Zoek een vervanger voor een ASY28

SIMUL

Special Member

Ben hier een spanning naar frequentie omzetter aan het maken met lm741 . Nu in het schema staat een ASY 28 . , is voor de uitgang van de opamp even kort te sluiten via een weerstand .
Weet iemand een vervanger .? Zelf beschik ik over weinig germanium transistoren .
Met dank .

schema? denk wel dat vele BD (pnp npn) transistoren die rol zonder probleem kunnen overnemen of meteen een mosfetje..

Op 20 september 2022 16:43:38 schreef kris van damme:
schema? denk wel dat vele BD (pnp) transistoren die rol zonder probleem kunnen overnemen of meteen een mosfetje..

Gaat niet altijd goed hoor GE vervangen door SI.
Ik heb in een grijs verleden eens een zelfoscillerende balansomvormer gemaakt om 220V uit een accu te maken. Daarin hoorde tweemaal AD133. De omvormer wilde niet werken. Het viel me op dat de BE overgang een doorlaatspanning had van ca 0,7 Volt. Ook was de verzadigingsspanning tamelijk hoog. Daarna echte AD133 opgescharreld. De omvormer werkte meteen naar behoren. Ik denk dat de eerste AD's gewoon iets van overgestempelde 2N3055 waren ofzo.

RAAF12

Golden Member

Ik denk dat de eerste AD's gewoon iets van overgestempelde 2N3055 waren ofzo.

Dat lijkt me stug, een Ge PNP voor een NPN Si transistor verwisselen! Bij mijn weten werd er geen NPN Ge transistor in TO-3 behuizing geleverd. Wel in TO-66 en kleiner. De meeste multimeters geven in de diodestand gelijk de kniespanning van de B-E overgang aan, geldt ook voor de diverse kleuren LED's. Maar inderdaad je kan niet lukraak germanium door silicium vervangen. Dan ben je wel zeeer onzorgvuldig bezig.....

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 september 2022 18:25:57 schreef RAAF12:
Maar inderdaad je kan niet lukraak germanium door silicium vervangen. Dan ben je wel zeeer onzorgvuldig bezig.....

gaat hier niet om lukraak, maar een VCO. En als ik TS zijn uitleg goed begrijp dient de transistor voor het ontladen van de timing condensator op het einde van een cyclus(dus, hij werkt als schakelaar). vroeg een schemaatje, voor bevestiging van dat gegeven... van dat type vco zijn er tig met siliciumtorren.

Op 20 september 2022 18:25:57 schreef RAAF12:
[...]

Dat lijkt me stug, een Ge PNP voor een NPN Si transistor verwisselen! Bij mijn weten werd er geen NPN Ge transistor in TO-3 behuizing geleverd. Wel in TO-66 en kleiner. De meeste multimeters geven in de diodestand gelijk de kniespanning van de B-E overgang aan, geldt ook voor de diverse kleuren LED's. Maar inderdaad je kan niet lukraak germanium door silicium vervangen. Dan ben je wel zeeer onzorgvuldig bezig.....

Foutje van mij. De omvormer heb ik in de jaren 70 gebouwd. Radio Twenthe had daar destijds trafo's voor.
Het zal inderdaad niet de 3055 geweest zijn. Maar het waren wel TO3 torren en de waardes die ik gemeten heb spoorden niet met GE transistors. Kennelijk werd er toen ook al gerommeld met fakes. Het germaniumtijdperk liep toen ook al op zijn einde

Henry S.

Moderator

Op 20 september 2022 16:40:56 schreef SIMUL:
Ben hier een spanning naar frequentie omzetter aan het maken met lm741 . Nu in het schema staat een ASY 28 . , is voor de uitgang van de opamp even kort te sluiten via een weerstand .
Weet iemand een vervanger .? Zelf beschik ik over weinig germanium transistoren .
Met dank .

ASY28/29 zijn twee van de weinige npn-Ge transistors.

Idd tijd voor een schema...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Pak gewoon een willekeurige NPN siliciumtransistor en kijk of die het doet.
Ik zie de meerwaarde van een ASY28 niet.

maartenbakker

Golden Member

Electrabreda heeft de ASY28 voor 3,25, Display heeft de ASY29 voor 3,95.

Het zou zomaar kunnen dat er met of zonder aanpassingen een siliciumtype in kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

op de tester gezet, idd een npn met maar weinig hFe de ene meet 7 en de andere 18 hFe

waar rook was, werkt nu iets niet meer
SIMUL

Special Member

Iedereen hartelijke dank .jullie antwoorden geven mij voldoening . Morgen start ik met de proeven .
Fijne avond

Anoniem

Op 20 september 2022 20:00:33 schreef Henry S.:
[...]
ASY28/29 zijn twee van de weinige npn-Ge transistors.

Idd tijd voor een schema...

NPN Ge waren idd in de minderheid omdat PNP in Ge makkelijker te maken was, en dus goekoper maar er waren er toch flink wat, ook vermogentransistoren. Gewoon omdat push/pull eindversterkers met complementaire transistoren toen gebruikelijk waren .
Bijvoorbeeld de AC126 PNP en AC127 NPN.

@testman. Je kunt de toenmalige toepassingen niet vergelijken met vandaag.
Een ASY28 was een vroege schakeltransistor en had een erg kleine hfe.
30-40 was gebruikelijk en 20 de ondergrens.

En jij meet hfe:7. Ver onder de specs. Dus ofwel tegen sommige meningen in toch verpieterd door ouderdom, of misschien ooit goedkoop bij tandy gekocht. :-)

RAAF12

Golden Member

Germanium NPN konden ze gewoon niet maken vóór 1963 het geboortejaar van de AC127, of was het niet rendabel. Die AC128/127 was natuurlijk ook prima geschikt voor de vele draagbare transistor radio's die Philips maakte.

