Elektrische verwarming

Hallo, ik ben elektrische verwarming aan het herstellen. Voeding is er maar vrees dat probleem in dit onderdeel zit(zie foto) ik meet oneondige weerstand. Mazr wat is dit onderdeel precies? En hoe maak ik dit los?
Alvast bedankt!
Koen

maartenbakker

Special Member

Het is een thermische zekering. Die zitten eigenlijk altijd geklemd of geklonken. De temperatuur zou op het huisje moeten staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

DAt is een thermische zekering die doorgaat bij te hoge temperatuurbelasting. Je kan deze overbruggen en dan doet je kachel het weer. Maar risico op brand is dan groter als je bijv. iets op de kachel legt dan en de zekering niet meer werkt dus. In moderne kachels zit dan ook een thermisch automatische warmte (klik) zekering die na afkoeling weer inschakelt (betere en duurzamere dan je kachel weg te gooien...) De zekering is du een veiligheidszekering. Beste is om even te zoeken op een nieuwe maar dan moet je wel de goede vinden natuurlijk.

*hier heb ik geen app voor nodig

Meestal gaan die kapot als de in/uitstroom luchtopeningen afgedekt zijn geweest en de temperatuur daardoor veel te hoog is opgelopen...
(of indien aanwezig een fan is uitgevallen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De thermische zekering zit met 2 a 3 klinknagels vast. De onderste twijfel ik. Voor het loshalen moet je een boortje van 3,2mm hebben (schat ik) en dan de boven kant van de klinknagel weg boren, dan moet het los komen. Het boortje moet net zo groot zijn als de rand van de klinknagel.

Om het onderdeel dan weer terug te zetten het je wel een klinknageltang en klinknagels nodig die je bv bij de gamma kan vinden. Klinknagel noemt men ook wel ponagel. Maar POP is eigenlijk een merk wat klinknagels en klinknagel tangen verkoopt ;).

Solderen gaat vaak niet zeker niet als het bv een 130 graden zekering is. De soldeerbout zelf is ca 350 graden. Dus je moet heel snel kunnen solderen.

Met boutjes moertjes en ringetjes is het eventueel ook wel vast te zetten maar dan wel liefst met kartelringen zodat het niet loskomt. Van daar de klinknagels die komen niet los van een beetje trillen.

kan gewoon met m3 schroefjes met ringetje, deze beveiliging zit met amp oogjes aangeknepen. wel zonder isolatie nemen, die smelt er af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat solderen wel kan, maar je moet wel goed zijn en het op de juiste manier doen. Het ding zelf mag niet warm worden. Je moet door er hard op te knijpen met een lompe tang de aansluitdraad koel houden terwijl je zit te solderen.

Maar niemand (nouja, bijna niemand) doet het zo. En ik /denk/ dat het moet werken, maar ik heb het niet of maar 1x gedaan. Maar schroefjes met ringetjes zoals testman en benleentje zeggen is een prima oplossing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
TinusTech

Golden Member

Er zijn klemringetjes te koop speciaal voor dit soort thermische zekeringen. Laat een stukje aansluitdraad zitten en klem er een nieuwe tussen.
'Knijpconnector'

Heren, dames,

bedankt voor alle tips!
het is niet meer leesbaar wat er op staat. ik knijp hem eraf en neem hem mee naar winkel. ik zal dicht tegen de zekering afknijpen zodat die ik nog draad heb om nieuwe aan te hangen met klemmen.

groeten,
koen

In moderne kachels zit dan ook een thermisch automatische warmte (klik) zekering die na afkoeling weer inschakelt

Een eenmalige zekering is veel veiliger, zeker als de luchtcirculatie is geblokkeerd.
Met een klixon blijft de kachel steeds weer opnieuw proberen om je huis in brand te steken, tot het gelukt is... :)

Ik heb het bij een bedrijf meegemaakt wat 2 van deze 500W vorstbeschermings kacheltjes in een kleine hal gebruikten.

https://static.gamma.nl/dam/56468/123

Ze hadden ze op de grond tegen de muur gezet (op de vloerbedekking), er stond duidelijk op dat ze opgehangen moesten worden, maar dat was schijnbaar teveel werk.
Toen ik daar was vroegen ze mij waarom de kacheltjes na een paar weken helemaal zwartgeblakerd waren, en de muur ook...

De luchtinlaat zit aan de onderkant, dus zo vreemd is dat niet. Zat ook een klixon in dus de kachel kon wekenlang proberen de boel aan het branden te krijgen...
(Ik vond het eerder een wonder dat 'ie dat niet voor elkaar kreeg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com