Whirlpool condensdroger print defect

Hoi smd,

het geluk is met de domme !!
Heb vanmorgen exact dezelfde whirlpool droger binnen gekregen met kapotte watercontainer- houder, iets op gevallen.

Dezelfde print als "mijn" defecte print.
Even gekeken welk onderdeel nu geploft is.
Op de goede print zit een onderdeel met code "360", meer niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Heb al op internet gezocht, maar niets bruikbaar gezien.

Heb je het typenr van de Siemens droger en eventueel foto van de print ?

Alvast bedankt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi EricN,

ik denk dat je gelijk hebt.
Op het geplofte onderdeel meende ik al iets van 09 te zien.
Omdat de E is geschreven als de Griekse E, dacht ik dat het 360 moest zijn.
Goed gezien, complimenten.

Weet je toevallig ook welk onderdeel dit dan wel is?
Transistor, thyristor of fet.

Alvast bedankt.

Helaas, die dingen gaan ook de vuilhoop op als ze voor mij geplaatst worden. Waanzinnig slechte kwaliteit. Bv: achteraan onderkant afdekplaat zit een gat met daarover een spons. Wie verzint dat 8)7 . De rest is nog erger. Het enige advies dat ik kan geven is zeer voorzichtig te zijn als je deze modellen (vermomd als ariston, wh, indesit...) Voor je krijgt. Voor je het weet zit je met veel hoofdpijn. Even een riempje vervangen bv en voor je het weet vallen er meer lijken uit de kast dan dat de kast groot is. Desalniettemin hoop ik voorals nog dat je deze gemaakt krijgt. Mss nog een vraag: wat was het stof niveau bij opening vd zijplaat ter hoogte vd print?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kan je een goed uitvergrootte foto van component maken?? Vraag ik m’n Chinese leverancier wel of hij een oplossing/ type voor dat component heeft..

Prima,

ga mijn best doen.

Wat betreft het stofniveau: dit was nihil. Niet de moeite waard om het schoon te maken.

Drukvaatje

Bij deze een foto van het onderdeel.
Ik krijg het niet voor elkaar verder in te zoomen.
De code is 09(Griekse)E.

Bij deze een foto van het onderdeel.
Ik krijg het niet voor elkaar verder in te zoomen.
De code is 09(Griekse)E.
Betreft Q35

Op 14 oktober 2022 11:18:01 schreef drukvaatje:
Bij deze een foto van het onderdeel.
Ik krijg het niet voor elkaar verder in te zoomen.
De code is 09(Griekse)E.

Je hebt een Samsung SM-T510 telefoon met Android, aan de foto te zien? Inzoomen en scherp stellen is inderdaad lastig met de standaard camera waarbij vanalles automatisch gaat...
Ga eens op je 'home screen' staan, vinger lang erop houden, dan naar 'widgets' en ga naar 'Magnifier' (in het NL 'Vergrootglas' waarschijnlijk?), en voeg deze toe aan je home screen.
Maak nu eens een foto met deze 'Magnifier', je zult versteld staan! Met het balkje in/uitzoomen, na afdrukken op het 'pijltje' klikken om hem op te slaan.

En nwat ook helpt componentje even schoonmaken met spiritus of alcohol, zie je de text ook beter!!

Op 14 oktober 2022 18:43:03 schreef smd:
En nwat ook helpt componentje even schoonmaken met spiritus of alcohol, zie je de text ook beter!!

Da's een hele goeie die ik nog wel eens vergeet. Ik had gisteren een print die helemaal gecoat was, met blanke lak of zo. Niet te lezen wat er op de IC's stond. Krassen met een mesje: nog slechter te zien...
Toen dacht ik: dan maar gaan boenen met IPA.
Maar het was voldoende om er alleen maar IPA op te spuiten! Daardoor werd het oppervlak weer zo glad dat ik alle typenummers zo kon aflezen. Zonder iets schoon te maken of zo.

jerome

Golden Member

Waarschijnlijk FDN360P van Fairchild. Een P channel fet in sot23 met mark "360". 09E is alleen in sot25 terug te vinden. Aan de omliggende componenten mn.basis of gateweerstand en eventuele gate-source weerstand is al uit te maken of het om een transistor of een fet gaat.

