elektriciteit voor airco

Dit topic is gesloten

Anoniem

hallo
nu we in een energie crisis zitten en ik al van als gezien heb op het net over zelfbouw toestellen om elektriciteit op te wekken,
deze toestellen gebruiken enerzijds de stroom voor de aandrijving en een stopcontact voor een lamp of zoiets maar deze blijven niet werken omdat er een zeker wet is die zegt
dat een zelfbedruipend systeem nooit kan blijven draaien omdat ge altijd verliezen hebt in een van de systemen. Verlies in de aandrijfriemen en in de omvormer

mijn project dat ik zou willen uit proberen is anders
een alternator aangedreven door een elektrische motor
de alternator laad twee in serie geplaatste batterijen op van 24 volt
een omvormer 24 volt dc naar 230 volt ac vermogen 2000w piek 4000w
van de omvormer naar een multi stopcontact
van het stopcontact naar een omschakelaar
deze omschakelaar heeft twee standen
stand 1 stroom van het net om het systeem op te starten
omschakelen wanneer het systeem draait
stand 2 stroom naar aandrijf motor
van het stopcontact naar mijn airco die ik op warmen zet
zo kan deze onze woonplaats en aanpalende kamers opwarmen
en verbruik ik geen stookolie
in bijlage een schets hoe ik het zie met de gegevens van de verschillende elementen
mijn vraag is zou dit werken????
Mvg ddtt

stroom naar aandrijf motor van het stopcontact

Wat bedoel je hiermee ?

Bottom line: in een systeem moet je altijd meer energie steken als dat eruit komt. ('zelfbedruipend' bestaat dus niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 30 september 2022 13:12:39 schreef ddtt:
mijn project dat ik zou willen uit proberen is anders

Nee.

mijn vraag is zou dit werken????

Nee.

Veel werk, veel materiaal en alles bij elkaar veel extra energieverbruik.
Jouw project is precies hetzelfde als duizenden anderen, hoogstens wat complexer en daarmee al gauw nog inefficienter.

een alternator aangedreven door een elektrische motor

Dus je gebruikt stroom om een electromotor te voeden om een alternator aan te drijven om er weer stroom van te maken.

Dat werkt wel, maar er komt altijd minder stroom (energie) uit dan je er voor de motor in stopt. Als je 80% rendement haalt dan heb je al een heel goed systeem.

PS:
Stroom uit een alternator is niet gratis. Hoe meer stroom die levert, hoe harder je moet duwen om hem rond te krijgen. De aandrijvende motor heeft dan meer stroom nodig om het systeem op gang te houden.

[Bericht gewijzigd door deKees op 30 september 2022 13:35:04 (23%)

GJ_

Moderator

Nou ja, met direct gekoppelde assen kom je wel over de 90%, maar feit blijft dat je altijd energie verliest.

Als het is voor de verwarming: zet de motor/generator combinatie in de te verwarmen ruimte, dan heb je nog wat aan je afvalwarmte :-)

mvdk

Golden Member

Toch mooi dat mensen gaan nadenken.

Ik herinner me Donald Duck, die zittend in een drijvende badkuip, de stop eruit trok. Een fontein water spoot op, hoger dan het water waar ie in dreef. Hij plaatste een gebogen buis met een douchekop in het afvoergat, et voila: aandrijving..

Een Airco gebruiken om te verwarmen kan wel helpen trouwens.

Een airco is een warmtepomp, die heeft een gemiddelde COP van 4, dwz dat je met 1 kWh stroom 4 kWh warmte krijgt. Die extra 3 kWh maakt de airco aan door buitenlucht af te koelen.

Een liter benzine levert ongeveer 10 kWh aan warmte. Voor stookolie zal dat niet veel anders zijn denk ik. Een Airco levert dezelfde warmte voor 2.5 kWh aan stroom.

Wel is het zo dat het rendement van een airco slechter wordt als het buiten kouder is. Dus dan kun je bijv de airco gebruiken in de herfst en de lente, en terugvallen op stookolie in de winter.

