Magimix CITIZ & MILK M 195 knoppen vervangen

Al een paar jaar gebruik ik een Magimix CITIZ & MILK M 195 koffiezetter.
De drukknopjes bovenop beginnen slecht te werken. Ik heb wel een exploded view van de machine, maar daarop kan ik niet zien hoe de schakelaar feitelijk in elkaar zit. Ik weet dus ook niet wat ik moet bestellen. De rubberen knoppen mankeren uiteraard niets, maar het gaat erom wat er onder zit. Is dat een printje met een membraanschakelaar en een LED of gewoon een tact switch waarvan ik er wel een aantal modellen heb liggen.
Ook is de vraag of beide hetzelfde zijn of is er een linker en een rechter schakelaar.
Het apparaat ziet er niet reparatie vriendelijk uit, dus wil ik het pas uit elkaar halen als ik nieuwe schakelaartjes heb.
Wie heeft die al eens vervangen en heeft er eventueel bestelnummers en een leverancier van die schakelaars?
Op de tekening gaat het om de schakelaars die onder de knoppen "11" en "12" zitten.

Zover ik mij herinner zijn het topjes met zwart rubber ala afstandsbediening. Volgens de onderdelenleverancier klopt dit. De printjes zijn met baantjes voorzien die door het zwarte rubber verbonden worden bij indrukken. Geen druktoetsschakelaars dus. Zie foto's

Er zijn mss mogelijkheden om het zwarte rubber wat te doen opleven maar dat is zonder garantie. Persoonlijk zou ik het eens open maken en goed poetsen en zie of er effect is. Zoals je zelf reeds schreef gaan die dingen makkelijk uiteen. De weerhaakjes zijn soms wat weerspannig maar niet ondoenbaar.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 25 september 2022 07:49:52 (37%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Ik plak meestal een rondje van zelfklevend aluminiumtape op de rubbertjes van de mat, werkt uitstekend.
Wel goed ontvetten anders rolt de boel er al snel weer af... (rondjes kun je uitstansen met een klein holpijpje (of eyelet-punch)

https://www.uploadarchief.net/files/download/img_0322.jpg https://www.epectec.com/images/conductive-rubber-keypad-back.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 september 2022 09:40:24 schreef Arco:
Ik plak meestal een rondje van zelfklevend aluminiumtape op de rubbertjes van de mat, werkt uitstekend.
Wel goed ontvetten anders rolt de boel er al snel weer af... (rondjes kun je uitstansen met een klein holpijpje (of eyelet-punch)

[afbeelding] [afbeelding]

Rondjes uitstansen kan misschien ook met een gewone perforator. Dat ga ik proberen.