nieuwe keuken aanleg via buiten met grondkabel

Ik heb een nieuwe keuken gekocht die tegen de uiten muur aan komt.
Voor de aansluitingen van vaatwasser, combi oven en inductie plaat moet ik nieuwe kabels trekken naar de meterkast.
Bij voorgaande keukens deed ik dat altijd gewoon netjes binnenshuis met buis en VD draad, maar bij ons nieuwe huis is via buiten wel een stuk aanlokkelijker. De meterkast zit naast de voordeur en alle kabels voor de keuken kunnen ook direct naar buiten. Er liggen zo al 2 kabels die eerder voor wasmachine en droger zijn geplaatst door vorige bewoner.
Als ik binnenshuis wil blijven moet ik door de wc heen en 3x in de zijmuur weg laten stucen, dat is wellicht netter en qua materiaal goedkoper, maar ik had NU even niet het plan het toilet meteen te slopen, al zou het prima tijdelijk achter de nieuwe inbouw stortbak kunnen of verlaagd plafond.

Iemand voors en tegens?
Buiten kan risico voor beschadiging zijn, maar binnen is dat net zo goed of zelfs groter lijkt me als je in de muur gaat boren.

Nu zag ik dat grondkabels met aardlitze werken. Is het dan aan te raden waar deze de keuken binnen komen in een opbouwdoos netjes te verbinden met een lasklemmet adereindhuls naar VD draad en vervolgens naar een WCD?

mel

Golden Member

ja. En idd gewoon grondkabel gebruiken,dat kan en mag gewoon.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je kunt gewoon VMVKas 4x2,5mm + AS gebruiken (5x2,5mm mag ook, maar het aardsscherm moet ook aangesloten worden) , die mag je eventueel direct in de verdeler invoeren en aan de toestelkant in de wandcontactdoos. Met het aardscherm loopt ook een gevlochten aardader mee en die kun je gewoon gebruiken ipv de geel groene draad die normaal voor aarde dient. Hij moet wel voorzien zijn van een geelgroene sleeve en adereindhulzen. In plaats van een geelgroene krimpkous kun je ook isolatietape gebruiken in dezelfde kleur.
Als in de meterkast drie fasen binnenkomen, zou ik voor een kookplaat en eventueel een oven meteen een kabel aanleggen met alle drie fasen daarin. Het kan dan nooit meer een probleem zijn om welke kookplaat of oven dan ook aan te sluiten, mits niet zwaarder dan ca 10 KW.

nee heb geen kruipruimte.
Voor kookplaat had ik al een 3 fase groep in gedachten idd.
Het wordt een Bora, die kan op 2 of 3 fasen.
Oven hoeft geen 3 fase te hebben.

Dus voor normale gebruikers pak ik gewoon een 2x 2,5mm VMVK-AS, waar dus een aard litze bij zit?

de 3 fase groep zou dan een 4x 2,5mm2 kabel moeten hebben?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..