Limonade dispenser - Dompelpomp of luchtpomp?

Op 31 oktober 2022 14:22:55 schreef bprosman:
Die voedselveiligheid waag ik te betwijfelen. Als je ziet dat de pompen in ijsmachines (voor de milkshake siroop) elke avond doorgespoeld moeten worden.

Deze pompjes worden jaren achter elkaar in caravans gebruikt dus ik denk dat het wel meevalt. De pompt heeft vrijwel steeds onder water (limonade) gestaan tot het moment dat ik hem direct vanuit de limonade in een schone jerrycan met heet water heb geplaatst en hem op vol vermogen heb laten doorspoelen om te voorkomen dat er zich vaste bestanddelen afzetten en vervolgens goed laten drogen.

Ik zou hem misschien ook nog kunnen doorspoelen met alcohol maar gezien het normale gebruik van deze dingen in caravans denk ik dat het allemaal wel meevalt. Misschien is er ook wel een verschil tussen het pompem van waterdunne limonade versus siroop. En er is natuurlijk ook een verschil tussen water en limonade maar daar is dat doorspoelen voor.

maar dat gaf niet helemaal het verwachtte resultaat. Zelfs als ik de PWM op minimaal zet pompt de pomp nog veel te hard (grofweg op 50%).

Ik neem aan dat de controller op 5% stond, maar de pomp een vergelijkbare snelheid had van 50% op de oude manier. In dat geval zie je nu meteen mogelijk de voordelen van gebruik van PWM. Maar het kan ook betekenen (en dat verwacht ik meer) dat 50% PWM en 50% met de spanningsregelaar niet overeenkomen. Een oorzaak zou al kunnen zitten in dat je een logaritmische potmeter gebruikt hebt bij de spanningsregelaar en dat er een lineaire potmeter in de PWMcontroller zit. Dan treden er enorme verschillen op tussen beide afstellingen! Maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Bijvoorbeeld omdat bij de eerste methode ook de (aanloop)stromen dalen.

Omdat ik begrepen heb dat bij gebruik van een PWM het koppel van een motor (beter) behouden blijft

Daardoor was er daarna geen hevelwerking meer en had de pomp met de ingestelde spanning niet meer voldoende kracht om de slang te vullen.

Als de motor niet meer ronddraait kan PWM wellicht helpen omdat er dan inderdaad een hoger koppel beschikbaar is die 'm mogelijk wel laat draaien. Maar als de motor wel draait, voegt PWM er met dezelfde snelheid weinig tot niks aan toe. De snelheid van de motor bepaald dan de opvoerhoogte.

Een oplossing kan zijn om de motor tijdens het opstarten kort op een hogere snelheid te laten draaien tot dat de hevel werking de pomp bijstaat bij het vullen van de bekers.

Kwaliteit boven kwantiteit

Ik neem aan dat de controller op 5% stond, maar de pomp een vergelijkbare snelheid had van 50% op de oude manier. In dat geval zie je nu meteen mogelijk de voordelen van gebruik van PWM.

De (bijgeleverde) pot van de PWM stond op de minimale stand. Maar ik begrijp niet wat je bedoelt me het zien van de voordelen van PWM. Als ik daarmee de pomp niet voldoende langzaam kan laten lopen zie ik geen voordeel.

Ik gebruik overigens exact dezelfde PWM controller voor het aansturen van een paar ruitenwissermotoren en die kan ik tot een hele lage snelheid laten lopen met deze controller. Maar die hebben dan ook een wormwiel dus de feitelijke motor kan dan nog steeds een naar verhouding behoorlijke snelheid maken.

Maar het kan ook betekenen (en dat verwacht ik meer) dat 50% PWM en 50% met de spanningsregelaar niet overeenkomen.

Dat verwacht ik ook helemaal niet. Ik had alleen verwacht dat ik met de PWM de pomp tenminste net zo langzaam zou kunnen laten draaien als met de spanningsregelaar. Ik zou zelfs verwachten dat de PWM daarbij in het voordeel is tov de spanningsregelaar, dwz dat de PWM de pomp langzamer kan laten draaien dan de spanningsregelaar. Wat er tussen die minimale instelling en de maximale gebeurt qua curve maakt me ook niet uit.

