Compatibiliteisvraag laptopvoedingen

Ik heb een Dell inspiron 15R laptop met bijhorende voeding. Ik heb thans twijfels of de voeding goed werkt. de voeding geeft 19,5 vopt via een concentische steker. De buitenkant is nul vot, de binnenkant is 19,5 volt en er zit dan den dunne middenpen in en die meet ca 2 volt. In de steker zti een blauwe led, dis altijd brandt en knippert als de steker niet in de laptop steekt. Zodra de steker in de laptop zit en de voeding op het net komt bij het batterijikoon een klein stekkertje te staan. Tit nu toe viel de laptop nooit in slaap bij netbedrijf, maar vandaag wel.
Ik heb nog een HP adapter met dezelfde steker, weiliswaar 18 Volt maar polaiteit is gelijk.
Op de adapter staat ee afbeelding van de laptopsteker, buitenzijde nul, binnenzijde (onbelast iets meer als 19,5 volt en op de centrale pin 18,85 volt
DEze middenpen staat aangegeven als "sense" . Weet iemand of de voedingen toch compatibel zijn?

Als ik mij niet vergis zijn ze niet compatibel wat de stekkers aangaat. Er zit een verschil in afmetingen van die middenpen. Ook de buitenzijde kan afwijken.

Verder is het in slaapstand gaan een instelling in je Windows energiebeheer en niet je adapter.

Die HP kan sowieso al niet het vermogen leveren van de Dell. De HP is max 3.5A en de Dell 4.6A

De HP is ook 1 volt minder dan de HP, wat voor je laptop reden kan zijn om die voeding af te keuren of om dan de accu niet op te laden.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

De HP is max 1.7A

Nee, 3.5A... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, zag ik net. Die 1.7 is de net kant :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!
Sine

Moderator

Nee, die zijn niet uitwisselbaar.

De stekkers wel, maar de dell babbelt over het kleine pennetje met een 1-wire eprom in de voeding.
De HP gebruikt een weerstandje naar de + om aan de laptop door te geven wat voor een voeding aangesloten wordt.

Ik heb zo'n voeding wel eens vervangen door het eprommetje (een TO92 ding) en kabel van een defecte aan een andere adapter te zetten.

[Bericht gewijzigd door Sine op 26 september 2022 16:54:13 (22%)

Op 26 september 2022 14:42:42 schreef harry64:
Als ik mij niet vergis zijn ze niet compatibel wat de stekkers aangaat. Er zit een verschil in afmetingen van die middenpen. Ook de buitenzijde kan afwijken.

Verder is het in slaapstand gaan een instelling in je Windows energiebeheer en niet je adapter.

Die HP kan sowieso al niet het vermogen leveren van de Dell. De HP is max 3.5A en de Dell 4.6A

De HP is ook 1 volt minder dan de HP, wat voor je laptop reden kan zijn om die voeding af te keuren of om dan de accu niet op te laden.

De laatste jaren viel hij niet in slaap, nu ineens wel. Ik heb geen enkele instelling veranderd.

Even de power opties nakijken in Windows. (misschien veranderd na een update)
Heeft niets met de adapter te doen inderdaad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Of je hebt een slecht kontakt in het chassisdeel? Mijn dochter haar laptop viel ook regelmatig in slaap, printbaan van het chassisdeel gebroken.

Het moment dat je de stekker instopt gaat het goed, batterij word bijgeladen, tot je de laptop verzet, het voedingskabeltje (per ongeluk) verplaatst, de kat op tafel loopt... dan laad er niks meer bij en gaat hij in slaapstand het moment dat de batterij op een minimumspanning komt.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik heb overigens een hoekje uit een defecte Dell voeding gezaagd en deze op een universele 12V auto laptopvoeding (19V output) gefrutseld.
Mijn oude Latitude 620 (iirc) was er helemaal tevreden mee.

Op dat uitgezaagde hoekje zit de 'one wire' communicerende chip die de laptop verteld welke voeding er aangesloten zit. (Geloof dat de Dell voeding 60W was en de autolaptopvoeding 50W of zoiets, als ik het stukje print uit mijn 180W Dell-voeding had gezaagd was het vast een ander verhaal geweest O-) )

Zou niet snel een ander merk voeding op en Dell laptop aansluiten. Al teveel Dell laptops in handen gehad (werk) waarbij iemand even snel een voeding nodig had, en van een externe klant zijn voeding (vaak HP) geleend had. Dell laptops kunnen op de een of andere reden slecht tegen HP voedingen, en gaan stuk.

Op 26 september 2022 17:47:18 schreef eSe:
Of je hebt een slecht kontakt in het chassisdeel? Mijn dochter haar laptop viel ook regelmatig in slaap, printbaan van het chassisdeel gebroken.

Het moment dat je de stekker instopt gaat het goed, batterij word bijgeladen, tot je de laptop verzet, het voedingskabeltje (per ongeluk) verplaatst, de kat op tafel loopt... dan laad er niks meer bij en gaat hij in slaapstand het moment dat de batterij op een minimumspanning komt.

Groetjes,
eSe

Ik denk ook in die richting. Het plastic van de steker, waar ook de blauwe led achter de ring zit en de kabel binnen gaat is al jaren geknakt. Alleen heb ik daar de fout niet mee kunnen aantonen. Een losse soldeerverbinding op de print hoort zeker tot de mogelijkheden. Op dit ogenblik is de fout weer compleet verdwenen :(