Oeroude telefoon weer gebruiken.

Iemand een idee om dit soort telefoons weer bruikbaar te maken?

Probleem is dus het ontbreken van een kiesschijf. Vroeger heette zo'n kiesschijf een telefoniste. Met de slinger werd er een hoge wisselspanning naar de centrale gestuurd waar dan de telefoniste door een belsignaal gewekt werd. De telefoniste nam op en luisterde naar het abonnee nummer dat door beller werd opgenoemd. Dan belde de telefoniste de gewenste abonnee op. Als die abonnee antwoordde pakte de telefoniste de steker van de bellende abonnee en verbond die door met de gewenste abonnee door een steker in het juiste gaatje te stoppen.

De rol van telefoniste lijkt mij iets dat door bijvoorbeeld een hé google (of iets soortgelijks) app overgenomen zou kunnen worden. Net als google nu luisterde de telefoniste vroeger dan ook vrolijk mee naar alle gesprekken. Er is wat dat betreft niet veel verandert.

Ik heb echter helemaal geen verstand van dit soort apps. Ben er ook helemaal geen fan van eigenlijk. Maar dit idee lijkt me dan wel weer geinig.

Volgens mij is er wel (open source) software of anders dan android of apple telefoons om door een stemcommando iemand uit het telefoonboek kiezen. Mijn 'unconnected' auto in 2005 kon dat al.

Quoten

Volgens mij is er wel (open source) software of anders dan android of apple telefoons om door een stemcommando iemand uit het telefoonboek kiezen. Mijn 'unconnected' auto in 2005 kon dat al.

idd, dit soort software bestaat al best wel lang. Mijn oude smart TV van samsung kan ook al op voice commando's reageren. Hij kon zichzelf ook uitzetten als iemand in de film toevallig iets zei dat erg veel op een van de commando's lijkt. Erg leuk als dat tijdens een spannend moment gebeurt. Dan is het ineens: Plop uit.

Maar eigenlijk wil je gewoon dit onderstaande beeld in een module hebben dat je bij of in de telefoon bouwt. Misschien een RPI met dergelijke software of een smartphone met de hé google app.

Nog een leuk filmpje over telefonie:

https://www.youtube.com/watch?v=RuAChsxy6GM

Op 9 oktober 2022 10:45:02 schreef Ex-fietser:
Iemand een idee om dit soort telefoons weer bruikbaar te maken?

[bijlage]

Probleem is dus het ontbreken van een kiesschijf. Vroeger heette zo'n kiesschijf een telefoniste. Met de slinger werd er een hoge wisselspanning naar de centrale gestuurd waar dan de telefoniste door een belsignaal gewekt werd. De telefoniste nam op en luisterde naar het abonnee nummer dat door beller werd opgenoemd. Dan belde de telefoniste de gewenste abonnee op. Als die abonnee antwoordde pakte de telefoniste de steker van de bellende abonnee en verbond die door met de gewenste abonnee door een steker in het juiste gaatje te stoppen.

De rol van telefoniste lijkt mij iets dat door bijvoorbeeld een hé google (of iets soortgelijks) app overgenomen zou kunnen worden. Net als google nu luisterde de telefoniste vroeger dan ook vrolijk mee naar alle gesprekken. Er is wat dat betreft niet veel verandert.

Ik heb echter helemaal geen verstand van dit soort apps. Ben er ook helemaal geen fan van eigenlijk. Maar dit idee lijkt me dan wel weer geinig.

Een los kastje met daarin een DTMF kiesschijf uit een T 65. Dan de bedrading aanpassen dat de microfoon en oorschelp gewoon weer werken

mvdk

Golden Member

Of gewoon als een soort intercom, met aan de andere kant óók een inductortelefoon. (Zo heet zo'n ding..)

Edit:
Zo'n 22 jaar geleden was er iets, iets met jaar 2000 ofzo. Paniek bij directie's van energiebedrijven.
Bij ons kleine bedrijfje hebben we toen op strategische punten in het voorzieningsgebied inductortelefoons geplaatst. Sommige daarvan weggehaald uit stations waar ze allang in onbruik waren.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 9 oktober 2022 13:31:08 (59%)

mel

Golden Member

Inductietelefoons heb ik nog wel gezien in schakelhuizen, en ook nog werkend..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

In de jaren '80 was spraak opwekking en herkenning vooral iets om te lachen... :)

Opgewekte spraak klonk als Stephen Hawking (foneem generator), en spraakherkenning was meer een gizmo waar je veel mee kon lachen...
Neways nuenen had bijv. een spraakgestuurde nummerkiezer (ecophone) voor telefoon. Daar moest je soms 20 keer iets roepen, en dan belde 'ie nog het verkeerde nummer...
(of hij belde spontaan iemand op als je gewoon zat te praten...)

