Zou het met 1 van deze kunnen of zijn die waardeloos?
Golden Member
Golden Member
Hallo, mag ik nog even jullie hulp inroepen?
We hadden er ons al bij neergelegd dat de herstelling van het tunergedeelte niet zou lukken en onze schoonzoon heeft dan maar beslist om het toestel enkel als versterker te gebruiken.
Dit lukte in eerste instantie maar vrij vlug kwam er een ander probleem aan het licht.
Zoals in het begin van de herstelling was er na een tiental minuten weer een brandgeur waar te nemen.
Dit keer kwam het van de weerstand R631 (100 ohm).
De beide eindtorren zijn oké maar ik heb geen idee hoe ik verder kan testen met een smeulende weerstand.
Kan iemand nog een paar tips geven aub?
Golden Member
Wanneer ik de 2SA497 test dan krijg ik voor B de waarde 147 en voor een nieuwe BC161 85.
Wat betekent deze meting?
Golden Member
Dat is de versterkingsfactor, niks mis met die waardes.
Golden Member
Hij zag er nogal verweerd uit en daarom had ik hem door een nieuwe vervangen in afwachting van een reactie om de radio al dan niet te kunnen testen.
Opnieuw een dood spoor!
[Bericht gewijzigd door Geert111 op maandag 12 juni 2023 23:19:55 (73%)
Golden Member
Golden Member
Op 12 juni 2023 23:02:39 schreef Geert111:
Hij zag er nogal verweerd uit en daarom had ik hem door een nieuwe vervangen in afwachting van een reactie om de radio al dan niet te kunnen testen.
Opnieuw een dood spoor!
Er is licht aan het eind van de tunnel
Golden Member
Zet wel eerst de originele tor terug. Je moet bij reparaties zo min mogelijk goede dingen en dus variabelen veranderen. Ze hebben die 2SA497 om een reden gekozen. Dat kan zijn dat ze die toevallig heel veel gebruikte en het geen bal uitmaakt wat je daarvoor op deze plaats gebruikt, maar het kan ook zijn dat ze een of ander ontwerp probleem hadden (bv oscillaties) en deze tor het oploste.
Golden Member
@RAAF12:ik hoop dat er voor mij aan het eind van tunnel ook en vooral geluid is
@fred101: ik plaats de originele er deze avond opnieuw in en puzzel verder.
Moderator
Op 3 juni 2023 17:03:14 schreef Geert111:
Dit keer kwam het van de weerstand R631 (100 ohm).
De beide eindtorren zijn oké maar ik heb geen idee hoe ik verder kan testen met een smeulende weerstand.
Kan iemand nog een paar tips geven aub?
Niet testen, maar meten. Component voor component vegelijken met het andere kanaal.
Golden Member
Bedankt voor de tip. Ik had het overwogen maar dacht dat dit een oplossing was voor 'amateurs' zoals ik maar het is logisch om erger te voorkomen.
Golden Member
@Henri S.: deze week ga ik opnieuw aan de slag en ik wil het op jouw manier doen, component voor component per kanaal vergelijken.
Ik dacht om met de ohmmeter, zwart aan de massa, alle componenten te meten/vergelijken of is het echt de bedoeling om deze één voor één uit solderen en te meten?
Een hele opdracht maar als het moet dan moet het maar!
Gr./Geert
Golden Member
@fred101: ik wou net de originele 2SA497 terugplaatsen, de 3 pootjes voorzichtig recht gezet en zonder enige aanleiding brak de aansluiting van de basis af.
Deze versterker heeft volgens mij een heel zwaar leven gehad.
Ik probeer nu eerst het probleem van de smeulende weerstand op te lossen.
Gr./Geert
Golden Member
2x of 3x buigen en ze kunnen breken. TO220 zijn nog kwetsbaarder.
Moderator
Op 26 juni 2023 20:48:20 schreef Geert111:
@Henri S.: deze week ga ik opnieuw aan de slag en ik wil het op jouw manier doen, component voor component per kanaal vergelijken.
Ik dacht om met de ohmmeter, zwart aan de massa, alle componenten te meten/vergelijken of is het echt de bedoeling om deze één voor één uit solderen en te meten?
Idd, omdat meten van spanningen rook oplevert 'moet' je het zo doen.
Denk om toleranties, het kan gerust 5% afwijken, maar bij een rokende weerstand is er meer aan de hand.
Halfgeleiders zal je eventueel uit de print moeten halen, wat bij oude versterkers best wel lastig is. Deze niet ohms meten, maar met een halfgeleidertester.
