Zonnepanelen gebruiken voor AC en DC

Op 8 oktober 2022 14:14:39 schreef RoMo:

Heeft het nut om Panel nr 26

Mocht je bang zijn voor een hele tijd schaduw op dat ene paneel zou je kunnen overwegen daar een TYGO optimizer onder te plaatsen.
Kijk dan wel of hij de VOC van je paneel makkelijk aankan.

info over optimizers. (en de hoge spanning waar tygo toen niet tegen kon (kan?)): https://youtu.be/c8KrqmQftRM

Op 8 oktober 2022 08:22:39 schreef stortbak:
[...]

Die zijn er wel!
Schaduw.
Panelen zijn tegenwoordig in drie lange stroken gedeeld.

Heb je schaduw net boven de dakgoot tot wat hoger, leg je de panelen.

Tegen de tijd dat de zon zo laag staat dat de dakgoot schaduw op de panelen vormt, is de opbrengst al minimaal. Daarbij komt dat de zonnepanelen op een frame gemonteerd worden die 5-10cm boven de dakpannen uitsteekt.

Enige voordeel van landscape t.o.v. portrait is met sneeuw. Als het dooit, zakt de sneeuwlaag naar beneden waardoor je eerder opbrengst hebt.

Op 8 oktober 2022 14:14:39 schreef RoMo:
Lengte Solarkabel
Groep I zwart wordt dan 36 m1 en Rood 18 m1
Groep 2 zwart wordt dan 43 m1 en Rood 24 m1
@keebrev Is het dan mogelijk om naar 4mm2 te gaan met de solar-kabel?

De verliezen zijn minimaal. Ga je voor ieder Wattje, dan gebruik je 6 mm2

Begreep ook dat de 2 Plussen en de 2 Minnen minimaal 10 cm uit elkaar moet liggen en gescheiden door het dak naar binnen toe moeten worden geleid.

Je kan hiervoor stukjes ABS/ grijze slagvaste pijp voor gebruiken van ca 13cm lengte. Daar boor je met een trapboor 2x twee tegenover elkaar liggende gaten in bij ca. 1cm van het einde. Aan de ene kant de plus kabel, de andere kant de minkabel. Maak er twee per string en monteer die aan het begin van de verlengkabel bij de zonnepanelen en een bij de doorvoer naar binnen. Parallelle vlambogen hebben zo geen kans.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zondag 9 oktober 2022 13:16:27 (23%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 9 oktober 2022 13:03:10 schreef keebrev:
[...]
Tegen de tijd dat de zon zo laag staat dat de dakgoot
.

Je kan ook een buurhuis hebben dat schaduw gaat geven over de onderste panelen bij jou op dak.....

Op 9 oktober 2022 13:03:10 schreef keebrev:
Parallelle vlambogen hebben zo geen kans.

Als de installateur die kabel niet verrot trekt heb je helemaal geen kans op overslag.
En in de NEN 1010 is scheiden NIET verplicht.

Je bestellijst mist nog een aantal MC4 connectoren en de bijbehorende krimp-tang.

En dan nog de aanpassingen in de meterkast.

vergeten

Golden Member

Op 9 oktober 2022 13:03:10 schreef keebrev:
Je kan hiervoor stukjes ABS/ grijze slagvaste pijp voor gebruiken van ca 13cm lengte. Daar boor je met een trapboor 2x twee tegenover elkaar liggende gaten in bij ca. 1cm van het einde. Aan de ene kant de plus kabel, de andere kant de minkabel. Maak er twee per string en monteer die aan het begin van de verlengkabel bij de zonnepanelen en een bij de doorvoer naar binnen. Parallelle vlambogen hebben zo geen kans.

Over welke spanning hebben we het hier? :)
Door de vrije lucht is gemiddelde overslag tussen blanke geleiders ± 1 kV per mm.
Waarom dan tussen geisoleerde aders 10cm aanhouden, wat goed is voor overslag bij ± 100 kV) 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 oktober 2022 22:18:32 schreef vergeten:
± 1 kV per mm.
8)7

Dat is een verzinsel dat men in ere houdt.
Het is namelijk niet verplicht in de NEN1010!
Zorg dat de paneelkabels nergens op scherpe randen hangen en zet ze vast dat ze niet in de wind kunnen gaan slingeren en ergens kunnen doorschuren.
Kabelbinders straktrekken, NIET zover aansleuren dat de bandjes in de kabels snijden. Stekkers ook van het dak houden (water en vuil ophoping) echter niet op de kabel vastzetten direct naast stekkers zelf, dan ga je de connectoren buigen.

Op 10 oktober 2022 08:34:53 schreef stortbak:
[...]
Dat is een verzinsel dat men in ere houdt.
Het is namelijk niet verplicht in de NEN1010!
Zorg dat de paneelkabels nergens op scherpe randen hangen en zet ze vast dat ze niet in de wind kunnen gaan slingeren en ergens kunnen doorschuren.
Kabelbinders straktrekken, NIET zover aansleuren dat de bandjes in de kabels snijden. Stekkers ook van het dak houden (water en vuil ophoping) echter niet op de kabel vastzetten direct naast stekkers zelf, dan ga je de connectoren buigen.

