VOM1271 testen, maar hoe ?

diebobo

Golden Member

Om een fase afsnijding dimmer te maken wil ik gebruik maken van een VOM1271. Dit is een Photovoltaic MOSFET Driver waar ik niet aan kan komen op het moment. Ik denk neem een gokje met Ebay / Ali en ik meet ze wel als ze binnen zijn. Nu heb ik een schakeling gemaakt conform datasheet en puls ik de LED met 10ma, echter... Hoe moet ik de uitgang meten ? In de datasheet staat een test situatie die ik dus nagebouwd heb maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit moet of kan meten. Ik heb een DS1054 scoop, maar alleen de standaard probes.. Iemand een idee ?

Arco

Special Member

Tussen pin 3 en 4 moet bij aangestuurde led ongeveer 8 volt staan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
diebobo

Golden Member

Op 7 oktober 2022 18:33:28 schreef Arco:
Tussen pin 3 en 4 moet bij aangestuurde led ongeveer 8 volt staan...

Open Circuit, maar natuurlijk. Ik zat op de waveform te letten :/ ... Ik meet een harde 0 volt, zonder aansturing zweeft ie.. Klinkt als normale opto's :/ Formaat van de behuizing is ook net niet kwa datasheet..

Ah well, zal wel neppers zijn dus.

Thevel

Golden Member

Op 7 oktober 2022 19:04:20 schreef diebobo:
Ah well, zal wel neppers zijn dus.

Ik heb een half jaar terug deze bij Alie besteld.
Geen neppers, ze werken prima, er komt op de uitgang een volt of 8 te staan.

diebobo

Golden Member

Op 7 oktober 2022 19:59:40 schreef Thevel:
[...]Ik heb een half jaar terug deze bij Alie besteld.
Geen neppers, ze werken prima, er komt op de uitgang een volt of 8 te staan.

Thanks voor de link. Ik wil toch graag verder met mijn projectje en omdat Mouser de datum maar vooruit blijft schuiven gaan we nog een gokje wagen met je Ali VOM's ;)

Thevel

Golden Member

Ik heb ze op 22 april besteld en op 4 mei had ik ze binnen.
Ging dus redelijk snel.

diebobo

Golden Member

Ze zijn eergisteren binnengekomen, nu getest..

Twijfel twijfel. De vorm is goed, opdruk is goed, open circuit is 11.95v bij 10ma en 12.25 bij 10 20ma. Niet echt de 8.4 en 8.7 van de datasheet.

Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat de secundaire stroom heel erg laag is, iets van 40uA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
diebobo

Golden Member

Op 21 oktober 2022 20:13:40 schreef Arco:
Houd er wel rekening mee dat de secundaire stroom heel erg laag is, iets van 40uA...

Heb de kortsluitstroom gemeten bij If 20 en 30ma, ik zie de 0.0x digit van mijn multimeter van 0.01 naar 0.04mA veranderen. Niet echt betrouwbaar, maargoed ze lijken wel iets te doen wat er van ze verwacht wordt.. Ik ga ze maar gewoon gebruiken en dan zien we het vanzelf ( PCB's moeten nog gemaakt worden, duurt dus nog even :) )

Arco

Special Member

Ik denk niet dat ze kortsluiten erg fijn vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
diebobo

Golden Member

De Ali's werkten in de schakeling, omdat Mouser ze toch weer op voorraad had ineens en ik toch twijfels had over de Ali's toch een stel bij Mouser besteld. Er zitten toch wel degelijk verschillen in..

Eerste afbeelding is de Ali, de 2e van mouser. Testschakeling met een 12v halogeenlamp en een ringkern trafo. Geel = voeding, Roze = in / uitschakelen van de VOM ( laag = actief ) Blauw welke de gele volgt = geschakelde uitgang.

De verschillen die mij zo opvallen is de inschakelvertraging van de ali is +/- 700 us, mouser +/- 450 us, de uitgang curve lijkt iets stijler van mouser, die van mouser schakelen meteen uit en die van ali hebben een vertraging van 100 us.

Voor wat t waard is en je er om geeft ;)