DEVOLO Powerline adapter kortsluiting

Beste forumleden,

Vanochtend hoorde ik een doffe plof en dacht dat het de post was die op de mat viel.

Even later ontdekte ik dat ik in een kamer op de 2e etage geen stroom had.

In de meterkast zag ik vervolgens dat 1 groep uit was geslagen.

Bij het terugzetten sloeg deze weer uit en hoorde ik dezelfde plof.

Na het uit het stopcontact halen van alle gebruikers in de bewuste kamer, zo ook de powerline adapter, heb ik de groep weer ingeschakeld en was alles weer oké.

Bij het weer in het stopcontact steken van de powerline adapter bleef alles oké.

Omdat er verder geen oorzaak gevonden kon worden voor de kortsluiting zochten we uiteindelijk het probleem bij de adapter.

En na het openmaken werd ons vermoeden bevestigd.

De set is inmiddels buiten garantie vermoed ik (april 2020) maar ik ben wel geïnteresseerd in wat er blijkbaar in dit apparaat is gebeurd.

De 2 andere sets (die aan de modem verbonden zit en de losse wifi plug op de 1e etage) doen het prima.

Het is dus alleen deze set die wifi en bekabeld internet verzorgd voor tv en xbox en waarop een stekkerdoos zit aangesloten waarop de tv , xbox en een lamp zitten.

Deze stonden allen niet aan en doen het nog steeds prima.

De set heeft volop ventilatie rondom.

Op de foto's is duidelijk te zien wat er defect is maar wat kan ik als geïnteresseerde leek hieruit afleiden?

De polen naar het stopcontact hebben aantasting / schade. Zie de omcirkeling.

Welke onderdelen hebben gefaald?

Zoals altijd stel ik jullie uitleg en kennis door jullie gedeeld erg op prijs!

PS. Ik weet dat sommigen van jullie dit soort apparaten voor ethernet en wifi helemaal niks vinden maar wij hebben inmiddels er al heel wat jaren probleemloos en veel plezier van. Eerst een set van TPLINK en nu deze van DEVOLO.

Dus svp geen preek over dat deze apparaten niet werken. Bij ons deden en doen ze het prima.

Tot vandaag dan. ;)

Kleine update : blijkt na DEVOLO te hebben gesproken (Engelstalige man omdat NL lijnen bezet waren) dat ik 3 jaar garantie heb.

Stap 1 is terugbrengen naar de winkel waar deze is gekocht en zij moeten hem omruilen.

Zal wel weer een heel gedoe worden maar wel de moeite.

Voorlopig moet ik sowieso een andere set kopen, want onze tv en xbox op wifi is geen goed idee.

Hopelijk heeft iemand nog wat info betreffende mijn oorspronkelijke vraag, zo niet dan is het ook goed. ;)

[Bericht gewijzigd door Max1966 op zondag 2 oktober 2022 21:08:56 (34%)

revado

Honourable Member

Kan er een insect zoals een oorwurm in gekropen zijn, en tussen de aansluitingen gekomen?
Die overslag tussen de aansluitingen kan ik anders niet verklaren.
Zijn er resten van een ontploft insect te vinden?

Wat de garantie betreft, die zit op het apparaat dus met de bon er bij zou dat niet uit mogen maken lijkt mij.

Sine

Moderator

Dat lijkt inderdaad op overslag, waarom en waardoor?

Dat blijft gokken vrees ik.

Op 30 september 2022 16:29:48 schreef revado:
Kan er een insect zoals een oorwurm in gekropen zijn, en tussen de aansluitingen gekomen?
Die overslag tussen de aansluitingen kan ik anders niet verklaren.
Zijn er resten van een ontploft insect te vinden?

Wat de garantie betreft, die zit op het apparaat dus met de bon er bij zou dat niet uit mogen maken lijkt mij.

Ik kan niks terugvinden, er valt niks uit als ik het geheel schudt.

Ook op de plek waar ik het apparaat heb opengemaakt is niks te vinden / te zien.

[Bericht gewijzigd door Max1966 op zondag 2 oktober 2022 21:13:39 (19%)

Op 30 september 2022 16:34:22 schreef Sine:
Dat lijkt inderdaad op overslag, waarom en waardoor?

Dat blijft gokken vrees ik.

Ik had gehoopt dat iemand hier iets meer licht kon schijnen over wat er (waarschijnlijk) gefaald heeft.