Als iedereen zich aan de regels hield, kan de NEN1010 de helft dunner. Heb je ook geen drempels in de weg. Het is geen verplichting maar een advies. Waarom bouwen omvormer fabrikanten AFCI detectie in hun omvormers?
Knaagdieren (marters!) kunnen de kabels kapot bijten. Al meegemaakt. Een parallelle vlambboog wordt zo onderbroken...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 10 oktober 2022 08:51:27 schreef keebrev:
[...]

Als iedereen .

Een beetje omvormer heeft vlamboog detectie. Schakelt hij vanzelf uit.

Op 9 oktober 2022 19:31:38 schreef deKees:
Je bestellijst mist nog een aantal MC4 connectoren en de bijbehorende krimp-tang.

En dan nog de aanpassingen in de meterkast.

Idd
8 stuks MC4 CONNECTOR STAUBLI 4/6MM² FEMALE 5-6MM
met krimptang. Begreep wel dat ipv een krimptang men een waterpomptang gebruikt omdat dat handiger werkt?

Aanpassingen in de meterkast?
Neem aan dat de aardlekautomaat gewoon op de 3 fasen van de hoofdaansluiting komt en de nul. Een aardlekautomaat is toch een combinatie van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat?

Je hebt zowel male als female connectors nodig. elke verlengkabel heeft een male aan de ene kant en een female aan de andere kant.

Een waterpomptang is geen optie. Slechte verbindingen in de connectors zijn de belangrijkste oorzaak van problemen met zonnepanelen.

Die aardlek automaat moet je wel hebben dan. Zit die er al?

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 10 oktober 2022 10:17:55 (11%)

Op 10 oktober 2022 10:08:30 schreef RoMo:
Begreep wel dat ipv een krimptang men een waterpomptang gebruikt omdat dat handiger werkt

Als je brand wilt hebben, moet je dat doen.
Geweldig plan.
We lezen het wel in de krant.

Op 10 oktober 2022 10:17:02 schreef deKees:
Je hebt zowel male als female connectors nodig. elke verlengkabel heeft een male aan de ene kant en een female aan de andere kant.

Een waterpomptang is geen optie. Slechte verbindingen in de connectors zijn de belangrijkste oorzaak van problemen met zonnepanelen.

Die aardlek automaat moet je wel hebben dan. Zit die er al?

Staat in mijn lijst. Ipv x Eaton aardlekautomaat 3P+N B16 adviseerde @keebrev een B20 te nemen.
Connectors klopt. heb 8 sets male/female op mijn lijst staan

Op 10 oktober 2022 11:06:49 schreef RoMo:
Eaton aardlekautomaat

Kijk eens in de handleiding van je omvormer. Grote kans dat je dan een 300mA moet nemen ipv de standaard 30mA.

Op 10 oktober 2022 10:08:30 schreef RoMo:
Begreep wel dat ipv een krimptang men een waterpomptang gebruikt omdat dat handiger werkt?

Dat is niet omdat het handiger is. Dat is omdat sommige mensen op de kosten van de krimptang proberen te bezuinigen. Als je precies hardgenoeg krijpt zou het in theorie ook aardig moeten werken, maar in de praktijk is het erg lastig om precies goed te krijgen. Ook omdat de vorm van de bek niet optimaal is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 oktober 2022 11:15:20 schreef stortbak:
[...]
Kijk eens in de handleiding van je omvormer. Grote kans dat je dan een 300mA moet nemen ipv de standaard 30mA.

In de (Engelse) handleiding kan ik niet vinden. Heb op diverse Engelse afkortingen en woorden voor aardlekschakelaar gezocht.
De automaat (B16) werd door de webshop van leverancier als enige optie geselecteerd bij deze omvormer.
Kan de link naar de installatie manual sturen (bestaat uit 2 x pdf (> 5 mb)) maar heb wel de korte datasheet bijgevoegd

SOFARSOLAR 3.3-12kW data.pdf

Begrijp (uit zoekwerk) dat indien een omvormer Transformator loos is (TL) dat het beter is om 300mA te nemen voor lekstroom. Ook begrijp ik dat de meeste nieuwe omvormers TL zijn.

Neem aan dat Sofar 11KTL-X 3-fase omvormer TL is omdat hij nieuw is...maar (behalve aan leverancier vragen) is er iets in de specificatie wat hierop moet wijzen?

Op 10 oktober 2022 16:52:00 schreef RoMo:
Begrijp (uit zoekwerk) dat indien een omvormer Transformator loos is (TL) dat het beter is om 300mA te nemen voor lekstroom. Ook begrijp ik dat de meeste nieuwe omvormers TL zijn.

Neem aan dat Sofar 11KTL-X 3-fase omvormer TL is omdat hij nieuw is...maar (behalve aan leverancier vragen) is er iets in de specificatie wat hierop moet wijzen?

