golfvorm van een DIL14 oscillator blok

Van een oscillator in metalen behuizing in DIL14, met een frequentie van 25MHz heb ik het uitgangsignaal even bekeken met de oscilloscoop.
Tot mijn verbazing kwam daar een sinuspanning uit met een amplitude van 2 Volt piek-piek.
Zijn deze oscillatoren niet allemaal met een blokspanning?
Als dat zo is klopt mijn oscilloscoop niet of mankeert er iets aan de meting.

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Ik heb er hier eentje bij de hand liggen, een kristal oscillator maar daar komt een keurige blok uit op TTL nivo. Wel met een verzwakkerprobe het signaal bekeken?
Het blijft lomp spul die 14 pins DIL behuizing. De oscillator heeft 4 pinnen en past keurig in een DIL voetje.

harry64

Golden Member

Was het niet zo dat je voor een blok van 25 MHz een beetje fatsoenlijk weergeven een (analoge) scoop van minstens 200 MHz nodig hebt? Iets met stijg en daaltijden van de flanken kunnen handelen. Komt de kwaliteit van je probes ook nog aardig om een hoekje kijken vermoed ik.

mel

Golden Member

Normaal zou er een blok uit moeten komen, dacht ik.met een amplitude van ongeveer 5 volt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hi Martin V, :-)

Er zijn veel frabrikanten die ook deze behuizing gebruikte voor een Sinus uitgang.
Als je kijkt bij de moderne SMD uitvoering kan je ze kopen in verschillende Logioscje niveaus afgetopte Sinus en normale Sinus uitgang.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Wat is de bandbreedte van je scoop en wat voor probe gebruik je ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Deze is het:

Edit: Oeps, foto was niet van TS... ;)

IQXO-100.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 3 oktober 2022 10:36:24 (43%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alvast bedankt voor de vele reacties.
De meting is niet met een probe gedaan, er gaat gewoon een 50 ohm BNC kabel direct naar de scoop, een probe heb ik nooit bij de scoop gehad.
Inmiddels heb ik wel een probe die eigenlijk bij een andere scoop hoort en die zal ik er opzetten en kijken of dat wat uitmaakt in de meting.
De scoop welke ik gebruik heeft een bandbreedte van 60MHz type CS1060 van Trio.
Volgens mij gaat de scoop niet hoog genoeg, want de datasheet welke Arco laat zien, zijn deze oscillatoren allemaal met een TTL uitgang, dus blokgolf op de output.

Op de oscillator staat het volgende:
KOYO KCO-010T 25.000MHz 88-27

Die laatste paar nummers 88-27 vindt ik intressant; zou dat de productiedatum zijn en komt dit ding uit 1988? Ik heb zoveel van dit soort oscillatoren sommige heb ik al 30 jaar in een bakje liggen en komen vanaf sloop moederborden.

Ik ga er voorlopig van uit dat er toch een blokgolf uit de oscillator komt en er weinig van de meting klopt, of dat de scoop te traag is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Die werd veel gebruikt op oa. 286 mobo's. Maar idd komt er een blokgolf uit met een verzwakker zal je allicht een beter signaal meten op de scope.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 3 oktober 2022 17:59:54 (17%)

bprosman

Golden Member

Beetje offtopic maar heb een paar keer bij een FPGA (5V Tolerant) gehad dat ik een weerstand in serie met het signaal moest zetten om een "lockup" te voorkomen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Volgens mij gaat de scoop niet hoog genoeg, want de datasheet welke Arco laat zien, zijn deze oscillatoren allemaal met een TTL uitgang, dus blokgolf op de output.

Om een 25 MHz blokgolf te zien heb je 250 MHz nodig. Als je een probe probeert dan een 10x probe van iets van 100 MHz (anders krijg je op 60 MHz 3dB demping van je scoop plus 3dB van de probe, 50 ohm is prima voor apparaten welke een 50 ohm load willen zien. Anders is het nogal een belasting.

Een 25 MHz blok bestaat uit oneven harmonische sinus signalen. Een 60 MHz scoop ziet de eerste prima want die is 25 MHz, de derde harmonische zit al op 75 MHz. Dus het klopt dat je een sinus ziet. Dat het maar 2V is kan komen door dat de belasting te hoog is voor zo'n blokje. (heb geen datasheet bekeken) De 1 M ingang (met een 1x probe) is op iets van 10 MHz al lang geen 1M meer. Een 10x probe gebruiken maar eerst compenseren met de calibrator blokgolf (zie manual scope)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Reken maar dat die scoop ruim te traag is voor een blokgolf van 25 MHz. Op m'n werk heb ik een 60 (of 80) MHz scoop tot m'n beschikking. Daarmee moet ik in enkele gevallen de klok van zo'n oscillator-blok in DIL of SMD-vorm controleren, volgens mij een klok van 33 MHz of iets dergelijks.

Ik weet dat die scoop dan geen blokgolf meer laat zien, maar dat bij het zien van een sinus/zaagtand achtig signaal de klok functioneert en dat geen verdachte meer is (dit vergeleken met de situaties waarin de oscillator stuk is of niet goed gesoldeerd is, waarbij er gewoon helemaal niets gemeten wordt en de scoop een lijn blijft vertonen)

Het is dus een kwestie van weten wat je in zo'n geval wél zult zien en dat kunnen interpreteren.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

En als aan de uitgang een spoel hangt met 25 MHz resonantie, zal een blokgolf een sinus worden.