GJ_

Moderator

Op 30 september 2022 13:48:47 schreef mvdk:

Ik herinner me Donald Duck, die zittend in een drijvende badkuip, de stop eruit trok. Een fontein water spoot op, hoger dan het water waar ie in dreef. Hij plaatste een gebogen buis met een douchekop in het afvoergat, et voila: aandrijving..

Dat moet kunnen natuurlijk.... even. Een snelle zeilboot gaat vaak ook sneller dan de wind die hem aandrijft.

@TS: als het echt zo simpel zou zijn, denk je dan dat we nog een energieprobleem hadden? Dan hadden we dit allang in alle energiecentrales gedaan om van het gas af te komen.

deKees beschrijft precies de denkfout (of gebrek aan kennis) bij iedereen die ooit exact dit idee had (vele duizenden zo niet miljoenen gingen je voor): een generator die meer stroom moet leveren gaat daarvoor meer negatief koppel leveren (oftewel, "zwaarder draaien").

(Dit is toch niet weer een sociaal experiment van HmH? Iets met lopende koelkasten...)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een fontein water spoot op, hoger dan het water waar ie in dreef.

Dat is niet geheel onmogelijk. Bijvoorbeeld met een waterslag-pomp.

Zorg dat een zooi water door een klein drukverschil in een leiding gaat lopen. Door nu plots de leiding af te sluiten loopt de druk sterk op en kan je een deel van het water hoger laten spuiten dan het initiele drukverschil!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de alternator laad twee in serie geplaatste batterijen op van 24 volt
een omvormer 24 volt dc naar 230 volt ac

Leer eerst maar eens iets over serie en parallel schakelen. Twee batterijen van 24 Volt in serie leveren nl 48 Volt. De 24 Volt omvormer gaat dan meer als rookgenerator dienen.
Ik schreef het al eerder:
De A-mannekes hebben wel het perpetuum mobile uitgevonden met hout verbranden als duurzame energie.
Je kapt een bos. Alvorens de bomen op te stoken gebruik je een aantal stekjes daarvan om nieuwe bomen te laten groeien. De bomen die verbrand worden, leveren stikstof en CO2 in grote hoeveelheden (telt ook niet mee aan de klimaattafels 8)7 ). Dat is niet erg, dat gebruiken de jonge stekjes om tot grote bomen te groeien. Zo is de cirkel rond.
Dat jullie dat niet door hebben.
(Er was nog een dingetje, maar als je daar over begint ben je weer klimaatontkenner ofzo....)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Om van de 150 W asvermogen van de motor, via een generator, acculader en omvormer, opeens 1870 W te maken is op zich al een wonder.
En dat is dan nog gewoon aan het begin, met de motor gevoed uit het stopcontact.

Laat nog staan het 'rondkoppelen', en alle standaardargumenten dáártegen.

Eigenlijk wilde ik eerst zeggen: 'Probeer het gewoon!'.
Maar dat zou flauw zijn, want omvormers, accu's, generatoren en motoren zijn nu niet bepaald gratis; en ze zouden nutteloos blijken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Zonder er waterslag onzin bij te halen (als het je lukt om daar een boot mee aan te drijven zonder dat ie zinkt heb je ook weer een perpetuum mobile uitgevonden)

Nee, dat kan en gaat niet werken.

Dat is relatief, ik zie alweer een aardige influx van dit soort topics aankomen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 30 september 2022 14:27:52 (36%)

Op 30 september 2022 14:16:24 schreef Sine:
Dat is relatief, ik zie alweer een aardige influx van dit soort topics aankomen.

influx? Wat heeft harskernsoldeer er nu weer mee te maken......

Sine

Moderator

"an arrival or entry of large numbers of people or things."

Hensz

Golden Member

Zo denken veel mensen om elektrisch te gaan verwarmen m.b.v. een straal- of ventilatorkachel. Dat is goedkoper zeggen ze. 1 kWh kost maar 70 cent een kuub gas 3-5 keer zoveel. Ze vergeten alleen te bedenken dat er wel 9 kWh uit een kuub gas komt.

