Goede LED vervanger voor R7S halogeen?

cmiiw, maar zover ik weet betekent CRI eigenlijk hoe compleet het kleurspectrum is van het uitgestraalde licht. Hoe meer spectraallijnen er ontbreken, hoe lager de CRI factor.
En ontbrekende spectraallijnen betekent dat een kleur die normaal door een nu ontbrekende lijn zou worden verlicht, nu veel donkerder overkomt, of zelfs geheel zwart blijft.

Om nog even het licht van een kaars als voorbeeld te nemen: dat heeft wel degelijk een CRI van 100, maar omdat met name het spectrum rondom oranje-geel een veel hogere intensiteit heeft dan de andere kleuren, komt het licht heel oranje-geel over (en geeft daarmee een heel warm licht). Maar omdat het licht spectrum verder wel helemaal compleet is, blijven alle (andere) kleuren wel gewoon zichtbaar.

Hetzelfde geldt voor een halogeenlamp: op volle sterkte is het licht het meest richting wit, maar ga je dat dimmen, dan gaat het licht meer richting gelig. Desondanks blijft de CRI altijd 100, omdat er ook in gedimde toestand geen gaten in het spectrum vallen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 22 september 2022 14:58:38 schreef 6502:
[...]

Heb je daar goede ervaringen mee? Komt er echt genoeg licht af?

Ik kan me herinneren dat ik een jaar of 5 geleden op een website iets over COB led lampjes had gelezen, en heb er op Ali Express een paar besteld simpelweg om het uit te proberen. Ik heb toen in een lamp in mijn woonkamer de R7S halogeen lamp vervangen door een COB led lamp, en die werkt sindsdien echt perfect. Geeft net zoveel licht, aangename kleurtemp, veel lager energieverbruik, en blijft i.t.t. de halogeen versie uiteraard koud.

Die lamp is een laag tafelmodel, die van oorsprong was voorzien van een 8cm 60W halogeenlampje. Die lamp had de vervelende gewoonte om elk half jaar dat halogeenlampje te laten doorbranden, ongeacht of de lampjes van een bekend merk of merkloos waren. Kennelijk slechte warmte huishouding. Op een gegeven moment een dimmer in het netsnoer aangebracht, zodat de lamp niet op vol vermogen hoefde te branden (=minder warmte ontwikkeling), maar dat maakte voor de levensduur van het halogeen lampje helemaal niets uit. Bleven gewoon na ong. 6 mnd weer stuk gaan. Erg vervelend, want die halogeen lampjes waren best duur. Elk jaar 2x vervangen tikt aan en ze gaan altijd stuk als het nét niet uitkomt.
Een R7S COB led (230V, 4.5W, 78mm, 3000K) van Ali Express in die lamp gemonteerd, en dat werkt nog steeds perfect. Op het doosje is geen merk te vinden. Ik heb de dimmer niet verwijderd, maar die staat ter voorkoming van knipperen nu vol open. Er is geen geknipper of wat dan ook te zien.

Ik heb met mijn bestelling ook een R7S COB led lamp (230V, 8.5W, 118mm, 3000K) voor vervanging van een 12cm 150W halogeen lamp in een andere lamp mee laten komen. Ik liep er echter tegenaan, dat de glazen buis van die COB led lamp een paar mm dikker is dan die van het halogeen lampje. Er zit onder de fitting nl. een alu 'kuipje', zodat al het licht naar boven wordt gereflecteerd. Door dat kuipje paste de COB led lamp nét niet in de fitting van deze lamp. Daar moet je bij evt. vervanging dus rekening mee houden.

Mijn COB led lampjes zien er precies zo uit zoals waarnaar Arco in post 2 heeft gelinkt.