Slimme meter: onmogelijke meterstanden

Arco

Special Member

Duurder wordt 't toch wel met het gedoe rond oekraine/rusland en de opgeblazen gasleidingen...

Gelukkig komt er wel een 'plafond' in de energieprijzen: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/10/04/vanaf-1-januari….
(gasplafond €1.45, stroom €0.40)

Wat wel raar is dat men stimuleert dat je van gas naar stroom moet gaan voor verwarming, maar dat plafond daar niet op aanpast (2900kWh is niet echt veel als je electrisch stookt...)
(ze zouden daar eigenlijk rekening mee moeten houden. Nu wordt je gestraft voor je overstap van gas naar stroom... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ja daar had ik ook mijn gedachte over laten gaan ik zou dan denken

1200 * 1.45 + 2900 * 0,40 = 2900
2900 / 0,40 = 7250

Of elke ander combinatie die 2900,- oplevert

Dus eigenlijk dan iedereen een plafond voor 2900,- geven ook als je bv blok verwarming heb zit dat er gelijk ook in.

Wat wel raar is dat men stimuleert dat je van gas naar stroom moet gaan

Precies nu hebben we een echte gascrisis en waarom moet de stroom prijs er onder dan onder lijden? Gascentrales zijn toch maar een deel van de totale energie opwekking. Het is wat mij betreft dan een keer tijd om de gasprijs los te koppelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 4 oktober 2022 21:12:42 (44%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In normale tijden lijkt de koppeling van alle energievormen aan de gasprijs een goed idee om de markt een beetje stabiel te houden. Maar nu leidt dat tot de absurde situatie dat uitbaters van windparken en zonneparken ineens 5 keer zo veel voor hun stroom krijgen, terwijl er aan hun kostenkant niks verandert.

Wat het hoge verbruik van de TS betreft, ik zou nog eens goed kijken wat je allemaal aan hebt staan. Ik zit net onder de 2400 kWh per jaar bij een huishouden van 2 personen. Als je daar ver boven zit, ben je toch dingen aan het doen die ik niet doe.

benleentje

Golden Member

Ach ik woon alleen en verbruikte te vorig ja ca 5500kWh per jaar. Heb hier een kleine compressore, kolom boormachine draaibank staan en gebruik regelmatig andere zware machines.
En toch kwam gewoon 1/4 van dat verbruik door een UPS die gemiddelde continu (24/7) 200W trok omdat daarop ook mijn PC stond aangesloten die nooit uitging maar wel in slaap stand. Tel daar ook nog een bij op dat er 1400W aan TL lampen vrij veel aan stond dat lukt 5500kWh per jaar wel.
Ik ben nu ook alles onder een vergrootglas aan het leggen. Dat lukt het beste in de avond ivm zonnepanelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 oktober 2022 21:07:49 schreef benleentje:
Gascentrales zijn toch maar een deel van de totale energie opwekking.

Gascentrales zijn de spil: Die kunnen (behalve een Telsa megapack) het allersnelste (binnen een minuut of vijf) hun afgegeven vermogen aanpassen als dat nodig is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De stroomprijs is niet gekoppeld aan de gasprijs. Het is de marktwerking die hiervoor zorgt.

De gascentrales moeten (quasi) altijd meedraaien om voldoende elektriciteit te hebben. De elektriciteit van alle aanbieders (ook nucleair en groen) wordt op dezelfde markt verhandeld. De beheerders van gascentrales gaan niet onder hun kostprijs verkopen. Gas is momenteel enorm duur, waardoor zij hun elektriciteit duur moeten verkopen en zo de marktprijs enorm de hoogte in jagen. Aanbieders van groene- of kernstroom gaan natuurlijk niet onder die zeer hoge marktprijs verkopen, zij maken op dit moment belachelijke winsten.

Op 4 oktober 2022 22:59:35 schreef subsonik:
De stroomprijs is niet gekoppeld aan de gasprijs. Het is de marktwerking die hiervoor zorgt.

De gascentrales moeten (quasi) altijd meedraaien om voldoende elektriciteit te hebben. De elektriciteit van alle aanbieders (ook nucleair en groen) wordt op dezelfde markt verhandeld. De beheerders van gascentrales gaan niet onder hun kostprijs verkopen. Gas is momenteel enorm duur, waardoor zij hun elektriciteit duur moeten verkopen en zo de marktprijs enorm de hoogte in jagen. Aanbieders van groene- of kernstroom gaan natuurlijk niet onder die zeer hoge marktprijs verkopen, zij maken op dit moment belachelijke winsten.

