intel 12900k DDR5 max geheugensnelheid ?

Dit topic is gesloten

Hallo alle

ik kom er niet uit hoe het zit met de max geheugensnelheid voor mijn processor. (12900k)
Bij de specs staat dat hij Max 4800Mhz bij DDR5 aan kan.
Maar toch zie ik videos van mensen die een ram geheugen hebben met een geheugensnelheid van 6000Mhz.
Hoe kan dit? Heeft dit te maken met de onduidelijkheid tussen Mhz en MT/s ?

Sneller geheugen is geen probleem, je benut het alleen niet

Een auto kopen die 80km/uur max kan is prima voor een 80km weg.
Een Lamborghini kan ook 80km/uur rijden. Alleen benut je die niet volledig, maar ja, als je die voor dezelfde prijs kan kopen...

Ga je overklokken dan kan het mogelijk wel nuttig zijn

Maar ik denk dat de vraag beter op Tweakers oid kan, dit heeft weinig te maken met electronica.

Bij de specs staat dat hij Max 4800Mhz bij DDR5 aan kan.

Ik zie liever een directe link naar die gegevens. Zo is het maar gokken wat er precies bedoelt word.
Voor zover ik weet heeft een CPU niet echt een maximum snelheid en kan je die ook altijd gewoon overklokken.

Zelf even wat opgezocht en ze hebben het over ""Up to DDR5 4800 MT/s""
Dat is als je uitgaat zonder dat je gaat overklokkken.

Hoe kan dit? Heeft dit te maken met de onduidelijkheid tussen Mhz en MT/s ?

Wat is daar onduidelijk aan. Mhz is enkel maar een kloksnelheid en zegt niet over data snelheid.
Als het geheugen werken op 200Mhz voor elke klokpuls 1x data verstuurt is dan heb je 200MT/s
Kan je geheugen voor elke klokpuls 4x een pakket data versturen dan heb je 800MT/s

[Bericht gewijzigd door benleentje op 30 september 2022 18:14:10 (31%)

Bij 200MHz/400MT wordt er op de opgaande en neergaande clockflank data verstuurd, dus dubbele van de clocksnelheid.
Wat er ondersteund wordt is eerder een zaak van het moederbord/chipset als van de processor.

[Bericht gewijzigd door Arco op 30 september 2022 18:22:03 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

DDR staat voor Dual Data Rate, impliceert dus al de dubbele snelheid door op beide flanken van de clock data inlezen. ;)
Of het DDR5 dan werkelijk op 2.4 GHz draait is vers 2.

Zowiezo duurt het tig cycles voordat de eerste data eruit komt bij een read, daarna kan een burst read hard gaan.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 1 oktober 2022 00:06:00 (25%)

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Honourable Member

Intel gaat uit van de officiële JEDEC specificatie met conservatieve instellingen, maar tegenwoordig worden de meeste consumentengeheugenmodules geleverd met een zogenaamd XMP ("Extreme Memory Profile") profiel ingeprogrammeerd (wat ironisch gezien een Intelspecificatie uit de DDR3-tijd is). Daarmee worden de modules op een hogere spanning gezet en halen ze hogere snelheden. Intel beschouwt dit geheugen-overklokken en tot de 11e generatie werd dat alleen ondersteund door de duurste chipset en geblokkeerd op lagere chipsets.

De fabrikanten van geheugenmodules specificeren voor hun modules gewoonlijk alleen de XMP specificaties, en vermelden alleen in de voetnoten de JEDEC specificaties. Dit doen ze door geheugenchips, die alleen worden verkocht met de standaard JEDEC-specificatie, te kopen van de fabrikant en die te testen op de haalbare frequenties en timings en daar dan modules van te maken met de bijbehorende specificaties. Daardoor lijkt het een beetje drijfzand om te achterhalen welke geheugens, processoren en chipsets samen zullen werken, omdat de informatie van wat er buiten de specificaties kan door de processorfabrikant veel minder expliciet zal worden aangegeven.

Als jij een 12900K processor hebt neem ik aan dat je ook een Z690 chipset hebt en dan zal je waarschijnlijk zonder problemen geheugen kunnen draaien op 6000MT/s. De kwaliteit van het moederbord en een beetje kansspel spelen hier ook een rol, maar als het geheugen verkocht wordt voor 6000MT/s redden die dat meestal ook wel. Dit moet je wel in het BIOS instellen, want die zal bij de eerste start altijd op een standaard JEDEC profiel draaien. Zodra je dat verandert zal de computer in eerste instantie het geheugen "trainen" om de subtimings goed te krijgen, dus dan zal hij er langer over doen en misschien een paar keer herstarten. Gebruik daarna iets als CPU-Z om te kijken op welke frequentie je geheugen daadwerkelijk draait. Mijn geheugen draait bijvoorbeeld op 1600MHz:

Dit betreft DDR4-3200, dus dat klopt. :)

Sine

Moderator

Op 30 september 2022 13:09:40 schreef DJSmiley:
Maar ik denk dat de vraag beter op Tweakers oid kan, dit heeft weinig te maken met electronica.

Correct,

Ook is even zoeken op het web geen slecht idee, daar zijn artikels genoeg over geschreven.

Maar geen co topic, daarom gaat deze dicht.

Dit topic is gesloten