AVC A1SE in protection

Hallo allemaal,

Ik heb een versterker die in protection schiet. Ik heb kunnen vinden dat bij TR220 en TR218 hij 10v DC geeft op de linkerpin en dit bij de andere kanalen ongeveer 0,1V DC is. Er lekt dus ergens iets

Ik heb alles in het circuit nagemeten maar kan niet vinden waar het probleem zit. Volgens mij gaat het dus om de middelste lijn tussen de 2 transistoren in. Heeft iemand een idee welk component ik naar moet kijken? Alvast bedankt!

Op 1 oktober 2022 14:38:22 schreef Mahsjong:
Hallo allemaal,

Ik heb een versterker die in protection schiet. Ik heb kunnen vinden dat bij TR220 en TR218 hij 10v DC geeft op de linkerpin en dit bij de andere kanalen ongeveer 0,1V DC is. Er lekt dus ergens iets

Ik heb alles in het circuit nagemeten maar kan niet vinden waar het probleem zit. Volgens mij gaat het dus om de middelste lijn tussen de 2 transistoren in. Heeft iemand een idee welk component ik naar moet kijken? Alvast bedankt!

Controleer eens of de pootjes van de transistoren zwart zijn geworden. Dan zit er ook oxide tussen de pootjes en dat veroorzaakt ook problemen.
!0 volt DC op de uitgang is veel. Deze spanning wordt teruggevoerd naar de twe fets, die op beide gates nul volt moeten voeren.

Al gedaan, ‘helaas’ zien ze er allemaal goed uit. Ik heb de print ook goed aandachtig doorgesoldeerd omdat dat een bekend probleem is bij deze dingen

[Bericht gewijzigd door Mahsjong op 1 oktober 2022 14:52:25 (46%)

Op 1 oktober 2022 14:51:06 schreef Mahsjong:
Al gedaan, ‘helaas’ zien ze er allemaal goed uit. Ik heb de print ook goed aandachtig doorgesoldeerd omdat dat een bekend probleem is bij deze dingen

Die tien volt op de uitgang wordt rechtstreeks terug gevoord naar de fets en die proberen dat terug te regelen. Het kan niet anders dan dat er in dit symmetrisch aanstuurgedeelte iets behoorlijk "scheef"staat en daaruit moet je je conclusies trekken. Meten en constateren dat het niet klopt, had de DC protectie ook wel in de gaten. Het is raadzaam om de eindtrap tijdelijk te voeden uit een paar labvoedingen met stroombegrenzing. De eindtrap in rust trekt maar heel weinig stroom, maar bij uitschieten van een testpen en een sluiting, kan er wel een fiks probleem optreden.
Zelf gebruik ik daarvoor twee voedinkjes 35 volt max 180mA. (PE4818) Die stroom overleeft vrijwel elke tansistor.
Aangeven wat er vermoedelijk fout is, kan bijna niet in een volledig DC gekoppelde schakeling. Iedere komponent kan het probleem veroorzaken.
Meet de verschillen in Vbe eens bij de diverse transistoren om uit te vindenwelke wel en welke niet in geleiding staan. In de schakeling zit een elcootje, dat kan ook lekken.