Inderdaad markt werking door hoge gasprijzen
Nederland is jaren lang lui geweest en als een stel arabieren het gas voor een appel en ei door verkocht. Vorig jaar ongeveer 46% gas.
Andere Euopese landen zijn al veel langer bezig met opwekking uit andere bronnen.
https://www.wyniasweek.nl/de-9-redenen-waarom-wij-nederlanders-met-gas…

evelo

Golden Member

Wij zitten bij een energiecoöperatie. Eigen productie uit zon/wind/waterkracht wordt niet met overwinst verkocht. Dat zou ook wat raar zijn want we zijn zelf eigenaar van de productie-spullen.

Maar voor ons stijgt de prijs vanaf november ook wel sterk.

Op jaarbasis produceren we genoeg om alle coöperanten van groene stroom te voorzien.
Maar op momenten van weinig stroom moet er bijgekocht worden op de spotmarkt.
Als we teveel stroom hebben uit zon en wind dan kunnen we die wel verkopen maar op dat moment liggen de spotprijzen meestal een heel stuk lager omdat er dan net veel aanbod is van zon en wind, ook van andere producenten.

Nu is de prijsformule: 1/2 vaste prijs voor eigen stroom + 1/2 stroom vanuit de spotmarkt.

Gelukkig zijn er voor volgend jaar concrete plannen om enkele windmolens bij te plaatsen.
En er zit een project aan te komen om meer in te zetten op dynamische uurprijzen zodanig dat de coöperanten hun vraag beter kunnen aanpassen aan het aanbod.

Op 4 oktober 2022 18:22:13 schreef Arco:
Die 2 apparaten samen waren al goed voor 420kW per jaar...

"kW".......
Staat dat ook op je jaarrekening van de energieleverancier?
Of staat er dan wel verbruik en geen vermogen: de normale kWh?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vind dit verbruik (in kWh) helemaal niet abnormaal hoog, gezien de gezins-samenstelling*.
Als je een oud huis hebt, of een groot huis, of BEIDE, zit je zelfs nog aan de lage kant..... in kWh.

Wat is je GASVERBRUIK per jaar?

Als de verwarmingsketel (GAS-CV) aanslaat gaat ook een pomp meelopen die veel energie verbruikt (in kWh).

Net zoals bij mij gaat in november de CV-ketel vaker draaien (gasverbruik loopt flink op), maar het elektriciteitsverbruik OOK.....

beste wat ik ooit gedaan heb mbt elektriciteitsbesparing:
Vriezer van voor 2000 eruitgedaan, en een Liebherr A+++ exemplaar gekocht.
Verbruik bij gelijke inhoud 3 keer zo laag !!!!
Het uiteindelijke jaarverbruik van de vrieskast klopte precies met wat in hun specificatie stond. www.koelen.nl

Er ist wieder da...
benleentje

Golden Member

Op 4 oktober 2022 22:29:54 schreef rew:
[...]Gascentrales zijn de spil: Die kunnen (behalve een Telsa megapack) het allersnelste (binnen een minuut of vijf) hun afgegeven vermogen aanpassen als dat nodig is.

Dat weet ik ook wel maar ik vroeg me af waarom dan alle energie dan zo duur is. Maar goed dat antwoord is inmiddels al gegeven.

Op 5 oktober 2022 09:35:14 schreef hobby-ist:
Ik vind dit verbruik (in kWh) helemaal niet abnormaal hoog, gezien de gezins-samenstelling*.

3900kWh per jaar is volgends de gemiddelden ik ik 1x per maand van Encoco krijgt wel het gemiddelde voor een 5 persoonshuishouden.
Volgens dat overzicht is een 3 persoonshuishouden dan 3120 kWh / jaar.

Echter wat opmerkelijk is uit de cijfers van TS is dat zijn nacht verbruik bijna even hoog is 520W to 390W gemiddeld per uur voor respectievelijk dag en nacht verbruik.

Maar zit me net bedenken dat als TS steeds in het weekend wast dat natuurlijk ook door telt op het nacht tarief.

Als de verwarmingsketel (GAS-CV) aanslaat gaat ook een pomp meelopen die veel energie verbruikt (in kWh).

Zo een pomp is zeg 70W en draait hopelijk alleen strikt als nodig dan is dat zo veel nog niet in een CV zit ook nog een stevige ventilator dus een CV ketel verbruikt ook wel wat energie toch denk ik dat het minder is als een koelkast.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 oktober 2022 16:29:34 schreef benleentje:

Maar zit me net bedenken dat als TS steeds in het weekend wast dat natuurlijk ook door telt op het nacht tarief.

In het weekend doe ik niet veel anders dan doordeweeks. Wassen doe ik ongeveer 2-3x per week. En dat zal ongetwijfeld ook wel eens een keer in het weekend gebeuren, maar niet exclusief.

