Beko wasmachine, deur opent niet, programma start niet

Ik kan heel goedkoop aan een recente Beko wasmachine komen, weliswaar 'defect' en net uit garantie.
Probleem zou zijn dat de machine de deur niet vrijgeeft, zonder spanning op de machine gaat de deur wel open.
Bijkomend start geen enkel programma op.
Komt dit iemand bekend voor? Ik zou durven gokken op een geactiveerd kinderslot, alhoewel ik betwijfel dat dan het deurslot niet vrijgegeven wordt.
Herkent iemand dit? De gok waard of toch maar laten voor wat het is.

Zonder model nr?
Is het een thermo slot of een elektromagnetisch slot?
Gaat die vast omdat het toestel een fout ontdekt. Bv motorsturing aka frequentiesturing stuk. Komt vaak voor. Prijzig geval.
Of gaat het thermoslot vast omdat de triac in sluiting ligt.
Kinderslot kan ook, je kan maar geluk hebben. Beko is altijd een risico. Wat ik heden veel tegenkom zijn vermale beesten. Mensen die hun toestel afbeulen en dan over slechte kwaliteit klagen. En dan goedkoop op 2de hands zetten waarschijnlijk, hahaha. Ook veel rotte vuile stankbakken. Zelfs op 2 jaar. Dus ogen open houden bij aanschaf. Veel katten in zakken. Zeepbak netjes? Haal er eens uit en kijk iin het gat. Geen stank? Deurrubber overal netjes? Geen stank daar? Motor/trommel draait soepel zonder lawaai? Filter is netjes?

In ieder geval als een toestel net buiten de waarborg is wordt die steeds gemaakt of geruild onder coulance met beko zelf. De vraag is dan waarom dat hier niet gebeurt is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geef inderdaad het model nr eens door, en zie ter plaatse naar de toestand van het toestel.
Veriefieer zelf wat de machine niet meer doet.

Het betreft een WTV81483CSB machine, zou 2,5 jaar oud zijn.
Ik mag de machine gaan bekijken, maar dan zou ik graag voorbereid zijn.
Het is idd een machine met een frekwentieregelaar, als deze stuk is houd het snel op natuurlijk.

Als er een PTC deurslot inzit, dan zou een doorgeslagen triac dit kunnen veroorzaken.
Doorlock's zijn doorsnee genomen deel beveiligd door de klasse B software, dus een fout hierin zou de machine hoe dan ook verhinderen een programma te starten (Buiten dat je deur op slot zit)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Gokje waard of niet?
Als ik het goed begrijp kan ik evt testen of de deur vast gaat op het ogenblik dat er spanning op de machine zit. Is dat het geval kan ik er van uit gaan dat het deurslot wss ok is, maar dat het in de aansturing hiervan zit.
Volgens wat Walkura aangeeft wordt dit gedeelte gecontroleerd door de software. Het ene is dan het gevolg van het andere.
Volgende vraag is dan of deze triac goed bereikbaar zit? Ik ga uit dat deze op de besturingsprint zit?

@Staafken,
als de deur op slot is als er spanning op de machine is, dat klinkt voor mij als een doorgeslagen triac voor de doorlock.
Zonder spanning kan de deur open, ik weet van de wasmachines die wij ontwikkelen dat dit normaal gesproken onder klasse B software valt.
Dit word dus gecontroleerd gedurende de start cycle van de machine, een fout hier stopt het programma.
Als je de draden van het deurslot volgt, kom je bij de triac uit.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
jerome

Golden Member

En een doorgeslagen triac heeft nogal eens de onaangename eigenschap om via zijn gate "hot" naar de processor te slingeren. Laat de deur open en probeer te starten. Je moet display hebben, en dan nog liefst ook een foutcode en indicatie "deur open". Heb je niets, dan zou ik eraf blijven omdat de processor stuk is.

Jerome heeft het goed , de BEKO's heeft actieve AC check, dus zodra slotspanning er op detecteert machine dit als een nog Einde programma, zonder foutmelding wellicht.. Tevens deurslot vervangen, die is de oorzaak er van!!

Of ter plaatse gaan en een filmpje maken, wat de machine wel/ niet doet?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 4 oktober 2022 20:09:08 (27%)

Allen bedankt voor de tips. Ik probeer morgen de machine te gaan bekijken.
Het enige waar ik nog niet aan uit ben is hoe ik kan uitzoeken dat de processor niet kapot is. Display werkt alleszins

Ik heb hier zelf een beko droogkast, hier heb ik geprobeerd om het programma te starten maar krijg dan alleen een biepje, geen foutcodes.

