Mijn persoonlijk leertopic en knutsel projecten.

Overlander

Golden Member

Wanden eromheen maken (makkelijk om spullen aan te hangen) en een plaat eronder van hout, ventilator met koolstof filter maken, twee led lampen van de action werken goed om alles te zien zonder schaduw, meetkabels maken met diverse aansluitingen, eventueel toch een extra voeding (ga voor 2e hands en zo simpel mogelijk), Aan de achterkant een verhoging om apparatuur onder te zetten en daar boven diverse sorteer bakken van de action waar drie naast elkaar passen.

Ben hier wel blij mee omdat ik veel te weinig licht had en niets goed kon zien. Het is niet groot maar heb er nog twee planken boven, ruim voldoende voor nu.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
Overlander

Golden Member

Meten is weten...

Diverse batterijen, accu's en de Riden erbij gepakt om te controleren welke multimeter het beste was. Mijn Voltcraft wijkt 0.3V af en de Parkside 0.07V, niet slecht voor een Lidl merk.

Ondertussen een firmware update gedaan op de Fnirsi waarbij de eerste update het beeld deed verschuiven, bij een ander bestand stond alles daarna weer goed. Mijn Riden (werkt mooi) kan nog een update krijgen maar is nutteloos omdat het niet beter gaat worden en puur voor "leuk" is bedoelt dan.

Ik heb even gekeken hoe de meeste mensen hun apparatuur opstellen en kwam er achter / merkte dat mijn idee niet ideaal was, door apparatuur onder te hebben staan sleep je met kabels en je armen over de spullen heen wat niet werkt. Ik heb het spul dan ook op een verhoging en daaronder een beeldscherm plus wat ander rommel.

De bestelling van "mastech ms6514" heeft een paar dagen vertraging omdat ik onder de inkoopprijs zat van de dealer, deze heeft gevraagd of ik wou bijbetalen tot hun inkoop en dat was 13 euro extra waar ik geen probleem mee heb (even duur als ik hem bestel uit China, maar ook wetende dat ik nu 1 jaar garantie heb i.p.v. 90 dagen).

Voor nu lekker verder prutsen, kabels voor de multimeters regelen met klemmen en ook voorzichtig leren hoe de Fnirsi werkt (gebruik daarvoor hele makkelijke YT voorbeelden zodat ik hem niet verniel).

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
fred101

Golden Member

Ik zou niet te veel tijd aan het "scoop" deel van dat ding besteden. Die functie is wel heel erg beperkt. Zeker niet voor netspanning gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Overlander

Golden Member

Ik zit tot 24V max een keer en meer niet, het is voor mij bedoelt om te leren en eens verder te gaan met alles dan alleen een breadbord, wat solderen en een paar multimeters. Ik hem hem ook puur gekocht omdat het nog voor de import heffing was en de positieve reacties toen.

Ik denk dat voor het geringe bedrag het een prima toestel is om te beginnen met oefenen en experimenteren; los van het feit dat ik geen vermogen ga uitgeven aan professioneel apparatuur.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
fred101

Golden Member

Prof spul hoeft ook niet. Je hebt al een leuke low budget hobby-scope voor 250 euro. Wat belangrijk en moeilijk is bij scopen is de trigger instellingen. En dat is nu juist iets wat dit soort scoopjes nauwelijks hebben. Dus je leert er niet echt veel van.

Ik heb geen specs sheet opgezocht maar kijk naar de max spanning. Scopen zijn meestal niet gelijk aan multimeters qua beveiliging. Zou me niet verbazen als 24V al te hoog is.

Veel echte ultra-super-laag budget scopen mogen direct max 25 of 50V hebben. (dus 250V met 10x probe, als die probe dat mag hebben ) De ingang is 1M ipv 10M, daarom een 10x probe gebruiken, ook ivm de schakeling niet te veel belasten. Meestal zijn het DC waarden, voor AC geldt dan meestal de piek-piek spanning. Dus als het max 25VDC is dan moet je er geen 25VAC opzetten (AC-piek = grofweg 1,4 x AC, ACpiek-piek maal 2,82)

