Labvoeding Tektronix PS283 - winkeldochter - zo aanzetten?

Beste,

Gisteren een labvoeding Tektronix PS283 kunnen kopen die tien jaar in de winkel heeft gestaan en in die tijd wellicht nooit gebruikt is; het enige beetje stof lag op de kast.
De gebruikte 2N3055's stammen uit 1999, andere duidelijke datumcodes heb ik niet kunnen vinden. De elco's zijn van Jamicon en het toestel is in Taiwan geassembleerd.

Zet ik 'm zo aan of moet ik een serie-gloeilamp gebruiken?

Met vriendelijke groeten,

Pieter

De elco's zelf zijn vrijwel allemaal typen van onder de 100V zijn en gebruikt in een lineaire voeding en zullen ze daarom nog goed zijn en daar kan je zo spanning opzetten.
In het filter of over de 230V ingaande deel kan een condensator zitten die er misschien niet tegen kan. Ikzelf zou deze voeding zonder meer direct aan durven zetten.

En als je het niet aandurft kan je de grote buffer elco's achter de gelijkrichter loshalen en hier een dikke weerstand tussen zetten zodat deze elco's langzaam op spanning komt. Maar onder de 100V speelt formeren niet zo grote rol.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 2 oktober 2022 20:31:46 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb het aangedurft en de PS deed het direkt zonder plof of kraak. Toch wel een goede aanwinst, beter dan wachten tot de CO-voeding 2019 eindelijk gebouwd is :)

vermoedelijk is die voeding wel ouder, ik heb eenzelfde soort voeding maar niet van tek. die dingen werden toen bij de vleet onder allerhande namen verkocht, maar het schema is eender. de mijne heb ik al 23 jaar intussen. trafovoeding met simpele regeling met opamps en 2n3055 erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer