een nieuwe boot

Hallo mensen,
ben helemaal nieuw hier, en vind met stroom knutselen best wel leuk, alleen heb ik er geen verstand van. ben vaak met 12 bezig op motoren. Maar ik heb nu een boot gekocht en de bedrading is een grote zooi.
Ik ben al een tijd zoekende waar ik in het Nederlands een schema kan bouwen. Maar ben niet zo handig met computers.
Of dat iemand het voor mij kan maken.
Kan natuurlijk wel een tekening maken met de gebruikers en dat iemand het dan voor mij zo kan tekenen dat ik weet wat ik moet kopen en het kan maken.
even een voorbeeld wat er op de boot zit o.a.
2 vectron zonnepanelen met verdeler
4 accu's ( 1 x 24v en 2 x 12 )
Boegschroef
12 volt verlichting en meters op het dashbord.
Elec toilet
Een dynamo en startmotor natuurlijk
220 volt aansluiting ( nu zonder zekering en aardlek )
vectron 220 naar de accu's oplader
dit is natuurlijk een greep zo uit het losse handje.
maar is er iemand genegen als ik alle info op een papier zet dit een beetjes als schema te maken. met de nodige zekeringen er tussen. ik zal er een foto bij doen hoe het er nu uitzie. ben er niet zo heel blij mee maar ik heb de hele winter om alles in 1 kast te maken. ik hou van duidelijk en overzichtelijk op 1 plek.
Groetjes Henk

High met Henk

Special Member

Je moet dus iig 3 verdeel inrichtingen maken:

1 voor 12 v
1 voor 24 V
1 voor 240 V

Heb je ook generatoren aan boord?
Is het een stalen schip?
Ga je dan je nul aan aarde leggen?

Anders is een Bender aardfout meting ook geschikt. Kan ook met lampjes en drukknop.

Om je te helpen, zal je echt veel en veel meer info moeten geven. Eigenlijk moet er iemand komen kijken.

Edit:
Info die ik mis:
Wat voor boot. Een klein motorbootje/zeilbootje of een mega jacht, een binnenvaart schip of een zeeschip.
Wat staat er op je 12 V, wat staat er op je 24 V.
Hoeveel generatoren heb je? Waar zitten je zonnepanelen op? 12 V , 24 V.
Waar zit je nautische apparatuur op? Wil/moet je hier preferente groepen maken?
Hoe zit je met je gelijktijdigheid, met name op de 230 V i.v.m. je omvormer.
Wat wil je evt nog bij bouwen?
Als je naar nautisch kijkt, ga je ook een NMEA distributie op zetten?
Denk ook aan een antenne plan.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 26 september 2022 08:19:11 (42%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Denk dat je beter een oproep in V&A kunt zetten. Dit is niet iets wat je zonder enige ervaring aan moet beginnen en ook niet iets waar je eventjes een schema voor tekent. Ik heb net een klein deeltje van jou klus (Nieuwe accus en bedradingsfouten herstellen) op mijn eigen boot gedaan en alleen al het in kaart brengen en meten heeft me een paar dagen gekost, het aanleggen 2 dagen. Nu nog het zonnepaneel deel bedraden. Ga ik ook wel een dagje mee zoet zijn. Je moet 12V, 24V en 230 gaan aanleggen. Dan nog dingen als antennes, instrumenten etc etc Je hebt dure krimptangen nodig, hele collectie connectors en dingen als aderhulsjes, diverse soorten kabels etc.

Laat een scheeps-elektricien komen om alles te ontwerpen en doormeten en spreek af wat je zelf wil doen en wat je wil laten doen.

Een alternatief is het boek "boatowners mechanical and electrical manual" van Nigel Calder. Hij behandeld in een paar honderd paginas alles wat je moet weten ;-) Daar heb ik heel veel aan gehad en ik ben geen beginner qua electronica (Is wel in het Engels) en dan nog strip/krimp/meet gereedschap natuurlijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Wat HmH zegt, hoe wat waar....
Als we weten waar zou een vd leden misschien een blik kunnen werpen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste mensen en lezers,
ik vroeg alleen of iemand mij zou,,, kunnen helpen met een eventuele oplossing met een aansluitschema.
ik heb als voorbeeld een paar dingen opgeschreven.
Aangezien ik best netjes kan aansluiten maar niet hoe.
ik kan alles wel een keer op papier zetten met alle verbruikers, in mijn stalen schip hihi
ik moet nog alles inventariseren wat de oude eigenaar nou allemaal heb lopen klooien.
Dus dat was alleen mijn vraag..