Dit soort dingen zijn een leuk speeltje, het verder heeft weinig met een scoop te maken. De onderdeel tester is zeker handig dus het is geen miskoop. Ik heb een lowbudget scoopmeter (350,= ;) ) Dat is maar een 1 MHz bandbreedte (5x zo hoog als de jouwe) heeft zelfs wat trigger mogelijkheden. Als scoop is het echter niks maar het is handig om even snel te kijken of er bv een rimpel op de voeding zit en bij eerste diagnoses om te kijken of bv die 2,5V op een lijn echt 2,5V is of een of andere AC signaal. En daar heb ik hem voor gekocht. (Is niet mijn enige scoop ;) )

Voor digitaal spul zoals een arduino is de bandbreedte al veel te laag. Om details in niet sinus signalen te zien heb je 10x de bandbreedte nodig. Jou scoop kan dus een blokgolf weergeven onder 20 kHz. Daarboven gaat het steeds meer een sinus worden.
Schakelende voedingen zitten bv al ruim daar boven (oudere types rond de 40 kHz, moderne boven de 100 kHz)
.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Overlander

Golden Member

Gelukkig was mijn 24V dan al de absolute max, maar voor al mijn basis projecten die ik wil doen kom ik niet heel veel verder dan 14,4/15VDC.

Dat het niet geschikt is voor een Arduino of RPi wist ik niet, maar heb ook nooit gedacht dat ik hem daarvoor zou willen gebruiken. In mijn beleving is het een leuk hebbedingetje om mee te spelen en te oefenen om ook iets tastbaars te hebben. Ik heb er dan ook geen hoge verwachting van en heb hem dus ook gekocht omdat het kon (maar dus ook wetende dat het snel stuk kan gaan), ik dacht toen dat het mooi kon zijn voor de toekomst om een beetje basis dingen te leren en ben het er mee eens dat je het moet zien als een speeltje.

Zou ik merken dat het voor mijn projecten op den duur steeds meer van belang gaat worden dan kan ik ooit overwegen om iets aan te schaffen wat kan voldoen aan hetgeen wat ik wil. Maar dan ben ik al veel verder en kan dan beter advies aannemen en gerichte vragen stellen daarvoor.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"

Veel echte ultra-super-laag budget scopen mogen direct max 25 of 50V hebben.

Maar dit is geen scope maar multimeter, dus je kan dezelfde ADC gebruiken die je ook gebruikt om 230V te meten, die weerstandsdeler en eventuele beveiligingen zitten er toch al in. Maar voor de zekerheid zou je dat moeten nazoeken in de datasheet. Ik kan het type nummer van meter zo niet zien dus kan ook niet voor je in de datasheet kijken.

Maar het kan eigenlijk niet anders dan dat er 1 ADC in de meter zit, doe voor multimeter gebruikt op een lagere samplerate word gezet voor een betere nauwkeurigheid en voor scope gebruik naar het maximum gaat maar met een slechtere nauwkeurigheid.

Ik denk dat voor het geringe bedrag het een prima toestel is om te beginnen met oefenen en experimenteren; los van het feit dat ik geen vermogen ga uitgeven aan professioneel apparatuur.

Precies er lekker mee experimenter maar verwacht van de scope functie niet te veel.

Tegenwoordig hoef je als hobbyist helemaal geen duur professioneel spul meer te kopen. Er zo ontzetten veel meetapparatuur die betaalbaar is en toch erg goed.

je hebt al een leuke low budget hobby-scope voor 250 euro.

Dat noem ik toch voor 250,- al gewoon een goede scope voor hobby gebruik. Als je echt low budget gaat kijken kom je denk al voor 100,- iets tegen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 20 oktober 2022 00:01:30 (10%)

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op 20 oktober 2022 00:01:05 (100%)

Overlander

Golden Member

Vandaag even bezig geweest om te kijken of ik mijn prutsel in CircuitLab kon maken, maar uiteraard na ene poosje registreren, en weer een poos later blijkt het maar een trail te zijn en moet je dus gaan betalen wil je lekker bezig zijn... Hmmm kan net zo goed op papier doen, was ook sneller geweest nu.

In de praktijk werkt mijn opzet, maar in schema weet ik niet of het goed staat. Ik twijfel door het Mosfet symbool of deze overeenkomt met wat ik gebruik.