Als de motor niet meer ronddraait kan PWM wellicht helpen omdat er dan inderdaad een hoger koppel beschikbaar is die 'm mogelijk wel laat draaien. Maar als de motor wel draait, voegt PWM er met dezelfde snelheid weinig tot niks aan toe. De snelheid van de motor bepaald dan de opvoerhoogte.

Dan zou ik nog steeds verwachten dat met meer koppel (PWM) de opvoerhoogte groter is dan bij de spanningsregelaar, als je ervanuitgaat dat met de spanningsregelaar de snelheid van de motor vermindert door het werk dat hij doet in zijn poging om de vloeistof omhoog te stuwen. Maar misschien klopt mijn mentale plaatje hierover niet.

Een oplossing kan zijn om de motor tijdens het opstarten kort op een hogere snelheid te laten draaien tot dat de hevel werking de pomp bijstaat bij het vullen van de bekers.

Dat zou het wel wat complexer en foutgevoeliger maken, zo'n speciale startup stand.

Tidak Ada

Golden Member

Limonade bevat suiker. Als dat in warme lagrs komt kan het te dik worden om nog te kunnn draaien. Het wordt echt een stroop of nog erger. Slangenpomp zal daarom beter lopen.

Als je met 10 litr uitkomt, zou je ook zo'n hogedrukspuit voor bestrijdingsmiddlen kunnen gebruiken. Die bestaan ook met een elektrische drukpomp. Misschien iets om van uit te gaan?

Bedenk ook dat je ook door die suikers en andre stoffen bij opslag schimmel- en bacteriegroei krijgt. Je moet dan ook zowel vóór als na opslag goed spoelen en desinfecteren.
Dat moet je trouwens ook met die watertank van camper/caravan doen. Daar bestaan speciale prepraten voor. Verkrijgbaar, bij camperzaken zoals de Wit in Schijndel. Misschien ook bij Bever.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dan misschien toch maar desinfectiemiddel gebruiken. Pompje komt overigens ook bij De Wit vandaan, heb ze nog aan de telefoon gehad maar ze hebben het jammer genoeg geen moment over desinfectiemiddel gehad.

Die slangenpomp was ik oorspronkelijk ook op gekomen maar dan onder de naam peristaltiekpomp zoals ik in mijn eerste post vermeldde. Leek niet zo makkelijk aan te komen maar onder de naam slangenpomp zie ik meer hits. Ook de luchtpomp, waarbij de pomp zelf ook helemaal niet in contact komt met de vloeistof, was qua voedselveiligheid dan missschien toch een betere keuze geweest :S

Ik kan me overigens niet voorstellen dat deze waterdunne limonade echt een groot probleem kan worden voor dit pompje qua suiker. De pomp hoeft niet erg hard te werken, krijgt steeds pauze tussen bekers in en wordt gekoeld door de limonade dus erg warm zal hij toch niet worden.

Het is trouwens hele geewone limonadesiroop met hooguit een fles op 9 liter water. Het lijkt mij ook in onverdunde siroopvorm al geen suspensie. Als je het laat verdampen zal er vast wel iets van een residu achterblijven maar met goed spoelen met heet water direct na gebruik zoals ik nu gedaan heb kan ik me niet voorstellen dat er iets achterblijft. Alleen achterblijvend water is misschien wel een dingetje, weet niet hoe snel dat water uit die pomp verdwijnt. Dat desinfectiemiddel ga ik dus wel bestellen.

Maar nu vraag ik me nog steeds af waarom ik deze pomp niet lager getoerd krijg met een PWM.

Je kan ook de slang ergens (uit het zicht) gedeeltelijk dichtknijpen, waarmee je de snelheid regelt. Dan maakt het niet meer zoveel uit hoe hard de pomp draait. Gezien de pomp af en toe aan is hoef je je geen zorgen te maken over overbelasting.

Ik heb het idee dat de pomp misschien pas op 1% of nog minder de juiste snelheid loopt. Je zou een andere PWM controller moeten nemen met een groter bereik. Maar ik zou het zelf op bovenstaande manier oplossen en PWM helemaal achter wegen laten.

Zou het een oplossing kunnen zijn om de spanning iets terug te schroeven, zeg 9V ipv 12V

Dat zou je ook eens kunnen proberen in combinatie met het dichtknijpen van de slang.