Gr henk

Hi Droeftoeter, :-)

De realiteit is altijd anders dan het beeld dat de meeste mensen in hun hoofd hebben...

Veel van mijn klanten "verkleinen" graag het probleem, zal wel een draadje los zitten, of jij bent toch goed in computers, dat los jij toch met een paar klikjes op!
Beide komen soms voor, vaak zijn de problemen veel groter en de klant wil of kan dit niet inzien...

Ik kan je alleen maar adviseren wat hier door meerderen is voorgesteld op te volgen, ook al geloof ik best dat je netjes kan werken,
je mist duidelijk de kennis om het geheel in goede staat te brengen.
Daar is verder niets mis mee, ik weet ook weinig van boot electriciteit en zou aan jouw klusje met mijn 50 jaar in electronica en 30 jaar IT er niet aan beginnen.

Jij zou het misschien best zelf allemaal kunnen regelen, maar dan wel met een aardig leertraject, ik weet het live sucks. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Dat lijstje moet wel heel goed gespecificeerd zijn. Merk, type, spanning, verbruik in Watt of Ampere, soort/maat/geslacht connector, benodigde lengte aansluitkabels van iets naar iets (bv van Zonnepaneel naar controller). Dit om te weten hoe dik de kabel moet zijn gezien stroom en lengte. Of het binnen, buiten of bv in de bilge zit. Zijn er schotdoorvoeren, zoja, voor welke dikte draad.

Welke connectors kun je verwerken/krimpen (allerlei maten kabel-ogen en connectors aan allerlei diameters kabel)

Wat is er aan Navigatie apparatuur
Binnen en buiten verlichting (spanning en vermogen)
Dekdoorvoeren
Communicatie apparatuur (oa antenne)
Radar ?
Alle aansluitpaneel aansluitingen.

Dit is heel veel werk voor jou om foutloos en juist omschreven uit te zoeken. En het is best veel werk om daar op afstand adhv van wat fotos dan een kloppend schema van te maken (incl specificatie van alle onderdelen op zo'n manier dat jij ze ergens kunt bestellen (waar ze dan natuurlijk net weer een andere omschrijving gebruiken omdat ze bv een ander merk voeren).

Je loopt ook altijd tegen onvoorziene problemen aan.
Stel dat straks bij testen apparaat X niets doet. Dan weten wij niet of het een schema fout, aansluitfout of bv een defect apparaat betreft. En als het goed fout gaat en er gaat wat branden wie is dan de verantwoordelijke ? (4 accus parallel kunnen vies veel stroom door een kortsluiting sturen)

Een schema tekenen is niet zo lastig, maar dusdanig gespecificeerd dat een leek er mee overweg kan is veel meer werk.

Kun jij schema's lezen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Het feit dat je over een aardlek begint, vindt ik al heel vreemd: ik zie noit aardleks aan boord van mijn schepen. DE meesten hebben een zwevend net met een aardfout bewaking. Dit wil je ook vaak aan boord, omdat bij een aardlek meteen je hele 230 V net dood valt en er feitelijk niet direct een risico is voor mensen.

Dit is anders bij een geaarde boot. Daar hangt het hele zooitje WEL aan de 0V, maar komt er dan ergens een aardfout, dan tript vaak meteen de zekering eruit.

Let wel op dat je je eindgroepen niet te zwaar afzekert. een wasmachine op een 64 A automaat, doet verdomd weinig......

al met al komt er stiekem echt heel veel bij kijken.
Als ik de foto's nu beter bekijk, kan ik een accubakje ook wel aanraden. Ga je geen spijt van krijgen.. Bij vooreur polyester of RVS..