Nu was ik bezig met een PWM maar ik zit toch via een adapter en trek dus ook geen batterij leeg, die minimale besparing met een PWM is dus niet interessant voor nu.

Nu zat ik te denken om een TOR te gebruiken vanaf de 12V die ik rechtstreeks naar de ventilator wou laten lopen en denk dat ik een Zener er tussen moet hebben zodat ik geen spanning naar de IRF doorzet die 4.4V geeft. Ik ga dus maar eens zoeken hoe ik dat moet doen.

Mijn vraag: Klopt mijn schema en/of is deze duidelijk zo?

EDIT: Geen TOR maar POT natuurlijk.... zucht.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
Overlander

Golden Member

@Ben, nee ik verwacht geen wonderen en heb geen hoge eisen aan dit toestel. In de toekomst als ik merk het echt nodig te zijn kan ik gaan zoeken naar een degelijke "budget" scoop en desnoods 2e hands.

[Bericht gewijzigd door Overlander op 22 oktober 2022 22:22:06 (73%)

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
bprosman

Golden Member

Op 22 oktober 2022 22:21:18 schreef Overlander:
@Ben, nee ik verwacht geen wonderen en heb geen hoge eisen aan dit toestel. In de toekomst als ik merk het echt nodig te zijn kan ik gaan zoeken naar een degelijke "budget" scoop en desnoods 2e hands.

Ik ken je budget niet maar er staat er een in V&A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Overlander

Golden Member

Ik had hem zien staan, maar dacht bij mijzelf dat het voor nu nog absoluut geen nut heeft en het apparaat dan stof staat te happen voor een lange tijd. Ik wacht gewoon tot het moment dat ik merk dat ik het echt goed kan gebruiken en ook om het feit dat ik nu nog niets weet over hoe een scope werkt.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"

Op 22 oktober 2022 22:19:44 schreef Overlander:
Mijn vraag: Klopt mijn schema en/of is deze duidelijk zo?

Kort en bot: nee.

Met de simulator van https://falstad.com/circuit/ kun je wel zonder registratie (of betaling) spelen, zelfs dingen opslaan op je eigen pc. (Zelfs dingen delen als link - in de link zit dan het hele circuit opgeslagen - voor uitgebreide circuits wellicht handiger gewoon als bestand op te slaan en dat bestand te delen).

Anyway. Het lijkt er in dat schema op dat je iets met een regelbare spanning voor die fan wilt maken. Maar op deze manier gaat dat niet werken. Of wil je iets als ‘ventilator aan wanneer de radiator warm is’?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Overlander

Golden Member

Wat ik nu heb gedaan is een simpele manier om de spanning van 12V naar 4.4V te brengen wat op mijn broodplank werkt (en dus gemeten). Dit is de mooiste stand om de ventilator rustig te laten draaien. Het aan/uit gedeelte vang ik op met een temperatuursensor en staat los van dit.

Wat ik nu probeer te doen is met een POT buiten de 4.4 om werken zodat deze de 4.4 kan overstijgen, maar bij het "uitdraaien" de 4.4V nog steeds constant aanwezig blijft omdat ik deze niet lager wil hebben.

Wat ik nog kan bedenken op hetgeen na wat ik zojuist heb geprobeerd is de uitleg die jij mij hebt gegeven van de aan/uit knop met led verlichting hierin te verwerken. Dus draai ik de POT open dan gaat de spanning van de IRFZ af.

Ik heb de IRFZ gebruikt omdat ik geen LM7805 heb liggen. Uiteraard kan ik ook domweg met een paar weerstanden werken, maar dit sprak mij wel aan om te oefenen.

Edit: Ik zal Falstad uitproberen. Thx voor de tip.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"

die minimale besparing met een PWM is dus niet interessant voor nu.

MEt een 12V 1,5W fan is er geen besparing daar doe je het niet voor. Je gebruikt een regeling om het geluid van de ventilator lager te maken om om de luchtstroom/ snelheid goed in te stellen.

Mijn vraag: Klopt mijn schema en/of is deze duidelijk zo?

Nee schema is erg onduidelijk.

Positiee spanningsrail (lijn) zot boven.
Massa zit onder
Negatieve spanningsrail als in -12V zit daar weer onder.
En dan van links naar rechts steeds je schema uitbreiden.