En dan nog even over PWM. Het klopt dat een motor met PWM meer koppel heeft dan met een spanningsverlaging. Die lagere koppel bij een lagere spanning komt omdat dan ook de stroom lager wordt en daarmee het vermogen. Bij PWM wordt de motor steeds kort volledig ingeschakeld waarbij de volledige spanning over de motor staat en waardoor de motor zijn maximale vermogen heeft. Dit resulteert in een hoger koppel.
Echter, bij deze opstelling bepaald de snelheid van de motor de druk van de limonade.

Bij het leeghalen van het bakje is er echter ook limonade uit de slang gelopen. Daardoor was er daarna geen hevelwerking meer en had de pomp met de ingestelde spanning niet meer voldoende kracht om de slang te vullen.

De snelheid van de propeller moet omhoog. Dat krijg je in dit geval niet voor elkaar door meer kracht toe te voegen. De motor draait immers in de limonade. Meer kracht, bij dezelfde snelheid zorgt niet voor een grotere opvoerhoogte. PWM voegt hier dus weinig toe. Dat was anders geweest als de motor niet meer zou opstarten. Het geval als je bijvoorbeeld stroop zou willen verplaatsen. Daar moet de motor meer kracht voor hebben om te kunnen gaan draaien.

Dat zou het wel wat complexer en foutgevoeliger maken, zo'n speciale startup stand.

Niet perse foutgevoeliger. Je ontwerpt gewoon een limonade-machine die voldoet aan je eisen.
Zoek op "tijdrelais". Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/p/conrad-components-191280-tijdrelais-bouwpak…
Maar het zou ook met een drukknop kunnen als de hevelwerking alleen bij het leegmaken van het bakje stopt. Dan vul je met een simpele drukknop de slang na het legen van het bakje.

Kwaliteit boven kwantiteit

Slang dichtknijpen had ik al eens geprobeerd maar dat gaf een lelijke sputterende en spuitende straal. Maar misschien heb ik hem toen in het weer naar beneden gaande stuk dichtgeknepen, moet het nog eens proberen en er dan voor zorgen dat ik het eerste omhooggaande deel van de slang dichtknijp.

Met foutgevoelig bedoelde ik vooral fouten van de gebruiker. Nu ben ik dat in dit geval zelf, maar na jaren van software ontwikkeling vertrouw ik geen enkele gebruiker, ook mijzelf niet. Ze maken alle bedieningsfouten die je kunt bedenken en nog eens twee keer zoveel die je niet kunt bedenken ;) . Ik maak mijn software dus graag fool-proof.

Technische zou het geen probleem zijn, alles wordt aangestuurd met een Arduino met een 8-kanaals relay module.

Ik realiseer me nu trouwens dat de uitloop van de slang amper (of misschien wel niet) boven het vloeistofoppervlak in de jerrycan zit. De hevelwerking is daardoor heel sterk dus met gevulde slang is er ook vrijwel geen vermogen nodig om die vloeistof te pompen. Dus wellicht heb je gelijk dat ik nog minder dan 5% van het nominaal vermogen van de pomp moet leveren met de PWM voor het gewenste resultaat. Normaal gesproken zal zo'n pompje in een caravan eerder een meter omhoog moeten pompen, zonder noemenswaardige hevelwerking.

Ik vraag me zelfs af of mijn uitloop niet zelfs onder het vloeistofniveau in de jerrycan zat, maar dan zou het uit zichzelf blijven lopen als er een open verbinding is in dit soort pompjes en volgens mij is dat het geval. Dat zou dan wel betekenen dat ik de jerrycan niet tot de rand kan vullen. Weer een mogelijkheid voor een gebruikersfout helaas. Dan maar een MAX aanduiding op de jerrycan zetten.

Bedankt voor alle info. Ik zal binnenkort nog eens een en ander uitgebreid gaan testen.

Maar misschien heb ik hem toen in het weer naar beneden gaande stuk dichtgeknepen, moet het nog eens proberen en er dan voor zorgen dat ik het eerste omhooggaande deel van de slang dichtknijp.

Precies :)

...en nog eens twee keer zoveel die je niet kunt bedenken

Haha, ja, die ervaring heb ik ook! Ik sta er vaak van te kijken wat mensen allemaal proberen - of niet snappen - wat je vervolgens weer moet afvangen...

Succes met testen. Maar dat gaat wel lukken zo te horen!

Kwaliteit boven kwantiteit