inputchassisdelen werken omdat vele loshangen en slecht contact maken.

Op Amaz* zijn ze er in jis setjes vanaf euro 15.
Waar je nieuwe jis schroeven vandaan kunt halen heb ik niet onderzocht, misschien uit een Honda bike wanneer de berijder laveloos op de couch ligt.. ;)

[Bericht gewijzigd door electronono op 7 maart 2023 12:11:27 (61%)

RAAF12

Golden Member

Op 19 december 2022 14:40:22 schreef Geert111:
@RAAF12: Ik ga zeker de zoekfunctie op het forum gebruiken, ik heb al een aantal posts op de sectie "HF" bekeken en probeer er zoveel mogelijk info uit te halen en te verwerken met mijn beperkte kennis ervan :(
Ook prima dat de aanpassing niet zo nauw komt.

Een FM stereo generator geeft genoeg signaal af net zoals de plaatselijke coax boeren. Het wordt een ander verhaal als je gaat DX-en met een eigen FM antenne.