Bekende foneemgenerator is de Votrax SC-01: https://youtu.be/qFpwqtbtiZE?t=150

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 oktober 2022 13:55:51 schreef Arco:
In de jaren '80 was spraak opwekking en herkenning vooral iets om te lachen... :)

Opgewekte spraak klonk als Stephen Hawking (foneem generator), en spraakherkenning was meer een gizmo waar je veel mee kon lachen...
Neways nuenen had bijv. een spraakgestuurde nummerkiezer (ecophone) voor telefoon. Daar moest je soms 20 keer iets roepen, en dan belde 'ie nog het verkeerde nummer...
(of hij belde spontaan iemand op als je gewoon zat te praten...)

Ik heb vanmorgen nog acht keer aan Google gevraagd een timer te zetten, het lukte niet. Ik kreeg wel een voorbeeld hoe ik het moest zeggen (".. zet een timer van 5 minuten") maar zelfs dat letterlijk herhalen werkte niet. Echt hilarisch.. en om te huilen. Ik verdenk met name dat mijn gebruik van engels en nederlands voor Google Assistant hier roet in het eten gooit.

Arco

Special Member

Engels en Nederlands door elkaar is altijd lastig.
Nederlanders spreken Nederlandse woorden ook vaak op z'n Engels uit en denken dat de Engelssprekers dat wel zullen begrijpen...

Zo heb ik een keertje gezien dat een Engels sprekende delegatie op bezoek was in Amsterdam, en van de gemeente een rondvaart kreeg aangeboden.
De woordvoerdster van de gemeente wilde ze goede vaart wensen, en zei toen 'have a nice fart'...

De delegatie lag krom van het lachen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een los kastje met daarin een DTMF kiesschijf uit een T 65. Dan de bedrading aanpassen dat de microfoon en oorschelp gewoon weer werken

In de jaren '80 was spraak opwekking en herkenning vooral iets om te lachen... :)

Opgewekte spraak klonk als Stephen Hawking (foneem generator), en spraakherkenning was meer een gizmo waar je veel mee kon lachen...
Neways nuenen had bijv. een spraakgestuurde nummerkiezer (ecophone) voor telefoon. Daar moest je soms 20 keer iets roepen, en dan belde 'ie nog het verkeerde nummer...
(of hij belde spontaan iemand op als je gewoon zat te praten...)

Bekende foneemgenerator is de Votrax SC-01: https://youtu.be/qFpwqtbtiZE?t=150

Dit zijn eigenlijk geen echte oplossingen. De dtmf oplossing is eigenlijk het ombouwen van de telefoon naar een moderner type. In plaats van een draaischijf kun je dus ook gewoon drukknoppen gebruiken.

De ecophone en de votrax oplossingen gaan het ook niet echt worden denk ik. Het waren vroege serieuze pogingen om iets spraak gestuurd te maken. Vond dat niet echt lachwekkend maar voor mensen als Stephen Hawking erg hulpvol.

Het kan geen telefoniste vervangen denk ik. Ik zie dan meer in dat he google gedoe. Daar kun je behalve een verbinding met een nummer ook stomme mensenlijk dingen aan vragen als aan een telefoniste. Bijvoorbeeld als je het nummer niet weet. In plaats van doorverbonden worden met nummer 23 kun je ook vragen ik wil doorverbonden worden met die rooie slagerknecht. Mits de telefoniste (of google) weet wie die rooie slagersknecht is natuurlijk.

Eigenlijk wil je dat google ding ontdoen van de microfoon en telefoon en er een a en b en bel draad aan knopen die dan weer naar dat oude telefoontoestel gaan.

Het is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar: zet dat ding gewoon ergens "voor het mooie" neer en waardeer het zo. Echt gebruiksvriendelijk zal het niet worden en de geluidskwaliteit bedroevend... My 2 cents.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Vond dat niet echt lachwekkend maar voor mensen als Stephen Hawking erg hulpvol.

Daar was het inderdaad hulpvol voor.

