aansluiten Dahlander motor op 220v

Beste,

Ik wil een motor aansluiten die op een doorvoerapperaat staat.
Origineel zit hier een 3 polige kabel aan. Dit apparaat heeft 2 versnellingen vooruit en 2 achteruit.
Hoe kan ik dit aansluiten?
Ik heb hier echter geen verstand van (alsook de jongere elektriciens)

Alvast bedankt.
grtjs
Jan

mel

Golden Member

Het moet dan wel 3 fasen zijn, op 1 fase zal het zeker niet gaan werken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik had er drijfkracht op aangesloten, maar begon een beetje te stinken 8)7
3phase+N

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De motor is alleen maar geschikt voor een 3-fase aansluiting 130/230V, en geen 230/400V net!
Je moet dan een oud, in Belgie nog wel voorkomende aansluiting hebben.

Zoek naar schakelschemaboekje (bij google: schakelschemaboekje eaton) , daar vind je de aansluitingen en bedradingen van verschillende dahlandermotoren

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

3 keer 400 volt is teveel. er staat duidelijk 230V op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 26 september 2022 16:38:23 schreef mel:
3 keer 400 volt is teveel. er staat duidelijk 230V op.

Precies: die motor is voor 3x230V en niet voor 3x400V.

(Spaar)trafo kopen of aan een Belg verkopen.

EDIT: TS is Belg. Aan een Belg die in een 3x230V gebied woont verkopen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 26 september 2022 16:53:58 (15%)

Ik ben een Belg en heb hier 3x230v.
Dus had ik op L1,L2 en L3 230V
aangesloten, maar dit werkt niet.

mvdk

Golden Member

Hoe heb je die 3x230 gemeten? t.o.v. de neuter?
Of fasen onderling?

Ik heb hier echter geen verstand van (alsook de jongere elektriciens)

Zijn we zeker dat het 3x230 is tussen de 3fasen...
... en niet 3x230 tussen de 3fasen en de nul.

...maar begon een beetje te stinken

Misschien is het kwade nu geschied.
Waarschijnlijk geen motorbeveiliging aanwezig.

Verder zie ik dat de voeding wel correct is aangesloten op de schakelaar.

Als de motor altijd aan deze schakelaar heeft gezeten zie ik niet wat met de aansluitingen mis zou zijn...

De schakelaar kan wel een defect hebben.

Ook denk ik eerder aan een gescheiden wikkeling.
Ik zie niks wat op een dahlander wijst.

Op 26 september 2022 17:55:27 schreef mvdk:
Hoe heb je die 3x230 gemeten? t.o.v. de neuter?
Of fasen onderling?

telkens met de neuter

mvdk

Golden Member

Dat noemen vakgenoten een 3x400 net.
Er zijn wel oplossingen om die motor daar te laten werken.

GJ_

Moderator

Dat heet dus 3x400V.

3x400 = 400V tussen de fasen, 230 tussen fase en nul
3x230 = 230V tussen de fasen, 130 tussen fase en nul

Een flink deel Belgie (b.v. een flink stuk rond st Kathelijne Waver) heeft nog 3x230V.

Als jij met de nul 230V meet heb je dus 3x400V en daar kan die motor heel slecht tegen.

Ik heb het vermoeden dat dit een motor is met gescheiden wikkelingen waarvan 1-2polig en de ander 4 polig is.
Op een dahlander staat vaak driehoek/dubbelster of ster/dubbel ster. Hoe zijn de motor klemmen gemerkt en meet alle weerstanden van de wikkelingen onderling.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 26 september 2022 18:22:15 schreef GJ_:
Dat heet dus 3x400V.

3x400 = 400V tussen de fasen, 230 tussen fase en nul
3x230 = 230V tussen de fasen, 130 tussen fase en nul

Een flink deel Belgie (b.v. een flink stuk rond st Kathelijne Waver) heeft nog 3x230V.