MAssaschakelaars is ook geen overbodige luxe.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Je kijkt door de verkeerde bril, Sven.
Als er bij jou (of bij mij...) een stuk 230/400V uit ligt, dan kost dat direct geld. Daarnaast is er ook nog een klasse bureau wat wel eens ergens een mening over heeft. Nog afgezien van dat het best onhandig is als een stuurmachine ermee stopt (dat gebeurt altijd op het moment van 'nu even niet'...).
Toch kom ik best vaak ALSen tegen. Doorgaans in de vorm van een alamat in accommodatie. Bij een IT stelsel kun je je het nut afvragen. Ik heb het niet verzonnen... Bij een TN-S (of TN-C) verhaal is het evident.

Voor een jachtje... gaat de netspanning eruit, nou, dan gaat die eruit. Boeiend. Iets aan de huid? Een nadeel zou electrolyse kunnen zijn. Maar verder is het een kleine installatie, dus voor 'overzichtbaarheid' is het geen issue.

Voor de eindgroepen... Een zekering is om de kabel te beveiligen. Niet voor de apparaten die er achter hangen. Als jouw kabels die 64A aan kunnen (bestaan automaten van 64A?), dan is daar niks mis mee.

Massasleutel: leuk, maar, wederom, voor een klein jachtje: accu klemmen met 'snelsluiting'. Tenzij het natuurlijk elke dag 'uit' moet.

Verder... schema... Voor zo'n kleine installatie? Hmz. Hoop werk met weinig nut. Doe 'ergens' een verdeelinrichting. En dat doe je voor elke spanning die je tegen komt. Vanuit daar de veters naar de gebruikers. En label de boel. Dan is het verhaal min of meer self-documenting.
Zeker voor navigatie verlichting / apparatuur is het handig om elk apparaat / lampje z'n eigen zekering te geven. Met als achterliggende gedachte dat wanneer er iets ellende veroorzaakt, de rest in de lucht blijft.

Ik heb een tijdje op een jachtje gepast. Toch wel een hele 8 meter lang. Bij binnenkomst van de 230V een 10A 30mA alamat, een quad-WCD voor het laden van de telefoon (dat schijnt tegenwoordig ook te moeten), een enkele voor de acculader en een enkele voor de waterkoker. Heeft een 'verdeelinrichting' daar nou echt toegevoegde waarde?
24V deed men niet aan. 12V: schakelaarpaneeltje voor alle navi lampjes (elk lampje een schakelaar, elke schakelaar een zekering) en nog een los zekeringbankje met 10 zekering voor de andere ellende (GPS, VHF, binnenverlichting 2x, waterpompje, ventilator, vast nog wel iets en wat 'spare'). Ingewikkelder werd het niet.

Kortom: maak het allemaal niet moeilijker dan nodig is als het klein is. Het is een klein, particulier bootje. Niet onder klasse ofzo. Dus 'gezond verstand' zou zo kunnen vertellen hoe het zou kunnen zodat het werkend en veilig (wat dat dan ook precies moge betekenen) is.

fred101

Golden Member

Een stalen boot met boegschroef zal wel wat langer dan 8 meter zijn.

Laat hem eerst maar eens een gedetailleerd lijstje maken over wat er allemaal aan elkaar geknoopt moet worden, dan kun jij daarna de boel even in een schema aan elkaar knopen. ;)

Mijn boot heeft ook een ALS voor het interne boardnet. Eerst een scheidingstrafo, dan een 10A automaat voor de lader en een 10A voor het boardnet. Is rond 2008 door een bedrijf aangelegd en keurig gedocumenteerd. (Helaas heeft de vorige eigenaar er aan zitten klooien en wat dingen (zonder te documenteren) veranderd en ook nog fout gedaan.)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

ALS vindt ik echt een slecht idee, omdat je meteen meerdere groepen eruit laat gaan.

ik was vergeten dat een aardlekautomaat (ALAMAT) wellicht wel een goed idee is. Baat het niet schaad het niet.

Maar toch lullig als je hydrofoor ermeer stopt en ook je bier warm wordt over het weekend ;)

Massasleutel is echt wel heel prettig, zeker bije en plezier bootje. En accu met snelsluitingen echt wel een slecht idee: ze beschadigen de polen. Daarbij zijn ze bij Conrad zelfs nog goedkoper ook. (10 euro versus 16 euro).

