Aardlekschakelaar schakelt uit - ik meet 2M Ohm tussen fase en aarde

aardsluiting in de installatie pas ook gehad, echter een installatie van minstens 55 jaar oud in buizen van 80+ jaar oud. lekkage na regen. stalen buizen en dozen die weggesmeerd zijn. met geluk is na opdrogen de weerstand weer hoog genoeg om aan te sluiten, anders creatief worden via de zolder. geheid een verzameling T doosjes in vloeren waar ook niet meer bij te komen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 september 2022 17:54:08 schreef benleentje:
[...]Daar geloof ik helemaal niets van zie ook ook mijn eerdere post daarover.
Wel nieuwsgierig waar dat zou kunnen staan.

Dat staat in NEN1010. Tenminste in de oerversie die ik tijdens mijn opleiding heb aangeschaft.

vaak kun je er wel bij, maar afhankelijk van de eigenaar en bouwvakkers over vele jaren kun je soms niet meer bij. het is altijd wel zo te maken dat je erbij kunt, word echter meer werk om een doos elders te zetten. of doorlussen van wcd naar schakelaar enz. ga je een centraaldoos wegwerken, zet in het deksel een sticker uit een inbouwdoosdeksel, dan kun je de doos vinden met de dozendetector.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat staat in NEN1010. Tenminste in de oerversie die ik tijdens mijn opleiding heb aangeschaft.

Ik weet eigenlijk niet precies vanaf wanneer de NEN1010 echt zijn intrede deed. IK weet wel dat vrijwel elk huis voor het centraal dozen systeem de meeste WCD's onder de vloer zitten of in het plafond .

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De eerste uitgave van de NEN 1010 is gedateerd September 1940.
Dozen onder de verdieping vloer mag wel als de planken of een luikje waar de doos zit geschroefd zit en eventueel de vloerbedekking oprolbaar is.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op woensdag 21 september 2022 00:34:53 (54%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 21 september 2022 00:01:52 schreef benleentje:
IK weet wel dat vrijwel elk huis voor het centraal dozen systeem de meeste WCD's onder de vloer zitten of in het plafond .

Niet de wcd's maar de lasdozen. ;)
In mijn jeugd woonde ik ook in zo'n huis (bouwjaar 1938).
Op de overloop waren 2 vloerplanken over de hele lengte geschroefd in plaats van gespijkerd. Als je die planken loshaalde zag je alle lasdozen op een rijtje zitten.

Arco

Special Member

Ik vind het verwijderen van vloerplanken ook niet onder 'hak en breekwerk' vallen.
En vaak zitten die planken boven dozen inderdaad geschroefd en makkelijk verwijderbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com