Miele W 314

Op onze Miele W 314 uit 1995 knippert het rode lampje (kraantje) intermittend veelal na de 3de spoelgang hierdoor slaat hij ook de centrifuge gang over, opnieuw instellen naar de spoelgang hersteld zich het probleem.

Gecontroleerd; de waterdruk, de toevoerslang, de snelheid van water pakken door de zeepbak... dit lijkt allemaal normaal.
Het lijkt mij niet dat het waterinlaat ventiel de oorzaak (membraan) kan zijn mede om dat het intermittend is.
Ik weet niet hoe hoog de lage waterstand moet zijn gemeten in de trommel.
Kan het zijn dat de waterstand regeling vervuild is.... en zo ja.. waar kan ik deze vinden.

Misschien herkent iemand dit probleem met hopelijk een oplossing.

Mijn dank hiervoor.

"Het lijkt mij niet dat het waterinlaat ventiel de oorzaak (membraan) kan zijn mede om dat het intermittend is."

dit lijkt me een voorbarige conclusie.

Start eens 10 keer het programma "spoelen" op, liefst op verschillende tijden, en luister dan eens of de waterinlaat ook 10 keer ruim is, en niet sist.
Een sissend geluid doet vermoeden dat de machine maar water inlaat met een lage snelheid ( waterinlaatklep defect).

Veriefieeer natuurlijk eerst of er ook een pitttige waterstraal uit de kraan zelf komt..
Daarna weet je 99.99% zeker dat het probleem in de machine moet zitten.

Tijdens het moment dat je hoort dat er ruim water in de zeepbak stroom kun je eens de machine een paar keer een klap geven aan de zijkant. Mogelijk is er een los kontakt ergens (intermittant), en stopt de ruime watertoevoer dan ineens.

Ik heb ooit eens een vaatwasser-probleem gehad met de waterinlaat.
Eerst werd de waterinlaat onbetrouwbaar (intermittant).
Na korte tijd werd het probleem permanent.
Waterslot vervangen met inlaatklep.
Probleem daarna weg.
Ik draai inmiddels als weer een jaar of 5 de vaat met dat ding.

Er ist wieder da...

Dank je Hobby-ist

Ik ga dit zeker uit testen En natuurlijk kan het waterventiel na deze aantal jaren verkalt zijn

was dit probleem niet de slang tussen zeepbak en pomp die verstopt zit met zeepresten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is dit model nog met een 3 wegs ventiel?
Elektronisch gemeten of met 3 niveau aquastaat
Bij andere programmas's ook zo?
Fotos?

Hallo Testman en fabrice

De zeepbak wordt al jaren niet meer gebruikt, de vloeibare zeep gaat direct in de trommel.
Dit model heeft inderdaad een 3weg ventiel.

Is het niet zo dat.. de machine meet of de waterstand hoogte er binnen een bepaalde tijd moet zijn..... zo niet.. dat dan het lampje gaat knipperen. dit is een vraag hoor want ik weet het niet, vandaar de vraag Waar zit de waterstand regeling en kan mogelijk vervuild zijn met die hedendaagse wasmiddelen.
Op dit moment is er geen wasgoed dus even afwachten.

Het is wel zo dat de waterdruk van de zomer lager was door de droogte en de machine staat op de tweede verdieping mogelijk speelt dit allemaal mee. vandaar het intermittend probleem

Verder werkt de machine gezien zijn leeftijd verder zonder problemen.

1. Een w314 zegt me niet direct iets. Een w341 (na 2000)wel. Of een antieke bovenlader? W134? Heb je een foto vh typeplaatje?. Staat in de deur. Eventueel foto's vh bedieningspaneel.

2. Bij een 3weg ventiel model, tijdens de laatste spoeling, gebruikt hij het 3de ventiel. Iets wat je de rest vd was dus niet gebruikt wordt en dus alleen daar problemen geeft moest het zich in dat ventiel situeren.

3. Programma volgen en op het moment van falen dus betrappen op iets wat mankeert. Dat vraagt dus wat tijdinvestering.

4. Foutcode uitlezing en verbruikertest kan enkel na het ontvangen vh juiste type....als de service info voorhanden is.

5. Waterhoogte meting. Pressostaat. Kan ook problemen geven. Een mechanische kan verstroppen en een elektronische uiteraard ook maar deze kan dan nog eens stuk gaan ook. De pressostaatleiding uitblazen is het eenvoudigst om dat te elemineren. Niet in de pressostaat zelf perslucht zetten uiteraard en de machine met water vullen. Zo heb je meer massa ok te laten doorstromen ter reiniging.

6. De meeste machines hebben 2 alarm niveaus. Na een tijd geeft hij een melding via het rode inlaatalarm ledje maar gebeurt er verder niets. Na nog een langere periode gaat hij het programma onderbreken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste EricN

Dank je voor de uitleg als bijlage 3 foto's van het type machine deze is in de jaren 90 door de Harense Smid (N-Br) als promotie model geleverd

Dus een voorlader koopdatum 1995

De voorwas wordt altijd overgeslagen.

[Bericht gewijzigd door jabado op maandag 3 oktober 2022 09:06:52 (11%)

ah. Een w832. Als je je mail in de gebruikersgegevens invult stuur ik de TI door.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 2 oktober 2022 14:09:43 (74%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat bedoel je met : "de voorwas wordt altijd overgeslagen"?