Ik heb je schema even hertekend in S-plan. S-plan is niet gratis en kost eenmalig 50,- en dan is het ook van jouw en onbeperkt bruikbaar totdat bv windows daar anders over beslist en heel veel programma's niet meer werken. De standaard Bibliotheek is niet geweldig maar die van mij mag je zo hebben.

Ik heb wel een kleine wijziging in het schema en dat is dat de zener diode nu aan de gate hangt wat denk ik de bedoeling is.
Potmeter is daar zinloos, die doet niets behalve dat de stroom door de zener groter of kleiner word. De zenerspanning zal daardoor wel iets veranderen maar dat is denk iets van 100mV.

Nu zat ik te denken om een TOR te gebruiken vanaf de 12V die ik rechtstreeks naar de ventilator wou laten lopen en denk dat ik een aener er tussen moet hebben zodat ik geen spanning naar de IRF doorzet die 4.4V geeft. Ik ga dus maar eens zoeken hoe ik dat moet doen.

De 1N4738 is een 8,2V zenerdiode. Op de gate komt dan 8,2V te staan. Vervolgens heeft de fet. Vervolgens gaat de Vgs treshold voltage er nog vanaf. Dat is de minimale spanning waarbij de fet ver genoeg open gaat om een klein stroom te laten lopen. Die is voor deze fet ergens tussen 2 en 4V.
Zeg 3,8V. OP de uitgang van de fet de source dus komt dan 8,2V - 3,8V = 4.4V te staan. Maar water bij jouw op de uitgang en dus op de fan komt staan kan variëren tussen 6,2 en 4,2V.
Deze schakeling heet een source volger.

Met een transistor kan ook en dat is hier wel beter.Van een tor weten we de spanning Ube een stuk beteren die vaak iets van 0,7 - 0,8V afhankelijk van de stroom door de basis. Om op 4,4V uit te komen heb je een heb dan. 4,4V + Ube = 4,4V + 0,7 = 5,1V nodig

Echter zijn bovenstaande schema leuk om een vaste spanning te maken maar om de spanning te veranderen moet je steeds de zenerdiode veranderen.

Met onderstaande schakeling kan je de spanning regelen.

Maar is onderstaande dan niet veel makkelijker?

https://nl.aliexpress.com/item/1005003489105682.html?spm=a2g0o.product…

https://nl.aliexpress.com/item/1005001982270053.html?spm=a2g0o.product…

[Bericht gewijzigd door benleentje op 22 oktober 2022 23:41:51 (14%)

Overlander

Golden Member

Ik ga niet voor de makkelijke oplossing dus neem de tijd om jouw schema's eens door te nemen en na te maken. Iedere keer als ik iets zie maak ik het na, bereken er een beetje op los en meet wat ik kan.

Bedankt voor de schema's en zal ook eens een kijkje nemen naar S-plan. Voor 50 euro vind ik het niet gek klinken en kan eens testen of het wat voor mij is.

Verder zal ik eens beter kijken naar hoe men schema's maakt gezien je advies hoe deze te tekenen en ga dat oefenen om beter te doen.

Hartelijk dank.

PS: De DB139 kwam ik net tegen in een schema over constante voeding voor Led op dit forum.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"

PS: De DB139 kwam ik net

Wel toevallig want maar in mijn schema moet het toch een een BD139 zijn. NU ja moeten elke andere NPN tot die genoeg stroom voor de ventilator aankan moet wel werken. Maar omdat de tor hier een stuk van de spanning 12V - 4,4V = 7,6V moet weg werken x 200mA = 1,5W moet hij wat groter zijn dan de 200mA die de FAN zelf gebruikt. Met 200mA kan het nog net zonder koeling gebruikt worden. Maar als hij dan toch nog wat warm word dan is een klein stukje aluminium al genoeg.

Verder zal ik eens beter kijken naar hoe men schema's maakt gezien je advies hoe deze te tekenen en ga dat oefenen om beter te doen.

Als een schema goed en doordacht getekend is snap je sneller en beter wat de bedoeling is. Als een schema heel erg druk en onlogisch is schept dat meer verwarring over hoe het zou moeten werken. Wat erg jammer is.

