li-ioncellen uit oude wegwerpvapers laden en hergebruiken

brains

Special Member

De laatste tijd is er een trend ontstaan van wegwerp vapers, e-cigarette met daarin een standaard herlaadbare li-ion cel. Ik ben daar niet blij mee want zeer slecht voor het milieu. En als ik filmpjes op youtube mag geloven gooien veel mensen ze gewoon op straat na gebruik. Enfin, hier gelukkig nog niet tegengekomen op straat maar ik heb er wel een paar uit een batterijen bak gevist. En een zak vol gekregen van een vapershop waar mensen ze gelukkig terugbrengen.
Nu zijn die celletjes wel ideaal voor hergebruik kleine bouwsels, retrofit in bv led fietslampen, led kerstlampjes op aa/aaa batterijen en meer of voor vervangen van versleten in bv oud mp3 spelertje, klein bluetooth speakertje. Ik kan er maar beste zoveel mogelijk hergebruiken denk ik dan.
Ik wilde als oplader een standaard tp4056 laadprintje gebruiken maar ik moet dan wel de stroom weerstand aanpassen want die zitten standaard op laden met 1a. En dat is teveel voor de meestal 400-500mah celletjes lijkt me.
Maar je vind logischerwijs geen datasheets van die cellen dus wat zou een veilige waarde zijn om op te laden? 0,5c (250ma of nog lager naar 130ma? Lager kunnen die laad printjes niet.
Voor mensen die interesse hebben.
Onze vriend bigclive heeft er bv diverse filmpjes over op youtube.
En hou je ogen open als je er op straat ziet liggen. Doe het milieu en evt jezelf een plezier en hergebruik ze. Of gooi ze op zijn minst in een batterijen of electronica afvalbak.
De tip is wel, buiten openmaken want anders ruikt je werkplaats een ontplofte fruitfabriek zoals bigclive zo mooi verwoorde ;)

Eerste hit op google?
https://www.patlcell.com/en/product/product-416.html

https://www.alibaba.com/product-detail/China-high-discharge-rate-lithi…

Ik wist niet dat er wegwerp vape-dingen waren, van mij mag daar 10 euro statiegeld op. ;)

Wat ik veel opmerkelijker vind:
Standard discharge current:0.2C
Max discharge current:3000mA
Peak discharge current:3000mA

Ik vraag me af of deze vape pennen hier netjes onder blijven.
De data is wel wat vaag want verderop zie ik: super power, The continuous discharging current can be 5C-10C without over-heat

[Bericht gewijzigd door hardbass op 20 september 2022 15:32:36 (12%)

PE2BAS
brains

Special Member

Blijkbaar heb ik niet gegoogled, ik kreeg geen resultaat |:(
Maar merci voor de link.
Ja, het is een beetje vreemd. Ze kunnen kort hoge stromen leveren, dat moet ook wel voor de vapers. Maar je zou ze maar standaard met 0,2c mogen laden? Dat zou dus 100ma zijn voor deze celletjes?
Maar er staat ook Max charge current:1.0C
Hmm, ik denk dus beste de laagste waarde die ik kan instellen namelijk 1230ma instellen.
statiegeld of leeggoed zoals ze hier in Belgie zeggen zou ik een goed idee vinden. Of koop gewoon een hervulbare, die heb je naar paar keer al uit volgens mij. Ik gebruik die troep niet dus weet dat niet zeker.
Nog beter, verbod maar dat zal niet gemakkelijk zijn. Ik meen dat veel vapershops ook niet achter staan en niet verkopen. Ook omdat er weinig tot geen leeftijds controle is op de plekken van verkoop.En als je die op plekken als aliexpress koopt weet je helemaal niet welke troep erin zit.
Enfin, we doen er weinig aan dan proberen ze te hergebruiken denk ik.

1230ma is dus bijna 2.5C, dat zou ik niet doen hoor. Zelf zou ik maximaal 0.5C of liever 0.2C aan houden.

PE2BAS
brains

Special Member

Amai, precies niet wakker |:(
Typfoutje 130ma, dat is het laagste wat je met een tp4056 kan instellen. Ik zou zo'n celletje nooit met meer dan 1a laden.

Persoonlijk zou ik ook niet voor de volle 1C of zelfs 2C gaan.

