Weerstandsdraad voor Polystyreen (piepschuim) snijden

benleentje

Golden Member

Een transformator voor een modeltrein levert niet genoeg vermogen/stroomsterkte, voor zover ik kon zien.

Als je met een 18650 een lithium batterij bedoelt met 3,7V en je ca 4A nodig hebt zou een transformator van 16VA moeten voldoen.

Die 16VA is continu gebruik, maar je mag een transformator best flink overbelasten voor een korte tijd.
Maar toch nogwel ergen een 20W trafo liggen? dat mag ook 12V, maar dan moet je daar ook je draad voor op aanpasen met de juiste weerstand. En als die weerstand ongeveer goed voor je trafo heb je ook geen regeling nodig.

Als je nu lengte van 25cm groter maakt dan zeg 40cm. En dat uitrekent voor je transformator dan kan je door te spelen met de lengte dat nog optimaliseren.

Als een 3,7V batterij wel genoeg is dan zijn 3 penlites van 1,5V dat ook en die kunnen ook wel even 4A leveren.

De reden dat ik niet wil investeren in een echt apparaat is, naast dat het geld kost, vooral ook gelegen in het feit dat ik daarna met een ding zit dat waarschijnlijk de rest van mijn leven plaats inneemt,

Dat is logisch en snap ik. Maar je kan bv wel investeren in een regelbare voeding.

Ik heb denk nog iets liggen wat voor onder de 20,- weg mag. En markt plaats staat er ook vol mee. Je zegt het nog nooit nodig gehad te hebben maar toch is de kans dat je die regelbare voeding nog een keer gaat gebruiken groter dan een piepschuimsnijder.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 28 september 2022 22:57:15 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
HarmP

Golden Member

Nichroom draad speciaal bedoeld voor hobby piepschuimsnijders is goed verkrijgbaar en niet heel duur, Bijvoorbeeld Proxxon
https://www.sceneryworkshop.nl/reservedraad-thermocut-230-e-pr28080.ht… of een willekeurige hit op bol.com https://www.bol.com/nl/nl/p/reserve-snijdraad-voor-vtfc-en-vtfc2-pieps…

Het vermogen wat je nodig hebt valt ook mee, ik zie waarden tussen 0.5 en 1.5 W per inch = 0,2 tot 0,6 W per cm draad. Voor platen van een paar cm dik kun je de draad wat korter maken, dan heb je aan 5 tot 10 W genoeg. Dat kan net met een modelspoortrafo (7.5 W).

Mijn eigen piepschuimsnijder heb ik gemaakt van restmateriaal. De boog is erg plat en klem ik in een workmate. Omdat de boog plat is is deze makkelijk op te bergen.

De draadlengte is hier ongeveer 25cm, ik gebruik een labvoeding om de stroom in te stellen (8-10 W)

Let er op dat je de stroom liever niet door de veer laat lopen. Die wordt dan ook warm en dan verliest ie z'n verende eigenschappen. Ik heb een kroko-klemmetje op de draad, na de veer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor een eenmalig projectje moet ik van zes platen polystyreen, ook wel piepschuim, van 3 cm dik een strook van 1 meter lengte afsnijden.

gelegen in het feit dat ik daarna met een ding zit dat waarschijnlijk de rest van mijn leven plaats inneemt, in de weg staat en stof hapt.

Dan gaat mijn voorkeur naar een rechte alu lat en een stanleymes van de bouwmarkt

Op 29 september 2022 09:26:50 schreef rew:
Let er op dat je de stroom liever niet door de veer laat lopen. Die wordt dan ook warm en dan verliest ie z'n verende eigenschappen. Ik heb een kroko-klemmetje op de draad, na de veer.

Die veer is al snel 5 tot 10 keer zo dik en geleid een stuk beter, dus dat loopt wel los.

