Electr.registratie Les L.O. loopuithouding

Hi,
als leerkracht L.O. zoek ik voor mijn lessen loopuithouding een systeem te maken waar ik de rondjes van de leerlingen kan registreren.

Met QR, Barcode,scanner, rfid,...nu doe ik het met oldschool pokerjetons die ik elke leerling geef bij het afmaken van een rondje. :)

Aantal rondjes tellen, max. 30 tot 50 leerlingen in systeem, optioneel de tussentijden (en eventueel eindtijd)(Minuten,sec).
Nodige know-how ontbreekt maar altijd bereidt om te leren.
Wie geeft tips, hulp, voorbeelden.

Sine

Moderator

Hahaha, de sport van de gemiddelde techneut was nu net het zo min mogelijk lopen. (In mijn geval was dat in ieder geval zeker waar)
We hadden dan ook verschillende methodes om van de drie standaard rondjes er toch minimaal eentje over te slaan en/of af te korten. En de leerkracht in kwestie deed alsof ie dat niet in de gaten had ;)

Het laatste lopen voor het lopen (en met lopen bedoelt de gemiddelde Belg rennen) heb ik gedaan toen Bill Clinton nog "in office" was :)

Theoretisch zou je aan elke deelnemmer kunnen vragen om een app op de telefoon te installeren die zelf alles bij houd. Zal in de praktijk wel niet zo makkelijk gaan ;).

Een aantal jaar geleden had ik via ebay /ali een horloge van 10,- gekocht die ook een stappenteller had. Was op zich een goed horloge. Behalve dat de batterij snel leeg ging en was niet oplaadbaar.

https://bestgekozen.nl/beste-stappenteller/

Ik heb op mijn fiets een kilometer teller die ook via GPS werkt en die houd ook alles bij en een klein kaartje met hoe ik gefiets heb. Je zou elke deelnemer zoiets kunnen meegeven en dan na afloop weer inleveren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 29 september 2022 22:33:23 (39%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fripster

Golden Member

Ik denk dat het veel simpeler kan. Je geeft alle lopers een badge/button aan hun arm (op een zweetbandje?) met een QR code. (wel even coderen, anders gaan ze er mee lopen rommelen!)

Je zet een poortje neer waar een snelle QR scanner hangt, waar ze bij elke doorkomst hun QR code moeten scannen (er kunnen ook meerdere scanners hangen!), de computer registreert dan wie wanneer badged... en weet het aantal ronden, de tijden etc.

Is meer software dan electronica trouwens.

Just my two cents.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Arco

Special Member

Hier kunnen ze niet mee sjoemelen...: :)

https://www.impinj.com/getmedia/d4286557-ed07-413d-9d29-9a4fe4dad643/tadbik-listingimages.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

lopen is voor een techneut zoiets als vloeken in de kerk :P Laat staan dat je moet rennen om dat ding te testen..
Maar kan je niet gewoon een tellertje nemen en iedere ronde een druk op een knop geven?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Barcodes met een paar standaard barcodescanners?
In mijn ervaring zijn die sneller dan QR codes scannen met een camera, en sneller dan de meeste RFID lezers - al kunnen die ook vrij snel zijn.
Ze kosten ook geen drol. Volgens mij heb je ze al voor twee tientjes, en je kan ze zo met een laptop verbinden.

Je kan naar keuze de barcode op een stickervel printen (idealiter laserprinter i.v.m. uitlopen bij regen of bij zweet) en die op de deelnemers hun rechterschouders plakken.

Alternatief: kleine labeltjes printen, plastificeren, en daar een armbandje of halskettinkje van maken.

Het fijne van die barcodes is dat ze 'geen' geld kosten om te maken. Ik durf er flink wat geld op in te zetten dat als je RFID tags gebruikt, je ieder jaar tientallen nieuwe moet kopen omdat leerlingen ze vergeten, ze op de grond vallen, vertrapt worden e.d.

