3 Volt batterij vervangen voor 3.7 Volt

Had eerst kunnen vragen hoe weinig stroom er loopt en aan de hand daarvan
het aantal serie diodes kunnen bepalen.Wat de warmte ontwikkeling betreft,dit heeft benleentje goed verwoord,betreft dit specifieke geval.
En vergeten denkt gedachten te kunnen lezen,maar heeft het mis.

vergeten

Golden Member

@Batavia & benleentje

Fundamentele elektronica! De hoeveelheden doen er daarbij niet toe. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Fundamentele elektronica! De hoeveelheden doen er daarbij niet toe.

Ik had je al gelijk geven als het om Fundamentele elektronica gaat .

Waar het nu om gaat heeft niets met Fundamentele elektronica te maken. Het was gewoon slecht een uitdrukking / beeldspraak die je in zijn context moet kunnen plaatsen. Die context was naar TS toe, zodat hij weet ik kan gewoon een diode nemen en heb geen koelplaat oid nodig omdat het niet warm word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 september 2022 20:54:20 schreef brains:
Die "houten klok" heb ik ook maar die werkt ook op een 5v adapter, sterker nog dat is nodig voor de draadloze laadfuntie. Als je alleen de klok gebruikt zou ik juist voor gaan op de 3x aaa bat te vervangen door li-ion. Dat knoopcelletje gaat zoals gezegd veel langer mee dan de zelfontlading van zo'n li-ion batterij. Je bent dus juist vaker van batterij aan wisselen dan minder ;)

Klopt en dat had ik nog niet verteld, maar de 3 aaa's wil ik vervangen voor ook zo'n li-ion accu waar ik het over had.
De laadfunctie heb ik niet nodig maar zou altijd nog kunnen natuurlijk.
De backup is wel nodig als ik dan de li-ion los koppel, daar ik anders iedere keer de klok opnieuw in moet stellen.
Voor de backup zou ik dan een 4000mAh willen gebruiken en ter vervanging van de aaa's een 6000mAh.
Het gaat er dus eigenlijk om dat ik er een draadloze reiswekker van kan maken waarnaar ik een tijd geen omkijken naar heb qua batterij/accu vervangen of opladen.

Ik heb de klok al een poosje draaien op de 6000mAh li-ion en dat werkt prima. Ik houd de uren bij dat ie aan is, kom ik op terug.

In de klok zit een IC, maar staat helaas niets op.

Arco

Special Member

Nogmaals, als backup is een CR2032 méér als genoeg.
Hij doet 99,99% van zijn leven niets, en in die korte perioden om stroomuitval te overbruggen is het verbruik ook nog eens nihil (de rtcc gebruikt maar weinig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals ik omschreef wordt het een reiswekker, of te wel, deze zal gebruikt worden als ik van huis ben, dus zal in dit geval de backup meer gebruikt worden dan de voeding li-ion.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 september 2022 21:35:28 schreef Arco:
Ik geef het op...

Bij TS is het gebruik precies andersom. 99,99% van de tijd staat de klok uit en de rest van de tijd als TS op reis is wordt de klok gebruikt. Dus 99,99% van de tijd loopt de RTC op de backup-batterij.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 25 september 2022 22:20:43 (10%)

Op 25 september 2022 22:18:55 schreef ohm pi:
[...]Bij TS is het gebruik precies andersom. 99,99% van de tijd staat de klok uit en de rest van de tijd als TS op reis is wordt de klok gebruikt. Dus 99,99% van de tijd loopt de RTC op de backup-batterij.

Correct

Zojuist een testje gedaan met dioden.
Met een li-ion die 3,97V geeft blijft er 3,72V over met een diode in serie. Doe ik er nog een diode bij dan komt ie op 3,48V.
Kan ik er gewoon een paar in serie zetten naar de gewenste spanning?

Dat kan ongestraft.
Hou er rekening mee dat de spanning van de li-ion batterij door gebruik in elkaar zakt, dus als je teveel dioden in serie zet kan de backuptijd misschien wel te kort worden.
Ik zou het gewoon bij die twee laten.

Arco

Special Member

Op 25 september 2022 22:18:55 schreef ohm pi:
[...]Bij TS is het gebruik precies andersom. 99,99% van de tijd staat de klok uit en de rest van de tijd als TS op reis is wordt de klok gebruikt. Dus 99,99% van de tijd loopt de RTC op de backup-batterij.

Tja,

Daar had ik niet op gerekend. Wie gaat er nu op reis met zo'n klok in een houten kistje? (koop een reiswekker... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In onze wandclock zit er momenteel een lithium thionyl chloride accu van 3.6V, bezig aan het vierde jaar. In de vorm van een 14500 AA batterij, 2600mAh, twee parallel.
Wel een klok met wijzers, secondewijzer en een display met datum, ontvangt ook de atoomklok.

Gedaan met elk jaar andere batterijen steken. Die had ik ook nog ergens in een schuif liggen. Benieuwd wanneer het licht uit gaat...
Momenteel nog netjes 3.6V.