Anoniem

Klopt, maar sinds begin jaren 60 en 70 toen Si populair werd, zijn er toch heel wat Ge NPN types op de markt gebracht voor complementaire eindversterkers.
NPN was dus sterk in de minderheid qua aantal toepassingen maar niet echt zeldzaam.

rob040

Golden Member

Op 28 september 2022 18:35:19 schreef grotedikken:
[...]
PNP Ge waren idd in de minderheid omdat PNP in Ge makkelijker te maken was...

8)7 ;)

Thevel

Golden Member

Op 20 september 2022 20:22:43 schreef testman:
op de tester gezet, idd een npn met maar weinig hFe de ene meet 7 en de andere 18 hFe

Op 28 september 2022 18:35:19 schreef grotedikken:
@testman. Je kunt de toenmalige toepassingen niet vergelijken met vandaag.
Een ASY28 was een vroege schakeltransistor en had een erg kleine hfe.
30-40 was gebruikelijk en 20 de ondergrens.

Ik heb hier 3 stuks (uitgesoldeerde) ASY28 liggen.
Ik meet een hfe van 34, 38 en 50.
Gemeten met een PEAK DCA75.

Ik zie dat het middelste pootje , (de basis) aan de behuizing ligt.
Dat zie je niet vaak..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 september 2022 20:00:33 schreef Henry S.:
[...]
ASY28/29 zijn twee van de weinige npn-Ge transistors.

Idd tijd voor een schema...

Zoveel schema's met zowel een opamp als een ASY28 zijn er niet geweest. Gokje - M. Zirpel: Operationsverstärker, Franzis Verlag, 1977.
Een polariteitsomkeerder aan de ingang, en dan een integrator en ten slotte een comparator die die polariteitsinversie schakelde via de tor, zo:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

wow, das de luxe versie, Fet. Het kan ook zonder de meest linkse op-amp.

Op 28 september 2022 18:35:19 schreef grotedikken:
[...]

En jij meet hfe:7. Ver onder de specs. Dus ofwel tegen sommige meningen in toch verpieterd door ouderdom, of misschien ooit goedkoop bij tandy gekocht. :-)

dat wist ik allang, germanium torren waren veelal pnp. heb in mn jeugd vaker philips jaren 60-70 PE reeks voedingen gehad, daar was dat standaard.

de ASY28 die ik had waren NOS, ik denk n erfstuk want ik zou niet weten hoe ik er anders aan ben gekomen. na wat meer getest te hebben meet ik tussen de 15 en 30 Hfe

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 september 2022 21:07:28 schreef kris van damme:
wow, das de luxe versie, Fet. Het kan ook zonder de meest linkse op-amp.

Dat had je 45 jaar terug tegen Franzis Verlag moeten zeggen. ;)

Anoniem

Op 28 september 2022 18:53:55 schreef RAAF12:
Germanium NPN konden ze gewoon niet maken vóór 1963 het geboortejaar van de AC127, of was het niet rendabel. Die AC128/127 was natuurlijk ook prima
geschikt voor de vele draagbare transistor radio's die Philips maakte.

In een zeldzaam helder momentje bedacht ik: hee, de OC140 was toch ook een NPN en die dateert logischerwijze van voor de AC127.
Ik meen me te herinneren dat de Europese standaard genaamd pro-electron codering voor halfgeleiders door diverse fabrikanten aangenomen werd in 1966.
Pas na die datum werd de A als symbool voor germanium gebruikt. Dus De AC127 kan nooit ouder zijn dan van 1966-1967.

Op 28 september 2022 22:29:49 schreef grotedikken:
[...]

Pas na die datum werd de A als symbool voor germanium gebruikt. Dus De AC127 kan nooit ouder zijn dan van 1966-1967.

dat zal ongeveer kloppen, (kan wel aangekondigd zijn in 65, meen dat ik een boekje van MBLE heb waar de complementaire eindtrap voorgesteld werd uit 1965)

Nu Ge NPN bestond al véél vroeger, maar beduidend duurder en niet complementair met een PNP, dus bleven de eindtrapjes vrij lang met een balanstrafo met pnp paartje .

Op 28 september 2022 22:12:59 schreef ohm pi:
[...]Dat had je 45 jaar terug tegen Franzis Verlag moeten zeggen. ;)

ik schrijf ze een brief !

Anoniem

@Kris van damme, Je hebt me weer aan het denken gezet.
Bedoel je dat die complementaire eindtrap uit 1965 al met AC of AD transistoren was? Of toch nog met de OCtypes?

AC127 is logischerwijze van na 1966,tenzij bepaalde fabrikanten reeds de pro electroncode gebruikten als typeaanduiding van hun halfgeleiders voordat deze door alle Europese fabrikanten aanvaard werd en tot standaard verheven.

Dan zouden er eerdere AC127 exemplaren kunnen bestaan hebben. Maar daar heb ik geen bewijs van.

pro electron was er al vroeger, (1962 ?) dus AC types zijn er al ruim voor 1965, maar nog niet de AC127.

een complementaire eindtrap met OC types, nooit gezien. er was ook niet veel keuze.. OC72 of OC605.. sowieso zat Europa toen al achter, en we hebben het nog niet echt ingehaald :-)

Sony deed het een tijdje (tweede helft jaren 50) met "getrokken transistoren" maar ook daar nog geen complementaire eindtrap, bij mijn weten. Sony deed dat in eerste instantie om de Bell patenten te ontwijken. Kort er na moest Bell zijn patenten opgeven, om splitsing van het bedrijf te voorkomen ... (ze werden te groot volgens de overheid)