Maar in het algemeen vind ik dat als je iets maakt wat beroerd werkt, je het niet moet verkopen (of als gizmo hooguit)
De ecophone was vrij duur en werkte van geen kant. (latere versie had ook geen spraakherkenning meer)

Er zijn trouwens wel speech recognizer printjes: https://www.tme.eu/nl/details/seeed-101020232/uitbreidingsplaatjes/see…

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 9 oktober 2022 15:33:14 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

In Zuid Afrika bestonden nog tot aan de eeuwwisseling handbediende centrales. Op het laatst alleen nog voor plaaslyne.
Als je vanuit nederland iemand met een plaaslyn wilde bellen, moest je dat doen via de telefoniste hier in nl.
Die zorgde dan in overleg met de telefoniste daar, dat de verbinding tot stand kwam.
Er was ook een andere manier: je koos het nummer van het dorp waar je naar wilde bellen, en dan een stuk of 6 enen er achteraan.
Dan kwam je bij de telefonist(e) terplaatse uit, die verbond je dan door. Was goedkoper.
De laatste jaren van de plaaslyne hadden die dorpjes allang een automatische centrale, wilde je met een andere plaaslyn gebruiker verbonden worden, ging dat met stekkers; bij verbindingen met het automatische netwerk werd de draaischijf gebruikt.
Dat kan dus in dit geval ook: Je geeft een slinger aan die telefoon, je zet je vrouw, zoon of dochter bij de KPN telefoon, en laat die de verbinding maken.
Dat benadert de werkelijkheid het meest.
Ik denk wel dat het aanbeveling verdient eens te kijken of microfoon en luidspreker vervangen moeten worden.

Misschien moet je een paar grote instanties afbellen, er zijn er vast een paar die niet merken dat je van buiten belt en je dan doorverbinden met het nummer naar keuze.

Op 9 oktober 2022 14:35:54 schreef Arco:
De woordvoerdster van de gemeente wilde ze goede vaart wensen, en zei toen 'have a nice fart'...

Voor meer van dat soort verhalen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 oktober 2022 13:55:51 schreef Arco:
In de jaren '80 was spraak opwekking en herkenning vooral iets om te lachen... :)

Opgewekte spraak klonk als Stephen Hawking (foneem generator), en spraakherkenning was meer een gizmo waar je veel mee kon lachen...
Neways nuenen had bijv. een spraakgestuurde nummerkiezer (ecophone) voor telefoon. Daar moest je soms 20 keer iets roepen, en dan belde 'ie nog het verkeerde nummer...
(of hij belde spontaan iemand op als je gewoon zat te praten...)

Bekende foneemgenerator is de Votrax SC-01: https://youtu.be/qFpwqtbtiZE?t=150

Op de afdling medische natuurkunde hadden wij een machine, die, als je op een knop drukte, 'koffie' kon zeggen ;) O-)

Hij werkte volledig analoog, met ruisgeneratoren en filtrs..

Dat was midden jaren '60 ! (made in Delft®)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

In het Evoluon in Eindhoven stond indertijd ook zo'n machine (grote analoge print aan een muur) die bij indrukken van een toets 'koffie' zei (al klonk het meer als 'offie'). ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 9 oktober 2022 15:08:54 schreef Ex-fietser:
Dit zijn eigenlijk geen echte oplossingen. De dtmf oplossing is eigenlijk het ombouwen van de telefoon naar een moderner type. In plaats van een draaischijf kun je dus ook gewoon drukknoppen gebruiken.
.

Mijn voorstel was om de telefoon zo origineel mogelijk te laten, dus het spreekgarnituur, de bel en de schakelaar voor de hoorn gewoon te gebruiken. Alleen de DTMF komt dan in een kastje buiten de telefoon.
Terug naar de oude situatie kan dan altijd weer. DTMF heeft het voordeel dat het op alle centrales werkt, in tegenstelling tot de pulskiezer.
In een DTMF schijfje zit alle benodigde electronica voor nummerkiezen.

Misschien nog wat inspiratie: mijn neefje Valentijn S (mede eigenaar/oprichter van de enige echte OpenOffice) had een oude T65 omgebouwd. Een Nokia binnenwerk er in. Maar wel zodanig dat de bel kon overgaan wanneer hij gebeld werd. En daarmee kreeg hij in de trein wel mensen aan het lachen wanneer hij gebeld werd. Een draadloze mobiele telefoon met het uiterlijk van een T65.

Er bestaan ook zgn DTMF dialers, een kastje met batterijen erin die een DTMF riedel afspeelt via een luidsprekertje.
Je houdt die gewoon voor de microfoon ,en zo kun je dan een nummer kiezen.
De ingebouwde bel en spraakgedeelte van dit toestel zijn wel gewoon bruikbaar zonder al te veel aanpassing.