Ik las net wel wat op het internet dat van een bepaald merk (Ik dacht FRITZ) een bepaalde reeks powerline adapters ooit faalden door slechte (en goedkopere) onderdelen.

De man van DEVOLO reageerde ook vrij normaal / niet geschokt en vroeg ook of het apparaat niet verder gesmolten was.

Dus ze zullen waarschijnlijk wel eens rare dingen meemaken.

En dit soort (onverklaarbare) gebeurtenissen komen natuurlijk niet alleen voor met dit soort apparaten.

Ik heb ook de wandcontactdoos en de stekker van de verlengdoos (die in de powerline adapter zat) open geschroefd en bekeken.

Alles ziet er daar normaal uit.

En de tv die volgens mij altijd op een soort van standby staat (nooit echt uit vermoed ik) en de xbox die op die verlengdoos zaten doen het ook prima.

Sine

Moderator

Tja daar is duidelijk *iets* ontploft, zo te zien in het filter wat voor de eigen voeding zit.

Maar dan nog, dit is gewoon total loss, en hoe het komt zul je met die berg neven schade wel nooit achter komen.
Het kan gewoon component falen zijn, dat komt voor.

"gisteren deed ie het nog", klopt ... en vandaag niet meer. Daar doe je niks aan verder.

Op 30 september 2022 17:13:35 schreef Sine:
Tja daar is duidelijk *iets* ontploft, zo te zien in het filter wat voor de eigen voeding zit.

Maar dan nog, dit is gewoon total loss, en hoe het komt zul je met die berg neven schade wel nooit achter komen.
Het kan gewoon component falen zijn, dat komt voor.

"gisteren deed ie het nog", klopt ... en vandaag niet meer. Daar doe je niks aan verder.

"gisteren deed ie het nog", klopt ... en vandaag niet meer. Daar doe je niks aan verder.

Nuchtere vaststelling die ik kan waarderen en ook volgen.

Dank in ieder geval aan een ieder hier voor het meedenken en de inzichten.

Dat stel ik (als altijd) zeer op prijs.

En het is erg fijn dat deze website / dit forum er is! _/-\o_

Arco

Special Member

Ik denk dat die blauwe (nu zwarte) condensator is doorgeslagen, dat komt wel vaker voor met keramische C's...

Voorlopig moet ik sowieso een andere set kopen, want onze tv en xbox op wifi is geen goed idee.

Waarom niet? (powerline adapter zou bij mij wel zo'n beetje de laatste keus zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dus svp geen preek over dat deze apparaten niet werken. Bij ons deden en doen ze het prima.

simpel, C127 is doorgeslagen en heeft die roet veroorzaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat is knap, want het ding waar 127 bij staat was al zwart, dat is namelijk een NTC.

maartenbakker

Golden Member

Toch lijkt C127 wel een verdachte. Er lijkt wel een pukkeltje op te zitten.

Nouja, het blijft bocht, maar inderdaad wel leuk om er achter proberen te komen waar het mankement zit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 september 2022 19:22:20 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dat is knap, want het ding waar 127 bij staat was al zwart, dat is namelijk een NTC.

Knap hoor, dat je dat zo kunt vaststellen (NTC en zwart... :+ )
Hij is anders exact gelijk aan de overige condensators, een NTC ziet er meestal heel anders uit. (en waarom zouden ze C127 drukken bij een weerstand??)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS kan er toch gewoon een nieuwe component op zetten en het printje lekker afschrobben met IPA?
Z'n geld krijgt ie toch niet terug van die engelsman, dus het kan alleen maar beter worden. :)
Verdachten hebben trouwens heel vaak pukkels...

Sine

Moderator

Op 30 september 2022 19:43:04 schreef Arco:
[...]
Knap hoor, dat je dat zo kunt vaststellen (NTC en zwart... :+ )
Hij is anders exact gelijk aan de overige condensators, een NTC ziet er meestal heel anders uit. (en waarom zouden ze C127 drukken bij een weerstand??)

De vorm is anders dan de C's, sterker nog ... het ding er naast is ook geen C. Ook de silkscreen is anders dan de C's.

Wat het ook is, ik geloof niet dat het complete component door de klap spontaan zwart geworden is.
Aan de hoeveelheid verdampt materiaal te zien is het hoe dan ook een beste klap geweest.

