Slimme meter: onmogelijke meterstanden

Ik weet niet of dit het goede subforum voor deze vraag is (of uberhaupt de goede site), maar niet geschoten is altijd mis. :)

Ik ben begin 2019 verhuisd naar een andere huurwoning. Bij mijn vorige huurwoning was mijn huurprijs inclusief G/L/W, dus mijn verbruik daar weet ik niet.

In mijn nieuwe woning begon ik met een tarief van €110p/m voor gas en licht, gebaseerd op het gemiddelde gebruik in mijn buurt. Na een jaar werd dit verhoogd naar €175 p/m, weer een jaar later naar €285 per maand (terwijl mijn verbruik bijna gehalveerd was) en nu krijg ik het advies te verhogen naar €695 per maand - gebaseerd op de tarieven van juli 2022. Dus dat advies zal nog wel flink omhoog gaan. Wederom is mijn verbruik het afgelopen jaar flink omlaag gegaan. Afgelopen winter stookte ik al niet warmer dan 17 graden.

Ik heb een 3 persoons huishouden (ik en twee minderjarige kinderen). De kinderen zijn de helft van de tijd bij hun moeder. Dus de ene week ben ik alleen, de andere week zijn we met z'n drieën.

Alle lampen in het huis zijn LED lampen (al sinds ik hier woon). We kijken eigenlijk nooit televisie. De enige elektriciteit-slurpers zijn mijn computer en de twee gaming laptops van mijn kinderen. Verder heb ik twee NAS schijven die dag en nacht aan staan, maar die verbruiken ongeveer 12W per stuk (gemeten).

Nu heb ik het afgelopen jaar 3870 kWh verbruikt. Dat is echt heel veel, maar dat weet ik altijd aan het gebruik van de computers en laptops. Maar nooit echt gemeten wat die dingen verbruiken.

Nu kan ik met geen mogelijkheid dat nieuwe maandbedrag betalen, dus ben ik uit gaan zoeken wat de grootverbruikers in het huis zijn. En ik ben er achter gekomen dat die er eigenlijk niet zijn.

Nu heb ik een slimme meter en ben op de website van mijn energie leverancier mijn verbruik nader gaan bekijken. En daar kwam ik iets tegen wat niet kan kloppen.

Ofschoon ik maar één tarief betaal, wordt mijn verbruik opgesplitst in "Normaal" en "Laag" verbruik. Oftewel het verbruik overdag (7:00 - 23:00) en 's nachts (23:00 - 7:00). Wat bleek? Het afgelopen jaar heb ik overdag 2170 kWh verbruikt en 's nachts 1800 kWh.

Omgerekend betekent dat, dat overdag het gemiddelde stroomverbruik 0,37 kWh is, en 's nachts 0,62 kWh.

M.a.w., 's nachts, als alles uitstaat (ik doe de was overdag), verbruik ik bijna 2x zoveel als overdag.

Hoe dan? Hoe kan ik controleren of mijn meter klopt?

mvdk

Golden Member

Je weet dat het weekend overdag ook onder laagtarief valt?

benleentje

Golden Member

maar die verbruiken ongeveer 12W per stuk

0.012 * 2 * 24 * 365 = 210kWh = 5% van je huidige verbruik niet heel veel toch iets om beter over na te denken of dat nu wel echt nodig is.

Hoe dan? Hoe kan ik controleren of mijn meter klopt?

Bij echte twijfel kan je die laten controleren maar als het dan wel klopt zijn de kosten voor je zelf.
Of van die stekker doos KWh meterjes kopen en dan van elk apparaat die 1 of meerdere dagen laten tellen wat zijn verbruik is en dat vergelijken met je kWh meter. JE hebt ook kWh meter die je in je groepen kast kan laten plaatsen die tellen dan het totale verbruik en die vergelijken met je kWh meter. Echter zullen deze losse kWh meter wel iets afwijken van je huidige kWh meter maar dat is normaal. Verschil zal maar heel klein zijn denk minder dan 1%.

Omgerekend betekent dat, dat overdag het gemiddelde stroomverbruik 0,37 kWh is, en 's nachts 0,62 kWh.