Don't Panic!

Op 30 september 2022 14:16:24 schreef Sine:
Zonder er waterslag onzin bij te halen (als het je lukt om daar een boot mee aan te drijven zonder dat ie zinkt heb je ook weer een perpetuum mobile uitgevonden)

Right! Natuurlijk is het niet genoeg om oneindig je boot mee voort te drijven. Ik beet me vast op het fontijntje hoger dan de waterspiegel. /dat/ kan gewoon. Maar je laat dan dus wel meer water de boot in dan wat er uit die fontijn komt. Je zult inderdaad snel zinken.

Er zijn altijd manieren om veel energie te verspillen. Er zit energie in "het water staat nog niet tot de rand". En die energie kan je gebruiken voor vanalles, ook voortstuwing. En de "waterslag-fontein gebruiken" methode zal vast als 1 van de meest inefficiente uit de bus komen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

Ze vergeten alleen te bedenken dat er wel 9 kWh uit een kuub gas komt.

Hmm, Engie-Electrabel gebruikt een omrekeningsfactor van 10.0384, scheelt een slok op de borrel :-)

En dat is wat zij noemen 'arm' gas uit Nederland. Vanaf volgend jaar word het 'rijk' gas. (zouden ze hiermee de prijs bedoelen? :+ )

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Als je dit nadenken wilt noemen... Het zou mooi zijn als die mensen eerst de moeite zouden nemen de absolute basis van het vakgebied te leren (het overgrote deel van de mensen die dit doet weet niet wat schijnbaar vermogen is). Dit is niets anders dan "moderne" alchemie, iemand die ook denkt een nieuwe manier te hebben bedacht om lood in goud te veranderen.

Youtube staat er vol mee, maar ik zou je wel aanraden in een incognito tab te kijken, anders krijg je eindeloos vervuiling van de aanbevolen video's.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 30 september 2022 16:33:53 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 september 2022 14:08:10 schreef buzzy:

(Er was nog een dingetje, maar als je daar over begint ben je weer klimaatontkenner ofzo....)

Vertel!

in bijlage een schets hoe ik het zie met de gegevens van de verschillende elementen

Waarom is die schets dan zo geplaats dat ik hem miet ga lezen. Even eerst de schets 90 graden draaien en dan posten maakt alles zoveel makkelijker.

Maar ook zonder schets is het al duidelijk dat alle extra omzetting alleen maar meer energie kost.

zo kan deze onze woonplaats en aanpalende kamers opwarmen
en verbruik ik geen stookolie

Als dat de bedoeling is kan je toch gewoon direct de airco op 230V zetten zonder al die inefficiënte omzetters ertussen.

Nee dat neem ik terug als je je huis niet met stookolie maar elektrisch wilt verwarmen dan moeten er nog veel meer omzetters tussen. Er zijn dan geen verliezen omdat alle warmte immers al bedoelt was om je huis op te warmen.

Nou ja, met direct gekoppelde assen kom je wel over de 90%, maar feit blijft dat je altijd energie verliest.

Als TS met dynamo een auto dynamo bedoelt dan haal je die 80% al niet eens die dingen hebben echt een heel beroerd rendement ik dacht 60%.

Op 30 september 2022 17:33:43 schreef electronono:
[...]
Vertel!

Ik moet even wachten met vertellen om te weten te komen hoelang een stekje nodig heeft om weer woudreus te worden............. ;(

Op 30 september 2022 16:32:40 schreef SparkyGSX:
iemand die ook denkt een nieuwe manier te hebben bedacht om lood in goud te veranderen.

Dat is veel makkelijker dan je denkt en ik heb het al vaker gedaan. Volgende week ga ik het weer doen.

Dan breng ik 6 oude accu's naar de oude ijzerhandelaar en laat me uitbetalen in goud ;).

Sine

Moderator

Verdere discussie gaat niet veel toevoegen vrees ik.

De TS heeft een antwoord, en leuker kunnen we het niet maken.

Dit topic is gesloten