Op 30 september 2022 20:42:39 schreef electronono:
TS kan er toch gewoon een nieuwe component op zetten en het printje lekker abschrobben met IPA?
Z'n geld krijgt ie toch niet terug van die engelsman, dus het kan alleen maar beter worden. :)
Verdachten hebben trouwens heel vaak pukkels...

Ik zie ook heel veel SMD spul wat een flinke tik mee gehad heeft. En dan is het nog maar de vraag wat het achterliggende spul te lijden gehad heeft.

Dit ding is echt total loss.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 30 september 2022 20:59:47 (30%)

C127 zal wel in orde zijn. Het component wat de schade veroorzaakt heeft is totaal verdampt. Je kan een andere DEVOLO van de set openmaken en kijken welk component verdwenen is. Een verse erin, schoonmaken en hij doet het weer als nieuw. Zie je geen verschillen, dan zal er een insect verdampt zijn en dan hoef je hem alleen schoon te maken. Om te testen op sluiting kan je de DEVOLO achter een gloeilamp of in serie met een gloeilamp op de 230V aansluiten.
Een betere optie is dat ding terugsturen voor garantie.

Op 30 september 2022 20:58:40 schreef Sine:
Dit ding is echt total loss.

Zo ziet ie er wel uit.

Op 30 september 2022 17:09:40 schreef Max1966:
Hier nog een foto.

[bijlage]

Zo ziet het interne van mijn stekkerblok er ook uit als ik per ongeluk mijn schroevendraaier tussen fase en nul prik.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 30 september 2022 21:29:47 (16%)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 30 september 2022 21:27:51 (100%)

Ik zit met jullie mee te lezen.

Leuk om toch wat meer te weten te komen. ;)

M'n vriendin heeft vandaag een nieuwe set gekocht, en wat een kleine verrassing was / is , is dat er vanaf vandaag (!!) dik 30 euro op de set zat / zit. Aanbieding. Toch leuk.

Maar voordat ik iets heb opengemaakt en aangesloten heb ik toch de WIFI opties geprobeerd en dat valt me helemaal niet tegen (tot nu toe dan).

YouTube loopt / draait even vlot en de xbox gaat ook prima.

De vorige keer dat ik het heb geprobeerd hadden we nog geen glasvezel aansluiting en niet het nieuwste model modem dus ik vermoed dat daardoor de WIFI een stuk stabieler en ook sneller is in die kamer.

Wel zie ik een verschil met WIFI en bekabeld : bekabeld via de powerline adapter was de verbinding wel wat sneller. Dat zal ik met XBOX games downloaden wel merken vermoed ik.

Even aankijken dus nog wat we gaan doen.

Maar nogmaals dank voor de reacties en het gepuzzel. _/-\o_

En wat de garantie betreft kom ik hier t.z.t. op terug en horen jullie de afloop.

UPDATE:

Zoals beloofd hier de afloop van deze kwestie :

Ik heb op 2 oktober j.l. een e-mail gestuurd naar de zaak waar de set was gekocht. Zij gaven het advies om de kapotte set in verpakking en met aankoopbon bij een filiaal dichter bij mij in de buurt in te leveren.

Ik ben op 5 oktober j.l. naar een dichtstbijzijnd filiaal gegaan. Ik heb toen overlegd met de manager en hij vertelde mij dat de set moest worden opgestuurd naar DEVOLO in Aken, Duitsland en niet ter plaatse direct kon worden omgeruild zoals DEVOLO had toegezegd.

Er was toen een DEVOLO MAGIC 2 Set aanwezig in de winkel en ik stelde voor om eventueel bij te betalen en die set te reserveren / of om te ruilen voor de defecte set. Dat was echter vanwege de omruil richtlijnen van de keten niet mogelijk en daar had ik vanzelfsprekend begrip voor.

Het gesprek verliep verder vriendelijk en ik zou binnen twee weken bericht krijgen. Dat gebeurde niet. Ik moest uiteindelijk zelf na 3 weken bellen om iets te weten te komen.

Dat telefonische gesprek verliep rommelig en erg gehaast. De manager zei o.a. eerst dat hij "gisteren ermee aan de slag was gegaan", later in het gesprek had hij het erover dat "hij vandaag ermee aan de slag was gegaan". Het gesprek gaf mij geen goed gevoel.Ik zou gebeld worden als er verder iets bekend was.