Het probleem kan bijna alleen in de eindversterker zitten (of C621 en C565 maken sluiting).
Begin dus vanaf C601/C621) tot aan de luidsprekerschakelaars.
Als alles weer werkt, overweeg dan een luidsprekerbeveiliging, de zekeringen beschermen heel beperkt.
Golden Member
Onze vakantie zit er op en het is weer buzinezz as usual .
Vandaag heb ik enkele componenten nagemeten met ohm- en C-meter en telkens vergeleken met R en L-kanaal.
Bij het meten van de C607 met de C-meter hoor ik een geluid in de luidspreker maar wanneer ik hetzelfde doe bij de C627 hoor ik niets, maakt niet uit hoe ik de + en - aansluit.
Ik probeer deze vandaag uit te solderen wat een moeilijk karwei wordt omwille van de kapotte schroeven die de uitbouw bemoeilijken.
Golden Member
Op 19 juli 2023 10:58:18 schreef Geert111:
Bij het meten van de C607 met de C-meter hoor ik een geluid in de luidspreker maar wanneer ik hetzelfde doe bij de C627 hoor ik niets, maakt niet uit hoe ik de + en - aansluit.
Dat hoeft niet aan de condensator te liggen, misschien stuur je zo ergens iets open of juist niet open en heeft het niets met die condensator te maken. In situ vergelijken noemen ze signatuur analyse en dat doe je met een Huntron, octopus, Curve tracer of SMU. De Huntron is daar spewciaal voor gemaakt. Dingen zijn alleen erg prijziog, ook de zeldzame keren dat je ze gebruikt ziet. Je moet ook over erg veel kennis/ervaring beschikken om ze correct te interpreteren.
Je moet onderdelen uitsolderen en dan meten. Met schemas erbij, twee kanalen en een berg ervaring kom je een eind met in situ maar het blijft moeilijk. Want als je ergens een verschil meet hoeft het niet dat onderdeel te zijn. Stel je meet een weerstand van 20k die ook 20k moet zijn terwijl je bij het andere kanaal 10k meet. Welke is nu fout ? Dat is in dit denkbeeldige geval het kanaal waar je 20k meet want de tweede 20k die parallel staat aan die jij gemeten hebt, is open, je hoort in situ dus 10k te meten. Ander voorbeeld, elco in situ heeft een ESR van 0,1 ohm. Mooi, de vage tabellen suggereren dat hij dan goed is. Helaas blijkt de ESR uit gesoldeerd 10 ohm te zijn maar meet je in situ 0,1 ohm omdat er elders in de schakeling een aantal condensators met nog wel goede ESR parallel staan.
En zo kan ik nog heel lang doorgaan.
Het risico is alleen dat je mogelijk met desolderen meer schade aanricht.
Golden Member
Als die R631 gerookt heeft kijk dan de vier torren na in eindtrap. Er zit niet veel in dus ben je gauw klaar. Uitsolderen en meten, waarschijnlijk zit er een C-E kortsluiting in een of meerdere exemplaren. Dat is vaak zo in trappen die DC zijn gekoppeld. Gaat er iets kapot dan sleept die zijn collega mee in het verderf
Golden Member
@RAAF12 en fred101: deze week wil ik aan het desolderen van de onderdelen beginnen, met tegenzin omdat ik misschien nog meer schade zal aanrichten aangezien de print heel slecht toegankelijk is maar ik wil het proberen...
...'met tegenzin' en daarom heb ik eerst nog 2 metingen verricht:
aan rechter kanaal (goede) testpunt 3 en 4 tov massa 6 ohm (rood of zwart snoer aan massa)
aan linker kanaal (slechte) testpunt 1 en 2 tov massa 8 M ohm (zwart aan massa) en 3M ohm (rood aan massa).
Tussen TP 3 en 4: 1,4 ohm en tussen TP 1 en 2 ook 1,4 ohm.
Betekent dit iets?
@moderators: Ik weet niet of deze vraag hier mag:
Is er iemand in de buurt van Gent of Aalst die even naar het toestel kan kijken om mij op weg te helpen?
Golden Member
Of is iemand uit de buurt van Kortrijk, Brugge,.. die kan helpen?
Wanneer we het toestel naar een service-center zouden doen dan wordt het gemaakt maar heb ik zelf niets geleerd en heb ik er ook geen plezier aan beleefd.
Golden Member
Een bekende Nederlander zong ooit 'Als de rook om je hoofd is verdwenen'..