Machine ziet er nog heel mooi uit, dat lijkt het probleem niet. Deurslot valt ook nog mee van prijs op het eerste zicht.

Op 4 oktober 2022 21:44:43 schreef staafken:
Allen bedankt voor de tipts. Ik probeer morgen de machine te gaan bekijken.
Het enige waar ik nog niet aan uit ben is hoe ik kan uitzoeken dat de processor niet kapot is.

Ik heb hier zelf een beko droogkast, hier heb ik geprobeerd om het programma te starten maar krijg dan alleen een biepje, geen foutcodes.

Machine ziet er nog heel mooi uit, dat lijkt het probleem niet. Deurslot valt ook nog mee van prijs op het eerste zicht.

Defecte processor kan je met de natte vinger niet diagnostiseren. Meestal is de display dan ook dood of rare tekens. De poort alleen stuk is zeldzamer maar niet onmogelijk. De vraag is of je veel geld kwijt bent eraan? Als project en ter lering mss al interessant genoeg. Meer dan 50€ is een risico. Van minder ga je worst case ook niet dood. Zoals ik reeds schreef moet je vooral oppassen met defecte frequentiesturing. Gaat de deur bij inschakeling (stekker in of knop aanzetten) onmiddellijk vast (binnen seconde) dan zal het eerder triac zijn. Duurt het langer dan 2-3 seconden dan gaat het eerder een gerichte beslissing zijn vd computer door bv kinderslot of na het vinden bij de opstart checkup van een defect onderdeel (freq sturing of drg). Trommel draaien op zoek naar raar geluid of stroef draaien door kortgesloten freq sturings eindtrap.

Ook geducht zijn om de reden. Net buiten waarborg wordt het meestal voor een redelijke prijs gemaakt dus raar dat iemand het dan weg doet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dag Eric,
Die 50€ was precies de prijs die de verkoper in gedachten had.
Het feit dat de machine net uit garantie is lijkt mij eigenlijk niet zo vreemd. Ik ben eigenlijk ook dikwijls geneigd van voor veel dingen de moeite niet meer te doen om me op garantie te beroepen als de termijn verstreken is, neem maar een defecte tv of zo. Ik weet ook niet waar deze gekocht is, maar kan me wel voorstellen dat mediamarkt en soortgelijken niet staan te springen om zo een toestel te herstellen (binnen garantie).

jerome

Golden Member

Als display werkt zou ik voor 50€ ook de gok wagen. Gaf een paar jaar geleden 100€ voor een Miele van 8 jaar. Deed niets meer en heeft ondertussen al vele wasjes gedraaid :-).

Processor is e cht niet opgedampd, dat is echt zeker en vaker meegemaakt Beko's met dit euvel, tryac, soms weerstandje en deurslot en weer klaar!! met een 70 Eu incl aanschaf machine ben je wel klaar hoor

Ik denk dat je deze MCU niet zo snel bakt, het werkt namelijk met negatieve logica.
Deurslot en triac, mischien een gate weerstandje, dit was een ontwerp van een jaar of 8 geleden (Nou ja, toen was de ontwikkeling).

Eerlijk gezegd, leuk om deze machine voorbij te zien komen, op zich is dit een machine die de moeite/paar tientjes waard is.
EMC gewijs uitzonderlijk robuust, dit heeft ons een paar weekjes testen/hoofdbreken gekost, maar weinig klachten uit het veld.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Normaal gezien had ik deze avond om 20:00u een afspraak om de machine te gaan bekijken / op te halen.
Om 17:00 bericht dat er iemand anders me voor was en de machine heeft gekocht. Jammer, maar niets aan te doen.

Alvast iedereen bedankt voor de adviezen, heb er alleszins veel van geleerd.

jerome

Golden Member

Wie twijfelt in de sprint heeft niet gewonnen. Wie weet maak je nog kans bij die andere koper voor nog minder als die er geen moer van snapt :-)

Idd,
Enerzijds de twijfel, anderzijds andere verplichtingen waardoor ik maar vandaag kon afspreken.
Met wat geluk komt ze idd weer beschikbaar, al acht ik de kans klein.
Ofwel wordt ze hersteld ofwel komt ze op de schroot terecht.
Ik zou bijna de contactgegevens van de andere koper moeten hebben.

Die heeft waarschijnlijk het gesprek hier gevolgd... Of.. morgen bij CO: heeft er iemand een tip om een niet startende beko....

Mss was die snodaard wel 1 van ons?

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 5 oktober 2022 22:21:54 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Denk het ook EricN, of een handige harry (van dit forum)

jerome

Golden Member

Geloof het niet. Schaamteloos woordbreuk plegen als het enkele € meer kan opbrengen valt wel meer voor.