hulp bij automatiseren CV installatie

Hoi Allen,

Om een lang verhaal kort te maken: Onze CV installatie van Weishaupt is inefficient opgebouwd en slurpt een hele berg gas op. Met de huidige prijzen willen we dit natuurlijk niet....

Vorige winter hebben we het grootste deel van de CV uitgeschakeld (thermostaatkranen op vriesbeveiliging) en ons warmgestookt met de airco's, en zo onze "overproductie" van de zonnepanelen opgestookt. Maar dat was een zachte winter.

Overzicht van de huidige situatie:
We hebben een WTC 32 A H 0 HR top ketel van weishaupt, zonder interne cv circulatiepomp.
1 pomp is gebruikt om met het CV water een 150L boiler op te warmen.
1 pomp (primair circuit) voor de radiatorkring van het gelijkvloers.
1 pomp (secundair circuit) voor de radiatorkring van de bovenverdieping.

Primair circuit wordt gestuurd via een ebus extensiemodule, en is gestuurd door een kamerthermostaat; deze pomp werkt op een weekprogramma en wordt in- en uitgeschakeld wanneer nodig.

Secundair circuit echter, deze pomp is gewoon aan de 230V geknoopt en draait 24u/24u.

De warmwatervoorziening wordt gestuurd via de ketel, uit de boiler is de originele thermostaat verwijderd en is er een NTC ingebouwd die de temperatuur doorgeeft aan de ketel. Dit wordt de hele dag door op temperatuur gehouden.

Omdat de ketel zelfs met toegedraaide radiatorkranen door de thermostaat werd aangestuurd, hebben we deze permanent op 'nacht' staan.

Hoe alles aan elkaar geknoopt zit:

EDIT: Foutje ebus module is WCM-EM en thermostaat is WCM-FS

uit de handleiding van de ketel:

Waar zou ik naartoe willen?
- 1x per dag de 150L boiler opwarmen tot 60°
- 's ochtends de badkamer automatisch opwarmen en 's avonds indien nodig manueel aanzetten
- 's ochtends keuken opwarmen

Kan ik deze ketel met Home ASSistant een "vrijgave" geven waardoor ie gaat branden indien nodig, en de pompen ook via HASS sturen wanneer deze circuits nodig zijn?

Dan de radiatoren die we nog gebruiken (badkamer, keuken, inkom) met een ZIGBEE radiatorkraan via HASS besturen.

Of moet ik HASS via ebus aan dit systeem knopen? Maar dat zie ik eigenlijk niet zo goed zitten....

Zijn er hier weishaupt kenners die me hiermee op weg kunnen helpen?

Sorry voor de lange tekst.......

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

thermostaat op de badkamer of in de keuken hangen, die heeft een gewenste ruimtetemp nodig. echter met maar 2 radiatoren is de ketel erg overgedimensioneerd, kans dat je daar storingen op krijgt of het duurt erg lang omdat de aanvoer/retour in no time vrijwel even warm zijn en de ketel gaat begrenzen. kan nodig zijn om in het ketelmenu het max vermogen te verlagen. pomp2 gewoon van een leiding thermostaat voorzien, cv leidingen van de verdeler 1e verd. moeten eerst zeg 40 graden worden voor deze gaat draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je systeem een 4 - 20mA kan uitsturen zou ik B1 gebruiken.

omdat de aanvoer/retour in no time vrijwel even warm zijn

dan zijn je 2 radiatoren ok in no time vol met warm water en geven dus al snel warmte af dus ik zie het probleem niet zo.

mel

Golden Member

Ik zou de boiler toch iets warmer willen hebben om legionellabesmetting te voorkomen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Testman, de ketel heeft vorige winter ook op 3 radiatoren + warm water gedraaid, dit ging zonder storingen. Zefls als alle radiatoren uitstaan, werwarmt de ketel nog de "ringleiding".
Probleem met de huidige sturing is dat dat dus de hele dag door gebeurd... Gasverbruik 2020-2021 was 3300m³, hebben we kunnen reduceren naar 1900m³ 2021-2022.
Maar nog merk ik op dat de ketel op de meest onlogische momenten staat te draaien.
Nu moet ik er continu mee bezig zijn : ruimtethermostaat aan en uitzetten, radiatorkranen opendraaien, etc...

