draairichting fluistermotor omdraaien

Goedenavond,

Ik heb op mijn 960W 24V 40A fluistermotor een PWM regeling zitten zodat deze niet via de stroomverspillende weerstanden in snelheid geregeld wordt maar zuinig(er) via een PWM regelaar.
Met als bijkomend voordeel, snelheidsregeling vanaf het stuur.

Nu wil ik er nog bij maken dat ik deze ook via een schakelaar vooruit of achteruit kan laten draaien.
Helaas is alles wat bij deze stromen in de buurt komt erg duur.
Er bestaan hiervoor hele mooie all in one oplossingen voor :
https://nl.aliexpress.com/item/1005004475909305.html?gatewayAdapt=glo2…
Echter, trekt deze altijd 25W. Ook als je de hele dag vooruit vaart.
Het mooiste zou dus zijn 2 relais met een wisselcontact zodat deze in rust altijd vooruit vaart en bij bekrachtiging achteruit gaat.
Je zit dan al snel op een setje van 50 euro.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002561062456.html?spm=a2g0o.detail.…

Is er hier een makkelijkere, betere, goedkopere oplossing voor?
Het gaat dus om een schakeling, na de pwm regelaar en voor de DC motor.

Alvast bedankt voor de reacties

[Bericht gewijzigd door tysie op donderdag 6 oktober 2022 07:59:30 (21%)

benleentje

Golden Member

IK volg even niet. Je laat een link naar ali zijn voor een relais van 2,92 en dat heb je het over een setje ineens over 50,-

Is er hier een makkelijkere, betere, goedkopere oplossing voor?

Volgens je eigen link naar ali met verzendkosten ca 15,- Als je in 1 keer besteld.
Nu zullen die ali relais wel geen 100A zijn maar zelfs als 50A zijn is het goed. Bovendien schakel je de relais stroomloos en dat gaat het zeker goed.

met 2 losse relais zit je met een kleine stroom die het relais trek dat schat ik in de orde grote van ca 4W. Als je dat nog te veel vind dan heb ik deze nog gevonden dat is wel een wissel relais en staat dus normaal uit.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002561062456.html?spm=a2g0o.detail.…

Ben je voor 26,- Maar ondanks de mooie getallen zal het hooguit 50 - 70A zijn dat het relais aankan, maar dat is voor jouw precies goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik had inderdaad een verkeerde link in mijn startpost. Ik bedoelde de link die jij ook stuurde, heb het even aangepast.
Met alleen maakcontacten wordt het al lastig want dan zijn er alsnog altijd 2 bekrachtigd en je moet een timer hebben zodat het ene setje kan verbreken voordat de ander maakt om kortsluiting te voorkomen.

Met de wisselcontacten kom je al snel op 50 euro, je hebt immers 2x een wisselcontact nodig van 25 euro per stuk

Achterhaal welke mosfets er in je PWM sturing zitten, en maak van dat type (of een ander type dat je vermogen aan kan) een H-brug voor de motor?

Relais kunnen ook, maar mogelijk zijn die niet eens goedkoper dan een mosfet H-brug. Let wel op, zware mosfets niet bij ali kopen ivm fakes!

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 6 oktober 2022 08:09:08 (33%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zou inderdaad de regeling vervangen, nu heb je een halve brug (2 MOSFETs), als je daarvoor in de plaats een volle brug neemt mijn je ook achteruit.

Je zou iets kunnen inkopen, of de motorregeling van Lambiek bouwen, die lijkt me ook prima geschikt voor deze toepassing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Met alleen maakcontacten wordt het al lastig want dan zijn er alsnog altijd 2 bekrachtigd en je moet een timer hebben zodat het ene setje kan verbreken voordat de ander maakt om kortsluiting te voorkomen.

Het is een kwestie van PWM regelaar op 0 even wachten zeg 2 seconden en dan met een handschakelaar de relais omschakelen. Omdat de PWM al op 0 staat loopt er geen stroom en kan je direct schakelen. Maar zelfs als loopt nog zeg 10 dan kan je ook direct omschakelen dan kunnen die relais makkelijk aan. Of je PWM regelaar at aankan is een ander verhaal. Je regelaar zal het niet leuk vind als er geschakelt word als er stroom loopt daarom moet die ook eest op 0.

Met de wisselcontacten kom je al snel op 50 euro, je hebt immers 2x een wisselcontact nodig van 25 euro per stuk

Ja dat zag ik over het hoofd je hebt wel een setje nodig om de motor stroom om te polen.

Je kan ook de lierschakelaar nemen en daarnaast nog een klein 12V relais plaatsen. Een vermogens relais heeft nu eenmaal een sterke spoel nodig om snel in en uit te kunnen schakelen. de contacten in de schakel elementen moeten in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk afstand overbruggen.
Echter als een relais eenmaal ingeschakeld is blijft hij dat ook op een heel wat lagere spanning soms alt een 12V relais pas bij 4V af. Nu moet je die spanning ook weer niet te laag maken en kan hij op 8V nog goed werken.
Met een diode weerstand en condensator kan je dan een 2de relais mee schakelen die vertraagd opkomt en dan de 12V naar 8V omschakelt.

Persoonlijk denk ik dat je beter je verlies kan nemen en voor 50,- die andere 2 relais moet nemen. Als je eenmaal ergens aan begonnen bent moet je het ook goed afronden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.