De software kan relatief simpel zijn vermoed ik.
De barcodescanners die wij gebruiken voor het scannen van de schoolpasjes (waar het leerlingnummer op staat als barcode) gedraagt zich eigenlijk gewoon als een toetsenbordinvoer met [enter] er achter. Je kan dus vermoedelijk al in excel wat schrijven dat het deelnemernummer van de barcode neemt, de naam van de leerling daar aan koppelt, en de klok-tijd van de scan daar aan koppelt.
Met nog wat extra bewerkingen kun je dan de starttijd van de kloktijd aftrekken en dan heb je je rondetijd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik stel me zo voor dat je als leerkracht altijd aanwezig bent bij de activiteiten, en dat je dus ook zelf het systeem kunt bedienen.

Dan kun je volstaan met een applicatie op een tablet of zo.

Als er dan niet teveel leerlingen tegelijk gaan lopen, dan kun je alle deelnemers op het scherm zetten met een button voor ronde tijd en eind tijd, en alles in je tablet bijhouden.

Dat kan eventueel zelfs met een html pagina met wat javascript.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Systemen bestaan al. Onder andere de dodentocht en Golazo evenementen maken er gebruik van. Een voorbeeld van hun gebruik is bijvoorbeeld per deelnemer registreren hoe snel ze de muur van Geraardsbergen zijn opgereden. Een transponder voor elke deelnemer en registratie op de grond maken het compleet.

RFID lijkt het handigste maar de afstand transponder=>registratie is een probleem. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat iedereen moet stoppen met lopen om zich te registreren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Het kan zelfs met een stukje papier en een paar vinkjes .. de leerkrachten moeten ook niet TE lui worden ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 1 oktober 2022 14:33:20 (30%)

Hensz

Golden Member

Op 1 oktober 2022 13:01:04 schreef buckfast_beekeeper:
RFID lijkt het handigste maar de afstand transponder=>registratie is een probleem. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat iedereen moet stoppen met lopen om zich te registreren.

RFID systemen bestaan al heel lang. Championchip (nu Mylaps) was in 1993 de eerste. Ze hadden eerst een systeem met een plastic 'krakeling' op je schoen en een mat op de grond, die je registreet als je er overheen loopt.

Zij zijn nu overgegaan op een systeem dat op je startnummer zit. Kan een paar honderd passages/minuut aan en ook een wedstrijdatleet @ 20km/u wordt gewoon geregistreerd.
Run2Day, een grote hardloopketen in Nederland gebruikt een iets ander systeem, Ipico. Verder grofweg dezelfde specs.
En er zijn er dus nog meer.

Don't Panic!
buckfast_beekeeper

Golden Member

In aankoop en huur is het allemaal geen probleem. Ik vrees echter dat TS niet op zoek is naar een (duur?) kant en klaar systeem. Wat ik aanhaal zijn de problemen waar hij in zelfbouw voorbij zal moeten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bedankt, de uitleg van ledlover lijkt met het meest interessante. Inderdaad software zal hier het issue zijn. Dus op zoek naar een it'er.
Een eerste proefscanner kan waarschijnlijk goedkoop op chinese site gekocht worden.

Moderator Sine heeft blijkbaar een jeugdtrauma...als moderator zulke reacties geven op een eenvoudige vraag. Moderator?

Had zijn leerkracht L.O. indertijd misschien al tal van selfmade electronische meet- en beweeggadgets gemaakt was hij waarschijnlijk meer into...

Heb zo zelf al enkele gadgets gemaakt en kids vinden het reuze.
En ja hoor ook deze met zeer weinig bewegingsanimo. Het leidt niet tot trauma's
Tja, het is kwestie van stimuleren.

Bedankt allen.

Ik tracht LEDLOVER tips te volgen en hopelijk komt er iets moois uit.

Andere tips of hulp altijd welkom!

Sine

Moderator

Ach, je hebt verschillende leerkrachten.