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 26 september 2022 14:12:23 (28%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 26 september 2022 10:45:48 schreef Droeftoeter:
ik vroeg alleen of iemand mij zou,,, kunnen helpen met een eventuele oplossing met een aansluitschema.

En daar reageerde een paar mensen op, de info die je geeft is veel te summier.

ik kan alles wel een keer op papier zetten met alle verbruikers, in mijn stalen schip hihi.

Dat heeft geen zin, er moet iemand komen kijken die er verstand van heeft. Met iets op papier zetten kan iemand geen schema maken.

ik moet nog alles inventariseren wat de oude eigenaar nou allemaal heb lopen klooien.

Heeft ook geen zin, is zonde van je werk.

ben er niet zo heel blij mee maar ik heb de hele winter om alles in 1 kast te maken.

Ik ben bang dat een winter te kort is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Op 26 september 2022 08:33:08 schreef Jinny:
Als we weten waar zou een vd leden misschien een blik kunnen werpen...

Oftewel zet in je profiel je woonplaats of als je dat niet wilt de regio.
Dan kan er eventueel iemand een blik werpen die je weer verder helpt. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zo te zien is er idd het nodige aan geprutst. Een paar losse accu's op een hoopje, veel gestapelde kabelschoentjes, her en der wat zwevende zekeringen, enz.

Ik zie ook de nodige oxidatie opdiverse kabels. Ook dingen als de meest goedkope bagger PWM regelaar doet mij vermoeden op een een redeljike tijd van opgestapeld prutswerk.

Accu's zijn niet perse slecht en zien er redelijk recent uit, maar hoe goed ze nog zijn? Diepontlading is funest voor die dingen.

En ik zie ook geen beveiligingen als een batterijprotect oid. Het blijven simpele accu's, maar goed, dat kan voor weinig eisen prima zijn. Maar je kan het niet ergelijken met een fatsoenlijke AGM accu.
Een loshangende argofet scheider is ook niet echt logisch.

Ik zou eerst alles in kaart brengen wat er is, en wat je wilt, en vanaf daar kijken wat de beste route is. Belangrijk is idd om goed de scheiding te houden tussen huishoud, motor en navigatiegerichtte dingen. Maar ook dingen als pompen... best lullig als die uitschakelt. Dus denk ook na over eventuele bewaking.

Denk ook goed na over aarding (met name mbt corrosie enz)

En daarna budget bepalen en de spullen kopen. Basis is een simpele verdeling, scheidingsrelais enz.
Uitgebreider is vaak een Multiplus oid, met scheidingstrafo enz.

Op de grotere boten zie je vaak ook grotere accusets voor het huishouddeel. 300-600Ah is niet ongebruikelijk. Vaak ook met een aparte dynamo tbv huishouddeel en 3000W omvormers.

Wil je het helemaal mooi? Dat kost euro's. Maar dan kan alles. Een goede Victron, met Cerbo en bewaking van tanks, waterpompen, lithium accuset, zonnepanelen en eigen dynamo's... Tja, dan ben je zo 10k+ verder.

als je doel alleen een paar lampjes is is het natuurlijk weer heel wat anders.

Op 26 september 2022 06:49:06 schreef Droeftoeter:
Maar ik heb nu een boot gekocht en de bedrading is een grote zooi.

Dat is het probleem met zo ongeveer alle (kleinere) bootjes. Per definitie een zooitje. Heb ik al 4 keer meegemaakt bij kennissen.

Ik vind deze fotos er nog redelijk uit zien, die ik gezien heb waren echt om te janken. In een kabelboom die van achter naar voor het cockpitje liep heb ik een keer 5 verschillende kleuren draad gezien (was echt 1 signaal). Totaal debiel dus. Ik heb er alles 'rückzichtlos' eruit geknipt (behalve de speciale stekkers die ik nog nodig had).

Het probleem is dat de meeste boot eigenaren totaal geen verstand hebben van electrotechniek en de reparateurs meestal auto/motor mensen zijn die ook weinig tot geen kennis hebben van electro op een paar na. Dan is het logisch dat het een puinhoop wordt.