Houd er wel rekening mee dat met vapen de lithium cellen over een gloeispiraal van 0,6-2,0 Ohm worden kortgesloten dus de cellen kunen redelijk op hun falie hebben gehad.

brains

Special Member

Dan laad ik gewoon met 130ma, zit ik altijd goed. En Ik heb geduld ;)
T-sec, nooit bij stilgestaan maar goed om te weten.
Voor de meeste toepassingen van mij is het niet erg als minder capaciteit over is. Voor bv sfeerverlichting of fietsverlichting maakt het me niet uit als korter meegaan. Dan laat ik ze vaker op ;)

brains

Special Member

Kon niet zo snel een juist weerstandje vinden voor de tp4056 laadprintje om de stroom aan te passen.
Maar ik bedacht me ineens, ik heb een bt-c100 van opus liggen!
En gelukkig pastte de celletje erin _/-\o_
Helaas is laagste wat kan instellen 200ma maar dat zou officieel wel mogen, is 0,4c
Deze lader kan ook interne weerstand meten, hij mat bij deze cel 110mr. Geen idee eigenlijk of dat hoog is.
Andere vraag. Het celletje heeft aanduiding in watt hour, niet ik mah. Als ik 2004/3,7 kom ik op 541mah. Zo staat ook op andere celletje. 1,85wh 500mah 1850/3,7 is inderdaad 500.
Maar is dit wel de juiste benadering of is het niet realistischer om te delen door 4,2 want dat is eigenlijk de spanning, niet 3,7v
Het kleine celletje van 1,85wh komt uit zo'n vaper zoals in de andere foto. Ik heb er nog 2 gevonden. Ben benieuwd of daar dezelfde inzitten.

De gemiddelde spanning is 3.7. Helemaal vol is die 4.2 en helemaal leeg is die 3.2 ofzo. Kijk maar eens naar een ontlaad curve van een 18650 van een merk.

PE2BAS

Pas maar op dat je geen apenpokken krijgt van die vapers waar anderen op hebben zitten sabbelen.

Op 22 september 2022 18:25:41 schreef brains:
Deze lader kan ook interne weerstand meten, hij mat bij deze cel 110mr. Geen idee eigenlijk of dat hoog is.

Een gewone/goede 18650 is ongeveer 70 mΩ. Dus voor een kleiner celletje is dit gewoon prima lijkt me.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Die wegwerpvapers kosten 5,95 en er zitten 500 "puffs" in blijkbaar.

Kan een (ex)roker die hier meeleest vertellen wat reguliere sigaretten kosten per "puff"? Een andere site stelt dat er net zoveel "hijsjes" in een wegwerpvaper zitten als 2 pakjes sigaretten.

Ik ben lichtelijk verbijsterend dat die een wegwerp product is.

ontopic:
De gloeispiraal is blijkbaar 1,8 ohm en de batterij 400mAh volgens deze website.

Bij 1.8 ohm en 3.6V is dat 2A belasting voor de batterij.
400mAh = 0,4Ah = 0.4 x 3600 = 1440As aan lading.
Als je dat verdeelt over 500 puffs die ieder 2A trekken kom je uit op 1,4 seconden gloeitijd per puff.

Ik heb geen ervaring, maar het klinkt redelijk.

[Bericht gewijzigd door joopv op 23 september 2022 10:54:07 (22%)

Op 23 september 2022 10:02:54 schreef joopv:
Een andere site stelt dat er net zoveel "hijsjes" in een wegwerpvaper zitten als 2 pakjes sigaretten.

Ik ben lichtelijk verbijsterend dat die een wegwerp product is.

Het "budget" is er omdat de ex-tabaks-rokers gewend zijn om 12-15 euro neer te tellen voor twee pakjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
brains

Special Member

Ik raap ze op met handschoenen aan en ze gaan eerst een weekje of langer in quarantaine voordat ik ze ontmantel ;)
Ondertussen ook nog 2x gj 13300 uit upends vapers gehaald.
https://www.sujorbattery.com/special-battery/e-cigarette-battery-3-7v-…
In de datasheet voor die staat Initial impedance Max: 65mΩ. Dus lijkt erop dat die van mij wat hoog is. Maar is natuurlijk wel een ander type.
@joopv, merci voor het rekenwerk.
Ik snap niet waarom mensen als ze van plan zijn meerdere keren zo'n wegwerp vaper te gebruiken geen kleine hervulbare kopen. Volgens mij zijn die echt niet zo duur en ben je naar paar keer veel goedkoper uit. Kan je wederhelft ook niet klagen dat je zoveel geld uit geeft aan sigaretten of sigaren als je normaal een pakje per dag rookte ;) (kan in geval van een zij als wederhelft beter uitgeven aan kleren :+ )
Plus je weet welke smaak er echt in zit want met die chinese meuk weet je nooit. Zijn die mensen echt zo lui en of dom die deze wegerpvapers kopen?
Enfin, dat is meer een discussie voor in de koffiecorner ;)

De vaper toepassing is een "rare", in dat je een relatief kleine accu wil met een heel hoge ontlaadstroom. Als je bij een random fabrikant 110mOhm kan krijgen, dan kan het best zijn dat een andere fabrikant zegt: als wij speciaal voor dit doel een cel ontwikkelen kunnen we dat 2x beter.

Op 23 september 2022 21:21:00 schreef brains:
Ik snap niet waarom mensen als ze van plan zijn meerdere keren zo'n wegwerp vaper te gebruiken geen kleine hervulbare kopen.

Dat zijn ze niet. Dit is altijd de laatste.