Slimme meter: onmogelijke meterstanden

Hier: 3400kwh/jaar. 1700/1700 dag/nacht. Veel in het weekend en avond wassen. De machines draaien hier overuren (vaatw. 2 wasm. 2 droogk. 3 koeltoestellen). 4 personen...voltijds ;-) (3 vrouwen dus dat was stapelen gaat hier vlot).

Dus jouw verbruik lijkt me zeer eigenaardig. Zelf heb ik alles een gemonitoord met eens shellyEM. Je 220w met uitschieter v 300 w lijkt me normaal maar hoe je aan dat jaarverbruik komt wil ik wel eens weten. De P1 geeft enkel totaalverbruik. Met een amperetang (15€) kun je per kring (zekeringkast) monitoren (in watt) of via een shelly bv kan je via een app eenvoudig monitoren in kwh.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 oktober 2022 18:41:09 schreef EricN:
Hier: 3400kwh/jaar. 1700/1700 dag/nacht. Veel in het weekend en avond wassen. De machines draaien hier overuren (vaatw. 2 wasm. 2 droogk. 3 koeltoestellen). 4 personen...voltijds ;-)

Dus jouw verbruik lijkt me zeer eigenaardig.

Ik heb geen vaatwasser. Geen wasdroger. Ik was 3x per week (zuinige ECO was). Ik weet het dus ook niet goed waar dat verbruik vandaan komt. Mijn vermoeden is dat het mijn computer en de twee laptops van mijn kids zijn. Maar ja, mijn kids zijn maar de helft van het jaar bij mij en mijn computer trekt ook niet bijzonder veel (ik game zelden). Maar ik hoop nu meer duidelijkheid tekrijgen met de P1 monitor.

Persies. En we weten ook niet hoeveel gas er verbruikt word.
Want er moet een reden zijn voor dat voorschot voorstel naar €700.

De gas rekening doet er in dit topic niet toe. TS vind dat hij met 3900kWh per jaar dat dat te veel is en ik denk ook dat hij daar gelijk in heeft. En zijn vragen gaan ook over hoe dit inzichtelijk te maken. Wat dit topic betreft het is de keuze van TS om alleen elektra te bespreken dus wat mijn betreft doe het gas verbruik er niet toe.

Ik heb geen vaatwasser. Geen wasdroger. Ik was 3x per week (zuinige ECO was).

Behalve dan bij EricN is een, vaatwasser, magnetron, wasmachine, kookplaat maar een klein deel van het jaar verbruik. Ze verbruiken als ze aan staan wel eneromg veel energie maar je gebruikt ze relatief kort en weinig.

Een klein vermogen zoals de NAS server verbruik van 24W wat 24/7 aanstaat is dan al verantwoordelijk voor 5% van je totaal verbruik.
Dus al die kleine vermogen tellen dan ook hard door als ze 24/7 aanstaan.

Echter dat is allemaal teoretisch geneuzel, de echte harde meetresulten die je nu aan het doen ben is wat van belang is.

Dat je als je alleen bent zo rond de 220W zit vind ik een normale waarde.

Om een goed beeld te krijgen moet je een paar dagen alleen je verbuikt gaan meten. En dan met je kinderen erbij.
Over een week zou je dan al een goed beeld van je totaal verbruik moeten gaan krijgen.

Als ik boven in de woonkamer zit gebruik is ca 300W en beneden in de kelder achter de PC zit ik aan 700W, door veel verlichting in de kelder uit te doen en achter aparte schakelaars te zetten zit ik nu op ca 450W, maar mijn PC met 2 monitors zijn al goed voor 350W. Toen ik 4 jaar geleden deze PC samenstelde wou ik vooral een lekker snel systeem en lette toen nog niet op zuinigheid. Komt wel bij een volgende upgrade.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 6 oktober 2022 19:22:17 (15%)

Lambiek

Special Member

En we gaan gewoon weer verder met speculeren, ga meten dan weet je wat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 oktober 2022 19:13:13 schreef benleentje:
...zit ik aan 700W, door veel verlichting in de kelder uit te doen en achter aparte schakelaars te zetten zit ik nu op ca 450W..

Ehm, 250W aan verlichting... is dat niet ietwat aan de hoge kant? Dat kan toch niet kloppen, anno 2022.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Op 6 oktober 2022 18:57:34 schreef Zippy1970:
[...]

Ik heb geen vaatwasser.

Maar wel een close-in boiler in de keuken?

Op 6 oktober 2022 21:21:24 schreef flipflop:
[...]
Ehm, 250W aan verlichting... is dat niet ietwat aan de hoge kant? Dat kan toch niet kloppen, anno 2022.

Wat is dat een vreselijk opmerking waarom kan dat niet kloppen? Volgens welke regels, norm of specificatie?