Ik ben de voorbije 2 weken weer aan de slag gegaan en heb een paar onderdelen losgesoldeerd, getest en indien nodig vervangen. Toen het te moeilijk werd, ben ik gestopt en heb het toestel eerst even kort ingeschakeld.
Daarna telkens opnieuw, iedere keer iets langer en geen rook meer.
Het linker kanaal was eindelijk in orde.
Toen bleek echter dat het rechter kanaal het niet deed.
Jumpers achteraan uitgetrokken, signaal rechtstreeks op eindtrap ingeplugd en alles was oké.
Bleek dat weeral een draad afgebroken was op een plaats (druktoetsen Tape Mon 2 - foto) waar ik, voor zover ik mij herinner, niet gewerkt heb.
Probleem bij deze versterker is dat het vaak gaat om 1-aderige draden die na 40 jaar gemakkelijk breken.
Toestel getest na het opnieuw vast solderen van de draad en nog steeds ontbrak er een kanaal.
De tulp-chassisdelen achteraan bengelen gewoon alle richtingen uit en maken allemaal slecht contact met de stekkers.
Na wat heen en weer duwen, had ik eindelijk geluid uit de twee kanalen.
Ik heb de chassisdelen gereinigd met Kontakt61 maar dat helpt niet.
Door de kapotte schroeven kan ik de achterkant niet verwijderen en dus ook geen nieuwe chassisdelen plaatsen.
Voor mij stopt het hier.
Bedankt voor de vele hulp en tot een volgende keer (want de schoonzoon is weer actief aan het zoeken op veilingen.
Golden Member
Hallo,
Ik kreeg het niet over mijn hart om op te geven! en heb de voorbije dagen opnieuw tientallen Youtube-filmpjes over FM-afregeling bekeken en eentje viel mij op.
Het was een reactie op een herstelling van een Pioneer SX1050 door xraytonyb.
In dit filmpje van M Caldeira zei deze laatste dat hij niet over de vele dure toestellen van xraytonyb beschikte maar dat hij met een TechKen FM stereo zender van een paar euro de afstelling klaar had.
Ik heb direct bij Amazon een toestelletje besteld en na aansluiten op mijn gsm en het instellen van een frequentie had ik direct mijn muziek op de HK.
Stereolampje lichtte op en de signaalmeter stond bijna op maximum.
Deze ervaring wou ik graag delen.
Vraag blijft nu waarom stereolampje en signaalmeter het niet doen wanneer ik afstem op een echte radiozender.
Signaal te zwak of toch iets fout in het FMboard van de HK?
Iemand een idee?
Gr./Geert
Golden Member
Je weet nu dat het in basis in ieder geval werkt. Als er iets een beetje naast staat is het signaal van zo'n zendertje blijkbaar net hard genoeg om er toch door te komen. Het kan ook zijn dat er geen signaal of te weinig op de antenne staat waar hij normaal aanhangt.
Wat je "normaal" doet om dat uit te sluiten, is met een spectrum analyser of meet-ontvanger kijken of er wat op de antenne staat.
Tijdens de reparatie gebruik je daarvoor een meetzender met precies instelbare verzwakking, frequentie en modulatie. Dan een scoop om dat signaal te volgen.
Dat eerste kun je ook met zo iets doen als je nu hebt maar dat is wat minder "zeker"
Ipv een scoop bestaan er schematjes van signaal volgers. Dat is het eerste meetapparaatje wat ik ooit gebouwd heb (uit de electuur ergens in de 80's) Dat ding heeft een RF en een LF ingang. Is gewoon een heel breed (afgeschermd) ontvangertje met een probe en potmeters voor RF en LF gain. Dat was in de tijd dat +100 MHz scopen onbetaalbaar waren. Daarnaast erg makkelijk want je hoorde bij afregelen precies wat er gebeurde. Op een scoop ook maar dan moet je wel weten waar je naar kijkt. Ik heb het ding nog steeds. Ik heb er zelfs ooit een met buizen gebouwd met magisch oog. Was best gaaf, een schema uit 1946 ofzo. Zoiets als de eerste bouwen is niet echt moeilijk, ik was iets van 16 toen ik het bouwde.
Maar tegenwoordig kosten scopen en SA's bijna niks meer.
Moderator
Op 17 september 2023 19:53:49 schreef Geert111:
Signaal te zwak of toch iets fout in het FMboard van de HK?
Iemand een idee?
Verzwak het signaal van de meetzender.