Dat gebeurde een paar dagen later en de manager vertelde in opnieuw een nogal gehaast gesprek dat DEVOLO de set in dezelfde kapotte staat had teruggestuurd. Er was helemaal niets mee gedaan. Even later had hij het er ook opeens over dat niet DEVOLO maar dat de eigen reparatie afdeling verantwoordelijk was. Ook dat gesprek gaf mij geen goed gevoel.En ik zou gebeld worden als er iets bekend was.

Dat gebeurde uiteindelijk op 1 november j.l. en de manager vertelde mij dat we een hele nieuwe set zouden krijgen. Op 2 november kreeg ik een e-mail met de melding dat die nieuwe set in de winkel klaar lag.

Bij het ophalen viel me meteen op dat de (niet zo nieuwe) doos al een keer was opengemaakt en weer opnieuw was dichtgeplakt. Dat heb ik ook direct aan de desbetreffende medewerker gemeld. Dit leek mij geen nieuwe set zoals door de manager was beloofd en was aangeboden. Hij verzekerde ons dat dit toch echt een hele nieuwe set was.

Eenmaal thuisgekomen zagen we dat de doos inderdaad al was open geweest en weer was dichtgeplakt met een tweede kleinere transparante plakker over de grotere opengesneden transparante sticker.

Op de kartonnen binnenverpakking was ook duidelijk te zien dat er ooit een briefje met tape opgeplakt had gezeten en er was de doordruk te zien van een handgeschreven nummer. 1 van de adapters was ook niet niet serie nummer gelijk met het serie nummer op de verpakking , d.w.z. het was dus een samengestelde set uit twee sets. Ook waren op de sets vuiltjes / sporen te zien die nog verder duidelijk maakten dat de set niet nieuw was.

Ik heb toen de klantenservice van de keten gebeld en de medewerker in kwestie vroeg mij om mails etc. en de volgende dag belde deze mij met de mededeling dat de zaak inderdaad niet zoals beloofd en niet netjes was afgehandeld. De set die ik had opgehaald was weer opgestuurd vanuit een ander filiaal en daar hadden ze nogal aangerommeld en "een set samengesteld".

De medewerker beloofde mij dat we nu toch echt de beloofde nieuwe set zouden krijgen zodra ik de omstreden set had ingeleverd.

Dat is inderdaad gebeurd en we hebben nu de allernieuwste type DEVOLO set in huis.

Eind goed , al goed dus.

Conclusie : het rommelige en trage handelen van een filiaal manager i.c.m. een aanrommelend ander filiaal is in 1 dag goed gemaakt door een competente en vlot handelende klantenservice medewerker.

Nog even over die al of niet defecte condensatoren. Dat is iets gewoon kan gebeuren. Die dingen kunnen ook gewoon falen. Wat ik dan wel weer bijzonder vind is de manier waarop dat onderdeel heeft gefaald. Het lijkt er op dat een soort van steekvlam uit dat blauwe (vermoedelijk een condensator) onderdeel is gekomen.

Nu heb ik dat wel eens echt life zien gebeuren, en helemaal raar is dat ook niet. Behalve als dat blauwe onderdeel een z.g. X1 of X2 condensator zou zijn. Die mogen wel stuk gaan maar zouden dat zonder vlam en explosie verschijnselen moeten doen. En ze mogen na zo'n akkefietje geen sluiting achterlaten. Die X1 en X2 condensatoren zijn speciaal zo gemaakt dat ze deze veiligheids eigenschappen hebben. Daardoor worden juiste deze typen C's in bijvoorbeeld netfilters en andere aan grote netwerken gekoppelde schaklingen gebruikt.

Dus ja wat is hier nu eigenlijk mis gegaan. Waarschijnlijk een ernstig falen onderdeel.

Ik weet dat sommigen van jullie dit soort apparaten voor ethernet en wifi helemaal niks vinden maar wij hebben inmiddels er al heel wat jaren probleemloos en veel plezier van. Eerst een set van TPLINK en nu deze van DEVOLO.

