Nieuw soldeerstation PCB's

Bedankt voor de reacties.
De Aoyue 968A+ heeft zowel een soldeerbout maar ook het heteluchtpistool.

Ik ben er enigszins bang voor dat ik met hete lucht het component te heet maak (of omliggende componenten) voordat de soldeertin vloeit.

Volgens mij gebruikt de huidige soldeerbout (ZD-937) geen gebruik van universele tips maar specifiek voor eigen merk (ook de 900M lijkt anders te zijn)

De componenten die ik soldeer zijn bijvoorbeeld:

• IRM-03-3.3SMD
  • SOT-23
  • 1206 componenten
  • Paar through-hole componenten

Niet extreem klein dus

[Bericht gewijzigd door bbuster op 29 september 2022 12:54:39 (19%)

Gebruik je losse flux?
Ik heb met sommige typen losse flux dat mijn soldeerboutpunt zwart aanslaat en tin niet meer ‘pakt’. Terwijl het gewoon milde, no clean, electronica flux is, print of draad corrodeert niet maar de boutpunt wel. Flesje met kwastje, kan het exacte type eens opzoeken maar het werkte iig niet prettig.

Wat me dan een stuk beter beviel was een fluxpen, ook no clean, daarbij blijft de punt gewoon schoon.
(RS, no clean, RMA: https://www.eleshop.nl/fluxpen-loodvrij-noclean.html)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ik gebruik sinds kort deze flux:
Topnik TK83

Maar dit gebeurde al voordat ik flux gebruikte

Ik heb een chinese 80W bout. Ik moet zoeken op hakko 9xx (ik weet het getal niet meer precies). Mogelijk zijn dat de 900M punten zoals Arco het noemt.

Ik probeer zo min mogelijk schoon te maken. Dus 40-100 verbindingen voordat het weer eens nodig is. Maar soms dus voor iedere verbinding. Zo heb ik gisteren 2 kortsluitingen van een RP2040 weggehaald (14 pins 0.5mm pitch). Dan MOET je voor je begint de tip schoonmaken, anders kom je met te veel tin aanzetten en hou je kortsluitingen of ze er nu zaten of niet.

Ik heb hem op 420 staan. Veel heter dan de meeste mensen hier aanraden. Ik heb pas de "lompe" punt er op gezet (en daarna kwam die RP2040 langs. Ik zweer by "K" punten. Minder lomp is de "SK").

Ik gebruik die tip activator ook zo min mogelijk. Lastig om goed te krijgen (maar arco zal het wel beter kunnen dan ik). En mijn punten houden het dus gewoon een jaar o.i.d. vol. (maar minder dan een week bij stagiares, en ik kan niet goed vinden wat ze verkeerd doen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmmz, dus wat is nu slim om te doen? Nieuwe tip kopen voor dit soldeerstation wat ik heb, of toch een andere kopen?

En dat wellicht eentje zonder afzuigsysteem?

Kijk eerst eens of je iemand kan vinden met een temperatuurmeter of sensor voor in een multimeter. Een gecalibreerd apparaat is niet nodig om een indicatie te krijgen. Als 'ie bij een instelling van 300 graden 360 graden of warmer wordt, weet je echt wel dat de instelling niet overeenkomt met de werkelijke waarde.

@ rew: wauw... 420 graden. Dan spat bij mij de flux in het tin en losse flux alle kanten op, rookt het als een malle én heb ik binnen de kortste keren zwarte zooi aan m'n punt zitten. Ik weet ook vrij zeker dat mijn punten dat niet lang leuk vinden. En dat is dan nog een Weller WD1 met WSP80 (of WP80, ik vergeet het steeds) en dus niet zomaar een soldeerbout.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik werk thuis met de JBC BT-2BWA. Voordeel is dat wanneer je de punt in de houder zet de bout uitschakelt. Opwarmtijd 2 seconden. Voordeel veel verschillende punten leverbaar en element zit in de punt met optimale warmteoverdracht en punt gaat lang mee, nadeel is de prijs van de punt. Betaalbaar station.

Bij mijn werkgever werk ik met de Weller WX2021, deze schakelt na een in te stellen tijd en niet bewegen naar 140 graden terug. Ook hier dure punt met element in de punt dus optimale warmteoverdracht. Duur station.

Bij loodvrij soldeertin kan ook merk en type soldeertin uitmaken om fijn te solderen.

Vertin de punt na gebruik, dit verlengt de levensduur.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Hmm, dat automatisch aan / uitschakelen van de JBC BT-2BWA is ook wel een hele fijne optie. Misschien toch eens kijken naar deze dan

bprosman

Golden Member

Op 29 september 2022 10:52:42 schreef Arco:

Ik gebruik ook 900M boutjes van diverse merken en ik vind ze heel fijn werken (beter als de Weller die ik had)
Je moet sowieso een tipcleaner gebruiken, en de punt regelmatig vervangen (bij een 900M is dat dubbeltjeswerk)

Opwarmtijd kan iets langer zijn, 50W is niet al te veel (80W is beter)

Naast mijn Weller gebruik ik ook een Aoyue 968A+ (maar eigenlijk alleen voor de hete lucht) , en begin steeds enthousiaster te worden over de "Actieve punten" ,zo een T12 ding, (schakelt ook terug in rust) zodanig dat ik ook mijn Weller steeds vaker laat staan. Nu soldeer ik uitsluitend loodhoudend.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 september 2022 15:17:06 schreef bbuster:
Hmm, dat automatisch aan / uitschakelen van de JBC BT-2BWA is ook wel een hele fijne optie. Misschien toch eens kijken naar deze dan

Dat doet mijn Weller, in combinatie met de juiste houder, ook. Je kunt dat instellen direct te laten gebeuren zodra je 'm in de houder plaatst of pas na een instelbare tijd. Je kan dan ook instellen dat het ding na te lang stand-by alsnog volledig afkoelt. Pak je de bout weer uit te houder, gaat de boel weer aan. Het nadeel vind ik dat die houder niet altijd lekker werkt (de schakelaar blijft soms hangen) en ook enorm lomp is vergeleken met JBC en andere merken, die toch beter begrepen hebben dat het tafel-oppervlak van de gemiddelde monteur en hobbyist beperkt is.