IK heb 325W aan verlichting in de kelder en dat is om te werken op sommige plekken nog te weinig. Een draaibank kolomboormachine werkbank wil je eenmaal goed verlicht hebben.
Mijn werk ruimte is 2m hoog, ik kan nog net onder de led verlichting door zonder er last van te hebben. Echter led verlicht heeft 1 nadeel en dat is de kleine openingshoek. In een lage ruimte heb je er dan veel van nodig het is niet anders.
Daarvoor met TL verlichting was het ca 1600W.

Op 6 oktober 2022 22:27:52 schreef benleentje:
[...]Wat is dat een vreselijk opmerking waarom kan dat niet kloppen? Volgens welke regels, norm of specificatie?

IK heb 325W aan verlichting in de kelder en dat is om te werken op sommige plekken nog te weinig. Een draaibank kolomboormachine werkbank wil je eenmaal goed verlicht hebben.
Mijn werk ruimte is 2m hoog, ik kan nog net onder de led verlichting door zonder er last van te hebben. Echter led verlicht heeft 1 nadeel en dat is de kleine openingshoek. In een lage ruimte heb je er dan veel van nodig het is niet anders.
Daarvoor met TL verlichting was het ca 1600W.

pas een heel huis omgebouwd naar led, het halogeenlicht op de badkamer deed voorheen al 720W. na ombouw nog 60W en dan nog niet gedimd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad is het vooralsnog speculeren waar dat vebruik vandaan komt. Maandag zijn de kids er weer en dan zal ik aan het einde van de week meer inzicht hebben. In eerste instantie ging het mij erom dat ik niet kon geloven dat ik tijdens de daluren net zoveel verbruikte als tijdens de piekuren. Maar inderdaad: meten is weten.

Dus aan het einde van de volgende week weet ik meer. :)

Op een slimme meter kun je het actuele vermogen zien. Dan kun je stuk voor stuk groepen uitschakelen om te zien waar de grote klappen zitten.

Op 7 oktober 2022 10:25:42 schreef KlaasZ:
Op een slimme meter kun je het actuele vermogen zien. Dan kun je stuk voor stuk groepen uitschakelen om te zien waar de grote klappen zitten.

Je moet een energiemeter hebben om te zien waar je het meeste verbruikt in 24 of 48h, een slimme meter of stroomtang aflezen is zoals je schrijft, het actuele vermogen, maar dat is een momentopname en daar kun je niet veel mee.

LDmicro user.

@MGP: Hij heeft een P1-monitor ding aangesloten. Daarmee heb je iedere 10s een meting. Dat moet voldoende zijn om een redelijk beeld te krijgen. Vooral: Is het continue XXX W en duikt het nooit lager, dan is er iets wat continue aanstaat. Of zijn er pieken. Het is extreem onwaarschijnlijk dat er iets steeds in de 9 niet gerapporteerde secondes stroom verbruikt en dan "rust" gedurende de seconde die gerapporteerd wordt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 oktober 2022 22:27:52 schreef benleentje:
...Mijn werk ruimte is 2m hoog, ik kan nog net onder de led verlichting door zonder er last van te hebben. Echter led verlicht heeft 1 nadeel en dat is de kleine openingshoek..

Bij een kelder denk ik niet aan een ruimte van 100m2 oid, maar misschien heb jij iets heel speciaals. Wat in jouw geval super zou werken zijn LED panelen. Die zijn zo'n 5cm hoog. De 60x60 varianten zijn zo'n 30W en als je er daar een paar van hebt hangen, dan moet de zonnebril op, zeker in zo'n kleine ruimte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Daarmee heb je iedere 10s een meting.

IK heb een WIFI ding aan mijn P1 poort omdat ik zelf helemaal niet zo goed ben met een RPI en ik ook de meting wil kunnen volgen als de PC uitstaat. Ik zit toch veel vaker dan 10 seconde een meting komen, ik heb het idee dat het zelf elke seconde is.

het actuele vermogen, maar dat is een momentopname en daar kun je niet veel mee.

Daar kan je best heel veel mee. Als een ledlamp uitzet dan zie ik gelijk een daling van 15W. Zo merkte ik ook dan mijn PC monitor in slaapstand nog steeds goed was voor 6W en dat x 2 = 12W. Dan nog rond je PC veel USB apparaatjes zoals 2 label printer enz was toch bij elkaar goed voor 25W.

zeker in zo'n kleine ruimte.

Je heb teveel fantasie en geen benul waar je het over hebt omdat je nog nooit mijn kelder hebt gezien.
5cm is al te hoog ik heb led verlichting van 3cm hoog ander loop ik er tegenaan.

Op 7 oktober 2022 21:11:28 schreef benleentje:
[...]
IK heb een WIFI ding aan mijn P1 poort omdat ik zelf helemaal niet zo goed ben met een RPI en ik ook de meting wil kunnen volgen als de PC uitstaat. Ik zit toch veel vaker dan 10 seconde een meting komen, ik heb het idee dat het zelf elke seconde is.

DSMR 4.2 is eens per 10 seconde, DSMR 5.0 is eens per seconde.

pamwikkeling

Special Member

Heb je al eens gekeken wat je internet installatie verbruikt.

