Daar zie je dus ook gelijk één probleem van een TRIAC/thyristor: ze hebben een flinke spanningsval (2-2.5V), en moeten dus ook best veel warmte kwijt (7-10W voor 3.5A).
Ik zie niet echt in waarom de stroom afbouwen bij het uitschakelen interessant is; de motor staat toch niet zomaar stil, want je gaat niet actief remmen.
Een relais en TRIAC parallel is misschien wel een goed idee (met een kleine snubber): je zou de motor kunnen soft-starten, of gewoon inschakelen met de TRIAC of het relais, en bij het uitschakelen zet je eerst de TRIAC aan (constante trigger), het relais uit, en dan stop je met het ontsteken van de TRIAC, zodat deze bij de nuldoorgang van de stroom zelf gaat sperren. De TRIAC is dan dus steeds maar heel kort in geleiding, dus die hoef je niet te koelen, en het relais onderbreekt nooit een grote stroom.
Bij het aanlopen is de stroom natuurlijk wel even stevig, maar dan is het relais als het goed is al wel klaar met schakelen (want de inductie geeft de eerste vertraging), en dan kunnen ze daar best wel tegen, want het is toch maar kort.