Ik kan wel thermostaten enz. gaan aanschaffen, maar HASS zit al in huis. Zigbee thermostaatkranen heb ik ook nog van eerdere experimenten liggen, en daar zit een thermostaat in, dus daarom zocht ik iets in die richting.

@mel, die legionella's leggen toch het loodje bij 55°? de boiler wordt verwarmd door het CV water, en dat is maar 65°, dus veel meer dan 60° ga ik er niet uitkrijgen.

@benleentje, wat is er te winnen met 4..20mA aansturing? Ik dacht dat met een "vrijgave" de ketel gewoon zichzelf regelt met interne logica? Hoe kan ik dan mijn "ik heb nu warmte nodig" vertalen naar dat 4..20mA signaal?

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
mel

Golden Member

Als je toch homeautomatisering hebt, is het nuttig om te kijken," is er een raam open, dan ketel uit" of zo iets.Of " niet thuis dan ketel laag"

[Bericht gewijzigd door mel op 4 oktober 2022 10:11:35 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 oktober 2022 08:45:34 schreef KoenP:
[...]

@mel, die legionella's leggen toch het loodje bij 55°? de boiler wordt verwarmd door het CV water, en dat is maar 65°, dus veel meer dan 60° ga ik er niet uitkrijgen.
[...]

Stel de boiler of combiketel goed af (tenminste 60 graden).

bron

Is het niet wenselijk je warm water voorziening van je verwarming af te halen? Een ganse zomer hoeft je brander dan niet te werken. Je kan de boiler dan laten verwarmen vanaf ±10 uur. Je gaat je water dan maximaal verwarmen uit je PV installatie.

Je huis slechts verwarmen op enkele plaatsen is niet altijd voordeliger. Je HR ketel gaat zo kort aan dat deze nooit zijn maximale rendement haalt. Velen laten 's nachts hun huis veel te ver afkoelen waardoor er 's morgens maximaal dient verwarmd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 4 oktober 2022 10:31:38 schreef buckfast_beekeeper:
Velen laten 's nachts hun huis veel te ver afkoelen waardoor er 's morgens maximaal dient verwarmd.

Dat maximaal verwarmen is juist gunstig voor het rendement. Minder ver laten afkoelen betekent dat de ketel 's nachts op een laag pitje staat te sudderen om de temperatuur op peil te houden. Dus per saldo win je er niks mee.

Offertes zijn aangevraagd voor een zonne-warmtepompboiler combo (Vallaint). Helaas had men al laten weten dat deze toestellen momenteel moeilijk te verkrijgen zijn en rekening moet gehouden worden met lange levertermijnen.

Momenteel dus roeien met de riemen die we hebben om deze winter door te komen zonder financiële aderlating. Ons vaste prijs contract voor gas is in september afgelopen en ons is een contract met variabele prijs door de strot geramd. Voorschotfactuur is hierdoor meer dan verdubbeld.

We hebben het systeem al een pak zuiniger gekregen, maar er is nog plaats voor verbetering.
En natuurlijk alles automatisch laten gaan i.p.v. als een kip zonder kop door huis te spurten om de verwarming te managen...

Als het dit jaar echt koud moest worden, moeten er zowieso meer radiatoren worden bijgeschakeld.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 oktober 2022 10:39:46 schreef KlaasZ:
[...]Dat maximaal verwarmen is juist gunstig voor het rendement. Minder ver laten afkoelen betekent dat de ketel 's nachts op een laag pitje staat te sudderen om de temperatuur op peil te houden. Dus per saldo win je er niks mee.