Bedankt alweer allemaal.
Wat betreft het opschrift: dit heb ik afgelezen van een goede print.
Zie eerdere postings in deze.
Heb ic LNK626PN in de voeding vervangen, maar geen resultaat.
Een kennis meende dat de 09E een BC818 (smd) zou zijn, deze geplaatst, maar geen resultaat.

Ga er mee aan de slag.

Hoi Roland 11,

ik gebruik voor deze foto's een oudere Samsung tablet, typenr weet ik gauw niet.

Vraag: wat is IPA, zegt mij niets.
Ik gebruik wel Dasty industrial. Gaat ook als een trein.

Toch bedankt voor de info.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 oktober 2022 21:14:18 schreef drukvaatje:
ik gebruik voor deze foto's een oudere Samsung tablet, typenr weet ik gauw niet.

Het type van jouw tablet is SM-T510 (= Galaxy Tab A 10.1"), dat staat in de 'handtekening' van elke foto die je maakt.
Al geprobeerd, die 'Magnifier'?

fred101

Golden Member

Op 19 oktober 2022 21:02:17 schreef drukvaatje:
Bedankt alweer allemaal.
Wat betreft het opschrift: dit heb ik afgelezen van een goede print.

Dan kun je er ook achter komen of het een tor, digitale tor of fet is. O,6Vbe en 0,6Vbc = tor, veel hoger is digitor. Bij een mosfet is er de bodydiode en oneindig tussen gate en rest. Eventueel even desolderen om te meten. Ik gebruik vaak de Peak atlas halfgeleider tester. Als het PCB conformal coating heeft moet je heel scherpe probes gebruiken (Als het een harde coating is)
Bij zachte coatingen en een heel vies PCB de boel er af poetsen en opnieuw coaten. Heb al een paar keer gehad bij industriele boards dat dat spul door vuil ging geleiden en zo mosfets of opamps aanstuurde. (Gewoon meten met een ohm meter, bij mij was het spul op de probleemplaats rond de 1 MOhm))

Om comonenten beter te lezen gebruik ik een (stereo)microscoop en een zaklamp voor strijklicht, er is meestal een hoek waarbij de tekst ineens heel duidelijk wordt. Is nog altijd zo gelukt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi Fred en de andere herstellers,

De "goede" machine is alweer terug naar de eigenaar.
Kan dus niet meer spieken.

Nieuw probleem: de p-kanaals mos-fet (sot-23) FDN360P is bij mijn onderdelen-leverancier momenteel niet leverbaar, verwachte levering mei 2023. Zolang ga ik niet wachten.

Weet iemand een vervanger hiervoor of heeft er nog eentje liggen, die ik mag hebben, tegen betaling uiteraard.

Prettig weekend allemaal.

Hoi allemaal,

Q35 vervangen uit sloopprint = p-kanaals mos-fet.

Gevolg: display gaat aan-uit, aan- uit.
Oorzaak: op print is 3 benige spanningsregelaar SPX1117M3 defect.
Volle sluiting tussen pen 2 en 3, verder component zwart geblakert en doorgang aan beide zijden = 0 ohm.
Kan dus geen weerstand zijn.
Ik vermoed een diode, maar welke ?

Wie weet wat hier geplaatst moet worden? Rechts onder elco.

Alvast bedankt.

een 1117 is een spanningsregelaar, kan een 1117 3.3 V zijn en wat me logisch lijkt.. en is de sluiting nu weg bij verwijderen regelaar?? ik vermoed niet dat daar een component heeft gezeten, er zit ook geen lijmresten

Hoi smd,

er heeft wel degelijk een component gezeten.
Heb ik verwijderd om te meten en te kijken of er nog iets aan de onderzijde te zien was.
Daarna soldeer-eilandjes schoon gemaakt.
Toch bedankt voor je reactie.

jerome

Golden Member

Baan gaat naar printstekker. Min van elco ook. Mss kan je uitvogelen wat via die stekker moet gaan voeden. Mss zit de oorzaak in dat extern. Een diode zou logisch zijn.

dan heb je component toch nog of ben je die kwijt??