Die berekening klop niet want zie onderstaande quote

geldt van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds dagstroom en daarna ga je over op nachtstroom. Ook in de weekenden en op feestdagen betaal je het daltarief

dag tarief = 5 dagen per week x 16 uur * 52 weken = 5 x 16 x 52 = 4160 uur
2170 kWh / 4160 = 0.52kW per uur gemiddeld = 500W. dat is best veel

Nacht tarief >> 24 x 265 = 8760 - 4160 = 4600
1800kWh / 4600 uur = 0,39kW = er staat continu 400W aan apparatuur aan. Dat is voor in de nacht wel erg veel.

Dag / nacht verbruik van 0,52kW / 0.39kW per uur gemiddeld klopt al veel beter en dan lijkt me de kWh meter verder wel goed te functioneren.
PS ik heb geen rekening gehouden met eventuele feestdagen dus het werkelijk nachtverbruik is nog iets lager en het dag verbruik iets hoger. Maar ik wou gewoon even zien of de meterstanden zinvol waren en dat ziet er nu wel logisch uit.

IK zou toch maar eens gewoon elk apparaat wat aan staan een heel goed gaan bekijken. Er staat gewoon erg veel aan.

IK had een UPS draaien omdat er een aantal jaren gelden er te vaak stroom storingen waren. Maar zo ding slurp 200W continu en dat was 1/4 van mijn totale verbruik. Gisteren weer 40W aan sluipverbruikers opgespoord omdat die in standby toch nog wel gewoon 10W per apparaat waren. Als je dan zo een apparaat maar 8 uur per dag gebruikt loont het dus om ze maar helemaal uit te zetten.

Zo telt alles lekker door, klokje in de magnetron, wekker radio, USB laders, apparatuur op standby ipv helemaal uit, een NAS server enz.
Je zal dus veel kritischer moeten worden en dan maar eventueel op comfort en gemak inleveren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Lees je meter uit op de P1 poort, en zet groep voor groep uit. Eventueel bij 3 fasen kun je het ook nog per fase bekijken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wauw, dat is écht heel veel. Bij mij thuis (4 volwassenen) wordt 's nachts hooguit 120 Watt of zo verbruikt, stijgend naar zo'n 300 Watt of zo als vriezer en koelkast tegelijk aangaan.

Daar er 1 NAS in huis is (waarvan ik de gebruiksduur niet weet, ik denk dat m'n zus dat ding rond een uur of 11 uit laat schakelen) en verder 4 laptops (waarvan 2 vrij heftige modellen die regelmatig gebruikt worden waarvan er maar 1 met regelmaat ook heftig werk verricht), 3 computers en meerdere TV-decoders in huis, vind ik ons verbruik nog altijd best wel meevallen.

Dus óf je meter klopt daadwerkelijk niet, of er staat ergens flink stroom te trekken. Geen verborgen boiler (of 2?) hier of daar?

@ mvdk: hoewel ik de vraag wel een beetje begrijp, is verwarmen met elektra toch nog altijd een uitzondering. Wij hebben ook geen gas (stadsverwarming) maar krijgen zelfs geld toe op de elektrarekening (nou ja, onder het (nu nog) huidige tarief van voor de oorlog dan...) omdat we minder verbruiken dan we opwekken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik had ooit een koelkast die na 20 jaar gebruik wel erg veel stroom nodig had. Die kwam in zijn eentje op 900 kWh/jaar.

Dus die was versleten. Een nieuwe (grotere) had genoeg aan 150 kWh/jaar.

mvdk

Golden Member

Op 4 oktober 2022 17:39:15 schreef benleentje:
(...)
JE hebt ook kWh meter die je in je groepen kast kan laten plaatsen die tellen dan het totale verbruik en die vergelijken met je kWh meter.
(...)

Daar zou ik mee beginnen..

Ik heb m'n dagelijkse geluksmomentje ingekort. Nog maar 3 minuten onder de douche..

Op 4 oktober 2022 17:36:13 schreef Jorn:
Je weet dat het weekend overdag ook onder laagtarief valt?

Ah ok. Op de website van mijn energieleverancier werd dat niet vermeld maar als dat zo is, dan wijzigt het plaatje zich wel enigszins.