1. je doet nooit voorwas? Irrelevant. Sommige machines vullen het spoelwater via de voorwasklep.

2. Je selecteert voorwas maar hij weigert dit te doen? Kijk de optietoetsen na op oxidatie en slechte contacten. Veelal veroorzaakt door damp vanuit een klein scheurtje bovenaan in de deurrubber.

Edit:
Helaas, je mail staat er niet bij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee Eric mijn vrouw kiest altijd een programma zonder voorwas.

Het deurmanchet is heel. anders zal er ongetwijfeld lekkage zijn tijdens het cetrifugeren.

Het mailadres via wijzigen bij mijn gegevens opnieuw ingevoerd

Op 2 oktober 2022 14:24:04 schreef jabado:
Het deurmanchet is heel. anders zal er ongetwijfeld lekkage zijn tijdens het cetrifugeren.

Dat zou best kunnen dat de jouwe niet lek is maar het niet lekken bij een scheurtje bovenaan is net het probleem bij oxidatieproblemen. Wat nu blijkt dat dit bij jouw niet het geval is daar het optie 1 was (vrouw doet geen voorwas).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 oktober 2022 14:24:04 schreef jabado:
Het mailadres via wijzigen opnieuw ingevoerd

Bedankt voor de poging maar helaas blijft het scherm hier blank ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Sorry Eric mail adres staat er echt in hoor.

Ik heb in mijn gegevens instelling het vinkje aanstaan zodat niet ingelogde gebruikers mijn mail adres kunnen zien. dat kan toch niet de reden zijn.

Ik heb mijn vrouw gevraagd hoe ze de machine instelt.

Programma knop naar rechts witte/bonte was 70 graden knopje kort ingedrukt.
machine maakt het hele programma af met tussendoor kort centrifugeren tussen de spoelgangen echter het eind centrifugeren slaat hij over.

Daarna stelt ze apart centrifugeren aan de linkerzijde in.
Wanneer hij niet heeft gecentrifugeerd dan knippert het rode kraantje lampje of dit lampje al b.v. halverwege een programma brand weet zij niet.

Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is. en nogmaals mijn dank voor je inspanning in deze.

Huiswerk onderweg. Daar ga je even stilletjes mee zijn ;-)

Foutcode uitlezen. Ventielen testen. Eventueel pressostaatleiding doorblazen. Ja, zonder zweet gaat het niet lukken :-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De centrifugeren knop staat toch niet op niet centrifugeren? Mss eens paar toertjes mee draaien zodat eventuele slechte kontakten wat opleven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric goedenavond.

Ja dat is een heel boekwerk vol, ik ga me daar even rustig in verdiepen.

Ik bedank je hier hartelijk voor,

Even fijne avond verder.

[Bericht gewijzigd door jabado op maandag 3 oktober 2022 09:06:24 (20%)

Een machine van 1995 heeft altijd nu heden ten dage kneiterharde rubberen membramen en veroorzaakt deze Spoelen alarm. Ondanks je nooit voorwas kiest neemt de wasmachine altijd de eerste liters via Voorwas ventiel

PS: Bedankt EricN, een W134 een "antieke" bovenlader?? Is van 1998!! draait nog steeds perfect hier!! Of in de war met een echt oude W431??

Dank je smd.
dat is te begrijpen gezien zijn leeftijd

Vrgr

Na de derde spoelgang knipperen duid op een probleem met het ventiel voor het wasverzachterbakje, die is namelijk aan de beurt vlak voor het centrifugeren.

Slang tussen pomp en zeepbak kan wel degelijk verstoppen ondanks dat je vloeibaar rechtstreeks in de trommel gooit. Dat vuil komt namelijk vanuit de pomp omhoog.
Dat is geen oorzaak voor dit probleem. Een verstopte slang veroorzaakt slecht centrifugeren of een afvoerstoring.

De slang vanaf de zeepbak en het filter van de afvoerpomp zijn schoongemaakt
De afvoerslang gaat rechtstreeks in de ruime afvoerpijp en kan niet hevelen.

Nogmaals wanneer het rode kraan lampje knippert dan is er wel een centrifuge interval tussen de spoelbeurten maar geen eind centrifugegang. vandaar dat mijn vrouw hem apart laat centrifugeren

Heb je nu voldoende debiet vooraleer de storing optreedt?
Programma volgen zoals reeds eerder werd aangehaald.

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 3 oktober 2022 21:50:26 (19%)

jerome

Golden Member

Als je niet de tijd hebt om te waken of er ook water gaat naar het compartiment voor de wasverzachter koppel je een snoer aan desbetreffend ventiel. Kan bijna niet anders als deze zijn die dienst weigert omdat de fout zich telkens na de derde spoebeurt voordoet.

Beste Jerome.

Dit is een goed idee, ik hang mijn Fluke multimeter met de Threshold instelling er aan.

Ik ga er echter vanuit dat het inlaatventiel de oorzaak is.

We zullen dit topic nu maar sluiten. en dank aan allen voor het meedenken.

Op 3 oktober 2022 19:25:30 schreef jabado:
De slang vanaf de zeepbak en het filter van de afvoerpomp zijn schoongemaakt
De afvoerslang gaat rechtstreeks in de ruime afvoerpijp en kan niet hevelen.

Het gaat om de ontluchtingsslang van de pomp tussen pomphuis, links langs het front recht omhoog, tot vooraan de zeepbak. Dit is een slangetje van ongeveer 1,5cm doorsnee.