2 x kapotte koffiemachine ...

Hallo,
Een kennis van me kwam laatst aanzetten met twee defecte koffiemachines, waarvan eentje nog compleet ongebruikt - maar helaas niet meer onder garantie.

De eerste is een Siemens Surpresso Compact TK53009 waarvan de koffiemolen was vastgelopen.
OK, molen gedemonteerd, vastgelopen maalsel verwijderd, plus wat stukjes van een nylon tie-wrap die er kennelijk in terecht was gekomen. Alles weer zorgvuldig in elkaar gezet, en ja, de molen leek weer te werken met het restje bonen dat erbij was geleverd. Wegens gebrek aan koffiebonen niet verder getest en teruggegeven.
Helaas, het ding weigert dus nog steeds koffie te produceren. In de woorden van de eigenaar:
"De grote machine gaf tot tweemaal toe wat grove natte prut en daarna maalde hij alleen en gooide drooggemalen maar heel grove poeder in het bakje waar ‘normaal’ de natte en compacte rest in terecht komt."

Heeft iemand ervaring met deze machine, of wellicht een idee wat er nog verkeerd kan zijn? Het lijkt er bijna op dat er meer was vastgelopen dan alleen de molen. Ik kon verder geen echte schade ontdekken.

Dan nummer twee: dat is een goedkoop ding van Quigg, type GT-EM-01, meerdere jaren geleden gekocht maar nooit gebruikt. En dus helaas ook geen garantie meer.
Klacht: alles werkt, pomp bromde ook, maar er komt niks uit. De pomp leek niet te werken.
Pomp gedeeltelijk gedemonteerd, geforceerd doorgespoeld en weer in elkaar gezet. Resultaat: nu wel sijpelend water, maar geen drukopbouw en dus ook geen drinkbare espresso. Komt dit iemand bekend voor? (Overigens lijken er meer mensen met dit probleem te zitten: https://handleidingkwijt.com/quigg-gt-em-01-espresso-apparaat/ )

Alvast dank voor tips!

(En als het niks meer wordt: de machines staan in het oosten des lands en kunnen dan waarschijnlijk gratis worden afgehaald, mocht iemand er nog wat mee kunnen aanvangen.)

Arco

Special Member

Van jarenlang stilstaan worden de plastic/rubber delen (in klepjes, ventielen, en pomp) er niet beter van.
Alles uit mekaar halen en schoonmaken kan helpen (als er tenminste niets vergaan is). Klepjes e.d. kleven soms vast of sluiten niet goed meer af.

Die Quigg komt zo te zien bij Delonghi vandaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, ik weet dat ventieltjes e.d. kunnen falen door te lang stilstaan. Vandaar ook dat ik geforceerd een beetje water door het pompje had gespoten, waarna het ding wel weer leek te werken. Er wordt alleen geen druk van betekenis opgebouwd, en dat lijkt me voor espresso toch wel vrij essentieel.

Helaas lukt het niet om de pomp helemaal open te maken; het natte binnenwerk met de ventielen lijkt dichtgelijmd (al is een bovendeel wel draaibaar ten opzichte van de rest).

Ik begrijp dat het ook een goedkoop apparaat was (iets van 79 euro) -- maar dan nog is het natuurlijk zonde om 'm direct vanuit de nieuwverpakking in de afvalbak te moeten mikken zonder dat er zelfs maar één kop koffie uit is gekomen.

In ieder geval dank voor de reactie.

Arco

Special Member

Is waarschijnlijk een Ulka pomp, die zitten allemaal zo'n beetje hetzelfde in elkaar: https://www.youtube.com/watch?v=DoO9ckyJ-rs

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De pomp uit elkaar halen en alle rubbers bekijken. Uitgedroogd direct vervangen en pomp evt met de hand doorspoelen met pure azijn..

de maalgedeelte we goed in elkaar gezet?? Kan best wezen dat de afstelling van maalgrootte niet meer klopt. Maling moet snelfilter formaat zijn..

Arco

Special Member

Azijn is een soort Russiche roulette, kans bestaat dat het rubber oplost in een vieze drab (paar keer gehad, hangt van het soort rubber af).
Beter nooit azijn gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 oktober 2022 14:39:42 schreef Richard Rasker:

"De grote machine gaf tot tweemaal toe wat grove natte prut en daarna maalde hij alleen en gooide drooggemalen maar heel grove poeder in het bakje waar ‘normaal’ de natte en compacte rest in terecht komt."

-Teveel of te weinig maling waardoor de zetgroep denkt dat er geen maling in zit, of in geval van teveel maling krijgt zetgroep het niet bij elkaar geperst, hij stopt en gooit de koffie weg. De tekst 'grove natte prut' klinkt alsof de maler niet goed in elkaar zit en hij te grof (en teveel) maalt.
-Geen watertoevoer door verstopping of lucht in de pomp.

Die andere machine eerst maar eens ontkalken met een koffiemachine ontkalker.

Arco

Special Member

Als het echt een hagelnieuw apparaat is heeft ontkalken weinig zin... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@smd, @maus0611:
Ontkalken lijkt me wat onzinnig. De machine was nog nooit gebruikt ...

@arco
Die pomp lijkt inderdaad erg op die derde Ulka van links in het filmpje. Het probleem is dat er op de bovenkant een extra onderdeel (overdrukventiel?) zit met een slang die weer terugloopt naar de vulnippel achter op de machine, en dat ik dit niet los krijg van de rest van de pomp.

Dat van de te grove maling zou natuurlijk kunnen. Ik dacht dat ik dit gedeelte weer precies zo in elkaar had gezet als ik het aantrof (inclusief zelfs een rode stiftmarkering van een stelring ten opzichte van de rest van het huis), maar misschien dat ik toch iets heb gemist. De boel was compleet vastgelopen in het poeder, en dat was niet bevorderlijk voor de overzichtelijkheid om het zwak uit te drukken. Ik zal er bij gelegenheid nog eens naar kijken ...

In ieder geval dank!

Arco

Special Member

Da's de overdruk klep (zorgt ervoor dat er niks ploft bij te hoge druk).
Zie: https://youtu.be/ncoZ3XyhWC8?t=398

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 oktober 2022 19:17:13 schreef Arco:
Als het echt een hagelnieuw apparaat is heeft ontkalken weinig zin... ;)

Hagelnieuw of toch een keer getest, of in de fabriek/winkel al een keer getest, etc.

Arco

Special Member

Als er zoveel kalk in zit dat 'ie ontkalkt moet worden noemen we dat niet getest, maar tweedehands... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com