NAD 5170 CD wisselaar leest niet

Ik heb een NAD 5170 6-cd wisselaar uit 1988 gekocht (voor ik er erg in had, jaja); die geen CDs speelt.

Mechanisch is het toestel prima, alles reageert vlot en soepel, en naar het uiterlijk en innerlijk te oordelen heeft hij niet zo veel gedraaid.

CD erin, hij laadt hem, maar probeert niet eens de TOC te lezen en de CD gaat niet draaien. Helaas zit de laserunit zo verstopt, dat ik niet eens kan zien wat die precies doet (of niet).

De laser is een Sony KSS-170A, voor mij een complete exoot, die ik niet "even gauw" kan vervangen voor iets dat gemakkelijk verkrijgbaar is. Aangezien de TOC niet gelezen wordt/geen focus tot stand komt, ga ik ervan uit dat de laserdiode stuk is.

Heeft iemand ervaring met deze spelers?

Slechte solderingen heb ik geen gevonden. Na uitbouw van de mechaniek werken alle motoren op de labvoeding prima. Het is een mooie speler die ik graag weer vlot zou willen trekken.... Vooral ook omdat letterlijk alles erbij zit.

Waarschijnlijk wordt de laserunit niet aangestuurd en dat kan komen doordat de laserunit of niet in de beginstand terug komt of de schakelaar geen contact meer maakt. Op de print van het loopwerk zijn verscheidene schakelaars opgenomen en één van die schakelaars gaat contact maken zodra de laserunit in de beginstand staat. De laserunit hoeft niet gedemonteerd te worden maar de print van het loopwerk dan weer wel.