@ OXO: ja, het kan, maar ik heb het ook wel op die manier gedaan en vind het verrekte moeilijk om netjes te krijgen: 1 keer net iets te snel willen of het mes niet schuin genoeg houden en een bolletje vreet zich voor het mes vast en de snede wordt een rommeltje.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 september 2022 11:42:15 schreef OXO:
een stanleymes van de bouwmarkt

Een groot koksmes is denk ik fijner: die kan je betrouwbaarder schuin houden voor een grote snijverhouding. (snijverhouding: Afstand afgelegd door het mes gedeeld door de afstand gesneden materiaal. Ken je die term niet? Kan kloppen ik heb hem zojuist verzonnen. Hou je je mes van 30cm dus onder 5.7 graden dan steekt ie precies net door je plaat van 3cm heen en is je snijverhouding 10.)

Op 29 september 2022 12:53:16 schreef weardguy:
Die veer is al snel 5 tot 10 keer zo dik en geleid een stuk beter, dus dat loopt wel los.

Tja, Toen ik de mijne bouwde had de kennis die me aan het helpen was zelf de ervaring dat ie een keer een veer kapot gemaakt had op die manier, dus ik heb vanaf het begin daar mee gerekend en dus de oplossing met kroko direct op de weerstandsdraad gekozen.

Eea zal natuurlijk afhangen van hoeveel stroom het om gaat. Als je gewoon een dun stuk koperdraad gebruikt, dan is de benodigde stroom voor X watt/cm groter dan wanneer je een hoge-weerstand-draad gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
McAwesome

Golden Member

Bij mij gaat de stroom ook door de veer. Ik had eerst de krokodilklem op de draad zelf gezet maar toen is het plastic van de klem beginnen smelten.

De veer wordt inderdaad ook warm maar het is maar voor eenmalig gebruik in mijn geval, dus lig ik daar niet zo wakker van.

Ik vond een oude Fleischmann en een oude Triang op zolder.

Komend weekend een keer proberen kan geen kwaad. De Triang heeft zelfs een soort beveiliging, bij kortsluiting springt dat rode piefje boven de draaiknop naar boven.

Grote kans dat die Fleischmann dat ook heeft, maar je daar niets van merkt. Kortsluitbeveiligingen in de vorm van een bi-metaal zijn al decennia gemeengoed in de standaard treintrafo (standaard = eigenlijk gewoon een trafo met de secundaire als variac uitgevoerd).

Rudimentair, maar praktisch onverwoestbaar.

Dat er 'Secundär 2 temperaturregler' op de Fleischmann staat, wijst al in die richting.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Ik neem al voorbeeld even die groene. Die heeft 28VA wat ruim voldoende is.
Echter geld dat alleen bij de maximale spanning.
0 - 14V 1A. Het betekend wel dat je de weerstand van de draad op 14V 1A moet berekenen wat uitkomt op 14 ohm.

= 0,2 tot 0,6 W per cm draad.

Is voor 25cm 5 / 15W
Als je 10 ohm neemt dan zit je op 10V op 10W, dat is mooi er tussenin en je kan dan nog beide kanten op. OP 12V zit je op 1,2A en 14,4W. Dat is wel een hogere belasting van de transformator dan mag, maar voor korte gaat dat denk ik wel goed.
Ik zie nu pas dat er 2 uitgangen op zitten maar weet niet of je die samen mag voegen. Dat zit je met 10 ohm helemaal goed kan je regelen van 0W tot 19.6W bij 14V en 1,4A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met de Fleischmann zit er misschien nog een addertje onder het gras: ik heb ooit zo een ding gerepareerd en daar zat een circuit in met een negatieve uitgangsweerstand. Wanneer het treintje de bult op moest en de stroom toe nam ging de spanning op de uitgang omhoog. En dat was, dacht ik, min 18 Ohm, maar zeker weet ik die waarde niet meer.

Het kan zijn, hoogstwaarschijnlijk zelfs, dat de trafo niets met die negatieve uitgangsweerstand te maken heeft en dat het alleen in de snelheidsregelaar zit. Maar hou het in je achterhoofd bij experimenten.

Anoniem

hier vind je een tutorial over el-cheapo piepschuim snijden met een fleishmann trafo.

https://www.nproject.org/nl/gereedschap/piepschuim-cq-polystyreen-snij…

Op 29 september 2022 23:06:11 schreef benleentje:
Ik zie nu pas dat er 2 uitgangen op zitten maar weet niet of je die samen mag voegen. Dat zit je met 10 ohm helemaal goed kan je regelen van 0W tot 19.6W bij 14V en 1,4A.