Aan de ene kant radiatoren dicht draaien om de ketel niet op volle rendement te gebruiken en aan de andere kant het huis laten afkoelen om dan het rendement aan te halen is dat niet contradictorisch? Zet dan de hysteresis van de verwarming op 10°C en je hebt ook wat je wil verkrijgen.

Een goed geïsoleerd huis verliest al amper temperatuur. Hoeveel laten er 's nachts hun huis afkoelen, om 's morgens op te stoken voor het opstaan en het dan weer laten afkoelen als ze naar het werk vertrekken om dan weer volle bak te stoken voor ze thuis komen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Henk H.

Golden Member

Misschien raken we nu teveel off-topic, maar dit is wel een vraag die mij ook bezighoudt.

Ik heb wel eens gehoord dat je bij slecht geïsoleerde huizen je beter kunt laten afkoelen en bij goed geïsoleerde huizen beter op temperatuur kunt houden.

Hoe groter het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, hoe meer warmte er wegstroomt. Dat wegstromen gaat natuurlijk veel sneller bij een slecht geïsoleerd huis, dus kun je dat temperatuurverschil beter proberen te beperken en niet te lang te laten duren. Bij een goed geïsoleerd huis zal het wellicht weinig verschil maken (hoge of lage nachttemperatuur) en bereik je in het voor- en najaar de lage nachttemperatuur niet eens.

Maar ja, hoe weet je nu of jouw huis "goed geïsoleerd" of "slecht geisoleerd" is en welke aanpak moet je kiezen. Een manier is om stabiel weer af te wachten en dan gewoon 's avonds de gasmeter op te nemen en 's ochtends weer, en dat voor een lage en hoge nachttemperatuur te doen. Ik krijg alleen niet echt het gevoel dat het heel nauwkeurig gaat zijn.

Goed geïsoleerd is inderdaad een goed begin. ik zet de nachttemperatuur op 15 graden, maar zo ver zakt de temperatuur niet, die blijft bij 17 hangen.
Waar ik naar toe wil is dat het totale energieverbruik lager is als je 's nachts gewoon laat afkoelen. Het energieverlies is evenredig met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. Als je 's nachts gewoon stopt met stoken moet je 's morgens inderdaad volle bak gaan, maar per saldo is dat voordeliger dan proberen om ook in de nacht de temperatuur op peil te houden.
Veel mensen verkijken zich op dat vol vermogen gaan om 's morgens de zaak op te warmen, en proberen dat te voorkomen door 's nachts niet te ver te laten dalen. Ze denken daarmee te besparen maar dat is een misverstand.

Lambiek

Special Member

Ik ben het met KlaasZ eens, het kost je alleen maar meer door de verwarming in de nacht aan te laten.

Wij hebben nog niet gestookt en het is nu ruim 21 graden binnen, in de nacht zakt de temperatuur naar zo'n 20.5 graden. En overdag wordt het nog lekker opgewarmd door het zonnetje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@benleentje, wat is er te winnen met 4..20mA aansturing? Ik dacht dat met een "vrijgave" de ketel gewoon zichzelf regelt met interne logica? Hoe kan ik dan mijn "ik heb nu warmte nodig" vertalen naar dat 4..20mA signaal?

Kan ik deze ketel met Home ASSistant een "vrijgave" geven waardoor ie gaat branden indien nodig,

Het is simpel een antwoord op jouw vraag hoe je de ketel kan aansturen. voorde rest zou ik gewoon de handleidng van de ketel lezen hoe werkt en of je er iets aan hebt.

Ik ben het met KlaasZ eens, het kost je alleen maar meer door de verwarming in de nacht aan te laten.

Een thermostaat op 15 graden is toch heel wat anders dan de verwarming aan laten staan.

