secundaire wikkelingen in serie zetten hoe?

Ik heb een buizen eindtrap met een defecte transformator van 1kV. Deze transformator wil ik vervangen voor 2 exemplaren van elk 500V.

Primair wil ik ze parallel ieder 230V netspanning geven en secundair wil ik de wikkelingen in serie zetten.

Kan ik dat het beste doen zoals ik getekend heb in 1 of beter zoals in 2?
Of maakt dit niet uit.

De trafo's zijn identiek.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Dat kun je best even nameten. Als je het fout doet krijg je 0V aan de uitgang.

In principe is schakeling 1 de juiste methode maar het is niet altijd duidelijk welke draden je dan moet nemen.

Bedankt Kees.

Ik zal de trafo's wel even voeden met 12Vac dan kan ik het uitproberen zonder dat er wat stuk kan gaan.

RAAF12

Golden Member

Op 25 september 2022 19:54:01 schreef mfvern:
De trafo's zijn identiek.

Dan is het makkelijk om ze op de goede manier in serie te zetten.

trafo 1 secundair..........trafo 2 secundair

in--- X X--------------------------X X-----------out

De fabrikant zal voor beide trafo's de X aansluitpunten op dezelfde plaats zetten en zo aangesloten staan ze in fase.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 september 2022 20:14:52 schreef mfvern:
Ik zal de trafo's wel even voeden met 12Vac dan kan ik het uitproberen zonder dat er wat stuk kan gaan.

Voeden met 12 V maakt de meting veiliger voor jou, en er is niets mis mee. Maar ook met 230 V zou er bij verkeerde aansluiting niets stuk gaan. Je zou alleen geen netto uitgangsspanning hebben (ook al zou iedere secundaire op zich wel 500 V voeren!).

--
e: Bij de serieschakeling krijgen de trafo's wel hogere spanningen tussen secundaire en massa/kern (en tussen secundaire en primaire) dan waarvoor ze ontworpen zijn. Bij bruggelijkrichting geldt dat voor beide trafo's (zie schema).
Ik ken wel geen gevallen waar dit bij 'gewone' trafo's misging, maar de draad moet dus voldoende geïsoleerd zijn.

Simetrix

NB met het enkele streepje bedoel ik in dit schema de 'nul' van het net; het 'aarde'-symbool staat voor massa/aarde van de versterker.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 september 2022 20:58:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Voeden met 12 V maakt de meting veiliger voor jou, en er is niets mis mee. Maar ook met 230 V zou er bij verkeerde aansluiting niets stuk gaan. Je zou alleen geen netto uitgangsspanning hebben (ook al zou iedere secundaire op zich wel 500 V voeren!).

Da's geen kattenpis. Niet alle multimeters zijn tot 1000V AC gespecificeerd (onbelast zul je daar vrijwel zeker nog boven zitten!), dus de 12Vac route is om die reden misschien wel aan te raden om relatief veilig de juiste serieschakeling uit te zoeken.
Dan de wikkelingen apart meten terwijl er 230Vac primair op staat en die twee metingen optellen.

mel

Golden Member

Als je 2 indentieke meters hebt, kan je ze in serie zetten, werkt prima(weet ik uit ervaring ;) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De vraag is waarom de meter niet "rated voor 1000V" is. Mijn oude meter was ook maar 600V. Maar dat was dus de stand 10x 200V. Dus het apparaat denkt te kunnen meten tot 2000V.

Ik heb altijd gedacht dat er officieel maar 600V in mocht omdat de isolatie-eisen voor 600+ zo zwaar zijn dat de multimeterfabrikant geen zin had om daar aan te voldoen voor de enkele keer dat een klant het nodig heeft.

Anyway, twee meters in serie... dan ga je niet ineens aan die isolatie-eisen voldoen, ook al staat er maar 500V over ieder van die twee meters.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

De meters gaan in ieder geval niet stuk,, en je bent ook geen minuten aan het meten....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

De Fluke multimeters die we op het werk gebruiken vertikken het om boven de 600 Volt DC nog iets te laten zien (alleen OL).

McAwesome

Golden Member

Mijn Keysight U1241C kan tot 1 kV AC meten maar niet echt meer dan dat voor het geval de spanning bij nullast nog wat hoger zou liggen.

Dat heeft ook als gevolg dat je in de praktijk iets meer dan 1 kV DC kan meten omdat de meter sowieso 1,414 kV moet aankunnen (piekwaarde 1 kV RMS).

Ik heb altijd gedacht dat er officieel maar 600V in mocht omdat de isolatie-eisen voor 600+ zo zwaar zijn dat de multimeterfabrikant geen zin had om daar aan te voldoen voor de enkele keer dat een klant het nodig heeft.

Het is denk ik niet eens zo zeer de isolatie maar meer ook om het veilig te houden als de meter intern in sluiting zou gaan.

https://www.digikey.nl/nl/blog/what-are-multimeter-cat-safety-ratings.

IK heb met een megger gewerkt die tot 2500V ging. En die dat intern ook weergaf, terwijl de meter met een spanningsmeting van een externe bron maar tot 1000V ging. De energie van de interne spanningsbron van 2500 is gering en vorm dus geen gevaar voor de gebruiker als de meter in sluiting gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.