Maar dan nog komt het er op neer dat er 's nachts gemiddeld voor 400W aan apparatuur aanstaat (zoals benleentje meldde en bevestigd door mijn berekeningen). En dat is dus niet zo. Als ik 's ochtends (voordat de kinderen wakker zijn) op de meter kijk, dan is het verbruik ongeveer 90W. Dat zal misschien af en toe oplopen naar 200W als de koelkast aanslaat, maar dan kom je nooit aan een gemiddelde van 400W.

Ik kan me niet voorstellen dat het verbruik in de weekenden dat verschil maken...

Maar goed, ik heb een Raspberry Pi omgebouwd tot P1 Monitor, dus vanaf morgen heb ik een veel nauwkeurig inzicht in mijn verbruik...

Je kan naast de meter gaan staan en de tijd tussen de flitsen van het lampje meten om te schatten wat je "huidige verbruik" is.

Als je dan zeg "100W" meet, dan is het dus iets wat "zo nu en dan" aanstaat. Terwijl als het continue zeg 400W is, dan weet je dat er een "grootverbruiker" op dat ogenblik aanstaat.

Kijk ook eens hoeveel je wasmachine gebruikt voor een wasbeurt. Heb je een droger? Gebruik je die?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 oktober 2022 18:10:55 schreef rew:
Je kan naast de meter gaan staan en de tijd tussen de flitsen van het lampje meten om te schatten wat je "huidige verbruik" is.

Als je dan zeg "100W" meet, dan is het dus iets wat "zo nu en dan" aanstaat. Terwijl als het continue zeg 400W is, dan weet je dat er een "grootverbruiker" op dat ogenblik aanstaat.

Kijk ook eens hoeveel je wasmachine gebruikt voor een wasbeurt. Heb je een droger? Gebruik je die?

Nee geen droger... En ook al zou ik die hebben, dan zou dat allemaal onder het dagtarief moeten vallen.

bprosman

Golden Member

Ah ok. Op de website van mijn energieleverancier werd dat niet vermeld maar als dat zo is, dan wijzigt het plaatje zich wel enigszins.

Hier letterlijk "het plaatje" , lichtblauw is "Nachttarief" , ook in het weekend, donkerblauw is "Dagtarief".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je bent eigenlijk de enige die ons kan zeggen wat er scheelt, je moet er wel eens werk van maken en een lijst opstellen van uw toestellen en wanneer die aanliggen.
Ook eens kijken hoeveel verbruik je hebt na 23h00 en welke toestellen er aanliggen.
Als je een boiler onder de wasbak zitten hebt zit je gauw aan een paar honderd kWh.

Eerst alles oplijsten.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Op 4 oktober 2022 17:59:37 schreef weardguy:
(...)
@ mvdk: hoewel ik de vraag wel een beetje begrijp, is verwarmen met elektra toch nog altijd een uitzondering. Wij hebben ook geen gas (stadsverwarming) maar krijgen zelfs geld toe op de elektrarekening (nou ja, onder het (nu nog) huidige tarief van voor de oorlog dan...) omdat we minder verbruiken dan we opwekken.
(...)

Al die kWh's tezamen, dan kom je aan een bedrag met belastingen van pak em beet ergens tussen de 3000en5000euro.
Per jaar.
Maar er word €700 per maand voorgesteld. Dus moet er nog een ander produkt meegerekend zijn.
CV tapwater al op eco gezet? Al douchetimer geïnstalleerd?

Arco

Special Member

Ik zou ook goed kijken naar apparaten die op 'standby' staan, die gebruiken vaak meer als je denkt...

Zo had ik een oudere Philips FR950 receiver, die gebruikte maar liefst 28W(!) als hij uit/standby stond. (da's 672W per dag)
En een VU+ satontvanger die in standby maar liefst 20W verbruikt. (voor lager verbruik moet je 'm op 'deep-sleep' zetten, dan wordt het 0.3W...

Die 2 apparaten samen waren al goed voor 420kW per jaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 oktober 2022 18:18:37 schreef mvdk:
[...]

Al die kWh's tezamen, dan kom je aan een bedrag met belastingen van pak em beet ergens tussen de 3000en5000euro.
Per jaar.
Maar er word €700 per maand voorgesteld. Dus moet er nog een ander produkt meegerekend zijn.
CV tapwater al op eco gezet? Al douchetimer geïnstalleerd?