Mogen wel, maar het loopt waarschijnlijk fout af voor de trafo. De ene uitgang bied namelijk een vaste spanning voor lampjes en/of wissels, terwijl de andere geregeld wordt met de knop.

@ Brightnoise: ik kan me dat niet voorstellen ;) De veel 'jongere' Trix trafo's die ik van m'n opa had, waren nog net zo basaal als oudere types: gewoon een transformator waarvan de secundaire als variac opgebouwd was, maar dan een variac met een nulpunt en een wikkeling aan elke kant ervan om een trein twee kanten op te kunnen laten rijden.

Zoiets geavanceerds als wat je beschrijft zal vast bestaan, maar het lijkt me heel sterk dat het in die groene Fleischmann zit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Die snap ik niet. Hoe kan de trein 12V AC van -12V AC onderscheiden? Of hoe kan je de negatieve kant van de variac anders gelijkrichten dat de spanning op de rails omkeert (fleischmann was gelijkstroom geloof ik).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 september 2022 15:31:32 schreef F_S:
Als je een beetje voeding hebt (ampeertje of 5) dan kan je gewoon staaldraad gebruiken niet te dik ,bv blanke binddraad voor bloemen, deze regelt zichzelf ook nog ,als het heter wordt dan loopt de stroom terug.

Gr.F_S

Ik heb wel eens iets soortgelijks gelezen waarbij (ongevuld) lasdraad (mig/mag draad) wordt gebruikt, maar je moet dat dan natuurlijk wel net bebben liggen...
(die draad is er vanaf 0.6 mm (en 0.8, 1.0 mm.)

electronono

Op 28 september 2022 17:17:13 schreef weardguy:
[...]
Jep. Dat kan. Maar ik vind het verrekte moeilijk...

Wat kost een electrisch broodmes bij de Eksion?

electronono

GJ_

Moderator

Gewoon ijzerdraad is practisch onbruikbaar of je moet wel een behoorlijk lange veer gebruiken.

Op 28 september 2022 19:54:20 schreef GJ_:

De draden kunnen flink uitzetten en moeten zeker bij grotere lengtes flink onder spanning gezet worden, met een flinke ruimte om die uitzetting op te vangen.

De draad aan een zijde over een katrolletje/door een schroefoogje laten lopen met aan het einde iets zwaars gaat niet?

electronono

Anoniem

Hallo

ik heb al jaren een piano snaar van 0.8 mm 1.20 lang aangesloten op een trafo 24 V
werkt heel goed en heb daarmee tientallen vleugels gesneden in piepschuim voor model vliegtuigen
Mvg ddtt

Op 30 september 2022 12:58:29 schreef GJ_:
Gewoon ijzerdraad is practisch onbruikbaar of je moet wel een behoorlijk lange veer gebruiken.

Dat valt wel mee een stuk van 100 mm (TS hoeft tenslotte maar 30 mm te snijden) wordt bij pakembeet 500 gr C ongeveer een dikke halve mm langer.

Gr.F_S

GJ_

Moderator

Waarbij wel opgemerkt dat 500 graden ruim te warm is om mooi te snijden.

benleentje

Golden Member

Dat 500 graden te warm is, was niet het punt wat F_S probeerde te maken. De uitzetting is van staaldraad dan iets groter als van weerstandsdraad maar met een extra veer weer opgelost.

Maar Voor TS allemaal geen optie omdat hij nu iets van 1A ter beschikking heeft en je daar naar mijn idee 9 ohm +/- 1 ohm voor nodig heb om de Fleischmann trafo optimaal te kunnen gebruiken.

Wat kost een gewoon broodmes?

Heel weinig maar het gas is onbetaalbaar ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En na het roodgloeiend stoken is het mes naar de filistijnen.

Sine

Moderator

Het hoeft ook niet roodgloeiend, en het hoeft niet met een duur mes (lees: een mes van het type "wegwerp" van de eerder genoemde action)