De coax kabel die hier het internet binnen brengt, gaat via
een splitter/versterker (NIU-65/88-GA-01A-BE05) naar
de modem/router/switch/wifi point (CBN CH7465 LG-TN) en vervolgens naar een bijkomend
wifi acces point (Netgear WNDR430-TN)

De splitter versterker wordt serieus warm en heeft een voeding van 3 Watt
De modem/router/switch wifi point verbruikt in sluimerstand 10.9 Watt
En het wifi acces point heeft 3.1 Watt nodig.

In totaal 17 Watt en dat 24/24 uur of 150 kWh per jaar ….

Op 8 oktober 2022 01:03:37 schreef pamwikkeling:
...
In totaal 17 Watt en dat 24/24 uur ...

Als je weken van 24 dagen hebt, wordt het wel duur, ja ;o)

Op 6 oktober 2022 13:21:52 schreef Zippy1970:
Mijn koelkast vermeld een vermogen (aansluitwaarde) van 120W (A+ oud). Maar op z'n piek trekt hij 800W (gedurende een aantal minuten). En als hij actief aan het koelen is, trekt hij zo'n 200W, en als hij niet koelt 1W.

Als jouw koelkast (nominaal 120W) een aantal minuten 800W draait, dan denk dat jij een zieke koelkast hebt.
Mijns inziens mag jouw koelkast na het starten geen 200W verbruiken als hij nominaal 120W is.

Ik heb paar maand geleden uitgebreid gemeten aan een onderbouw vrieskast, nominaal 100W.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158153
Het verbruik bij starten (na enkele seconden) lag rond het nominaal vermogen, en loopt geleidelijk in een paar minuten terug naar 70% ofzo bij afslaan.

Op 7 oktober 2022 21:11:28 schreef benleentje:
[...]

Ik heb een oudere "slimme meter". Oudere standaard. De mijne geeft iedere 10s een meting door. Dus waar "iedere 10s" stond moet je eigenlijk lezen: "minimaal iedere 10s". Dan klopt het voor iedereen, oude of nieuwere meter maakt niet uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijns inziens mag jouw koelkast na het starten geen 200W verbruiken als hij nominaal 120W is.

Het is maar hoe kort of hoe snel je kan meten. Mijn p1 poort geeft elk seconde een meting en dan zie ik dat de koelkast even de 300W aantikt en dan op ca 80W uitkomt. Koelkast zelf is volgens het label 100W, maar dat zal wel zijn als de drukken op hun maximum zijn. Als je nog korter kan meten dan zou die piek 800W moeten zijn.

Inrush current meet men meestal over de eerste 100ms na inschakelen.

Dus bij een meting iedere seconde wordt 't een soort 'ezeltje prik'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of je meet een gemiddelde over de hele seconde. Ik denk dat meters dat inderdaad doen. Dus als je een 300W piek ziet dan kan dat 600W gedurende 0.5S of 3000W gedurende 100ms zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op 17 oktober 2022 15:22:23 (12%)

Ik denk dat meters dat inderdaad doen

Dat denk ik ook. Ik zie in ieder geval nooit hele hoge pieken altijd lager dan die van 100mS van inschakelen. Die inschakel piekjes zijn ook niet zo heel interessant gaat mij toch meer om het werkelijke verbruik te kunnen zien. Dat is toch vaak anders dan wat er op een label staat. Dat wil soms ook wel meer zijn.
Zo vond ik het standbij verbruik van een PC monitor van ca 8W nog best hoog terwijl ik het van de TV niet eens kon zien dus dat 1W of minder.
Ook een labelprinter deed stanbij nog 10W, terwijl mijn grotere laserprinter rond de 2W zit.
Het zal vast wel ergens in de handleiding staan maar de lette ik toe nu toe nooit zo op. En dan nog heb ik iets van eerst meten dan op de handleiding vertrouwen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 17 oktober 2022 16:14:11 (65%)

Op 17 oktober 2022 16:08:51 schreef benleentje:
Zo vond ik het standbij verbruik van een PC monitor van ca 8W nog best hoog terwijl ik het van de TV niet eens kon zien dus dat 1W of minder.

De afgelopen 10 jaar zijn grote vorderingen gemaakt in het "zuinige standby voedignen maken". En er zal grote variatie zitten in hoe snel bedrijven dat overnemen, dus het wil niet direct zeggen dat die TV van jou jonger is dan de monitor. Maar het KAN wel zuinig.

Standby waardes van > 1W zie je al niet meer sinds 2006... (alleen bij apparaten met actieve netwerkverbinding mag dat meer zijn)
Ik heb nog een oude FR951 receiver van Philips staan. Aan en in rust gebruikt die 30W, in standby 28W... (schijnbaar doen ze alleen het display uit... :+ )

[Bericht gewijzigd door Arco op 17 oktober 2022 16:33:39 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com