Overspanningsbeveiliging ingang LED-driver RCD24-1,20

Beste,

Ik heb al wat zitten denken en schetsen maar vermoed dat ik wat over het hoofd zie (dat ik geen zenerdiodes heb liggen om het te testen, helpt niet mee).

Het punt: ik heb een tijdje terug een gedumpt LED-paneel een tweede leven gegeven. Elke LEDstrip die daar nu in zit wil ik aansturen met een Recom RCD24-1,20 stroomgestuurde LED-driver met analoge dim-mogelijkheid, zodat er niets gaat knipperen (das voor video wel zo wenselijk).

Maar die dim-ingang mag maximaal 5 Volt zien. Hoewel mijn spanningsdeler-idee van 24 Volt met weerstand en potmeter prima werkt (al moet ik er nog een stereopotmeter voor gebruiken omdat het allerminst storingsvrij regelt), is het natuurlijk einde-oefening als de verbinding tussen P1 en massa bezwijkt.

Mijn eerste idee was een zenerdiode parallel aan P1 naar massa te plaatsen.
Naast het feit dat ik twijfel of die snel genoeg zijn, lost het ook het probleem niet op: die 24 Volt blijft er, bij gebrek aan een referentie naar massa, natuurlijk staan en daar gaat die zener bij gebrek aan diezelfde massa, natuurlijk niets aan veranderen.

Is er iemand die hier een goed idee voor heeft (waar ik zelf waarschijnlijk overheen kijk...?)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Een zener gaat hier wel helpen.

Waarom zou de verbinding tussen potmeter en massa verdwijnen trouwens? Problemen met potmeters zijn meestal slecht contact van de loper waardoor analog_dim los komt te hangen.

En als je de zener tussen de onderkant van R1 en massa plaatst dan krijg je nooit een hogere spanning op analog_dim, ook als je willekeurig welke pin van de potmeter loskoppelt.

Als extra veiligheid kun je nog een weerstandje van 1 tot 10K tussen de P1 en analog_dim zetten. Die voorkomt dat er veel stroom gaat lopen als er iets mis gaat rond de potmeter.

En je kunt de zener ook direct tussen analog_dim en 0V zetten.
En zelfs allebei. Zo duur zijn die zeners niet.

Ik zie nu net zelf ook waar ik de mist inging met mijn eigen denkwerk: het is niet de volledige 0 Volt die wegvalt, puur de verbinding tussen P1 naar 0 die het probleem zou zijn waardoor ik dacht dat een zener niets ging helpen.

Het is ook niet de bedoeling dát de verbinding tussen potmeter en 0 wegvalt, maar áls het gebeurd, zal dat wel het einde betekenen van die LED-driver.

In m'n huidige plan wordt de analoge dim-aansluiting namelijk vanaf het LED-paneel naar de voeding geleid. Die voeding wil ik vanwege het gewicht op de vloer hebben of gemonteerd aan een statief, omdat er naast netspanning als voeding ook gekozen kan worden voor twee accu's formaat baksteen.

Hoewel kabelbreuk tussen potmeter en massa onwaarschijnlijk is, wil ik er toch tegen beveiligen.

Dat slechte contact van de potmeter is ook het punt ;) Alleen sloopt dat de driver niet, het zorgt alleen voor bijzonder flitsend regelen van de helderheid van het paneel, door het contact dat niet constant is. Mede de reden dat ik eraan denk voor een stereopotmeter te gaan. Nog mooier is een digitale potmeter + encoder, maar dat vergt nog wat onderzoek en kan altijd nog ;)

Wat betreft de zenerpositie: dáár zat ik mis! Ik wou de ingang beveiligen, maar moet daarvoor juist de potmeter omzeilen en de zener niet aan de loper naar massa hangen.

Dat weerstandje neem ik mee denk ik, even onderzoeken welk effect dat heeft op de dimstanden (ik vermoed niets, er wordt hooguit 0,2 mA getrokken)

Dat wordt na de vakantie eens rommelen... Dank voor het vlot trekken van m'n gedachten!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 september 2022 22:03:13 schreef weardguy:
..
Dat slechte contact van de potmeter is ook het punt ;) Alleen sloopt dat de driver niet, het zorgt alleen voor bijzonder flitsend regelen van de helderheid van het paneel, door het contact dat niet constant is. Mede de reden dat ik eraan denk voor een stereopotmeter te gaan. Nog mooier is een digitale potmeter + encoder, maar dat vergt nog wat onderzoek en kan altijd nog ;)

Tegen dat flitsen kan je een condensator van x uF tussen analoog_dim en massa plaatsen, dus parallel aan de 5V zener. Ik zou geen stereopotentiometer nemen maar een gewone van goede of zeer goede kwaliteit.
De waarde van de condensator zou ik zo hoog mogelijk kiezen wat toelaatbaar is mbt het volgen van de stand van de loper van de potentiometer.