Het schema moet niet alleen voor de ontwerper zelf maar ook voor de nabouwers helder en overzichtelijk zijn.

en kan eens testen of het wat voor mij is.

Je kan het voor 30 dagen gratis testen, weet niet of er dan ook beperkingen zijn. Ze zeggen van wel maar ze zeggen weer eens niet wat de beperkingen zijn. Heel erg irritant.

https://www.electronic-software-shop.com/lng/en/demo-versionen/

LetterHenk

Golden Member

Je kan wel een schema tekenen, maar niet opslaan. Dat is de beperking (althans dat was zo de laatste keer dat ik er naar keek)
De export functie is dan ook niet beschikbaar. Je kan wel een screenshot maken van het schema. Voor een keertje wat kleins is dat werkbaar.

Action expresses priorities LH
bprosman

Golden Member

Op 23 oktober 2022 10:42:47 schreef LetterHenk:
Je kan wel een schema tekenen, maar niet opslaan. Dat is de beperking (althans dat was zo de laatste keer dat ik er naar keek)
De export functie is dan ook niet beschikbaar. Je kan wel een screenshot maken van het schema. Voor een keertje wat kleins is dat werkbaar.

En niet printen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Overlander

Golden Member

@fred101 KiCad aan het testen en het werkt voor mij prima, alles zit er wel in wat ik nodig ben en de shortcuts zijn lekker makkelijk. Ben er blij mee Thx.

---

Deze is even voor de afzuiger i.v.m. solderen. De ventilator blijft op 6.07V en kan hem dan verder opendraaien indien gewenst. Nu snap ik dat dit het meest simpele is, maar leer zo wel tekeningen te maken en te lezen op den duur.

Edit: Zie nu dat ik P1 moet doen i.p.v. RV1

PS @Ben, ik snap het idee beter nu en ook waarom je R1 R2 en etc. gebruikt bijvoorbeeld. Immers hoe voller een schema des te makkelijker je ook een lijst kunt toevoegen voor waarden en dergelijke. Nu kan het wel simpel met de info, maar bij grotere projecten dus niet. Maakt het dus ook makkelijk om aan te duiden in een schema over welk onderdeel men spreekt.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
Overlander

Golden Member

Goed, mijn werkplek werkte niet in de woonkamer dus ben een nieuwe plek gaan inrichten. Ik heb een mini pc aangeschaft en nieuwe monitor, wat bakken besteld en nog een aantal dingen. Tevens heb ik een infrarood paneel aangeschaft op basis van het artikel wat Lambiek heeft geplaatst (ik heb een EcoSun 300W gekocht). Vandaag geplaatst en je merkt direct een groot verschil vergeleken met cv of een heteluchtkachel. Het is nog even testen allemaal voor het instellen wat werkt, maar dat zal wel loslopen.

Moet nog een paar kleine dingen doen zoals de bekabeling en een afzuiger maken (heb een gekke gedachte gehad en iets aangeschaft om te bouwen). verder de kast inrichten en kan straks alles op het bureau plaatsen of er makkelijk weer afhalen zodat het "schoon" is.

Vanaf nu kan ik mooi aan mijn projecten werken en ergens de aankomende dagen nog een werkplek maken voor het grove werk. Dit is dan ook puur bedoelt om te leren, kleine oefeningen te doen en dingen uitproberen/maken.

-

Verlichting ziet er wat geel uit op de foto, maar IRL is het mooi helder.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
Overlander

Golden Member

Nu de "cleanroom" klaar is ga ik direct door naar de ruimte waar de kabelboom en aanverwante elektronica van een auto komt te liggen (dit is de ruimte wat lekker smerig mag worden en waar de zagen, branders en slijptol gebruikt kunnen worden). Ik pak voor het oefenen de kabelboom van een quad en leg daarnaast een reserve lichtunit en koplampen van mijn auto om goed gelukte stukken direct over te kunnen zetten.