Ik heb op zich niets tegen deze apparaten En dat ze goed kunnen werken geloof ik wel. De storing die je nu hebt is vervelend maar iets dat best vaak met alle soorten apparaten kan gebeuren en ook gebeurt. Het probleem met dit soort apparaten is dat communiceert over je 230 volt power netwerk en dat die communicatie eigenlijk storing op het net is. Daar kunnen jijzelf en anderen dan ook best last van hebben. Die communicatie gaat het hele net over en komt dus ook in de rest van wijk terecht. Als een van je buren toevallig dezelfde set aanschaffen kun jij die buurman ineens een probleem hebben. Eigenlijk zijn deze apparaten niet echt sociaal. Maar er is bijna niemand die dergelijke apparaten kopen, dit ook weten.

Het beste is gewoon een bedraad (utp) netwerk. Minste kans op storingen en. Allen wel even werk.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 25 november 2022 13:09:38 (36%)

Die blauwe/het afgebrande component zou ook een transient suppressor kunnen zijn (Zelfde als die S10 is er ook een). Paar weken geleden nog een print gehad waar 1 zo'n ding compleet ontploft / weggebrand was en een boel nevenschade veroorzaakt had. En in een 2-de (op die zelfde print) zat sluiting in: klein scheurtje in het schijfje (was bijna niet te zien).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2022 12:51:17 schreef Ex-fietser:

Nu heb ik dat wel eens echt life zien gebeuren, en helemaal raar is dat ook niet. Behalve als dat blauwe onderdeel een z.g. X1 of X2 condensator zou zijn. Die mogen wel stuk gaan maar zouden dat zonder vlam en explosie verschijnselen moeten doen. En ze mogen na zo'n akkefietje geen sluiting achterlaten. Die X1 en X2 condensatoren zijn speciaal zo gemaakt dat ze deze veiligheids eigenschappen hebben. Daardoor worden juiste deze typen C's in bijvoorbeeld netfilters en andere aan grote netwerken gekoppelde schaklingen gebruikt.

Ik denk dat dat niet klopt. Alleen Y-klasse condensatoren mogen geen sluiting achterlaten. X- en Y-klasse condensatoren mogen verder stuk gaan op de manier die ze willen, zolang ze maar geen brand stichten. Dus een harde sluiting (voordat ze zelf uitelkaar knallen of voordat er een zekering knalt) is voor X-condensatoren geen probleem. Een blijvende overgangsweerstand is wel een probleem.

In de praktijk blijken ze daar niet eens altijd aan te voldoen. Nog steeds van goedkeuring voorziene papiercondensatoren kunnen, ook als het Y-condensatoren zijn, kortsluiting geven en bovendien kunnen ze in wisselende mate in brand vliegen.

Het risico op willekeurige doorknallende primaire componenten is inherent aan het gebruik van de volo, en ruwweg 2 keer zo groot als bij een stekernetvoeding die je bovendien niet 24 uur in het stopcontact laat zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het risico op willekeurige doorknallende primaire componenten is inherent aan het gebruik van de volo,

Devolo of zo'n tplink ding moet nu eenmaal een communicatie(modem) verbinding hebben met het net om te kunnen werken. Bij een steker netvoeding is die communicatie niet nodig. Alleen de power connectie dan nodig. Beide dingen kunnen dan ook niet echt vergeleken worden. Frequenties onder de 100Hz mogen bij een stekervoeding niet worden kortgesloten. Die 100 Hz kan niet bij zo'n modem connectie. Dan ben je je communicatie kwijt. het netwerkje moet dus gewoon anders zijn. En misschien waren helemaal wel geen x of y condensatoren. Ik kan die info in elk geval niet die foto's halen.

Hieronder een verhaaltje over die condensatoren van kemet:

KEMET’s 900 series encapsulated radial leaded ceramic
disc capacitors are specifically designed for interference-
suppression AC line filtering applications. Having
internationally recognized safety certifications, these
capacitors are well-suited for applications that require
keeping potentially disruptive or damaging line transients
and EMI out of susceptible equipment. They are also an
ideal solution when needing to suppress line disturbances
at the source.
Safety Certified Capacitors are classified as either X and/
or Y capacitors. Class X capacitors are primarily used in
line-to line (across-the-line) applications. In this application
there is no danger of electric shock to humans should the capacitor fail, but could result in a risk of fire. The class Y
capacitor is primarily used in line-to-ground (line by-pass)
applications. In this application, failure of the capacitor could
lead to danger of electric shock.

En inderdaad Maarten heeft een punt. Ze zijn niet vlamveilig./ Ik was in de war met die veiligheids of zekering weerstanden.