De enige die dat goed aanpakte had een praktische ( en in mijn mening de enige redelijke ) aanpak, score op inzet, niet op prestatie.
Niet iedereen is gebouwd om een marathon te lopen ;)

Dus als er vragen komen over het meten van prestatie, heb ik daar mijn vraagtekens bij, zeker als daar een score van af hangt.

Zo'n scanner kost 18 (usb) tot 40 (bluetooth) euro op bol.com, daarvoor hoef je niet aan directe (trage) china import te gaan doen lijkt me, tenzij je budget wel heel erg laag is.
Kan zijn, de energieprijzen gooien veel roet in het eten qua budgetten voor de wat oudere, al decennia niet gerenoveerde scholen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Je zou eens moeten kijken hoe ze dat bij marathons oplossen. daar hebben ze ook best een geavanceerde tijdsregistratie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Die Championchip werd (wordt?) ook gebruikt bij grote marathons (Berlijn, Londen).
Ik weet niet of er al slimme gezichtsherkenningssoftware voor tablet of telefoon is, anders kun je daar mss iets mee doen. Kost niks behalve een statief en de software zelf én geen gedoe met barcodes die geprint en opgespeld moeten worden.

Don't Panic!

Gezichtsherkenning vind ik prima als het lokaal draait, maar absoluut onacceptabel als je gezichtsdata ergens op een random plek terecht komt en verkocht wordt als trainingsdata.
Ik denk dat dat ook oprecht niet door de AVG heen komt. Leerlingen mogen niet zomaar gefotografeerd worden, en hun data moeten op een specifieke manier opgeslagen worden. De overheid is daar behoorlijk streng in. Google zijn clouddiensten zijn bijvoorbeeld niet goed genoeg.

Ik denk dat je daarnaast ook even heel goed moet denken aan de beschikbare budgetten.
Ik kan niet voor andere scholen spreken, maar zo'n professioneel systeem kan zomaar een heel jaarbudget kosten. Zo'n budget is meestal één tot enkele duizenden euro's voor alle activiteiten voor alle klassen voor dat ene vak samen. Dus daarvan moeten bussen voor schoolreisjes gehuurd worden, ballen van worden gekocht, onderhoud aan toestellen uit worden betaald enzovoorts.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 2 oktober 2022 14:55:35 (26%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 2 oktober 2022 14:52:30 schreef Ledlover:
Leerlingen mogen niet zomaar gefotografeerd worden, en hun data moeten op een specifieke manier opgeslagen worden. De overheid is daar behoorlijk streng in.

En terecht, al gaan zo met de AVG wel eens wat ver. :)

Ik denk dat via een barcode scanner wel iets te doen is, misschien zelfs in combinatie met bijvoorbeeld Profilab.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Op 2 oktober 2022 14:52:30 schreef Ledlover:
Gezichtsherkenning vind ik prima als het lokaal draait, maar absoluut onacceptabel als je gezichtsdata ergens op een random plek terecht komt en verkocht wordt als trainingsdata.
Ik denk dat dat ook oprecht niet door de AVG heen komt. Leerlingen mogen niet zomaar gefotografeerd worden, en hun data moeten op een specifieke manier opgeslagen worden.

Ik denk dat als je dit goed zou doen ( en dus idd ook lokaal draait) er niets anders wordt opgeslagen dan welk gezicht hoeveel rondjes heeft gelopen. Als de leraar dat heeft overgenomen op een velletje papier kan de rest de prullenbak in.

Don't Panic!

Uiteindelijk iets gevonden wat best goed is en werkt.
QR Tracker -- QR Code Lap Coun
Android app gekoppeld aan Google spreadsheet.
En werk best goed.
Nu is het makkelijk om de leerlingen hun vooruitgezette doelen te laten lopen. 20-25 minuten zonder stoppen is het doel en ondertussen proberen we steeds een rondje verder te komen.