Als jij met de nul 230V meet heb je dus 3x400V en daar kan die motor heel slecht tegen.

Voor alle zekerheid nog eens nagemeten.
Tussen 2 fasen heb ik 400v en N+fase 230V
Ik ben woonachtig in Duffel , vlakbij SKW

mvdk

Golden Member

Vraagje aan de andere techneuten hier: TS kan toch een een éénfase FO gebruiken?

Bedenk net dat als je dan twee snelheden, en links rechts wilt draaien, het ingewikkeld word...

GJ_

Moderator

Op 26 september 2022 18:24:40 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb het vermoeden dat...

Maakt eigenlijk niks uit: TS heeft er voorlopig niks aan zonder trafo of verhuizing. Bovendien zit de schakelaar direct op de motor, dus er hoeft alleen maar een voeding op.

Op 26 september 2022 18:27:40 schreef Jan Foubert:
Voor alle zekerheid nog eens nagemeten.
Tussen 2 fasen heb ik 400v en N+fase 230V

Dan heb je kans dat ie stuk is, als ie flink ruft. Voor deze motor is 400V te veel.

Op 26 september 2022 18:22:15 schreef GJ_:
Dat heet dus 3x400V.

3x400 = 400V tussen de fasen, 230 tussen fase en nul
3x230 = 230V tussen de fasen, 130 tussen fase en nul

Een flink deel Belgie (b.v. een flink stuk rond st Kathelijne Waver) heeft nog 3x230V.

Als jij met de nul 230V meet heb je dus 3x400V en daar kan die motor heel slecht tegen.

Hoe kan ik dit oplossen?
Hij is nog niet verbrand volgens mij.

GJ_

Moderator

Een driefasen spaartrafo kan een oplossing zijn.

Een frequentieregelaar met een enkelfase voeding kan ook een oplossing zijn: daar komt ook 3x230V uit. Het is maar een heel klein motortje dus de kosten zullen meevallen. Bovendien kun je hem dan ook nog eens in toeren regelen.

Daarvoor moet wel die schakelaar er eerst van af. En even goed documenteren hoe het zat!
Starten en stoppen doe je dan met de digitale ingangen op de frequentieregelaar zelf.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 september 2022 18:09:28 schreef OXO:
[...]

Ook denk ik eerder aan een gescheiden wikkeling.
Ik zie niks wat op een dahlander wijst.

Het lage toerental is de helft van het hoge toerental. Typisch iets voor een dahlander (maar hoeft natuurlijk niet)
Misschien staat er in het motoraansluitbakje nog iets dat verhelderend kan zijn.

Maar de TS heeft niet veel aan deze motor.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Een driefasen spaartrafo kan een oplossing zijn.

Een frequentieregelaar met een enkelfase voeding kan ook een oplossing zijn:

Een andere motor kan ook een oplossing zijn. Moet hij alleen wel dezelfde bouwvorm hebben. Of je moet zelf handig genoeg zijn om dat aan te passen. Maak eens foto,s van de gehele machine, hoe de motor in de machine vast zit aan het frame en ook van de bovenkant waar de motoras zit.

Hij is nog niet verbrand volgens mij.

Als hij is gaan stinken dan beloofd dat niet veel goeds. Het kan zijn dat je net op tijd bij was en dat de motor net niet verbrand is.
Hoe dan ook als de motor is gaan stinken is het verstandig om met een isolatie meter (megger) de isolatie van de wikkelingen to de aarde te meten. En dan ook de wikkelingen zelfs ohms uitmeten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Een nieuwe A merk frequentieregelaar voor zo'n klein motortje kost nog geen 100 euro excl btw.

Stel eerst vast of er niets verbrand is en om wat voor type motor het daadwerkelijk gaat, voordat je zinloos gaat investeren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Vast staat dat het drie fasen 230Vac is.
Of het nou een dahlander of gescheiden wikkelingen is maakt niks uit voor TS. Eventueel die schakelaar even uittekenen.