Vintage Inventum kachel aansluiten

Wat leuk die link! Ook nog een museumstuk. Dankjewel Arco.
Hij zit weer in elkaar, de bedrading opnieuw aangelegd. Nog een hele klus om hem mechanisch weer in elkaar te krijgen. De schilden moeten binnen de chroomrand vallen.
Ik meet tussen het chassis en aarde een spanning van enkele tientallen volten. De eerste keer bij inschakelen bijna 50VAC, later bij inschakelen 28VAC. Ik moet de boel ook even meggeren. De stekker heeft geen randaarde. Wat dat betreft waren ze vroeger echt link bezig.

Arco

Special Member

Die apparaatsteker heeft toch randaarde? (zie mijn foto boven, de twee lippen aan de zijkanten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vroeger had je alleen in de keuken en wasmachines een geaarde wcd.
Rest van het huis waren alleen 2 polig wcd zonder randaarde.

Er werd destijds verondersteld dat de vloerbedekking wel voldoende isoleerde bij een fout in het apparaat.

Ik ben een keer zo'n ding met aardlek tegengekomen. Dat was ofwel op dit forum, ofwel bij de kringloop met sticker 'Ter decoratie - defect - aardlek' of iets dergelijks.

Zonder uitzondering aansluiten met randaarde. Je hebt gewoon apparaatstekers die een aardcontact hebben. Als je die niet kan vinden, met een moertje/boutje/kartelringetje los aansluiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Op 23 september 2022 15:03:07 schreef Arco:
Die apparaatsteker heeft toch randaarde? (zie mijn foto boven, de twee lippen aan de zijkanten)

Zo,n snoer met zo,n stekker gebruikte mijn vader altijd als verlengsnoer.. knoop in het snoer anders viel de stekker eruit :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 september 2022 14:55:15 schreef WJW_products:

Ik meet tussen het chassis en aarde een spanning van enkele tientallen volten. De eerste keer bij inschakelen bijna 50VAC, later bij inschakelen 28VAC. Ik moet de boel ook even meggeren. De stekker heeft geen randaarde. Wat dat betreft waren ze vroeger echt link bezig.

als het chassis niet aan de aarde hangt ga je met eeh hoogomige voltmeter altijd wat meten zonder dat dit gevaarlijk hoeft te zijn.

Ook vroeger werd dit soort dingen geaard. Waarschijnlijk is de originele stekker er afgehaald voor eentje zonder aarde, of is het niet meer het originele snoer.

Op 23 september 2022 14:55:15 schreef WJW_products:
Ik meet tussen het chassis en aarde een spanning van enkele tientallen volten. De eerste keer bij inschakelen bijna 50VAC, later bij inschakelen 28VAC.

Waar meet je dat mee? Een huidige universeelmeter met een ingangsweerstand van 10 M Ohm meet dergelijke dingen niet goed. Vermoedelijk meet je een capacitive bromspanning. Als de kachel geaard is met de juiste stekers en een drieaderig snoer mag je ten opzichte van aarde niets meten.

Op 23 september 2022 15:03:07 schreef Arco:
Die apparaatsteker heeft toch randaarde? (zie mijn foto boven, de twee lippen aan de zijkanten)

Ja de stekker op jou foto wel, echter die aan de kachel zit niet. Daarom moet ik op zoek naar zo'n stekker als die van jou.

Op 23 september 2022 15:23:39 schreef Peter112:
Vroeger had je alleen in de keuken en wasmachines een geaarde wcd.
Rest van het huis waren alleen 2 polig wcd zonder randaarde.

Er werd destijds verondersteld dat de vloerbedekking wel voldoende isoleerde bij een fout in het apparaat.

Klopt, en dan nog eens een aardlek voor de vochtige ruimte van 500mA. In de woonkamer(s) heb ik ook nog geen wcd's met randaarde.

Op 23 september 2022 15:49:43 schreef kris van damme:
[...]

als het chassis niet aan de aarde hangt ga je met eeh hoogomige voltmeter altijd wat meten zonder dat dit gevaarlijk hoeft te zijn.

Ook vroeger werd dit soort dingen geaard. Waarschijnlijk is de originele stekker er afgehaald voor eentje zonder aarde, of is het niet meer het originele snoer.

Inderdaad, dat vermoeden had ik ook al. Maar ik wou toch maar niet met mijn fikken even voelen. Liever eerst eens meggeren.
Ik had wellicht ook even het chassis via een weerstand aan aarde kunnen hangen.

Op 23 september 2022 15:54:46 schreef buzzy:
[...]
Waar meet je dat mee? Een huidige universeelmeter met een ingangsweerstand van 10 M Ohm meet dergelijke dingen niet goed. Vermoedelijk meet je een capacitive bromspanning. Als de kachel geaard is met de juiste stekers en een drieaderig snoer mag je ten opzichte van aarde niets meten.

Ja dat dacht ik ook, het is een spanning waar geen vermogen achter zal zitten. Ik had de verwarmingselementen eerst al even gemeten t.o.v. het chassis. Die weerstand was oneindig of in de Mega Ohms. Ben dat even kwijt hoe hoog. Fluke true RMS.