CV staat amper aan. Ook in de winter niet (ik stook tot max 17 graden). Gemiddeld en bij elkaar douchen we ongeveer 25 minuten per week.

Op 4 oktober 2022 18:18:33 schreef MGP:
Je bent eigenlijk de enige die ons kan zeggen wat er scheelt, je moet er wel eens werk van maken en een lijst opstellen van uw toestellen en wanneer die aanliggen.
Ook eens kijken hoeveel verbruik je hebt na 23h00 en welke toestellen er aanliggen.
Als je een boiler onder de wasbak zitten hebt zit je gauw aan een paar honderd kWh.

Eerst alles oplijsten.

Dat heb ik al gemaakt. Ik weet precies van *alles* in het huis wat het verbruikt. Alleen dat omzetten tot een (week) overzicht heb ik nog niet gedaan. Want dat is weer afhankelijk van hoeveel uur het per dag aanstaat enzo...

benleentje

Golden Member

op de meter kijk, dan is het verbruik ongeveer 90W. Dat zal misschien af en toe oplopen naar 200W als de koelkast aanslaat, maar dan kom je nooit aan een gemiddelde van 400W.

Als je kWh meter niet goed is dan is dat eigenlijk altijd dat hij verkeerd meet. Dan als er werkelijk 90W word verbruikt hij bv 120W meet.
Maar de tellers in de meter die kloppen altijd wel dat is gewoon een optellen van het actuele vermogen per seconde of andere tijds eenheid.
Als het actueel gemeten vermogen dus klopt kloppen de tellers ook.

Dat je 1 keer 90W op die meter ziet staan zegt niet zo heel veel.

Wauw, dat is écht heel veel. Bij mij thuis (4 volwassenen) wordt 's nachts hooguit 120 Watt of zo verbruikt, stijgend naar zo'n 300 Watt of zo als vriezer en koelkast tegelijk aangaan.

Die laatste 2 zouden in de nacht denk ik zo 5 minuten per uur moeten draaien. Maar als er wat mis mee is dan draaien ze veel vaker dus ook daar eens kritisch naar kijken.
Mijn nacht verbruik voor mij alleen was ruim 400W. Nu die oude UPS weg is en nog een hoop sluip verbruikers zit ik rond de 90W. Maar dat lijkt me voor mij alleen nog wat veel dus ga nog verder zoeken, op de groep waar de CV ketel, TV en TV modem opzitten meet ik voor enkel die 3 apparaten al 30W. Of er zitten meer apparaten op dan ik nu kan overzien of er staat iets heel veel stroom te gebruiken.

Maar goed, ik heb een Raspberry Pi omgebouwd tot P1 Monitor, dus vanaf morgen heb ik een veel nauwkeurig inzicht in mijn verbruik...

Dat is een goede methode dan zie je ook veel beter wat er nu continu aan staat of dat er veel is wat af en toe aan gaat zoals een slechte koelkast.
JE gaat dan nog wel uit van een goedwerkende kWh meter dus als die fout meet zijn de waarden uit de P1 poort ook fout. Maar ik denk dat diekWh meter wel goed zit en dat je gaat zien dat je ongemerkt heel veel verbruikt. Of je gaat zien dat je heel weinig gebruikt en dat de kWh meter niet kan kloppen. In ieder geval is de het uitlezen van de P1 poort dus iets wat resultaat op gaat leveren.

Dat heb ik al gemaakt. Ik weet precies van *alles* in het huis wat het verbruikt. Alleen dat omzetten tot een (week) overzicht heb ik nog niet gedaan. Want dat is weer afhankelijk van hoeveel uur het per dag aanstaat enzo...

Ok dan weet je van elke apparaat het stand-by verbruik dan is dan gewoon x 24 x 365 en je weet het jaar verbruik. Dat is dan in ieder geval een bodem van wat het minimaal verbruikt datgeeft alvast wat inzicht

Je NAS server doet al 210kWh/ jaar. Dat is voor maar 1 apparaat al ruim 5% van je totaal verbruik 210 / 3870 = 5.4% Maardan ga ik wel uit dat di schijven altijd aan staan, is dat wel zo?