Voor de technische gegevens kan je beter zoeken op Installation Manual:
In de " https://www.sofarsolar.com/ueditor/net/upload/file/20210813/3-12.pdf" Installatie handleiding staat voor een 11KTL een 32A/100mA alamat, zie hfst 4.3, pag. 27. Het is Recommended, dus niet verplicht. Ik zou bij de B20 installatieautomaat blijven; er zit al een lekstroom beveiliging in de omvormer. Anders kan je bij de netbeheerder gelijk netverzwaring aanvragen naar 3x35A.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 10 oktober 2022 09:00:42 schreef stortbak:
[...]
Een beetje omvormer heeft vlamboog detectie. Schakelt hij vanzelf uit.

Bij deze omvormer is het een optie...dus zo gek is het niet.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Heb zelf de Staubli PV-CZM aanschaft (80-90euro), werkt prima voor een thuis installatie.

Ook wel interessant leesvoer:
https://publications.tno.nl/publication/34633946/bhxqSn/TNO-2019-R1028…

Dekra test report over de combinatie van verschillende merken MC4 connectoren:
https://hollandsolar.nl/u/attachments/2257968-50-trfupdate1.pdf

Op 10 oktober 2022 22:19:02 schreef keebrev:
[...]

Voor de technische gegevens kan je beter zoeken op Installation Manual:
In de " https://www.sofarsolar.com/ueditor/net/upload/file/20210813/3-12.pdf" Installatie handleiding staat voor een 11KTL een 32A/100mA alamat, zie hfst 4.3, pag. 27. Het is Recommended, dus niet verplicht. Ik zou bij de B20 installatieautomaat blijven; er zit al een lekstroom beveiliging in de omvormer. Anders kan je bij de netbeheerder gelijk netverzwaring aanvragen naar 3x35A.

Ok..maar dit is niet het correcte manual. Dit is de SOFAR 11KTLX-G3 en de gene die ik op het oog heb is de SOFAR 11KTL-X (dus zonder G en met een - voor de X) Ik ging daar in eerste instantie ook mee de mist in. Maar de 2 manuals van de -X hiervan heb ik al eerder in dit draadje geupload. Helaas staat hier staat niets over de spec van de aarlekautomaat zover ik het heb kunnen zien.

Voorlopig hou ik het idd maar bij een aardlekautomaat 3P+N B20 300 mA

[...]
Je kan hiervoor stukjes ABS/ grijze slagvaste pijp voor gebruiken van ca 13cm lengte. Daar boor je met een trapboor 2x twee tegenover elkaar liggende gaten in bij ca. 1cm van het einde. Aan de ene kant de plus kabel, de andere kant de minkabel. Maak er twee per string en monteer die aan het begin van de verlengkabel bij de zonnepanelen en een bij de doorvoer naar binnen. Parallelle vlambogen hebben zo geen kans.[/quote]

@keebrev

Moet alleen de plus en min minimaal 10 cm gescheiden zijn vanaf zonnepaneel en bij de dakdoorvoer of over de gehele lengte vanaf zonnepaneel tot aan de omvormer?

Op 12 oktober 2022 12:25:44 schreef RoMo:
[...]
Je kan hiervoor stukjes ABS/ grijze slagvaste pijp voor gebruiken van ca 13cm lengte. Daar boor je met een trapboor 2x twee tegenover elkaar liggende gaten in bij ca. 1cm van het einde. Aan de ene kant de plus kabel, de andere kant de minkabel. Maak er twee per string en monteer die aan het begin van de verlengkabel bij de zonnepanelen en een bij de doorvoer naar binnen. Parallelle vlambogen hebben zo geen kans.[/quote]

@keebrev

Moet alleen de plus en min minimaal 10 cm gescheiden zijn vanaf zonnepaneel en bij de dakdoorvoer of over de gehele lengte vanaf zonnepaneel tot aan de omvormer?

Alleen bij de zonnepanelen en de ingang naar binnen. Het is alleen om de vlamboog te doven.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Nou..ze liggen erop en de eerste kilowatjes al teruggeleverd

Duurde even voordat alles binnen was.. maar dat is tegenwoordig met veel spullen

Zeker een goed punt is het zelf monteren van connectoren op de kabels naar de meterkast e.d. Het is aan te bevelen om deze goed te bestuderen en zeker te adviseren (na mijn eigen bevinding) om wat extra connectoren te bestellen en wat proefverbindingen te maken en te testen... en niet pas op het 45graden dak dit te doen.

Nogmaals bedankt voor alle prima input!

KGE

Golden Member

Op 10 oktober 2022 11:21:26 schreef rew:
[...] Als je precies hardgenoeg krijpt zou het in theorie ook aardig moeten werken

Nee, je trekt de draad er zo weer uit, hoe hard je ook knijpt.
Gewoon niet doen dus met een waterpomptang, combinatietang of iets dergelijks. Een krimptang werkt totaal anders dan een tang die alleen maar onder en boven klemt.

Had gewoon een krimptang hoor, zit prima stevig.

Ik doel meer op de connectoren die ik had; namelijk een one-way systeem. Dus eenmaal volledig gemonteerd kan je de pen niet meer uit het huis halen.
Beginners fout die ik maakte bij de eerste was dat ik de pen van het vrouwtje niet ver genoeg in het huis had gestoken zodat bij het verbinden de pen werd terug geduwd en dus geen verbinding had.