@Fred101:mijn signaalzoeker was een combinatie van bijgevoegd schema, gevolgd door een 1 watt versterkertje van MBLE.
@HenriS:ik kan het signaal enkel verzwakken door verder van de HK te staan en dan gaat stereolampje uit en gaat de meter naar 0.
Golden Member
@Fred101:mijn signaalzoeker was een combinatie van bijgevoegd schema, gevolgd door een 1 watt versterkertje van MBLE.
@HenriS:ik kan het signaal enkel verzwakken door verder van de HK te staan en dan gaat stereolampje uit en gaat de meter naar 0.
Moderator
Op 17 september 2023 23:45:42 schreef Geert111:
Die is alleen geschikt voor audio, voor HF heb je een detector nodig. Zie https://sound-au.com/project74.htm
Ook met een (telescoop)antenne aan de meetzender?
En het stereolampje mag pas uitgaan als audio ruist.
Zoniet dan is er idd wat aan de hand, maar daar kom je zonder hulpmiddelen niet snel uit.
Tr1 is een mosfet, die wil wel eens kapot gaan, maar daar nog niet aankomen...
Soldeer een draadje van een 10cm oid aan R4 of C7 als antenne. Als je daar met de telescoopantenne dichterbij komt, dan moet je meter daar wel op reageren.
Golden Member
Op de uitgang van de front end krijg ik geen signaal op mijn signaalzoeker.
Voor deze zelbouw heb ik me ook gebaseerd op het schema van de 'speurneus' maar dan met slechts 2 standen in LF en 1 HF.
Op de geraadpleegde schema's wordt telkens een BNC input gebruikt maar ik heb 3 rode en 1 zwart chassisdeel gebruikt zoals bij de Micronta op de foto. Misschien komt het HF daarom niet door op mijn signaalzoeker
Moderator
Voor deze frequenties moet de detector zo dicht mogelijk bij het meetpunt zijn, anders meet je niks en ga je het meetpunt ook teveel belasten. De hf-probe kan je in een dikke pen of een stukje pvc buis stoppen.
Golden Member
Op Google vond ik nog een tip: een goede radio afstemmen op een lege golflengte met enkel ruis, bvb. 100 MHz en de HK op 10,7 MHz lager en dan zou de ruis op de goede radio moeten verdwijnen.
Bij mijn test is dat gebeurd maar wat zegt dat dan over mijn HK?
Bovendien heeft geen van beide een digitale afstemschaal en staat de
goede misschien op 100,5 en de HK op
90 als de ruis wegvalt. In dit geval heb ik dan slechts een verschil van
10,5 MHz.
Moderator
Je weet daarmee dat je LO werkt, en ongeveer 10.7MHz hoger dan de ontvangstfrequentie. De preciese frequentie is nog niet van belang, hoogstens dat je afstemschaal niet klopt. K101 en K102 filteren het 10.7MHz middenfrequent, en het enige wat je kan doen is de IF spoel en T102 optimaliseren.
Belangrijker is nu meten of je ingangsversterker werkt.