Lichtgewicht versterker

Ik heb een basversterker zonder trafo, dus licht.
Bestaat zo iets ook voor PA gebruik?
Heeft dat een naam.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Nee passief, bij actief heb je toch geen versterker nodig.

joh, dus lichter als dat wordt het niet

Op 27 september 2022 18:50:45 schreef kitman:
Ik heb een basversterker zonder trafo, dus licht.
Bestaat zo iets ook voor PA gebruik?
Heeft dat een naam.

Ja hoor.
De uitgangstrafo is al lang verbannen en de voedingsspanning wordt verzorgd door een smps. Als de eindtrap dan ook nog pwm is heb je zomaar 2500 watt in één HE en onder 10 kilogram.

Het moet dienen voor monitors 2x ± 150 w.
Toch compact en licht.
Niet voor me zelf.
Dit iets.
https://www.bol.com/be/nl/p/versterker-vonyx-vda500-stereo-versterker-…

[Bericht gewijzigd door kitman op dinsdag 27 september 2022 19:32:06 (64%)

pa3gws

Golden Member

Die 1 HE dingen zijn eigenlijk niets ze worden vaak veel te warm.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kitman,

Je wilt dus iets lichts voor een "vriend" om twee monitors aan te sturen?

Martin V heeft het al gezegd, een klasse D versterker.
Maar dan zijn er nog vragen over wat je met compact bedoeld.

Slechts 2 monitors 150watt? Dat gaat zachtjes aan.
Ik verwacht dat die 1 he versterker uit je link niet te warm wordt, gevaar is eerder dat je de speakers opblaast als de volle 2x 250w eruit komt. Ik zou een versterker zoeken met iets minder power, of voor actieve speakers gaan.

Op 27 september 2022 22:12:18 schreef kojazz:
Slechts 2 monitors 150watt? Dat gaat zachtjes aan.
Ik verwacht dat die 1 he versterker uit je link niet te warm wordt, gevaar is eerder dat je de speakers opblaast als de volle 2x 250w eruit komt. Ik zou een versterker zoeken met iets minder power, of voor actieve speakers gaan.

Als je normaal met de volume regelaar omgaat is het geen enkel probleem. Nu staat dat merk vonyx hier helemaal onder aan de keuze ladder (of boven aan in de junk lijst) en zou mij niet vreemd voorkomen dat daar helemaal geen 2x250 watt uit komt.

De goedbedoelde maar niet zo scherpe antwoorden geven aan dat dit geen topic voor Co is.
Klasse D versterkers zijn van na mijn PA-tijd, maar probeer het eens op een geluidstechniek forum :)

Blijf bij een (semi-) professionele toepassing weg bij rotzooi. Het is afgezien van de ellende erg duur in gebruik.

Een klasse D versterker hoeft niet altijd lichtgewicht te zijn. Wat een versterker lichtgewicht maakt is het type voeding, namelijk een geschakelde. Klasse D slaat op het type eindstage. Een Crest CD3000 of Crown K2 (bijvoorbeeld) zijn beide klasse D versterkers met een reguliere ringkerntrafo en wegen een ton.

Het kan ook andersom: een Crown XTi bijvoorbeeld is een klasse AB of klasse H (meelopende voeding) met een geschakelde voeding, het apparaat weegt nog geen 10 kilo.

Maar dat hebbende gezegd: waarom wil je voor een set studiomonitoren een lichtgewicht trapje? Doorgaans installeer je dat 1x en blijft het tot je hem beu bent of einde levensduur op zijn plaats zitten. Of bedoel je de backline in de studio, die je mee neemt naar optredens?

En blijf uit de buurt van goedkope klasse D versterkers, en in het bijzonder die 1HE dingen. Ze hebben power zat, maar klinken voor geen meter en hebben totaal geen controle, zeker niet over grotere laagspeakers. E.e.a is uiteraard afhankelijk van je gebruikte monitoren.

De levensduur van dit soort versterkers is vrij beperkt, die dingen worden intern veel te heet waardoor (de toch al low-budged) (SMD) elco's vrij snel uitgedroogd zijn. Ik ken enkele gevallen waarbij ze zelfs de speakers gesloopt hebben. Zeker in deze setting (meeste studiomixers laten de amp 24/7 aanstaan) gaat het ding niet lang mee.

Mocht je perse een klasse D en lichtgewicht trapje willen aankopen is mijn advies een Crown XLS drivecore uit de 2e generatie (zwart front). Deze dingen klinken behoorlijk goed en eerlijk (dat is wat je wilt voor een studio monitor) voor een nette prijs. Ze worden nauwelijks warm, de ventilator slaat zelden aan en is vrijwel geruisloos. De DSP functie is niet zo heel uitgebreid, maar dat zou voor deze toepassing niets uitmaken.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Oei, het is wel voor monitors bij een live band die enkele optredens per jaar doet.
Er staan nu al aktieve monitors, maar men wil het meer verdelen.
De 2 passieve monitors zijn er al, maar de desbetreffende (oude) versterker werkt na Corona niet meer.
Daarom was het idee om een nieuwe aan te schaffen.
Ik zelf zou actieve monitors nemen, maar ik heb hier niet te beslissen en heb beloofd om eens te informeren.
Maar ondertussen heb ik hier weer veel bijgeleerd.

Op 28 september 2022 14:17:30 schreef kitman:
Oei, het is wel voor monitors bij een live band die enkele optredens per jaar doet.
Er staan nu al aktieve monitors, maar men wil het meer verdelen.
De 2 passieve monitors zijn er al, maar de desbetreffende (oude) versterker werkt na Corona niet meer.
Daarom was het idee om een nieuwe aan te schaffen.
Ik zelf zou actieve monitors nemen, maar ik heb hier niet te beslissen en heb beloofd om eens te informeren.
Maar ondertussen heb ik hier weer veel bijgeleerd.

Ook desbetreffende (oude) versterkers zijn meestal gewoon te repareren.
Laatst nog een BOSE 1800 serie 1 nog hersteld. 2x 400 watt en ook nog bruikbaar als contragewicht om een tent stormvast te maken 8)7

Hensz

Golden Member

Op 28 september 2022 14:17:30 schreef kitman:
... de desbetreffende (oude) versterker werkt na Corona niet meer.
Daarom was het idee om een nieuwe aan te schaffen.

Dat is wel kort door de bocht. Versterkers zijn doorgaans goed en voor niet te veel geld te repareren. Beetje zonde om iets goeds weg te doen en er, voor meer geld, iets discutabels voor terug te kopen.

Don't Panic!

tja hij is al een paar keer hersteld.
Zij weten niemand en dan moet ik er weer mee sleuren.
Dus dachten ze een nieuwe te kopen.
Zoals ik hier kan lezen, Misschien toch eens bekijken.

Helaas is lang niet alles te herstellen, al dan niet door niet leverbare onderdelen heden ten dage of te duur. Laten we eens beginnen met een merk en typenummer?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Heb die nog niet hier.
Volgende week.