Elektrische deken

Dus als je het deken gebruikt gebruikt waar het voor bedoelt is en er zorg voor draagt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Dat geld eigenlijk voor alle apparaten. De dekens zijn meestal wel genoeg beveiligd, koop er dan geen van ome Ali natuurlijk. Maar een goed merk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 20 september 2022 17:01:13 schreef grotedikken:
Bij mij zit er gewoon een timer in het stopcontact. Die warmt dus een half uurtje voor het slapengaan zodat het bed lekker warm is en schakelt dan uit.

Dat heb ik ook zo en er zit een mechanische draaiknop of voor de 'temperatuur'. Maar de 'moderne' dekens die op laagspanning werken zijn zo intelligent dat ze niet vanzelf aangaan als je de stekker erin steekt, daar kwam ik achter. In ieder geval niet degene die ik had besteld. Terwijl zo'n timer juist zo praktisch is!

Ik zocht een nieuwe deken omdat het met de oude deken tegenwoordig een beetje 'prikkelt' als ik de hand van mijn partner aanraak, die onder dezelfde 230V-deken ligt. De oude deken is een "Dreamland 6903". Hetzelfde wat je kunt hebben als je de metalen behuizing van een lamp aanraakt, een lichte tinteling. Helaas gaat dit niet weg als ik de stekker omgedraaid in het stopcontact doe (fase en nul omgedraaid).
Ik weet niet zeker of dit gevaarlijk is, maar het voelt niet helemaal ok.

Met dit soort dingen: Neem het zekere voor het onzekere en gebruik zo'n ding niet meer.

Zeker als je zelf niet precies weet wat er aan de hand is.

Ik verwacht dat er wat capacitieve koppeling is tussen de "230" en 1 van jullie. Dat is op zich ongevaarlijk, maar ik ben bang dat als dit vroeger niet het geval was, dan is er iets doorgesleten wat nu nog "bijna" contact maakt en mogelijk straks helemaal. En dan wordt het eng.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste Roland, maak even je deken stroomloos.
En als het dan prikkelt als je je partner aanraakt, en er zelfs een vonk overspringt, dan zit je relatie alvast goed. :-)

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
Gerard*

Golden Member

Op 22 september 2022 10:49:23 schreef grotedikken:
Beste Roland, maak even je deken stroomloos.
En als het dan prikkelt als je je partner aanraakt, en er zelfs een vonk overspringt, dan zit je relatie alvast goed. :-)

Compleet met wisselspanning :+

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.