Het is eventueel dan wel minder zuinig maar het kan wel overmatig condens vorming op koude muren voorkomen. En het is ook een comfort keuze. De zeg 100m3 lucht in je woonkamer is heel snel opgewarmd maar alsde muren koud zijn voelt het dan nog steeds kouwelijk aan.
Een redelijk goed geisoleerd huis zal eigenlijk allen onder de 15 graden afkoelen bij flinke langdurige vorst. Een heel goed geisoleerd huis zal denk nooit onder de 15 graden komen.

Ik heb wel eens gehoord dat je bij slecht geïsoleerde huizen je beter kunt laten afkoelen en bij goed geïsoleerde huizen beter op temperatuur kunt houden.

Zie ook gedeelte hier boven.In een goed geisoleerd huis koelt het ook maar weinig af. Als je bv alleen woont en je werkt dan heb je alleen in de avond als je thuis bent verwarming nodig dan ga je toch ook niet in een goed geisoleerd huis die maar continu op temperatuur houden.

Nu moet ik er continu mee bezig zijn : ruimtethermostaat aan en uitzetten, radiatorkranen opendraaien, etc...

Zuiniger als dat krijg je het toch niet. Automatisering gebruikt ook energie ook als dat maar 10W is het draait wel 24/7. En dan programmeer je die op de tijden dat je denk er aanwezig te zijn maar als je er een keer niet bent staat de verwarming voor niets aan. Maar goed ik begrijp het wel een kwestie van comfort, gemak en bezuinigen is soms tegenstrijdig.

Maar nog merk ik op dat de ketel op de meest onlogische momenten staat te draaien.

Dat kan ook een instelling zijn kijk of je de ketel in de eco mode kan zetten.

Minder ver laten afkoelen betekent dat de ketel 's nachts op een laag pitje staat te sudderen om de temperatuur op peil te houden. Dus per saldo win je er niks mee.

Dat begrijp ik niet. Als je dethermostaat op bv 15 graden hebt staan dan staat de ketel verder helemaal uit tot het punt het ook werkelijk onder de 15 graden komt.

Op 4 oktober 2022 17:12:06 schreef benleentje:
Dat begrijp ik niet. Als je dethermostaat op bv 15 graden hebt staan dan staat de ketel verder helemaal uit tot het punt het ook werkelijk onder de 15 graden komt.

Veel hangt er af van het gedrag van het huis. Bij een moderne woning zal de temperatuur misschien niet eens onder de 18 graden komen. Dan maakt het niks uit of je de thermostaat 's nachts op 18 of 14 zet.
Maar bij een doorwaaiwoning kan het misschien kouder worden dan 15 graden, en dan maakt het wel verschil. Als dan de thermostaat op 18 staat gaat de ketel 's nachts aan om die 18 graden te handhaven. En dat is nergens voor nodig omdat je dan toch onder je dikke dekbed ligt.

Het is toch wel vrij normaal om voor een ancht temperatuur 15 graden aan te houden wat die 18 graden daar mee te maken heeft snap ik niet, het is niet echt standaard.

En dat is nergens voor nodig omdat je dan toch onder je dikke dekbed ligt.

Nee liever niet ik vind 12 graden in mijn slaapkamer wel mooi de rest is wat mij betreft veel te warm en dan staan de ramen tegen elkaar open. IK vind het in de nacht nog steeds te warm ;).

Op 4 oktober 2022 21:21:44 schreef benleentje:
...wat die 18 graden daar mee te maken heeft snap ik niet, het is niet echt standaard.

Ik kwam daar op omdat buckfast stelde dat sommige mensen het huis 's nachts te veel laten afkoelen. Hij pleit er dus voor om in de nacht ook de ketel te laten werken om een bepaalde temperatuur te handhaven.
Maar ik stel: laat die ketel 's nachts niks doen en laat het huis lekker afkoelen. Dat is gunstiger voor je verbruik.

OK duidelijk.

Toch komt die 15 graden niet helemaal uit de lucht vallen, als je het te ver laat afkoelen moet je die muren ook weer warm krijgen en je hebt meer last van condens.