Abacom frontplaat designer

bprosman

Golden Member

Al een tijdje gebruik ik Abacom frontplaat designer maar ik blijf tegen de beperkte (en soms wat rare/overdreven) set fonts aan lopen.
Is het nou niet mogelijk daar een schreefloos (windows of TrueType oid) font te gebruiken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Is er toch? (Microsoft Sans Serif font)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 16 september 2022 08:43:05 schreef Arco:
Is er toch? (Microsoft Sans Serif font)

Inderdaad ik heb ergens heel kippig zitten kijken want alle truetype fonts zitten er in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik vind Frontdesigner een heel handig programma, alleen jammer dat het absoluut niet intuitief werkt (alles gaat net even anders als bij andere programma's... :( )
Ik gebruik het een paar keer per jaar, en iedere keer opnieuw moet ik er een paar uurtjes aan wennen/nazoeken hoe alles werkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Ik heb er ook eens mee zitten stoeien en inderdaad ik kon er ook niet aan wennen en vraag me nog steeds af wat je er nou meer mee kan doen dan sPlan.

Arco

Special Member

Je kunt er frontfolies, schalen voor analoge meters, enz mee maken...
(met een fatsoenlijke user interface was je in een kwart van de tijd klaar die je nu nodig hebt... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Net nog even de proefversie geopend en ik zie dat je sommige plaatjes (of logo's) net even wat mooier kan maken dan in sPlan. Althans, ik zie voorbeelden die lastig te maken zijn in sPlan.
Maar het plaatje wat Arco laat zien maak je ook in sPlan. Toevallig bestaat het logo linksboven ook uit rechte lijnen.
Meterschalen is ook geen probleem.

Maar toegegeven, ik haak af als het niet intuïtief is en besteedt dan wat meer tijd in een mij bekend tooltje.

Jeever

Golden Member

Op 16 september 2022 13:28:20 schreef rob040:
Ik heb er ook eens mee zitten stoeien en inderdaad ik kon er ook niet aan wennen en vraag me nog steeds af wat je er nou meer mee kan doen dan sPlan.

Onderstaand een paar voorbeelden die in Front Designer in een-twee-drie klaar zijn en die ik in sPlan toch niet zo snel en gemakkelijk zou kunnen maken (of zelfs helemaal niet!).

[Bericht gewijzigd door Jeever op zaterdag 17 september 2022 07:29:35 (42%)

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
rob040

Golden Member

Inderdaad Jos, die logaritmische schaalverdeling is lastig.
Even snel iets getekend, zie plaatje.
Kleur veranderen van de lijnen is eenvoudig, maar ik heb zo snel nog niet gevonden hoe de kleur aan te passen van de tekst. Dat zou ik dus rechts bij font, enz. verwachten.

Het grijze vlak krijg ik ook niet in een andere kleur.
En met sPlan en Sprint-Layout is het zonder zoeken goed en snel te werken.

Lambiek

Special Member

Ik snap echt niet dat jullie er problemen mee hebben, ik vind het een prachtig programma en het werkt makkelijk.

Ik gebruik het best vaak, je kunt er echt van alles mee.

Ik gebruik het ook voor de freesbank, het programma genereerd HPGL en dat zet de frees software om in G-code.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als je er dagelijks mee werkt zal het wel wennen, maar het blijft een 'quirky' interface... ;)

Zo kun je met de linker muistoets inzoomen, en met de rechter uitzoomen. (bij geen ander programma gezien)
Het importeren van plaatjes gaat ook nogal moeizaam, en zo zijn er veel 'rare' punten. (waarom moet er nou perse een niet-standaard interface gebruikt worden?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 16 september 2022 18:18:04 schreef Arco:
,... en zo zijn er veel 'rare' punten. (waarom moet er nou perse een niet-standaard interface gebruikt worden?)

Zoals ik al zei, ik heb er geen moeite mee.

Al de software van ABACOM werkt zo'n beetje het zelfde vind ik, prima programma's voor weinig geld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

@Lambiek, hoe krijg ik de cijfers van kleur veranderd in mijn voorbeeld?
Het grijze vlak heb ik kunnen aanpassen, dat viel mee...

Lambiek

Special Member

Je kunt toch gewoon een kleur kiezen, net zoals je het letter type kunt veranderen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

@Lambiek, ik geloof je, maar ik krijg het niet voor elkaar. 8)7
De gekozen tekst blijft zwart...

Lambiek

Special Member

Ik zit nu niet achter de PC, dus kan geen voorbeeld maken nu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jeever

Golden Member

Op 16 september 2022 20:34:39 schreef rob040:
@Lambiek, hoe krijg ik de cijfers van kleur veranderd in mijn voorbeeld?

