Prototypes gemaakt, firmware van nog een paar extra features voorzien... werkt allemaal... (Paar keer vergeten de fuses goed te zetten bij nieuwe chips. Stom! Maar nu alles op de rails....)
Maar nu het volgende. Eus heeft kortsluiting gemaakt, mosfet overleden. Logisch. Ik doe dat af als: Ik zet er een nieuwe mosfet op en "niet meer doen hè!"... Maar nu blijkt dat eigenlijk de klanten/eindgebruikers dat ook vrij makkelijk kunnen doen. Moet er gewoon tegen kunnen.
Ik heb ondertussen volgende bedacht:
* Vrijloop diode over de uitgang. Bij de "bounce" van het maken van de kortsluiting kan er door de inductie in de draden best wat overspanning ontstaan. Komt zowiezo.
* Lompere mosfet.
* PTC: heeft mijns inziens geen zin: Duurt 10x langer voordat die op temp is dan dat de mosfet nodig heeft om door te branden.
* weerstand in de source. Als je die mikt op zeg 0.5V bij de nominale stroom van 0.5A, dan wordt de boel een stroombron van "een paar ampere" (afhankelijk van de gate threshold van de mosfet).
* weerstand in de drain. Idem voor dimensionering. Weer .25W aan "onnodige" dissipatie. deze heeft als voordeel dat de mosfet niet aan de dissipatie meedoet bij een "incident", en hij wordt beter opengestuurd bij "normal operations".
Andere suggesties? Meer voor/nadelen van mijn suggesties?