Koffiemachine reageert bij openen/sluiten koelkastdeur

Wij hebben iets vreemds ontdekt, op het moment dat wij onze koelkastdeur openen, op het punt dat de LED lamp aangaat in de koelkast dan gaat de maalschijf in de espressomachine draaien?? De koffiemachine staat uit, wel op standby, als we de koelkast deur zo houden dat hij continue op het punt staat van het aan/uit schakelen van de binnenverlichting, hoor je dit geluid constant uit de machine.. ik hoop dat iemand enig idee heeft hoe dit kan, de machine staat 2 meter bij de inbouwkoelkast vandaan…

is dat een los ledlampje? dan weer een gloeilamp erin zetten, probleem opgelost.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ofwel maakt de frigo veel netstoring (smps voedinkje vd ledverlichting) . Bv frigo heeft slechte ontstoring of ledvoeding heeft slechte elco.
Ofwel is de koffiezet storingsgevoelig.
Staan die al lang zo opgesteld en is het een nieuw ontstaan probleem of is 1 vd 2 nieuw binnengebracht?
Je zou bv een oud radiootje bij in de koffiezet stekker kunnen steken om te luisteren of die veel storing oppikt.
Je zou bij 1vd 2 de fase/neuter kunnen omwisselen. Of ontstoorder tussen plaatsen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Netfilter plaatsen in de koffiezetter of netsteker uitnemen bij niet gebruiken is sowieso nuttig - als hij zo reageert op de koelkast zijn er vast meer pieken op het net waar hij slecht tegenkan (denk ook aan slijtage eventuele serievoedingscondensator - senseosyndroom).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je de deurschakelaar op het randje van het aan/uitzetten van het lampje houdt, dan produceer je in de schakelaar een vonk of vlamboog.

Een vonk en een vlamboog produceren bakken hoogfrequent signalen. Je hebt effectief je koelkast omgetoverd tot radiozender, met het lichtnet als antenne.

Je koffiezetter is ogenschijnlijk slecht ontstoord. Hij zou niet mogen reageren op dat soort stoorpulsen.

Je koelkast is eveneens slecht ontstoord. Hij zou bij een vonk of boog in een schakelaar geen storing het lichtnet op mogen sturen.

Ik herken dit probleem overigens van een Moulinex keukenmachientje, en de oudere Senseo van m'n ouders. Bij het loslaten van de mixerknop gaf de Senseo een éénmalige 'Thunk!' uit z'n pomp.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dat is het zelfde als we iets in de keuken aanzetten dat de pomp van de Senseo even een slag geeft... Ontstoring is slecht tegenwoordig!!

Hartelijk dank voor al jullie reacties! Er gaat een wereld voor me open ? het blijft voor mijn gevoel vreemd dat een uitstaande koffiemachine reageert op een lampje van de koelast… De koelkast is 2 maanden oud en de Philips saeco koffiemachine 3 jaar… ze zitten niet op het zelfde stopcontact maar misschien op dezelfde groep o.i.d. Kan het eigenlijk kwaad verder dat dit gebeurd? We zullen voor de zekerheid voorlopig de stekker maar uit het stopcontact halen bij geen gebruik koffiemachine

maartenbakker

Golden Member

Het kan in zoverre kwaad dat de Saeco er sneller van slijt. Steker eruit is een goede work-around. Ik geloof dat er ook wel goede netfilters zijn die je er gewoon tussen kunt pluggen, maar de simpelste/goedkoopste hebben alleen een overspanningsbeveiliging tegen indirecte bliksemschade. Dat zijn geen volwaardige netfilters.

Je koelkast is kennelijk ook gewoon zo gebouwd. De deurschakelaar kan een beperkte levensduur hebben doordat hij niet ontstoord is. Dat scheelt minder dan een euro in de productie, maar als je 100.000 koelkasten maakt als fabrikant, heb je zomaar 100.000 euro bespaard.

Het heeft verder niet zoveel nut om de koelkast achter een netfilter te hangen voor die paar keer dat je de deur opendoet. Voor de levensduur van de koelkast doet een extern filter niets, dat moet echt bij de deurschakelaar gebeuren. Evenveel werk als die schakelaar later een keertje moeten vervangen als hij versleten is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit soort problemen moet je oplossen bij de bron van de storing, dus een filter bij de koelkast.
Neemt niet weg dat de Saeco dus gevoelig is voor dit soort burst achtige storingen.
Dus ook daar zou een filter handig zijn.

Helaas is de plaatsing van huishoud electronica op de Europese markt een compromis gesloten met producenten, de IEC en hun commitee en fabrikanten van EMC apparatuur, de afgesproken nivo's zijn laag, te laag in mijn opzicht.
De klanten die wij krijgen die IEC levels aanvragen of net erboven, dan test ik voor onze eigen veiligheid onze interne test levels.
Je wilt geen product op de markt zetten waar je gedurende de volledige levensduur loopt te dokteren wat er nu weer mis is.

(Ik heb zelf ook de nodige ervaringen hiermee buiten het laboratorium, een collega kocht een nieuwe afzuigkap en een staaf mixer, hij kon de afzuigkap aanzetten met de staafmixer, precies hetzelfde wat er bij U gebeurt, vonken op de borstels en klaar)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Mee eens. Mijn bovenstaande stukje ging uitsluitend over het risico op defecten aan de genoemde apparaten zelf.

Niet over eventuele andere apparatuur die gestoord kan worden door de koelkast. Als je dat ook meeneemt dan moet er sowieso een netfilter aan de koelkast, en/of een snubbercondensator over het deurcontact. Daar moet dan wel een echt geschikt type in, dus een goede polypropyleen of ceramische X2 of Y2.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt, en wat LED verlichting tegenwoordig op het net gooit aan storing is absurd!! Daarom wil de energie maatschappij een digitale meter, die meet deze stromen wel, de oude draaispoelmeter nagenoeg niet..

Evarist

Golden Member

Een serieschakeling van 1K weerstand en 0.1µF condensator over de schakelaar en het is opgelost.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Daarop blijft een LED-lamp wel goed branden denk ik, opzich ben je dan ook van het probleem af. De snubber moet denk ik een stuk lager van capaciteit zijn, en als de storing (ook) uit het lampje zelf komt, heb je alsnog een netfilter nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."