Uit de handleiding van Front Designer: 'Any TTF font has the properties NAME, HEIGHT and STYLE. To define the colour of a TTF, you have to set the PEN properties for the outline contour, as well as the BRUSH that is used to fill the characters. This is done – as for any other object – with the administration for PEN and BRUSH, but you have to make sure that you have selected text objects exclusively.'

Voorbeeld: tekst rood kleuren. Selecteer de tekst, ga in het rechter menu naar 'Pen' en selecteer daar 'Red 0,8'. Ga dan naar 'Brush' en selecteer daar 'Red'.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
rob040

Golden Member

Jos, als je alleen tekst hebt, dan is aanpassen zoals jij aangeeft.
Maar mijn tekst is onderdeel van de schaal.

Ik heb net weer een tijd zitten prutsen en kom er nu achter dat als je een schaal aanmaakt je dan de kleuren kunt instellen.

Is de schaal eenmaal gemaakt, dan kan ik de kleuren van de lijnen achteraf aanpassen, maar van de tekst is volgens mij onmogelijk.
Dat is niet raar, dat is heel bijzonder. ;-)

Jeever

Golden Member

Op 16 september 2022 22:16:28 schreef rob040:
Is de schaal eenmaal gemaakt, dan kan ik de kleuren van de lijnen achteraf aanpassen, maar van de tekst is volgens mij onmogelijk.

Schaal selecteren, naar het menu 'Arrange' en daar 'Split Group' selecteren. Dan alleen de tekst selecteren en op de reeds beschreven manier rand en vulling aanpassen. Nadien via 'Arrange' alle onderdelen van de schaal weer hergroeperen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Bapaktus

Special Member

Sinds ik Front Designer heb geïnstalleerd gebruik ik regelmatig dit programma voor frontjes van mijn zelfbouw apparatuur.
Als voorbeeld het frontje voor een voorversterker.
Prima programma.
ruud

rob040

Golden Member

Ha Jos, gelukt. Dank je wel.

Maar even eerlijk, dit gepruts is totaal niet intuïtief en het lijkt wel of dit programma door een heel andere firma ontwikkeld is.
Het lijkt in gebruik totaal niet op sPlan of SL.
Daar kun je met een druk op de rechter muistoets al split/build group vinden.
En als je de Alt toets ingedrukt houdt en dan iets aanklikt is het onderdeel van een groep geselecteerd, dus zonder gedoe.

Jeever

Golden Member

Op 16 september 2022 23:20:00 schreef rob040:
Maar even eerlijk, dit gepruts is totaal niet intuïtief

Niks gepruts, even de inhoud van de menu's bekijken en die Split-optie had je onmiddellijk gevonden....

Op 16 september 2022 22:57:30 schreef Bapaktus:
Sinds ik Front Designer heb geïnstalleerd gebruik ik regelmatig dit programma voor frontjes van mijn zelfbouw apparatuur. Prima programma.

Ik kan inderdaad iedereen die frontplaatjes moet ontwerpen een kennismaking met dit alweer prachtige Abacom-programma van harte aanbevelen. Deze eerste kennismaking kan gebeuren via onderstaande Nederlandstalige review, waarin tevens een eenvoudig voorbeeldje stap na stap wordt behandeld.
'Software: Front Designer, frontplaten ontwerpen'
Aan het slot van deze review staan ook links naar:
- de fabrikantenpagina
- de 33 pagina dikke Engelstalige PDF-handleiding die ik via het programma 'HelpNDoc' uit de software heb gehaald
- de gratis demo-versie waarmee u echter niet kunt saven of printen, maar die verder volledig functioneel is

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Arco

Special Member

Een goed programma is een programma waarmee je zonder de handleiding te lezen aan de slag kunt. (alles wijst zichzelf)
(goed, niet alles zal dan meteen duidelijk zijn zonder handleiding, maar je kunt er wel mee aan de slag)

Tot die categorie hoort Frontdesigner (helaas) zeker niet...
Het hoort tot die programma's waarbij je iedere keer opnieuw moet kijken wat/waar zit, en waarom...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dat het een programma is wat veel waar voor zijn geld biedt : Ja
Intuitief is het zeker niet.

@Arco , welk font gebruik jij voor frontplaat teksten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 16 september 2022 23:46:21 schreef Jeever:
Ik kan inderdaad iedereen die frontplaatjes moet ontwerpen een kennismaking met dit alweer prachtige Abacom-programma van harte aanbevelen.

Daar ben ik het helemaal mee eens Jos. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.