Het doel is om met een schakelaar over te kunnen schakelen naar een situatie waarin nachtvisie niet verloren mag gaan en stealth van belang is (Astronomie en Meteorology). Het is mij nu al gelukt om de oude lichtunit en elektronica storingen uit de auto te halen, dus de basis ervaring van de auto is er al.

https://live.staticflickr.com/65535/52127728139_dc46cf50f7_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52137338040_20ed907505_c.jpg

Mijn climate controle gedeelte is bedoelt om interne apparatuur in de auto te beschermen maar ook om camera's condensvrij te houden wanneer ik opnames neem. Het is dus een minicamper gericht op Astronomie en Meteorology. Uiteraard heb ik al een weerstation gemaakt en ben ik bezig geweest met radar gebeuren (maar je moet een vergunning hebben en met een magnetronbuis spelen is niet zonder gevaar).

Het project kan niet oneindig duren want wil het eind augustus af hebben allemaal. Bij mij is het heel lang blijven hangen op elektronica en dat moet nu eens gebeuren.

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
Overlander

Golden Member

Het kabelboom project (oefening van de quad).

Bij het loshalen heb ik het later eens op de werkbank gelegd om zoveel mogelijk kabels te bundelen waarvan ik wist dat deze met elkaar te maken hadden. Er is wel een onbekende knop die overal naar doorverbonden was en waar een fanatiek quad knutselaar ook niet wist waarvoor het diende (mijn vermoeden is i.v.m. snelheid vanwege dat het ding opgevoerd is).

Er is geen schema op internet te vinden en er is ook niemand die het ooit heeft gemaakt (veel buitenlandse fora gevraagd en etc.). Ik ga deze dus zelf uittekenen in KiCad zodat ik later de kennis kan gebruiken voor mijn reserve unit en koplampen van de auto. Het enige wat hier aan mist is de elektrische startmotor en dynamo, deze zit nog aan het blokje vast en ben ik ook niet nodig nu.

Iets wat nog even spannend gaat worden is ontdekken welke kabels ik bij de accu naar de startmotor nodig ben of welke vanuit de dynamo zijn gekomen, dit was gesmolten dus: of er was kortsluiting of er zijn veel te dunne kabels gebruikt. Dit is ergens wel mooi omdat ik nu ook direct moet leren wat voor dikte kabels ik nodig ben. Verder werkte sommige dingen niet, er zal dan ook wel her en der een breuk of slechte verbinding inzitten wat ik moet doormeten en/of vervangen.

Afijn, lekker uitzoeken, meten en knutselen nu; ik haal het uiteindelijk dan ook volledig uit elkaar. Mocht ik er niet uitkomen vraag ik het gewoon in dit topic (zal wel even duren want ben nu voorlopig wel even zoet).

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"
Overlander

Golden Member

Ondertussen heb ik de kabelboom en werking vrijwel uitgevogeld, het koste wat moeite door verschillende kleuren op de draden bij de stekkers, ik ben nu alleen vastgelopen op de extra CDI en hoe deze is gekoppeld. Er blijft nu niets anders over dan alle tape verwijderen om te zien waar de verbinding is gemaakt en of de originele nog wel gekoppeld is. Ik hou namelijk nog steeds 1 knop en twee draden over met onbekende bestemming. Het doel is nu om het vast te maken op een houtenbord om verder op te knutselen.

De kabels van de basis CDI zijn ook duidelijk geworden hoe de pick-up, ontsteking en doorverbinding naar de solonoid werkt. De sensor voor de pick-up en hoe de dynamo de accu oplaad en het start relay. Vermoedelijk weet ik ook waarom de twee voorste knipperlichten misten, ik denk dat er een poging is gedaan om deze door led te vervangen maar de blinker dan met een weerstand probleem zit (moet ik testen, meten en beter uitvogelen).

Elektor had mooie aanbiedingen en had diverse boeken in mijn winkelmand van RPi, GPS en tevens sensoren, maar dat voelde niet goed en te makkelijk zonder doel om alles beter te begrijpen. Uiteindelijk is alleen "Leer PIC-microcontrollers programmeren met JAL in 60 lessen" overgebleven en denk dat dit een mooie volgende stap is voor mij. Ik hoop dat dit beter aansluit bij climate controle en dergelijke, zeer zeker omdat de info ook naar een display gestuurd kan worden. Wellicht heb ik het helemaal mis, maar heb dan in elk geval iets geleerd. :)

[Bericht gewijzigd door Overlander op 15 november 2022 01:23:18 (15%)

Niets is moeilijk voor hen die willen "advocaat Andries Pels en de arts Lodewijk Meyer"