Op 21 september 2022 10:06:56 schreef Arco:
Ik zou er niet teveel aan veranderen, 't ding wordt zelfs in musea vermeld... :)
https://www.boijmans.nl/collectie/kunstenaars/10086/koninklijke-fabrie…

Inderdaad, zo origineel mogelijk houden. Echter wel nieuwe bedrading.

Arco

Special Member

Is ontworpen door Wim Rietveld, de zoon van Gerrit Rietveld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Tientallen volten is een hele nette lekspanning, al zul je voor de zekerheid de stroom even moeten meten. Meggeren is een risico, meer dan 2kV zou ik sowieso niet proberen en dat is ook ongeveer voldoende als je hem netjes aardt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 september 2022 16:40:38 schreef WJW_products:
[...]

Inderdaad, zo origineel mogelijk houden. Echter wel nieuwe bedrading.

je hebt gewone 70 graden draad gebruikt? die gaat wegsmelten bij de element aansluitingen, net als de ringogen met de blauwe kunstof isolatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Aan de fletse kleurtjes te zien zal het wel siliconensnoer zijn, dat kan wel wat hebben...
De blauwe 'slofjes' van de connectoren zullen inderdaad wel snel verdwenen zijn... (maar die kun je er ook simpel vanf knippen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2022 16:31:03 schreef WJW_products:
[...]

Ja de stekker op jou foto wel, echter die aan de kachel zit niet. Daarom moet ik op zoek naar zo'n stekker als die van jou.

Ik heb nog wel wat liggen. Stuur maar een PM.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 23 september 2022 17:03:34 schreef Arco:
Is ontworpen door Wim Rietveld, de zoon van Gerrit Rietveld...

Ja inderdaad. Echt een leuk ontwerp. Ik kwam er achter dat bij mijn kacheltje het handvat mist. Maar ik vond nog precies zo'n kacheltje met wel een handvat! Dit kacheltje kon ik voor €15 kopen, dus kan ik het handvat mooi op de groene kachel zetten.

Op 23 september 2022 18:28:21 schreef testman:
[...]

je hebt gewone 70 graden draad gebruikt? die gaat wegsmelten bij de element aansluitingen, net als de ringogen met de blauwe kunstof isolatie.

Nee het is een soort siliconen mantel. Die kan wel hogere temperaturen weerstaan denk ik. De blauwe kunststof is misschien wel een issue. Ik zal dat in de gaten houden of er af knippen/pulken.

Op 23 september 2022 19:32:00 schreef Roetzen:
[...]
Ik heb nog wel wat liggen. Stuur maar een PM.

Ga ik doen! :) Dankjewel _/-\o_

Sine

Moderator

Denk even aan isolatie matjes en dat soort dingen.

Het zou me helemaal niet verbazen als je daar asbest in gaat aantreffen.

Op 26 september 2022 11:10:51 schreef Sine:
Denk even aan isolatie matjes en dat soort dingen.

Het zou me helemaal niet verbazen als je daar asbest in gaat aantreffen.

Klopt! Ik heb al asbestringetjes gezien! Verder heb ik geen asbest gezien.

maartenbakker

Golden Member

Elementen zelf worden doorgaans op keramiek of micaplaat gemonteerd, dus het kan goed zijn dat alleen de ringetjes (en soms isolatie zoals kous) asbesthoudend zijn. Asbest was lang niet altijd het geschiktste materiaal voor een toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat klopt, maar toch is asbest niet onbekend in elektrische kacheltjes en is het goed om even te zien of het er in zit.

Neem de Philips 'ufo' ventilatorkacheltjes. Daar is het verwarmingselement een slappe spiraal van weerstandsdraad, waar door het midden een asbestkoord loopt om 'm op z'n plek te houden.

Voor mij was dat een doorslaggevende factor om dat prachtige kacheltje niet te kopen voor een leuk prijsje bij de kringloop. Er loopt immers continue een luchtstroom langs. Als er dan íets loskomt (en dat is aannemelijk, die spiraal krimpt en zet uit, en schuurt langs dat koord) wordt dat de kamer ingeblazen.

Elektrische isolatieringetjes lekker van af blijven. De kans dat je dáár een vezeltje van inademt is nihil.
Alleen als je de boel toch al los moet halen om de een of andere reden, zou ik kijken of je er een vervanger in kan zetten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Dat is in mijn ogen een beetje het niveau "de stagair heeft het ontworpen". Een relatief slap materiaal met weinig treksterkte toepassen als steundraad... Ik vraag me af waar dat kacheltje ontwikkeld is.

Mee eens dat je zoiets niet moet willen gebruiken. Hooguit na een modificatie, uitgevoerd in een asbestveilige omgeving. Dat loont alleen als die kacheltjes duur zijn.

Ik zou het kacheltje wellicht wel als statisch object gekocht hebben. Zo voorkom je ook dat onwetende mensen het echt gaan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 september 2022 12:59:08 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."