Zoals Lambiek zegt: Inventariseren is weggegooide tijd. Daar ben ik het wel mee eens. Ik zou alleen inventariseren wat er aan apparatuur in zit en wat je wilt behouden, geen bedradingstekeninge maken wordt toch anders. Sodemieter het kleine dunne draad spul er maar gewoon uit wat is toch verloren werk.

Alleen de dikke kabels zijn interessanter want die kun je waarschijnlijk nog hergebruiken en zijn ook kostbaar vanwege de koperprijs die nogal hoog is.

Vergis je verder niet in de kabels die naar de nodige apparaten gaan zoals bijvoorbeeld je boegschroef waar makkelijk een 150A doorheen gejast wordt, dat zijn serieuze stromen waar je deugelijk materiaal voor nodig hebt.

Zoals DJSmiley zegt is een tractie accu ook behoorlijk aan de maat voor een beetje bootje, honderden amperes, en hebben ook de nodige beveiligingen nodig en afschakel contactors / laadbegrenzer om ze weer weilig op te laden via de motor dynamo zodat de boel niet afbrand.

niet vergeten: Een bilge pomp op een volledig aparte zekering zetten zodat je, mocht je die nodig hebben, niet verzuipt.

-edit- Een kennis van me zegt altijd:
Van een boot heb je twee keer plezier: Op het moment dat je hem koopt en op het moment dat je hem verkoopt :-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Een stalen boot met boegschroef zal wel wat langer dan 8 meter zijn.

Waarom? Je ziet zat tupperware met zo'n slagroomklopper in de zomer spelen. Die halen echt de 10 meter niet hoor...

ALS vindt ik echt een slecht idee, omdat je meteen meerdere groepen eruit laat gaan.

Ja, en? Je doet al de aanname dat er meerdere 'groepen' zijn. En dan nog... Als de ALS op de wal tript (yep, in jachthavens heb je die ook vaak), dan gebeurt hetzelfde. Ofwel: welk probleem probeer je te voorkomen / op te lossen? Het is geen ding van 100m met 50 man (m/v) aan boord ofzo...

Zoals DJSmiley zegt is een tractie accu ook behoorlijk aan de maat voor een beetje bootje

Ook dat hangt er maar volkomen vanaf wat je er allemaal op wilt stoken. Zeker als het een motorbootje is, dan hoef je alleen de tijd dat de kar stil staat en je geen veter de wal op kunt leggen te overbruggen. Als je verbruik beperkt is tot een paar lampjes... Wat heb je dan eigenlijk nodig?

Op 26 september 2022 20:07:42 schreef EricP: Ook dat hangt er maar volkomen vanaf wat je er allemaal op wilt stoken.

Klopt nu zit er 4x een 105Ah accu in, dat valt nog mee maar een stuk groter als normaliter nodig is voor een startaccu. Zowiezo lijkt het dat beide accusets in serie staan dus hoe is de 12V nu aangeloten? Ik hoop dan toch een 24V->12V omvormer voor de instrumenten. Aftakken op 1 accu is dodelijk voor je accus.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 26 september 2022 20:27:32 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Op 26 september 2022 20:07:42 schreef EricP:
[...][...]Ja, en? Je doet al de aanname dat er meerdere 'groepen' zijn. En dan nog... Als de ALS op de wal tript (yep, in jachthavens heb je die ook vaak), dan gebeurt hetzelfde. Ofwel: welk probleem probeer je te voorkomen / op te lossen? Het is geen ding van 100m met 50 man (m/v) aan boord ofzo...[...]

1 ALS met 1 groep is ook zo logisch.... Een complete boot merk je wel als die eruit ligt, maar een kachel, waterkoker, koelkast of magnetron niet direct...

Wij hebben ook walstroom met een ALS op sommige plekken en zonder trafo en met je nul aan de huid moet je dan die nulverbinding op walstroom gebruik losnemen.. anders klapt de ALS op de wal er ook uit..

Overigens is een scheidingstrafo ook een optie, maar duur en erg ruimte vretend.. heb er 1 van 200 A op een bootje staan ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je echt beginner bent, breng je dan ook op de hoogte van verbinden van elektriciteit met de boot zelf. Voor je het weet heb je een elektrolyse-probleem. Lees bijvoorbeeld dit: https://www.bysc.be/elektrolyse-bij-aluminium-en-stalen-boten-in-de-ha…