PC audio over Displayport/HDMI

Arco

Special Member

Ik heb 2 test pc's (win 10) aangesloten. De ene heeft een Displayport monitor, de andere HDMI.
Momenteel zit de audio aangesloten met een los kabeltje met 3.5mm stereo steekpluggen, werkt goed.

Ik moet echter regelmatig van monitor omsteken, en dan gaat het gauw vervelen dat je iedere keer twee kabels om moet steken...
Dus ik dacht "HDMI en Displayport ondersteunen beide audio dus da's simpel". (audiokabeltje eruit, instellen en klaar)

Maar helaas. Ik heb bij beide PC's alleen de keuze "Speakers", verder niets. Mis ik hier iets? (of zit ik toch altijd aan 2 kabels vast?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

De apparaten aan beide kanten van de HDMI / DisplayPort kabel moeten audio ondersteunen.

Bij een TV is dat vanzelfsprekend, bij een pc monitor niet... Sluit je PC eens op een TV aan met de HDMI kabel.

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 27 september 2022 12:27:40 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad; en áls de monitor hdmi-geluid ondersteunt, verschijnt hij vanzelf in het keuzelijstje voor de audio uitgang (de PHL325 is mijn monitor). Daaraan kun je zelf verder niet zoveel doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Bedankt,

Ik zal eens zoeken wat de monitors kunnen (Iiyama E2473HDS)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com