Is WD40 contactspray bruikbaar om schakelaars schoon te maken

In de aanbieding bij Aldi vanaf zaterdag 8 oktober
Is WD40 contactspray bruikbaar om schakelaars schoon te maken

Guus@Sint-Michielsgestel
jerome

Golden Member

Er zijn heel veel soorten schakelaars waar je niet om het even wat in kan spuiten. De bewegende delen van een schakelaar hebben meestal een beetje vet gekregen. Ga je dat wegspoelen, dan kan dat problemen geven. Spuit je de schakelaar van een traploos regelbaar boormachine vol prut, zal deze het niet lang vol houden.Enz...

benleentje

Golden Member

Wat voor schakelaars en waarvoor worden die gebruikt. Foto kan ook handig zijn. Soms kan WD40 helpen maar vaker maak je dingen juist erger.
Over het algemees als er in een schakelaar corrosie of versleten contacten zijn kan je die schakelaar gewoon beter vervangen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 2 oktober 2022 22:25:35 (22%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ken WD40 contactspray niet. Maar het zal wel werken voor de op de verpakking aangegeven doeleinden.

Vergeet niet dat je de boel na het schoonmaken door moet spoelen. Alleen contactspray er in spuiten verplaatst het vuil binnen de schakelaar naar andere plekjes waar het later dus ook weer problemen kan veroorzaken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

WD40 is niet geschikt, als de schakelaar vonkt kan er rook uit de schakelaar komen.
Een kennis van mij heeft dat eens gedaan en belde mij daarna op dat hij het niet vertrouwde om nog de zekering in te leggen wegen brandgevaar, we hebben eerst alles moeten reinigen.

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

De belangrijkste vraag is al gesteld wat voor schakelaars??
En verder als het al kan dan beter een echte contact reiniger nemen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het gaat om contactspray, niet om de standaard waterverdrijvende spray: https://www.aldi.nl/aanbiedingen/WK40_Vanaf_zaterdag_08-10/wd-40-spray…

Volgens de praxis webshop is WD40 contactspray op basis van alcohol.

De MSDS (Edit: voor het product voor de amerikaanse markt) geeft aan dat er heptaan, isopropanol en difluoroethaan in zit.

Die voor de europese markt lijkt te bestaan uit o.a. LPG, lichte nafta en isopropanol.

De aziatische variant bevat hexaan, pentaan en kooldioxide.

Als de Aldi dus een restpartij heeft opgekocht bedoeld voor een andere markt, dan weet je een beetje wat je kan verwachten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 3 oktober 2022 09:21:50 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als ik op de geur afga, zit er lampolie in als smeermiddel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedoeld voor schakelwalsen, krakende potmeters etc. Vroeger gebruikte ik Contact 60 hiervoor, was volgens sommigen ook vloeken in de kerk.

Guus@Sint-Michielsgestel