Maar ik heb een Raspberry Pi die ik had liggen nu omgebouwd tot P1 monitor, dus ik ga het de komende weken in de gaten houden. Deze week zijn mijn kids bij hun moeder en het verbruik wat ik zie, is naar verwachting. Het verbruik ligt rond de 0.22 kWh. Dat is mijn computer, het lampje in mijn kamer en alle andere apparatuur die in huis aan (cq standby) staan. Af en toe schiet het verbruik omhoog naar ~0.33 kWh, maar ik heb gemerkt dat dan mijn ijskast aanslaat.

Dus niets schrikbarends, vooralsnog. Ben benieuwd hoe dat vannacht zal zijn.

benleentje

Golden Member

Het verbruik ligt rond de 0.22 kWh.

Dit werk verwarrend, uit de context kan ik opmaken dat je bedoelt dat het actuele vermogen 220W is?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 oktober 2022 23:37:15 schreef benleentje:
[...]Dit werk verwarrend, uit de context kan ik opmaken dat je bedoelt dat het actuele vermogen 220W is?

Ja. Het gemiddelde vermogen zelfs. Dus het gemiddelde verbruik is dan ook 0.22kWh.

mvdk

Golden Member

Op 6 oktober 2022 11:10:42 schreef Zippy1970:
[...]

Ja. Het gemiddelde vermogen zelfs. Dus het gemiddelde verbruik is dan ook 0.22kWh.

Is dat niet gewoon een computer die aan blijft staan?

Op 6 oktober 2022 11:42:47 schreef mvdk:
[...]
Is dat niet gewoon een computer die aan blijft staan?

Op 5 oktober 2022 22:20:09 schreef Zippy1970:
[...]

Het verbruik ligt rond de 0.22 kWh. Dat is mijn computer, het lampje in mijn kamer en alle andere apparatuur die in huis aan (cq standby) staan.

Dat is dus tijdens het hoog tarief, als ik wakker ben.

Ik snap even iets anders niet. Ik zit even over koelkasten te lezen, en kom de volgende twee statements tegen (keer op keer, op verschillende websites):

Vermogen koelkast: 150 tot 200 watt voor een koel- en vriescombinatie van energieklasse A+. Voor een toestel van energieklasse C tot 350 watt.

Koelkasten hebben een verbruik tussen de 50 en 400 kWh per jaar, afhankelijk van de grootte, de energieklasse en het model van de koelkast.

Die twee spreken elkaar tegen? Laat ik uitgaan van de zuinigste koelkast van 150W, dan is het dagelijks verbruik 0.15 x 24 = 3.6kWh. Dus per jaar is dat 3.6 x 365 = 1314 kWh.

Dat is ietsjes meer dan die 50 - 400 kWh per jaar waar iedereen het over heeft...

Dan ga ik er wel vanuit dat het vermelde vermogen (in de eerste quote) het gemiddelde vermogen is (dus soms verbruikt hij iets meer, soms iets minder).

Op 6 oktober 2022 11:10:42 schreef Zippy1970:
Ja. Het gemiddelde vermogen zelfs. Dus het gemiddelde verbruik is dan ook 0.22kWh.

0.22 kWh per watte? Per week? Dan is je gebruik in een jaar ongeveer 10kWh, en dat kost tegenwoordig ongeveer 7 euro, dus waar zeur je over?

Omdat in dit verhaal zowel de eenheid "kWh" (energie verbruik) en W of kW (actueel vermogen) voorkomen loont het de moeite om zorgvuldig met de eenheden om te springen. Soms kan je uit de context halen wat er bedoeld wordt. Maar soms ook niet.

Een voorbeeldje uit de krant: "Tesla heeft een batterij-installatie van 120MW in gebruik genomen in zuid Australie". Het getal kan ook 80 zijn. In werkelijkheid blijkt de installatie 120MWh en 80MW te zijn.

Een koelkast draait niet 100% van de tijd, Als ie ongeveer 10% van de tijd draait, kom je (als de rest van je berekening klopt) binnen de range van 50-400. De koelkast gebruikt dus 150W gedurende 10% van de tijd en 0W gedurende 90% van de tijd.

Jou "en dan ga ik er van uit"... is dus fout. Het vermogen wordt opgegeven zodat je een zekering zou kunnen uitkiezen. Stel ze zouden opgeven 15W (gemiddeld) dan zeg je: een 0.1A zekering moet genoeg zijn. Maar die floept bij 150W direct door. Er staat 150W zodat je een 1A zekering kan kiezen. (of weet dat je niet meer dan 16-25 van die dingen op een 16A groep moet zetten).

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 6 oktober 2022 12:49:32 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Op 6 oktober 2022 12:37:19 schreef Zippy1970:
Ik snap even iets anders niet. Ik zit even over koelkasten te lezen, en kom de volgende twee statements tegen (keer op keer, op verschillende websites):

[...]

[...]