Loodvrij soldeertin werkt inderdaad heel anders, maar ik heb nog nooit zo snel punten om zeep geholpen met dergelijk tin.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Goedendag,

Kijk anders eens naar deze
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-soldeerstation.html

Deze heeft een actieve tip, dus de thermokoppel zit in de tip zelf dus betere warmte overdracht en de punten/stiften zijn niet zo heel duur en tevens gaat deze ook in slaap standby bij geen gebruik.

Op 29 september 2022 16:26:53 schreef Joris:
Deze heeft een actieve tip, dus de thermokoppel zit in de tip zelf dus betere warmte overdracht en de punten/stiften zijn niet zo heel duur en tevens gaat deze ook in slaap standby bij geen gebruik.

Ja, dat is een "T12" (die ook eerder al werd genoemd).

Ik heb zelf een half jaar terug de Weller WE1010 aangeschaft en deze zeer veel gebruikt. Zelf herken ik mij niet in de mindere reviews en persoonlijk vind ik dit een zeer goed station. Van smd solderen tot dikke ground planes gaat dit station prima af, uiteraard belangrijk dat je wel de goede soldeerpunt kiest voor jouw toepassing.

Bedankt,

Ik ben toch voor de JBC BT-2BWA gegaan. Ik hoop dat ik er de nodige jaartjes mee vooruit kan.

Mijn ervaring met vooral de weller bout is dat deze op het contactvlak gaat corroderen en ruw wordt. Het station geeft netjes de gewenste temperatuur aan, maar dat is niet de temperatuur van de punt. Door de contactvlakken van de soldeerpunt en soldeerbout te polijsten is dit op te lossen.

Verstopte desoldeerbouten (afzuiging?) zie ik net als een wc waar nog iets boven komt drijven. Of langer afzuigen (spoelen), of gewoon tevreden zijn met de opruimresultaten. Volgens mij zijn de weller desoldeerbouten gecoat van binnen zodat er niets aan hecht. Deze laag zou dan kunnenn beschadigen en slijten.

Alle zuigbouten hebben in meer of mindere mate last van verstoppingen. (soldeer stolt nu eenmaal niet altijd in nette stukjes die probleemloos door de slang gaan... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als het soldeer al door de slang gaat dan is er iets grondig mis met het opvangreservoir (filter) (nr 1) die er tussen zit... ;)

We hebben er ooit van Ersa gehad. Daar zat iedere dag echt alles verstopt wat maar verstoppen kon... :)
Aangezien niemand zin had om iedere dag een uur lang alles schoon te maken verdwenen ze na een paar maanden in het magazijn om daar niet meer uit te komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 september 2022 18:31:12 schreef Arco:
We hebben er ooit van Ersa gehad. Daar zat iedere dag echt alles verstopt wat maar verstoppen kon... :)
Aangezien niemand zin had om iedere dag een uur lang alles schoon te maken verdwenen ze na een paar maanden in het magazijn om daar niet meer uit te komen...

Dan was hij dus alsnog verstopt (pun intended).

De truuk was om de afzuiger langer aan te laten dan nodig lijkt. Zolang de desoldeerbout goed op temperatuur is kan het tin makkelijker door de luchtstroom opgenomen worden.

Ergens hoorde ik iemand vertellen dat van school af geleerd was dat desoldeerwick veel beter werkt dan een desoldeerbout. Ik kan mij voorstellen dat op een school het onbegonnen werk is om een desoldeerbout goed te houden. Ondanks het verstoppen gebruik ik het liever ipv desoldeerwick. Met allebei kan je de eilandjes los krijgen als je er je best voor doet denk ik.

bprosman

Golden Member

Op 29 september 2022 23:01:09 schreef SuperPrutser:
De truuk was om de afzuiger langer aan te laten dan nodig lijkt. Zolang de desoldeerbout goed op temperatuur is kan het tin makkelijker door de luchtstroom opgenomen worden.

Ergens hoorde ik iemand vertellen dat van school af geleerd was dat desoldeerwick veel beter werkt dan een desoldeerbout. Ik kan mij voorstellen dat op een school het onbegonnen werk is om een desoldeerbout goed te houden. Ondanks het verstoppen gebruik ik het liever ipv desoldeerwick. Met allebei kan je de eilandjes los krijgen als je er je best voor doet denk ik.

Doorgemetalliseerd gaat toch beter met een (goede) desoldeerbout of tinzuiger.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Daar zou je nog van versteld staan, goede soldeerwick heeft geen probleem met doorgemetaliseerde gaten. Een beetje vers tin bijvoegen, soldeerwick erover, wat links en rechts leutelen tegen het los te solderen pinnetje...

Een trucje met desoldeerwick dat ik laatst ontdekte is het "korter duwen" van de desoldeerwick, er komt dan wat lucht tussen de braiding en het lijkt op die manier tin beter op te zuigen.

Er zijn maar enkele merken wick die werken (zoals Chemwick). Eigen merk van RS bijvoorbeeld is een ramp...

Inderdaad, zeer tevreden over: heb hier ook een rolletje staan.

https://youtu.be/_hrJ-rwxNRs