In de meeste klokken met AAA of AA batterijen is Lithium Iron sulfide nog het meest geschikt, de bekende Energizer Lithium van 1.5V, geen diode nodig.
Kan je gerust laten liggen voor 10-20 jaar, dat haalt geen andere accu.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 26 september 2022 00:26:57 schreef Arco:
[...]
Tja,

Daar had ik niet op gerekend. Wie gaat er nu op reis met zo'n klok in een houten kistje? (koop een reiswekker... ;) )

Ik :)

Op 25 september 2022 23:21:17 schreef ohm pi:
Dat kan ongestraft.
Hou er rekening mee dat de spanning van de li-ion batterij door gebruik in elkaar zakt, dus als je teveel dioden in serie zet kan de backuptijd misschien wel te kort worden.
Ik zou het gewoon bij die twee laten.

Top. Geld dit ook voor de motion sensor?
Ik las op het net dat de chip 2-3.6V aan kan, zit daar verder geen beveiliging meer in?

Op een kale chip zit geen beveiliging meer in, dus zoveel diodes in serie zetten om altijd onder de 3,6V te blijven. Dus ook hier twee dioden in serie zetten. Maar misschien kan je er met eentje minder toe als de stroom van dat chipje hoog genoeg is.

Misschien dat ik dit idee een beetje aan de late kant heb, maar....

Weet je wat voor RTC chip er in zit? Kan je kijken?

Ik heb wel eens de MCP79410 gebruikt. Als ik het me goed herinner mag die gewoon 5V op de batterij-input hebben (*). Dan hoef je helemaal niet te gaan klooien met diodes om de spanning naar 3V te proberen te krijgen.

Een lithium ion accu varieert zo'n 1V tussen "vol" en "leeg". Dus als je hem nu met 4.2V op de juiste spanning krijgt, dan staat er straks als de accu bijna leeg is 1V te weinig. Kan je niet beter een zuinige spanningsregelaar er tussen zetten. B.v. een MCP1703 ?

(*) Opgezocht: Check!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 september 2022 18:08:22 schreef ohm pi:
Op een kale chip zit geen beveiliging meer in, dus zoveel diodes in serie zetten om altijd onder de 3,6V te blijven. Dus ook hier twee dioden in serie zetten. Maar misschien kan je er met eentje minder toe als de stroom van dat chipje hoog genoeg is.

Begrijp ik, maar ik doelde op de print, of daar nog iets op zit wat de spanning reduceerd.

Op 26 september 2022 18:42:28 schreef rew:
Misschien dat ik dit idee een beetje aan de late kant heb, maar....

Weet je wat voor RTC chip er in zit? Kan je kijken?

Ik heb wel eens de MCP79410 gebruikt. Als ik het me goed herinner mag die gewoon 5V op de batterij-input hebben (*). Dan hoef je helemaal niet te gaan klooien met diodes om de spanning naar 3V te proberen te krijgen.

Een lithium ion accu varieert zo'n 1V tussen "vol" en "leeg". Dus als je hem nu met 4.2V op de juiste spanning krijgt, dan staat er straks als de accu bijna leeg is 1V te weinig. Kan je niet beter een zuinige spanningsregelaar er tussen zetten. B.v. een MCP1703 ?

(*) Opgezocht: Check!

Ik neem aan dat je de klok bedoeld?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Please no... ThenXing... Een variant op ChengX... Weg met dat ding... :(

Echt weer een typisch chinees printje. :) En zoals gebruikelijk MCU zonder typenr.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 28 september 2022 03:26:01 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bij deze het resultaat.

De achterzijde van het display heb ik voorzien van weerstandjes om de spanning te reduceren. Tevens de voorijde van het display van ruit folie voorzien daar het licht nog te fel was.
Verder 1 diode voor de back-up li-ion, een schakelaar in de batterij klep en een laadpoort voor de grote li-ion.

De grote li-ion gaat zo'n 4 volle dagen (96 uur) mee bij continu aan.

[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op donderdag 3 november 2022 17:27:12 (99%)

Op 24 september 2022 00:58:12 schreef benleentje:
Wat een flauwekul allemaal. De warmte ontwikkeling is zo wening dat het ding amper 0.1 graden warmer word dus in die zin is er geen warmte ontwikkelingen zo word het bedoelt en niet anders. Ergo het ding word niet warm dus er is ook geen extra aandacht nodig dat hij zijn warmte kwijt moet.

Bereken dan ook gelijk hoe veel die diode opwarmt.
P = 0,15mA x 0,5V = 75µW
Rthja = 350k/W
T = Rthja * P = 350 * 75µW = 0,02625K

Het is nog minder dan ik dacht, dat noem ik toch echt geen warmte ontwikkeling. Tenminste zoals het in de volksmond gebruikt word.

Je hebt warmte ontwikkeling of niet. Hier is wel degelijk warmte ontwikkeling en het is nog dezelfde warmte als die de man in de straat kent. Het is maar goed dat je niet in de uProcessor ontwikkeling zit, daarin zitten zomaar een paar honderdduizend diodes en andere halfgeleiders, die dus niet warm worden?. Vergeet het. Vaak moet een uP gekoeld worden met een stevig koelmechanisme.