Die twee spreken elkaar tegen? Laat ik uitgaan van de zuinigste koelkast van 150W, dan is het dagelijks verbruik 0.15 x 24 = 3.6kWh. Dus per jaar is dat 3.6 x 365 = 1314 kWh.

Dat is ietsjes meer dan die 50 - 400 kWh per jaar waar iedereen het over heeft...

Dan ga ik er wel vanuit dat het vermelde vermogen (in de eerste quote) het gemiddelde vermogen is (dus soms verbruikt hij iets meer, soms iets minder).

Waar jouw berekening de fout ingaat is dat je 150 W keer 24 uur doet. Echter een koel en/of vrieskast draait geen vol uur 24 uur lang.

De mijne draait met een interval van 1.20 uur ongeveer 0.40 uur om de temperatuur te behouden. Dus in 2 uur tijd verbruikt hij 40 minuten 100 W.

Zou neerkomen op ongeveer 60 W in 2 uur. 30 W per uur. Dus wordt het 30 x 24 /1000 x 365 = 262 kWh per jaar.

Zou ik dat met die 100 W doen dan wordt het sommetje 100 x 24 /1000 x 365 = 876 kWh per jaar, wat dus niet klopt.

Op 6 oktober 2022 12:47:27 schreef rew:
[...]0.22 kWh per watte? Per week?

Volgens mij ben ik daar vrij duidelijk in. Dat is het gemiddelde verbruik tijdens de (hoogtarief) periode dat ik alleen thuis ben. Ik vermeld het er zelfs bij.

Als ik het over kW heb, heb ik het over vermogen. Als ik het over kWh heb, dan heb ik het over verbruik. Ik begrijp dat dat verwarrend is, maar duidelijker kan ik het niet maken. En ik heb ze nog niet verkeerd (door elkaar) gebruikt.

De koelkast gebruikt dus 150W gedurende 10% van de tijd en 0W gedurende 90% van de tijd.

...

Het vermogen wordt opgegeven zodat je een zekering zou kunnen uitkiezen.

Nee, dat is niet zo. het vermelde vermogen is niet het piekvermogen. Mijn koelkast vermeld een vermogen (aansluitwaarde) van 120W (A+ oud). Maar op z'n piek trekt hij 800W (gedurende een aantal minuten). En als hij actief aan het koelen is, trekt hij zo'n 200W, en als hij niet koelt 1W.

Op 6 oktober 2022 13:06:03 schreef harry64:
[...]
Waar jouw berekening de fout ingaat is dat je 150 W keer 24 uur doet. Echter een koel en/of vrieskast draait geen vol uur 24 uur lang.

Ik ging er inderdaad vanuit dat dat het gemiddelde is. Wat die waarde dan wel is, snap ik niet helemaal. Zie mijn bovenstaande post. Mijn koelkast vermeld 120W, maar op z'n piek trekt hij ~800W. En als hij koelt ~200W. Gemiddeld kom ik dan wel op die 120W uit.

Een verbruik van 0.22kWh is tamelijk betekenisloos als je er niet bij vermeld over welke periode je dat meet.

Want een verbruik van 0.22 kWh per uur is iets heel anders dan een verbruik van 0.22 kWh per week.

Hier heb je het blijkbaar over een gemiddeld verbruik van 0.22 kWh per uur. Dan kun je beter gewoon spreken van een gemiddeld vermogen van 22 220W.

mvdk

Golden Member

We zijn nou al twee pagina's lang bezig op zoek naar kleine postjes verbruik.
Uit de startpost:

Nu heb ik het afgelopen jaar 3870 kWh verbruikt.

Ik woon alleen, en verbruik (hoog en laag samen) al 3300kWh per jaar. Dus die 3870 vind ik niet schokkend, met kinderen de helft van het jaar.
Dat voorstel van het energiebedrijf om naar ongeveer €700 te verhogen, is uit voorzorg. We weten niet wat uw afrekenmaand is, maar als die ergens zo rond april is, kan dat een onaangename verrassing meebrengen. Mijn energieleverancier stuurde een waarschuwing vanwege de tariefsverhogingen.
Volgende maand komen ze met een voorstel tot verhoging maandbedrag.

Edit1: @deKees: 220Watt :+

Edit: Misschien dat ik toch maar elke keer als ik bed toe ga, de computer gaan uitzetten.
Verbruikt nog zoiets van 80 Watt in sleepmode, dus zo'n €180 per jaar.
Reken gemakshalve €1 per unit, dat is de prijs boven de vrijgestelde hoeveelheid.

Op 6 oktober 2022 13:41:30 schreef deKees:
... van 0.22 kWh per uur. Dan kun je beter gewoon spreken van een gemiddeld vermogen van 22 W.

220W ;)

Maar ik begrijp de verwarring. Ik zal proberen duidelijker te zijn.