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 4 oktober 2022 18:39:46 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

(ik stook tot max 17 graden)

Brrr, ik moet er niet aan denken.
Ik werk vanuit huis, en als je de hele dag weinig beweegt (programmeren e.d.) ben je na 8 uur bij zo'n lage temperatuur bijna een ijspegel...

Ik heb de temp nu op 20 graden staan, da's de laagste temperatuur waarop ik nog normaal kan werken.
Ik heb een tijdje de door onze regering aangeraden 19 graden geprobeerd, maar dan is er nog maar weinig productiviteit bij mij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dat heb ik al gemaakt. Ik weet precies van *alles* in het huis wat het verbruikt. Alleen dat omzetten tot een (week) overzicht heb ik nog niet gedaan. Want dat is weer afhankelijk van hoeveel uur het per dag aanstaat enzo...

Je sluipverbruik zit juist in de apparatuur waarvan je je niet realiseerde dat je die had. De P1 poort met Domoticz, Home Assistant oid gaat het wel vertellen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb trouwens een "Pico-P1" printje ontworpen. Printjes komen 1e helft volgende week binnen. Samen met een pico-W kan je dan je P1 gegevens doorgeven naar... waar je maar wilt. (Locaal verwerken/opslaan is minder handig op een pico). Als het goed is, moet deze op kosten van de netbeheerder kunnen draaien. (je mag gratis 2.5W uit de P1 poort trekken en volgens de P1 standaard mag dat niet doorberekend worden aan de klant!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 oktober 2022 18:26:16 schreef Zippy1970:
Alleen dat omzetten tot een (week) overzicht heb ik nog niet gedaan. Want dat is weer afhankelijk van hoeveel uur het per dag aanstaat enzo...

Je vraagt het nu wel aan ons ;)

Ik geloof niet dat teller fout want 3870kWh/jaar is volgens mij niet echt veel, maar zoals ik al schreef heb ik echt geen idee wat je aan verbruikers hebt.
Een circulatiepomp op de verwarming die altijd blijft draaien is ook zoiets...

Koop u een energiemeter, kost niet zoveel en dan ben je in 1week al veel wijzer, elke dag een ander toestel controleren.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Als het goed is, moet deze op kosten van de netbeheerder kunnen draaien. (je mag gratis 2.5W uit de P1 poort trekken en volgens de P1 standaard mag dat niet doorberekend worden aan de klant!)

Daar word je dan wel weer blij van. Maar gratis is het ook niet dat toch wel in je vastrecht erbij zitten. En als ze dan merken dat iedereen die 2,5W uit de P1 poort gaat trekken zal het vastrecht vast wel aangepast worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 oktober 2022 17:17:14 schreef Zippy1970:
In mijn nieuwe woning begon ik met een tarief van €110p/m voor gas en licht, gebaseerd op het gemiddelde gebruik in mijn buurt. Na een jaar werd dit verhoogd naar €175 p/m, weer een jaar later naar €285 per maand (terwijl mijn verbruik bijna gehalveerd was) en nu krijg ik het advies te verhogen naar €695 per maand - gebaseerd op de tarieven van juli 2022. Dus dat advies zal nog wel flink omhoog gaan. Wederom is mijn verbruik het afgelopen jaar flink omlaag gegaan.
....

Nu heb ik het afgelopen jaar 3870 kWh verbruikt. Dat is echt heel veel, maar dat weet ik altijd aan het gebruik van de computers en laptops. Maar nooit echt gemeten wat die dingen verbruiken.

Wat ik ook niet begrijp in uw openingspost is dat je al 2jaar uw verbruik gehalveerd of sterk verlaagd hebt en nog verbruik je zo'n 3800kWh, wat was uw verbruik in 2019-2020 dan?

LDmicro user.

Op 4 oktober 2022 19:11:32 schreef MGP:
[...]

Wat ik ook niet begrijp in uw openingspost is dat je al 2jaar uw verbruik gehalveerd of sterk verlaagd hebt en nog verbruik je zo'n 3800kWh, wat was uw verbruik in 2019-2020 dan?

Ik zit net even te kijken en "gehalveerd" is lichtelijk overdreven. ?

Mijn verbruik is wel over die tijd met zo'n 30-40% gedaald terwijl de kosten 700% zijn van wat ik in eerste instantie betaalde. Dit jaar zal ik qua verbruik nog lager uitkomen, schat ik zo in.